ghanna

En tråd om vitkål!

Recommended Posts

Jag älskar verkligen kåldolmar, och det bästa med dem är vitkålen tycker jag. Jag vill därför få in mer vitkål i mitt liv. Har förstått att många använder det för att ersätta kolhydrater och ni får jättegärna dela med er av era kunskaper till en novis!

 

Strimlar ni den och vad använder ni då för köksredskap? Koka eller steka? Goda kombinationer? Berätta om hur ni äter vitkål!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar använda osthyveln när jag strimlar min vitkål. Anledningen till det är att jag är "lite rädd" för mandolinen. Men det går ändå snabbt och enkelt med osthyveln och strimlorna blir lagom tunna.

 

Strimlad vitkål använder jag till:

Pizzasallad, Coleslaw, wokar snabbt med salt och svartpeppar och använder som "pasta" till exempelvis köttfärssås.

 

Jag gör också ganska ofta Skaldemans kålpudding som är kanongod.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar strimla med osthyvel eller matberedarens rivskiva.

Ugnsrostad vitkål är en delikatess.  http://www.kostdoktorn.se/ostade-vitkalshalvor-med-citron

Pizzasallad är också gott. 

Vitkål kan kokas till mos. Dela den i mindre bitar och koka den ätmjuk i lättsaltat vatten. Mixa med smör och smaka av med salt och peppar. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag finstrimlar med ett litet räffelblad som sitter som i en ögla med skaft, thailändare räfflar alla sina grönsaker med detta redskap, det blir som trådar.

 

Jag räfflar rätt ner i diskhon för det sprutar bra. Sen kokar jag kålen i mycket kort vatten tills vattnet kokat bort sen i med liiite grädde som också får koka in. Då är kålen mjuk,  en stor bit smör åker i plus salt och peppar sen mixa till mos med mixerstaven. Mums, det passar till allt.

 

Loberg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när grillsäsongen närmar sig. Skär vitkålen i klyftor ringla olivölja över salta peppra grilla lätt så den blir ljusbrun flytta från glöden eller lägg på folie efterstek blir jätte gott till en köttbit.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag smörsteker strimlat vitkål, gräddstuvar strimlat vitkål, gör coleslaw på strimlat vitkål, syrar strimlat vitkål.  Jag äter gärna vitkål alla dagar i veckan

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just nu äter jag mer surkål än vitkål men brukar ofta göra coleslaw av båda.

 

Vitkål är gott i grytor också. Och ugnsbakad eller gräddstuvad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt gott att göra "kål carbonara". Cirka 4 portioner. Stek valfri mängd bacon i bitar, gul lök och vitlök i stor stekpanna. Vispa ihop 4 hela ägg, 1 dl grädde och 100 gram riven parmesanost. Blanda i 1/4 - 1/2 hyvlat huvud vitkål i stekpannan och stek i ett par minuter tills allt är varmt. Blanda i äggblandningen och värm tills allt är varmt. Krydda med salt och vitpeppar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är vitkål lchf då? Blir förvirrad ibland  ;)

Tänker på att vitkål ofta blir söt när den steks ett tag, typ som lök. Kan kolhydraterna ändras på något sätt vid processen, upphettningen? Kan dom bli snabba kolhydrater?

100g rå vitkål blir väl ungefär till hälften då den stekts ett tag. Det innebär ju att 100g stekt vitkål blir till ca 12g kolhydrater per 100g, vilket innebär att det inte alls är lchf.

Ja, hur ska man tänka egentligen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vitkål är LC, lägg till HF - så har du LCHF! Anpassa mängderna för ditt behov (blodsocker, vikt etc), se t ex http://www.kostdoktorn.se/en-trygg-lchf-definition

Jo men syftar på det här med livsmedel "max 5g kolhydrater per 100g".

Svårt med gränserna menar jag. Accepterar man något med 12g kolhydrater per 100g, öppnar man ju upp för en hel del?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, enligt matkalkyl.se har 100g vitkål 4,7g kolhydrater. Var hittar du 12? Ibland skiljer sig olika databaser åt. En delförklaring kan vara att man tänker olika i uppdelningen av fibrer och kolhydrater?

 

Ps. Om jag äter nåt med större del kolhydrater brukar jag sträva efter att välja sånt som också är näringsrikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men syftar på det här med livsmedel "max 5g kolhydrater per 100g".

Svårt med gränserna menar jag. Accepterar man något med 12g kolhydrater per 100g, öppnar man ju upp för en hel del?

 

Enligt matkalkyl så innehåller rå vitkål 4,7 gram kolhydrater per 100 gram. Antagligen varierar det med årstiden, nu på våren är den säkert mer stärkelserik än när det är helt färsk. http://matkalkyl.se/se-vitkal.php.

 

Jag har också funderat på vad som händer med den när det tillagas. Antagligen är det nyttigare ur vissa aspekter att äta den rå. Men oavsett vad tycker jag att vitkål är ett bra tillbehör.

 

Jag resonerar som så när det gäller kolhydratsgränser "att det beror på vad det är för något". När det gäller kål eller ovanjordsgrönsaker är det så nyttigt i övrigt och innehåller så mycket bra fibrer och andra grejer som vi mår bra av att det är okej med lite högre kolhydratsgräns. När det gäller korv eller annan chark kan jag inte tänka mig att en högre kolhydratsgräns tillför något nyttigt.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, enligt matkalkyl.se har 100g vitkål 4,7g kolhydrater. Var hittar du 12? Ibland skiljer sig olika databaser åt. En delförklaring kan vara att man tänker olika i uppdelningen av fibrer och kolhydrater?

 

Ps. Om jag äter nåt med större del kolhydrater brukar jag sträva efter att välja sånt som också är näringsrikt.

Enligt usda är det 6g per 100g med fibrer + socker. (12g i 200g rå vitkål. Blir till ca hälften (100g) efter stekning. 100g stekt vitkål = 12g kolhydrater.

Men hur är det med fibrer, kan dessa dras bort i beräkningen?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att fibrerna fortfarande är fibrer efter stekning, men kolhydraterna blir nog "snabbare" och kanske till större del tillgängliga som energi för kroppen (t ex ev resistent stärkelse kan bli icke resistent genom upphettning). Men är osäker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Cabbage... cooked with salt": 5,5 g "carbohydrates, by difference", 1,9 g "fiber, total dietary", 2,8 g "sugars, total"

https://ndb.nal.usda.gov/ndb/foods/show/3369?fgcd=&manu=&lfacet=&format=&count=&max=35&offset=&sort=&qlookup=cabbage

 

"Values for carbohydrate by difference include total dietary fiber. Available carbohydrate, which is used in some countries, can be calculated if desired by the user, by subtracting the sum of the percentages of water, protein, total lipid (fat), ash, total dietary fiber, and alcohol (when present) from 100."

http://www.ars.usda.gov/sp2UserFiles/Place/80400525/Data/SR/SR28/sr28_doc.pdf

 

Jag snabbtolkar detta som att uppvärmd vitkål har typ 5,5-1,9 = 3,6 g kolhydrater som ger energibidrag till kroppen, per 100 g.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är vitkål lchf då? Blir förvirrad ibland  ;)

Tänker på att vitkål ofta blir söt när den steks ett tag, typ som lök. Kan kolhydraterna ändras på något sätt vid processen, upphettningen? Kan dom bli snabba kolhydrater?

100g rå vitkål blir väl ungefär till hälften då den stekts ett tag. Det innebär ju att 100g stekt vitkål blir till ca 12g kolhydrater per 100g, vilket innebär att det inte alls är lchf.

Ja, hur ska man tänka egentligen? 

 

Även om vitkål kan krympa ihop till halva volymen vid tillagning, så lär inte vikten halveras. Det har ju mer att göra med att kålen mjuknar vid t.ex stekning, och då blir den ju mindre spretig och tar därmed mindre plats. Därmed inte sagt att det inte försvinner någon vätska alls.

 

Men för de flesta livsmedel finns ju i de flesta livsmedelsdatabaserna information om näringsvärde både för rå och tillagad form. Här har jag t.ex jämfört rå respektive kokt vitkål:

http://matkalkyl.se/index.php?a=comp&serie=vitkal-vitkalkokt

 

 

Inte mycket mer än c-vitaminhalten som skiljer i det fallet.

 

Edit:länken funkade inte riktigt

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om vitkål kan krympa ihop till halva volymen vid tillagning, så lär inte vikten halveras. Det har ju mer att göra med att kålen mjuknar vid t.ex stekning, och då blir den ju mindre spretig och tar därmed mindre plats. Därmed inte sagt att det inte försvinner någon vätska alls.

 

Men för de flesta livsmedel finns ju i de flesta livsmedelsdatabaserna information om näringsvärde både för rå och tillagad form. Här har jag t.ex jämfört rå respektive kokt vitkål:

http://matkalkyl.se/index.php?a=comp&serie=vitkal-vitkalkokt

 

 

Inte mycket mer än c-vitaminhalten som skiljer i det fallet.

 

Edit:länken funkade inte riktigt

Ja lite svårt med vikten av kålen efter stekningen eftersom man (jag) tillsätter en massa fett också.

Det är ju så gott och jag överäter detta lätt.

Efter en del funderingar kring kolhydratsinnehållet kanske det är "sämre" än jag trott med vitkål. (för min del, som behöver strikt)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det haer provade jag: supergott! men skippa sriracha (har msg) och ta lite tabasco istaellet.. det aer stekt kaal med lite hetta med koettfaers. http://www.food.com/recipe/crack-slaw-low-carb-434863

 

vitkaal aer jaette jaette jaette nyttigt 

http://www.webmd.com/food-recipes/super-veggies-cruciferous-vegetables

https://www.drberg.com/blog/body-conditions/what-are-cruciferous-vegetables-and-benefits 

 

kan hjaelpa mot plateau ifall skoeldkoerteln haemmas och tror att man svaelter, speciellt foer kvinnor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det haer provade jag: supergott! men skippa sriracha (har msg) och ta lite tabasco istaellet.. det aer stekt kaal med lite hetta med koettfaers. http://www.food.com/recipe/crack-slaw-low-carb-434863

 

vitkaal aer jaette jaette jaette nyttigt

http://www.webmd.com/food-recipes/super-veggies-cruciferous-vegetables

https://www.drberg.com/blog/body-conditions/what-are-cruciferous-vegetables-and-benefits

 

kan hjaelpa mot plateau ifall skoeldkoerteln haemmas och tror att man svaelter, speciellt foer kvinnor.

Vet inte om jag är lite kinkig. I så fall ber jag om ursäkt och du kan glömma det här... Men jag skulle tycka det var mer lättläst om du bara skrev a i stället för ae och aa och skrev o i stället för oe. De flesta av oss är ju hyfsat vana att läsa internetsvenskan som är utan prickar

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar strimla eller finhacka vitkål och steka med smör och en klick sambal oelek. Det blir ett bra grilltillbehör, som även de lite mer kräsna gästerna uppskattade. 

 

Sedan så gräddstuvar jag ibland också vitkål och har till falukorv, blir dock alltid jättemätt på detta och gör det ganska sällan. Mer i början när jag saknade pasta och ville ha något krämigt.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som har ett enkelt recept på syrad vitkål?

Svårt att överäta den för mig, tror jag  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpet tistelvind, den är opastöriserad.

Enligt Ica personal är deras ekologiska i påse också det.

Jag har gjort egen, men det misslyckas ganska ofta, så jag har gett upp.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag såg rubriken så gick jag genast in och läste :) älskar kål av alla de sorter. Vitkål framförallt.

Tänkte komma med lite tips, men efter att ha läst tråden, så har jag inte så mycket mer att komma med, hahahaha

Mer än att, köp ekologiskt!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.