ghanna Posted March 3, 2016 Share Posted March 3, 2016 Jag älskar verkligen kåldolmar, och det bästa med dem är vitkålen tycker jag. Jag vill därför få in mer vitkål i mitt liv. Har förstått att många använder det för att ersätta kolhydrater och ni får jättegärna dela med er av era kunskaper till en novis! Strimlar ni den och vad använder ni då för köksredskap? Koka eller steka? Goda kombinationer? Berätta om hur ni äter vitkål! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted March 3, 2016 Share Posted March 3, 2016 Jag brukar använda osthyveln när jag strimlar min vitkål. Anledningen till det är att jag är "lite rädd" för mandolinen. Men det går ändå snabbt och enkelt med osthyveln och strimlorna blir lagom tunna. Strimlad vitkål använder jag till: Pizzasallad, Coleslaw, wokar snabbt med salt och svartpeppar och använder som "pasta" till exempelvis köttfärssås. Jag gör också ganska ofta Skaldemans kålpudding som är kanongod. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted March 3, 2016 Share Posted March 3, 2016 Jag brukar strimla med osthyvel eller matberedarens rivskiva.Ugnsrostad vitkål är en delikatess. http://www.kostdoktorn.se/ostade-vitkalshalvor-med-citronPizzasallad är också gott. Vitkål kan kokas till mos. Dela den i mindre bitar och koka den ätmjuk i lättsaltat vatten. Mixa med smör och smaka av med salt och peppar. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ethel Posted March 3, 2016 Share Posted March 3, 2016 Jag finstrimlar med ett litet räffelblad som sitter som i en ögla med skaft, thailändare räfflar alla sina grönsaker med detta redskap, det blir som trådar. Jag räfflar rätt ner i diskhon för det sprutar bra. Sen kokar jag kålen i mycket kort vatten tills vattnet kokat bort sen i med liiite grädde som också får koka in. Då är kålen mjuk, en stor bit smör åker i plus salt och peppar sen mixa till mos med mixerstaven. Mums, det passar till allt. Loberg 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted March 3, 2016 Share Posted March 3, 2016 Nu när grillsäsongen närmar sig. Skär vitkålen i klyftor ringla olivölja över salta peppra grilla lätt så den blir ljusbrun flytta från glöden eller lägg på folie efterstek blir jätte gott till en köttbit. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
doktor lågkolhydrat Posted March 3, 2016 Share Posted March 3, 2016 jag smörsteker strimlat vitkål, gräddstuvar strimlat vitkål, gör coleslaw på strimlat vitkål, syrar strimlat vitkål. Jag äter gärna vitkål alla dagar i veckan 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted March 4, 2016 Share Posted March 4, 2016 Just nu äter jag mer surkål än vitkål men brukar ofta göra coleslaw av båda. Vitkål är gott i grytor också. Och ugnsbakad eller gräddstuvad. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted March 7, 2016 Share Posted March 7, 2016 Jag har recept på en supergod vitkålsgratäng på min receptblogg http://www.winthers-skafferi.se/i/t29347400/vitk%C3%A5l 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted March 8, 2016 Share Posted March 8, 2016 Det är väldigt gott att göra "kål carbonara". Cirka 4 portioner. Stek valfri mängd bacon i bitar, gul lök och vitlök i stor stekpanna. Vispa ihop 4 hela ägg, 1 dl grädde och 100 gram riven parmesanost. Blanda i 1/4 - 1/2 hyvlat huvud vitkål i stekpannan och stek i ett par minuter tills allt är varmt. Blanda i äggblandningen och värm tills allt är varmt. Krydda med salt och vitpeppar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted March 8, 2016 Share Posted March 8, 2016 Är vitkål lchf då? Blir förvirrad ibland Tänker på att vitkål ofta blir söt när den steks ett tag, typ som lök. Kan kolhydraterna ändras på något sätt vid processen, upphettningen? Kan dom bli snabba kolhydrater? 100g rå vitkål blir väl ungefär till hälften då den stekts ett tag. Det innebär ju att 100g stekt vitkål blir till ca 12g kolhydrater per 100g, vilket innebär att det inte alls är lchf. Ja, hur ska man tänka egentligen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted March 8, 2016 Share Posted March 8, 2016 Vitkål är LC, lägg till HF - så har du LCHF! Anpassa mängderna för ditt behov (blodsocker, vikt etc), se t ex http://www.kostdoktorn.se/en-trygg-lchf-definition Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted March 8, 2016 Share Posted March 8, 2016 Vitkål är LC, lägg till HF - så har du LCHF! Anpassa mängderna för ditt behov (blodsocker, vikt etc), se t ex http://www.kostdoktorn.se/en-trygg-lchf-definition Jo men syftar på det här med livsmedel "max 5g kolhydrater per 100g". Svårt med gränserna menar jag. Accepterar man något med 12g kolhydrater per 100g, öppnar man ju upp för en hel del? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted March 8, 2016 Share Posted March 8, 2016 Hmm, enligt matkalkyl.se har 100g vitkål 4,7g kolhydrater. Var hittar du 12? Ibland skiljer sig olika databaser åt. En delförklaring kan vara att man tänker olika i uppdelningen av fibrer och kolhydrater? Ps. Om jag äter nåt med större del kolhydrater brukar jag sträva efter att välja sånt som också är näringsrikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted March 8, 2016 Share Posted March 8, 2016 Jo men syftar på det här med livsmedel "max 5g kolhydrater per 100g". Svårt med gränserna menar jag. Accepterar man något med 12g kolhydrater per 100g, öppnar man ju upp för en hel del? Enligt matkalkyl så innehåller rå vitkål 4,7 gram kolhydrater per 100 gram. Antagligen varierar det med årstiden, nu på våren är den säkert mer stärkelserik än när det är helt färsk. http://matkalkyl.se/se-vitkal.php. Jag har också funderat på vad som händer med den när det tillagas. Antagligen är det nyttigare ur vissa aspekter att äta den rå. Men oavsett vad tycker jag att vitkål är ett bra tillbehör. Jag resonerar som så när det gäller kolhydratsgränser "att det beror på vad det är för något". När det gäller kål eller ovanjordsgrönsaker är det så nyttigt i övrigt och innehåller så mycket bra fibrer och andra grejer som vi mår bra av att det är okej med lite högre kolhydratsgräns. När det gäller korv eller annan chark kan jag inte tänka mig att en högre kolhydratsgräns tillför något nyttigt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted March 8, 2016 Share Posted March 8, 2016 Hmm, enligt matkalkyl.se har 100g vitkål 4,7g kolhydrater. Var hittar du 12? Ibland skiljer sig olika databaser åt. En delförklaring kan vara att man tänker olika i uppdelningen av fibrer och kolhydrater? Ps. Om jag äter nåt med större del kolhydrater brukar jag sträva efter att välja sånt som också är näringsrikt. Enligt usda är det 6g per 100g med fibrer + socker. (12g i 200g rå vitkål. Blir till ca hälften (100g) efter stekning. 100g stekt vitkål = 12g kolhydrater. Men hur är det med fibrer, kan dessa dras bort i beräkningen? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted March 8, 2016 Share Posted March 8, 2016 Jag gissar att fibrerna fortfarande är fibrer efter stekning, men kolhydraterna blir nog "snabbare" och kanske till större del tillgängliga som energi för kroppen (t ex ev resistent stärkelse kan bli icke resistent genom upphettning). Men är osäker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted March 8, 2016 Share Posted March 8, 2016 "Cabbage... cooked with salt": 5,5 g "carbohydrates, by difference", 1,9 g "fiber, total dietary", 2,8 g "sugars, total" https://ndb.nal.usda.gov/ndb/foods/show/3369?fgcd=&manu=&lfacet=&format=&count=&max=35&offset=&sort=&qlookup=cabbage "Values for carbohydrate by difference include total dietary fiber. Available carbohydrate, which is used in some countries, can be calculated if desired by the user, by subtracting the sum of the percentages of water, protein, total lipid (fat), ash, total dietary fiber, and alcohol (when present) from 100." http://www.ars.usda.gov/sp2UserFiles/Place/80400525/Data/SR/SR28/sr28_doc.pdf Jag snabbtolkar detta som att uppvärmd vitkål har typ 5,5-1,9 = 3,6 g kolhydrater som ger energibidrag till kroppen, per 100 g. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted March 8, 2016 Share Posted March 8, 2016 Är vitkål lchf då? Blir förvirrad ibland Tänker på att vitkål ofta blir söt när den steks ett tag, typ som lök. Kan kolhydraterna ändras på något sätt vid processen, upphettningen? Kan dom bli snabba kolhydrater? 100g rå vitkål blir väl ungefär till hälften då den stekts ett tag. Det innebär ju att 100g stekt vitkål blir till ca 12g kolhydrater per 100g, vilket innebär att det inte alls är lchf. Ja, hur ska man tänka egentligen? Även om vitkål kan krympa ihop till halva volymen vid tillagning, så lär inte vikten halveras. Det har ju mer att göra med att kålen mjuknar vid t.ex stekning, och då blir den ju mindre spretig och tar därmed mindre plats. Därmed inte sagt att det inte försvinner någon vätska alls. Men för de flesta livsmedel finns ju i de flesta livsmedelsdatabaserna information om näringsvärde både för rå och tillagad form. Här har jag t.ex jämfört rå respektive kokt vitkål: http://matkalkyl.se/index.php?a=comp&serie=vitkal-vitkalkokt Inte mycket mer än c-vitaminhalten som skiljer i det fallet. Edit:länken funkade inte riktigt 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted March 8, 2016 Share Posted March 8, 2016 Även om vitkål kan krympa ihop till halva volymen vid tillagning, så lär inte vikten halveras. Det har ju mer att göra med att kålen mjuknar vid t.ex stekning, och då blir den ju mindre spretig och tar därmed mindre plats. Därmed inte sagt att det inte försvinner någon vätska alls. Men för de flesta livsmedel finns ju i de flesta livsmedelsdatabaserna information om näringsvärde både för rå och tillagad form. Här har jag t.ex jämfört rå respektive kokt vitkål: http://matkalkyl.se/index.php?a=comp&serie=vitkal-vitkalkokt Inte mycket mer än c-vitaminhalten som skiljer i det fallet. Edit:länken funkade inte riktigt Ja lite svårt med vikten av kålen efter stekningen eftersom man (jag) tillsätter en massa fett också. Det är ju så gott och jag överäter detta lätt. Efter en del funderingar kring kolhydratsinnehållet kanske det är "sämre" än jag trott med vitkål. (för min del, som behöver strikt) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
annakopp Posted March 9, 2016 Share Posted March 9, 2016 det haer provade jag: supergott! men skippa sriracha (har msg) och ta lite tabasco istaellet.. det aer stekt kaal med lite hetta med koettfaers. http://www.food.com/recipe/crack-slaw-low-carb-434863 vitkaal aer jaette jaette jaette nyttigt http://www.webmd.com/food-recipes/super-veggies-cruciferous-vegetables https://www.drberg.com/blog/body-conditions/what-are-cruciferous-vegetables-and-benefits kan hjaelpa mot plateau ifall skoeldkoerteln haemmas och tror att man svaelter, speciellt foer kvinnor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 9, 2016 Share Posted March 9, 2016 det haer provade jag: supergott! men skippa sriracha (har msg) och ta lite tabasco istaellet.. det aer stekt kaal med lite hetta med koettfaers. http://www.food.com/recipe/crack-slaw-low-carb-434863 vitkaal aer jaette jaette jaette nyttigt http://www.webmd.com/food-recipes/super-veggies-cruciferous-vegetables https://www.drberg.com/blog/body-conditions/what-are-cruciferous-vegetables-and-benefits kan hjaelpa mot plateau ifall skoeldkoerteln haemmas och tror att man svaelter, speciellt foer kvinnor. Vet inte om jag är lite kinkig. I så fall ber jag om ursäkt och du kan glömma det här... Men jag skulle tycka det var mer lättläst om du bara skrev a i stället för ae och aa och skrev o i stället för oe. De flesta av oss är ju hyfsat vana att läsa internetsvenskan som är utan prickar 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liljali Posted March 9, 2016 Share Posted March 9, 2016 Jag brukar strimla eller finhacka vitkål och steka med smör och en klick sambal oelek. Det blir ett bra grilltillbehör, som även de lite mer kräsna gästerna uppskattade. Sedan så gräddstuvar jag ibland också vitkål och har till falukorv, blir dock alltid jättemätt på detta och gör det ganska sällan. Mer i början när jag saknade pasta och ville ha något krämigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted March 9, 2016 Share Posted March 9, 2016 Någon som har ett enkelt recept på syrad vitkål? Svårt att överäta den för mig, tror jag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessirene Posted March 9, 2016 Share Posted March 9, 2016 Jag köpet tistelvind, den är opastöriserad. Enligt Ica personal är deras ekologiska i påse också det. Jag har gjort egen, men det misslyckas ganska ofta, så jag har gett upp. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted March 9, 2016 Share Posted March 9, 2016 När jag såg rubriken så gick jag genast in och läste älskar kål av alla de sorter. Vitkål framförallt. Tänkte komma med lite tips, men efter att ha läst tråden, så har jag inte så mycket mer att komma med, hahahaha Mer än att, köp ekologiskt!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted March 9, 2016 Share Posted March 9, 2016 Någon som har ett enkelt recept på syrad vitkål? Svårt att överäta den för mig, tror jag Jag brukar syra vitkål såhär: Strimlar ca 1 kg ekologiskt vitkål. Tillsätter en msk salt utan jod. Viktigt att det är utan jod, då jod är bakteriedödande, och kan då ta död på de bakterier som behövs för syrningskulturen. Knådar ihop kål och salt tills kålen har börjat vätska sig. Trycker ihop kålen (hårt) i ett kärl. Det kan vara en skål eller en glasburk med stor öppning. För över kålen måste man lägga något som håller det lufttätt, annars ruttnar kålen, om luften kommer till. Så jag lägger ett upponer vänt fat över, trycker till och häller kokt vatten över, så att allt är lufttätt. Sen så väntar man.........det börjar bubbla, och då får man trycka till fatet eller vad det nu man har som tryck. Det är viktigt att hålla det lufttätt. Efter ca två veckor är det klart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted March 9, 2016 Share Posted March 9, 2016 Jag köpet tistelvind, den är opastöriserad. Enligt Ica personal är deras ekologiska i påse också det. Jag har gjort egen, men det misslyckas ganska ofta, så jag har gett upp. Beskriv hur du har gjort, så kanske vi här kan hjälpa dig att lyckas. Det kan vara så enkelt, att det finns diskmedelrester kvar på redskapen du använder. Diskmedel är bakteriedödande, och tar då även död på den bakteriefloran, som behövs för syrning. Ica har tillsatt citronsyra i sin "ekologiska" surkål, vilket är helt enkelt inte bra. Citronsyran som de använder, utvinns ur svartmögelsvampar. Inget jag vill ha i mig iaf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted March 10, 2016 Share Posted March 10, 2016 Jag gör ibland viltskavsgryta med en massa vitkål i. Jag har inget exakt recept men ungefär så här: Viltskavsgryta 4-6p. 1/2 vitkålshuvud strimlad Två paket viltskav(valfri sort) Två paket bacon En lök Vitlök Creme fraiche Ca 1dl. lingon Salt o peppar Jag steker skav, bacon och lök och sen blandar jag i resten i en stor wokpanna, koka ihop och servera 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted March 10, 2016 Share Posted March 10, 2016 Jag brukar syra vitkål såhär: Strimlar ca 1 kg ekologiskt vitkål. Tillsätter en msk salt utan jod. Viktigt att det är utan jod, då jod är bakteriedödande, och kan då ta död på de bakterier som behövs för syrningskulturen. Knådar ihop kål och salt tills kålen har börjat vätska sig. Trycker ihop kålen (hårt) i ett kärl. Det kan vara en skål eller en glasburk med stor öppning. För över kålen måste man lägga något som håller det lufttätt, annars ruttnar kålen, om luften kommer till. Så jag lägger ett upponer vänt fat över, trycker till och häller kokt vatten över, så att allt är lufttätt. Sen så väntar man.........det börjar bubbla, och då får man trycka till fatet eller vad det nu man har som tryck. Det är viktigt att hålla det lufttätt. Efter ca två veckor är det klart. Tack:) Det här med olika temperaturer vid jäsningen, något som måste följas tro? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted March 10, 2016 Share Posted March 10, 2016 Tack:) Det här med olika temperaturer vid jäsningen, något som måste följas tro? Jag låter kålen stå i rumstemperatur några dagar, tills syrningen kommit igång ordentligt. Sen ställer jag den lite svalare. För att få igång syrningen fortare, så brukar jag ta ca ett halvt glas vätska från den förra syrningen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessirene Posted March 12, 2016 Share Posted March 12, 2016 Naturist: Det kan vara jod som gjort att jag misslyckats. För jag använde havssalt med jod och seltin. Kanske har jag dessutom haft för mycket salt. Citronsyra vill jag inte heller äta, tack för tipset. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts