B-Trombocyter runt 1000 (ref 165 - 387)

Xiro
 Share

Recommended Posts

Min kära mormor är 93, mår hyfsat bra för sin ålder. Men nyligen mättes hennes B-trombocyter till runt 1000x10^9/L, därefter fick hon radioaktivt cellgift någon medicin varpå man mätte 670 880. Ref är 165 - 387. Läkarna verkar inte ha hittat något allvarligt, å andra sidan vet jag inte hur noga de kollat och det är ju inte särskilt normalt att ligga på 1000. Höga värden sägs kunna ge blodproppar, och mitt vaga minne säger mig att hon haft nån propp för några år sedan, och jag tror hon har haft högt blodvärde ett tag.

Höga B-trombocyter upptäcktes i samband med akutbesök vid misstänkt hjärtinfarkt, men det visade sig inte vara något alls med hjärtat och de skickade hem henne efter några timmar. Läkarna säger alltid att alla hennes värden är kanonbra oaktat hennes ålder - jag har dock inte sett några värden själv. Läkarna har inte hittat någon grundorsak till att trombocyter ligger högt. Deras enda förklaring är att benmärgen är överaktiv, och deras strategi är att minska dess aktivitet med radioaktivt cellgift.

Tips och råd mottages gärna!

Mina egna tankar:

Omega-3 tunnar blodet, vore nog bra med nåt tillskott, kanske Möllers Tran? Gurkmeja tunnar också, och större vätskeintag.

Höga trombocyter kan orsakas av inflammation, både omega-3 och gurkmeja kan dämpa inflammation.

(Gissar dock att hon inte vill äta gurkmeja, men jag ska nämna det.)

Immunförsvaret kan hjälpas av D-vitamin och försämras av brist, och i den åldern får man inte så mycket sol i Sverige - tänker att tillskott D3-K2 vore bra.

B12-brist kan också vara orsaken - hoppas jag kan ta del av provsvar... men allt sägs ju ok.

Ska man öka vätskeintaget är det bra att se till att man får i sig ordentligt med salt.

Hon tar blodförtunnande medicin samt blodtrycksänkande - kan höga trombocyter vara en biverkning? Möjligen tar hon även någon annan medicin.

Edit: Har fått mer info och strukit över, rättat och kompletterat ovan.

Har nu fått mer info - har rättat och kompletterat ovan.

En av mekanismerna i blodtryckssänkare brukar ju vara vätskedrivare - skulle väl kunna bidra till ökad koncentration av blodplättar i blodet? Vet dock inte hur pass signifikant effekten skulle vara i detta sammanhang.