Jump to content

Varför blir jag inte tillräckligt mätt?


sirpa
 Share

Recommended Posts

Jag har hållit på med lchf ca 6 veckor och gått ner 7 kg, vilket är bra men jag är ofta väldigt hungrig. Jag vet inte om jag missuppfattat något men jag brukar hålla mig till 5 kolhydrater, protein lika mycket som jag vill väga och sen dubbelt så mycket gram fett. Jag tar 4-5 msk kokosolja under dagen men jag är ändå hungrig. Vad ska jag göra för att fortsätta gå ner i vikt utan att vara så hungrig?  Dricker mycket te, vatten och kaffe. Jag kommer inte stå ut i längden på detta sätt.  Jag försöker välja smart men jag är rädd att inte gå ner i vikt om jag äter mer tex kolhydrater. Hur gör ni andra? Tacksam för tips :huh:.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Du kan vara leptinresistent, och det ger nog i så fall med sig snart med fortsatt LCHF. Har du kollat att du inte äter på tok för lite kalorier? Har fått för mig att grädde kan vara rätt aptitstimulerande. Kaffe kan nog ge viss blodsockersvängning som kanske ger hunger? Du verkar också ha kastat dig in i strikt LCHF, mer gradvis övergång kanske skulle hjälpa mot hungern.

 

Men, 7 kg på 6 veckor är bra jobbat!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har hållit på med lchf ca 6 veckor och gått ner 7 kg, vilket är bra men jag är ofta väldigt hungrig. Jag vet inte om jag missuppfattat något men jag brukar hålla mig till 5 kolhydrater, protein lika mycket som jag vill väga och sen dubbelt så mycket gram fett. Jag tar 4-5 msk kokosolja under dagen men jag är ändå hungrig. Vad ska jag göra för att fortsätta gå ner i vikt utan att vara så hungrig?  Dricker mycket te, vatten och kaffe. Jag kommer inte stå ut i längden på detta sätt.  Jag försöker välja smart men jag är rädd att inte gå ner i vikt om jag äter mer tex kolhydrater. Hur gör ni andra? Tacksam för tips :huh:.

Jag tror att du ska äta tills du är mätt och äta mer fett, kanske mer protein också. Om du håller koll på kolhydraterna, och personligen tycker jag nog att 5 gram är i lägsta laget, och äter ett rejält mål mat ett par gånger om dan så att du blir mätt ska du se att du mår bättre och ändå fortsätter att gå ner i vikt.

 

Lita på din kropp när den säger Mätt! eller Hungrig!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag har hållit på med lchf ca 6 veckor och gått ner 7 kg, vilket är bra men jag är ofta väldigt hungrig. Jag vet inte om jag missuppfattat något men jag brukar hålla mig till 5 kolhydrater, protein lika mycket som jag vill väga och sen dubbelt så mycket gram fett. Jag tar 4-5 msk kokosolja under dagen men jag är ändå hungrig. Vad ska jag göra för att fortsätta gå ner i vikt utan att vara så hungrig?  Dricker mycket te, vatten och kaffe. Jag kommer inte stå ut i längden på detta sätt.  Jag försöker välja smart men jag är rädd att inte gå ner i vikt om jag äter mer tex kolhydrater. Hur gör ni andra? Tacksam för tips :huh:.

 

Äter du tillräckligt med fett?

Grejen med LCHF är att du skall ersätta kolisarna med fett.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag tror du äter för lite. Ät tills du blir "lagom" mätt. För mig tog flera månader innan jag fattade vad som var "lagom". Tidigare åt jag alltid lite extra för att klar hela eftermiddan eller kvällen, men jag insåg efter ett tag LCHF att det inte behövdes längre. Jag räknar inget utan "lagom mätt" två gånger per dag funkar bra. 

För mig är det särskilt viktigt att vara lagom mätt när jag äter det sista målet runt kl 18-19 (eller åtminstone var det så i början, mindre viktigt nu). Annars blir man sugen senare på kvällen och börjar rota i skafferiet och kylskåpet.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att du gör rätt i att räkna protein. Men resten ska du inte snåla med. Några gram kolhydrater hit eller dit ifall de kommer ifrån broccoli eller blomkål är fullständigt ointressant. Du måste bli mätt! Hyfsad mängd kokosolja, men var är smöret?

Som föregående påtalat, du har kastat dig in i detta fort, din kropp är inte van än att käka fett. När den blivit det kan aptiten och matbehovet minska. Jag är en liten person, men äter ca 2-3000 kcal per dag. Det är inte ett självändamål att äta så mycket men det ger mig ingen övervikt. Så jag överäter lite men blir mätt och nöjd. Jag tänker att det balanserar in sig med tiden.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Jag var i perioder i början när jag ställde om kosten jättehungrig hela tiden men också ingen aptit alls. Jag blev orolig av bägge grejerna men efter ett tag så stabiliserades allt, och nu efter en ganska lång tid så har jag normala mättnads- och hungerkänslor.

 

I övrigt håller jag med jessirene ovan.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tack snälla för alla svar. Jag det kanske är så att jag är för strikt men jag har lätta att tappa motivationen om det inte fungerar på en gång. Jag använder mig att kostbevakningen för att räkna på det jag äter o ärligt talat tycker jag att det verkar väldigt snålt. Bra tips det där med köttet det förstod jag inte från början men läste om det sen. Men tror ni att jag fortsätter att gå ner i vikt om jag ökar på lite? Går ni ner med mer än 5 g kolhydrater)? När det gäller smör så äter jag nästan inget alls utan har tagit kokosolja upp till dubbelt så mycket protein men det kanske inte mättar lika bra som smör? Äter ganska mycket ägg och ska verkligen prova det med smör. Älskar plättar med ägg, keso och fiberhusk. Tack för att ni tar er tid att svara det är ett stort stöd :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Du får prova dig fram. Finns inget recept som gäller för alla. Anna Hallén t ex har skrivit i sin blogg (eller om det var i ett av hennes böcker) att vissa, framförallt kvinnor, kan må bättre (gå ner i vikt lättare - eller må bättre under viktminskningen) just om de lägger till mer kolhydrater. Detta för att om man tvingar ner blodsockret genom att äta väldigt lite, kan den ovana kroppen svara med att höja blodsockret genom ökad kortilsoutsöndring. Vilket stressar kroppen och en stressad kropp släpper inte ifrån sig ett gram fett från sina lager. Plus att man mår rätt pissigt. Stressar man sen utöver det över andra saker....ingen bra kombo. 

 

Se det så här, 15-20 g kolhydrater är ju fortfarande väldigt lite jämfört med "normalkost" enligt tallriksmodellen. 

För att få i dig all näring, dvs vitaminer och mineralämnen bör du äta ca 500 g grönsaker varje dag. t ex kål innehåller runt 3 g KH/100 g. 500 g blomkål är 15 g kolhydrater! Naturligtvis bör du inte äta enbart en sort grönsaker, men du förstår principen? Personligen har jag svårt för att få ner så mycket, men är du van sen tidigare att äta stora portioner bör det inte vara problem. 

 

När man läser vissas berättelser låter det verkrigen för skönt med - 10 kg på en kafferast....men för de allra flesta är det inte så, utan det går mer sakta. För vissa går det väldigt sakta.

Nu verkar du ju ändå kommit igång ganska bra, men du får ju se till att må bra under tiden också, för annars kommer du trilla av vagnen förr eller senare....

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Klart du inte kan gå hungrig, då står man ju inte ut...själv skulle jag aldrig orkat i över 7 år om jag gått hungrig ;) 

Du får helt enkelt prova dig fram och kanske nöja dig med en långsammare viktminskning. Har du fått några andra hälsofördelar med kosten?

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Man måste nog prova sig fram och inte vara så strikt om det ska fungera över tid. Min tanke är ju att det ska vara ett kosthållning som jag kan leva med. Positivt är att jag ofta är mycket piggare än vad jag varit tidigare och även min migrän har minskat. Det är så svårt bara att hålla motivationen om det inte blir resultat fort. Har du, Stammis, klarat hålla vikten skapligt under de 7 år du hållit på?

Link to comment
Share on other sites

Vikten är stabil, gick ner de kilon jag behövde och stannade där  :D

Äter dock inte för viktens skull utan främst för hälsan, har en reumatisk sjukdom som heter psoriasisartrit och har genom LCHF blivit helt symtomfri. När jag började var jag halvtidssjukskriven på grund av ständig värk och orkade knappt med det. Nu jobbar jag sedan flera år heltid, har utbildat mig till kostrådgivare samt har en internetbutik samt kostrådgivningen på sidan av mitt ordinarie jobb. LCHF har blivit både min livsstil och mitt intresse  :rolleyes:

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jag har hållit på med lchf ca 6 veckor och gått ner 7 kg, vilket är bra men jag är ofta väldigt hungrig. Jag vet inte om jag missuppfattat något men jag brukar hålla mig till 5 kolhydrater, protein lika mycket som jag vill väga och sen dubbelt så mycket gram fett. Jag tar 4-5 msk kokosolja under dagen men jag är ändå hungrig. Vad ska jag göra för att fortsätta gå ner i vikt utan att vara så hungrig?  Dricker mycket te, vatten och kaffe. Jag kommer inte stå ut i längden på detta sätt.  Jag försöker välja smart men jag är rädd att inte gå ner i vikt om jag äter mer tex kolhydrater. Hur gör ni andra? Tacksam för tips :huh:.

En utav de bästa frågorna som jag anser vara fetmaproblematikens ABSOLUT kärnproblem! Alla kategorier och jag tror detta var en huvudnerv du träffade... likna den frågan vid aorta.

 

Jag tror de flesta ändå har svaret inom sig, att a/ hunger b/aktivitet  c/ föda c/ sömn hänger intimt ihop, de funkar INTE var för sig, ine med den bästa teori ska du se! Icke en dag.

 

När man vill hungra bättre , aktivera sig bättre eller föda sig bättre , mata.. äta .. intaga.. njuta? och sova bättre, då kan kanske vissa, men de kör in i väggen bara en tidsfråga, att meed belöning KAN MAN LURA  antingen först sig själv eller börja med att lura andra, lurendrejeri och att trissa upp något som man påstår är sant men vet är osant och ohållbart, leder åt på folkspråk, helvete. Enbart utifrån att hunger,aktivitet, föda/kost och sömn hänger så djupt samman att det är ETT sammanhang vi talar om när vi säger att vi vill sova, efter maten och efter att ha GJORT något, som innefattar någon slags aktiviet av något slag, avlönat.. ellr oavlönat, och avlöning betyder i klarspråk , att få påfyllnad av något BEHOV, antingen konkret fysiologiskt med mat men också något för att du ska kunna sova UTAN ORO, sova utan rädsla och sova för att kunna aktivera och ORKA handla, planera för inte bara en timme i taget, gärna veckovis månaddsvis och på årsbasis, eller hur?

 

Vem kan säga att , jag vill sova ca fyra dagar men sedan bryr jag mig inte om resterande dagar? Nej precis, FRAMFÖRHÅLLNING, som betyder någonting för oss och dem som känner starkt att sammanhanget är viktigt, när det görs till något ekundärt och kanske helt perifärt , när det börjar trängas undan och omtalas med den där igenkännliga bedrägliga ironiska touchen och blir en utslasmekanism, när man vägrar el förvägras att tagas på allvar , när du säger att du är jättetrött, men blir ombedd eller kanske to.m vill fortsätta , fast det går på minus.. och det blir icke-fråga ifall du äter flr lite el fel, icke-fråga om du sover eller inte sover, icke-fråga vad du ättit och är det över huvud taget av vikt vad en aktivitet är.

 

Fråga dig själv om hur a, b, c, och d hänger ihop i ditt liv, om du känner dig "alltid hungrig" , finns aktiviteter men det finns avledningsstrategier spm är mycket positiva och enormt givande : att ha intresse för något mer än sig själv! 

 

Leta fram något intresse utanför din personliga sfär eller som har med personrelationer att göra, hittar du inte något som inte fokuserar på personer och jämförelser, så behöver du fortsätta leta! Efter något, som du i magen i hjärtat känner att detta.. är något jag kanfrsjunka i, och rikta mitt anlete i, om gym inte hjälper eller det vanliga, så måste du hitta något som du själv kan skapa... som inte!!! har med personer att göra, utan något som är fint för dess egen skull oavsett vad personer värderar. Vad som helst som är NEUTRALT där du eliminerat jämförelsetänkandet , vem är bäst-tänkandet, dör du eliminerar det som du vet är strategiskt partiskt för att vinna och vinna klå och slå och inte unna dig själv heller , mer än att tänka person istället för innebörd.

 

Det kan vara svårt att finna ens inre eld, men jag tror du kan lyckas om du letar efter vilken källa som kan tillföra den inte tomhetskänslan som just nu rubbar  a,b,c och d..  till att vara kanske okej, men antingen hela sammanhanget av dessa fatkorer eller ett av dem, behöver få dig att inte fkänna fixering vid hungern,  tyck synd om mig känslan, det är den som gr på högvarv! kanske är du van, kanske blivit tillsagt att använda självömkandet som drivkraft, ja det kan va allt möjligt och att du tappat knepet eller känner dig bestulen på den underbara känslan att inte vara fixerad vis sig själv sin kropp sin mat och dra in allt i omgivning att nära denna inre fix. Du kan ha en eld eller en slags energi någonstans iffrån, som kräver ett intresse för att få fatt i, som kan om inte eliminera så kraftigt försätta din hungerskänsla som går på högvarv i tankarna så klart och därför hitta någonting som utmanar dig, som inte har med personer och perdonfiering och kroppsfixering att göra.. det är i kroppsfixeringen , vara bara fin söt vacker och allt om att bli drottning att positionerqa sig för en staatus, när det handlar om att du kommr bli hungrigare och hungrigare såvida du inte bryter behovet att framhäva person, om det är du själv eller andra, det rä samma problematik.

 

Att ge energi till något som inte är fixerat vid din person , då gäller att ägna sig åt aktiviteter som självklart inte är personfixerat. Gym.. är definitivt personfixerat, bra att gymma, perfekt att gymma t.o.m - men det räcker inte om du ska göra upp med den roblematik , personfixering/fixering vid sig själv el andra...  istälelt för att hitta något som inte kan och INTE SKA, skada.

 

Börja där och lycka till, att hitta det läget och när du hittar det, så håll det dyrbart, det är lättare sagt än gjort, men jag vet att det går, det är  något som egentligen  nästan alla vet.  Du kan vara innästlad i intriger, som är allvarligt personfixerat över faktorerqan abcd, som är relativt lätt att få ihop,med handen på hjärtt är det inte det? det är ju basic. men du behöver komma vidare och ta dig förbi fixering och kan behöva leta, var skulle du leta om du ville komma ur fixeringen vid sina känslor? frågan är inte lätt, för det hänger ju på vad du ska göra :  aktivitet, man måste ifrågasätta och du kanske behöver det?

 

 

lycka till . att fastna är inte kul  det borde man ju ha fattat , men det finns utvägar man kan ta fatt i alldeles själv, om du kan läsa.. skulle du kunna läsa dig till det som är svaret, om du inte redan har svaret att slippa känna den obehagliga hungern, om dt inte är egentligen att du behöver äta grönsaker, som enl vad jag märkt, att lchf:are nästintill förbannar. Isf är det där knuten ligger. Att du inte tillåter dig äta grönsaker i MÄNGDER.  Men aktivitetens kvalitet är mint lika avgörande!!

Link to comment
Share on other sites

Att börja neriffrån, tex rota i naturen, börja så frön! när jag sådde frön, öppnade sig en sorts magi... prova, det är billigt med fröer och en kruka kostar ingenting. Tänk på fröna och och växandet i det.. det är god kreativ energi som frigörs, om hjärtat vill för man måste vilja göra ibland något som man aldrig gjort, det heter utmaning mot energier som går ut på att inte klå, slå,vinna el försvinna, utan att överleva med hunger och HANTERA den , bara.

 

med något, att så frön och lära sig älska det som växer oh gror är att vårda din hunger samtidigt, jag lovar. 

 

detta lärs ut tidigt för redan förskolebarn, finns inget barn som inte nappar och vi vuxna är också barn, så inre barnet please, fånga ditt inre. inte jaga maten jaga dem som gör si och dem som gör vill och ska än det ena än deet andra, stanna i njutningen litegrand.. så kommer det växa, jag kan lova dig att det fungerar så, men du kanske behöver annat ärn fröer, du kanske behöver fila såga spika eller sy, eller läsa - att läsa är en sann källa till inre ro som ger många många bonusar , så du kan ju börja med att botanisera, man blir rätt distraherad när man botaniserar också utan att hitt fram, men förutsättningen är att du inte befinner dig i katastrofläge eller paniskt läge, hoppas du inte är där men ska man hoppas så ska man hoppas att nå fram, så man kan kapa det som när hungern.

 

Fråga också en dietist, som du kan lita på, om du äter proportionellt bra i förhållande till abcd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...