Jump to content

Fett bort!

Jamtlandstjej

Recommended Posts

Börjar nu vara redigt trött på det "fluff" som belägrat min kropp!

Som jag skrivit i några andra trådar så har jag haft en omotiverad viktuppgång på 12 kg, trots strikt LCHF.

Tidigare har jag inte varit någon ivrig motionär men är rätt "rörlig" i min vardag.

Detta år har jag börjat träna regelbundet. Yoga en dag per vecka, i organiserad form, och styrketräning två dagar i veckan. Dessutom försöker jag åka längdskidor en till två gånger i veckan och även yoga lite hemma.

Jag äter som sagt en relativt strikt LCHF. Har även provat sex veckor kalorireducerad LCHF med PF utan resultat, samt "äggfasta" i tre veckor utan resultat.

Det som hänt med styrketräningen är att jag "känner" min kropp, känner hur jag är på plats där under "fluffet" och då stör jag mig ännu mera på det som ligger där utanpå och dallrar...

Ja, det är frågan om extra kilon också, det handlar inte om skönhetsideal. BMI drygt 27...

Jag vet inte riktigt vad jag ska ta till för att få resultat nu... Har läst en del om det här med längre fasta och funderar om det skulle kunna vara något...

Att äta något annat än LCHF är inte möjligt, på grund av födoämnesintollerans...

Har kollat sköldkörteln och provat Levaxin/Lio utan förbättringar...

Funderar på östrogendominans och har börjat med bioidentisk progesteronkräm men kan inte märka någon skillnad på vikten, bara sömnen...

Tips? Tankar? Idéer?...

• Like 4

En sak är ju att ämnesomsättningen minskar med ökad ålder. Att man måste anpassa energiintaget till den förändringen. Men jag anser inte att det skulle kallas kalorirestriktion utan mer att man hittar den energinivå där man håller sig slank när kroppen inte bränner lika mkt energi längre. 

• Like 2

Själv har jag tagit prov för att få veta östrogen progesteron balans. Har inte fått resultatet ännu.

Utan att vara expert, men din kropp håller i fettet. Fettet är det viktigaste som finns. När kroppen lärt sig att tillgången på fett är trygg och stabil, då kan den börja bränna också. Man får inte heller vara förstoppad, det, blir man fet av. Prova att fläska fett på din måltid. Extra kokosolja och extra smör. Jag har 200 gram som minimum. Så hade jag gjort, men du känner din kropp bäst, så ta inte detta som en generell sanning. Bara mitt subjektiva förslag.

• Like 3

Tack för era svar!

Normalt ligger jag nog mellan 1500-2000 kcal per dag. De sex veckor jag provade en "kur" varierade det mellan 400-1800 kcal per dag. Tycker jag borde fått någon form av resultat på den tiden...men icke. Jo, ner 0,4 kg...som en dagsvariation ungefär.

Jag har smort med krämen i ungefär tre veckor, om jag minns rätt... Har försökt på HC att få ta prover för att se hur nivåerna ligger, men det är de inte intresserade av. Tog prover i höstas som enligt dr visade att jag inte är i klimakteriet.

Min kropp har definitivt god tillgång på fett, så jag tror inte problemet ligger där. Har aldrig "bantat" tidigare heller så jag har inte den historien i kroppen.

Alltid bra att någon annan ger sina synpunkter/funderingar. Det är så lätt att själv snöa in på bara ett spår! :-D

• Like 1

- Hur strikt LCHF kör du och hur länge har du gjort det?

- Kollat blodsockernivåerna (och kanske c-peptid)?

- Hur är det med koffeinintaget? Sömnen? Träning för sent på dagen? Tänker på kortisolet som kan ge bukfett.

- Vissa upplever högre kroppstemp med potatismjöl, kanske kan bidra till bättre förbränning - har du provat?

- Periodisk fasta och lite styrketräning (inte för nära nattvilan, värna kortisolcykeln!) har jag fått för mig kan få ordning på hormoner, så det tror jag du ska fortsätta med.

- Du kanske har nåt autoimmunt som hindrar viktnedgången?

- Om du äter mejerier, vilka?

• Like 1

Tack för era svar!

Normalt ligger jag nog mellan 1500-2000 kcal per dag. De sex veckor jag provade en "kur" varierade det mellan 400-1800 kcal per dag. Tycker jag borde fått någon form av resultat på den tiden...men icke. Jo, ner 0,4 kg...som en dagsvariation ungefär.

Jag har smort med krämen i ungefär tre veckor, om jag minns rätt... Har försökt på HC att få ta prover för att se hur nivåerna ligger, men det är de inte intresserade av. Tog prover i höstas som enligt dr visade att jag inte är i klimakteriet.

Min kropp har definitivt god tillgång på fett, så jag tror inte problemet ligger där. Har aldrig "bantat" tidigare heller så jag har inte den historien i kroppen.

Alltid bra att någon annan ger sina synpunkter/funderingar. Det är så lätt att själv snöa in på bara ett spår! :-D

Känns ju lie fel att fortsätta mitt resonemang här eftersom jag vet att det är "fel svar" enligt LCHF principer. Men, när du testade kalorirestriktion tränade du då samtidigt tung styrketräning? Eller var det i en period när du bara rörde dig som vanligt? Angående de sex veckorna så tror jag du behöver testa ett sådant upplägg planerat. Tex att ligga 500 kcal under det energibehov du har för din ålder om du inte tränar hårt, i flera veckor för att se om det skulle ha något resultat. Enligt min mening så är det givet att du minskar i vikt om du hamnar under din energiförbrukning.

• Like 4

Är inte så förtjust i Ulrika Davidsson, men så här beskriver hon sin egen östrogendominans. Tycker det stämmer in ganska bra på dig?

http://ulrikadavidsson.se/kvinnliga-hormoner

Finns även mycket att läsa på Mia Lundins blog och Hormoniell.se. Även på Louise Edlunds hemsida. Själv håller jag just nu på att läsa Mia Lundins bok "Kaos i kvinnohjärnan", rekommenderas starkt!

Har man inte ordning på sina hormoner tror jag inte det hjälper hur strikt man äter...

• Like 3

Det beror nog på varför man använder progesteron. I bipacksedeln till ProgesterAll framgår hur man ska smörja. Om man inte redan är i klimakteriet eller förbi det ska man följa den naturliga cykeln, vilket innebär att man gör uppehåll när mensen kommer. Därefter börjar man smörja igen på dag 14-16 där dag 1 är mensens första dag. Man ska följa den naturliga cykeln och hålla progesteronet högt när det är meningen att det ska vara högt.

• Like 1

Jag börjar bakifrån med svaren. Jag har opererat bort min livmoder och har alltså ingen mens. Har läst lite olika varianter på detta. Några smörjer hela tiden, andra hoppar över 3-4 dagar varje månad. Tänkte att, om det nu är så att jag har östrogendominans pga progesteronbrist så kan det vara bättre att smörja en sammanhängande period, åtminstone till en början.

Har ungefär samma uppfattning som du PiaB om Ulrika Davidsson.... Det var hennes "kur" jag hoppade på, där hon garanterade 8 kg viktnedgång... Desperat? Jo, till viss del... Har läst den länken tidigare och tycker också det påminner om mig, därför jag funderar om det kan vara det...

Har även läst Mias bok och följer Louises inlägg.

Ja, under fyra av de sex veckorna tränade jag både styrketräning och yoga. Därför var jag tämligen övertygad om att jag skulle gå ner, åtminstone mer än 0,4 kg...

Äter relativt strikt LCHF pga födoämnesintollerans. Det betyder att om jag nån gång "fuskar" så är det ex med en morot. Äter mest kött, fisk, ägg, smör och diverse ur kålfamiljen. Squash, champinjoner, gurka/tomat i bland.

Har ätit så sen 2009, innan dess åt jag även majs och ris. Så har jag ätit sen 2002.

Äter mindre och mindre av mjölkprodukter. Förutom smör, som väl inte riktigt räknas dit, så äter jag små mängder grädde/créme fraische och även en del ost. Får ont i magen om jag får i mig för mycket så det blir en naturlig neddragning....

När jag kollade blodsockret senast, genom företagshälsovården, då låg det på 3,3. Det var ca 5 timmar efter frukost.... Sköterskan trodde jag var väldigt hungrig, men hon visste ju inte hur jag åt... B-)

Koffeinet har jag också dragit ner på. Dricker Max två koppar per dag, på morgonen eller förmiddagen.

Sover...sådär...något bättre sen jag började med progesteronkrämen.

Styrketräningen tränar jag för det mesta vid 16-17tiden. Yoga lite senare, men det är ju en annan kategori, den träningen, då det är yinyoga.

Potatismjöl har jag provat men det fixar inte min mage tyvärr... Blev som en sten i magen, mycket trögare än vanligt... Därför jag knaprar rå morot nån gång ibland. Inbillar mig att det kan ge åtminstone lite liknande effekt. (Ibland = Max en gång i veckan)

Nåt speciellt autoimmunt du tänker på Xiro?...

Har ju mina fina gener...med båda föräldrarna reumatiker, fibromyalgi själv och ev. nåt mer reumatiskt också... Väntar på utredning.

Men det borde inte påverka vikten, tycker jag.

Än en gång, tack för er input! :-D

• Like 4

Många svar, hypoteser och erfarenheter!

Grejen är att LCHF hjälper främst vid för högt blodsocker/insulin!

Dvs det hjälper främst via att uppreglera förmågan att ta utav fettlagren.

Och det är det man främst är ute efter vad gäller viktminskning.

Blodsocker/insulin är något man kan mäta.. likaså insulinresistens.. om inte så för att utesluta det!

Oså kan man väga/mäta/registrera kalorier.. det indikerar iallafall någon form av normalitet.

• Like 1

Känns ju lie fel att fortsätta mitt resonemang här eftersom jag vet att det är "fel svar" enligt LCHF principer. Men, när du testade kalorirestriktion tränade du då samtidigt tung styrketräning? Eller var det i en period när du bara rörde dig som vanligt?

Det jag gillar med detta forum är att de flesta är öppna för variationer, det finns liksom inga "fel svar" (för det mesta).  ^_^

När jag läser tråden, och jag är ju också på väg mot klimakteriet, så snöar jag liksom vissa andra in mot hormonobalans... Och lite på stress... Och de hänger ju ihop! Jag tänker så här; Du, Jamtlandstjej, är irriterad på "fluffet", kanske ogillar att du är desperat och testar metoder från en person du upplever som tveksam på nåt vis, testar fasta, progesteronkräm, yoga, hårdare styrketräning, sover så där, drar ner på kaffet... Det kanske inte är riktigt allt på en gång men det verkar vara mycket på kort tid och jag undrar om inte kroppen upplever det som stress? Jag har inget svar, eftersom jag uppenbart inte blivit av med mitt fluff och sötsuget fäller mig mellan varvet, men numera försöker jag tänka mer "hälsa" med förhoppningen att kroppen ska stressa av. Lycka till!

• Like 6

Håller med dig MariaF, visst är det härligt att det är öppet för diskussioner! :-D

Det kan ju verka som om jag gjort allt samtidigt men det är inte riktigt så... Det var under 2014 som jag gick upp mina 12 kg. Har provat lite av varje sen dess. Har funderat mycket på stress, då jag haft stressiga situationer tidigare, men tycker att jag har det rätt lugnt nu, i jämförelse... Bara heltidsjobb och mig själv att sköta, inte heltidsstudier parallellt, plus tonårsbarn.... :-P

Har även en mycket bättre arbetssituation nu än tidigare. Viktuppgången började när alla förhållanden med jobb/studier/barn blev bättre...

Av det Martina skriver om keto så är det egentligen bara lite ost som är kvar på min meny. Får göra ett allvarligt försök att ta bort den också... Lite förvånad över att honrekommenderar ärter, bönor och linser dock...

Får ta och prova med det här med kostdagbok under en period också, för att se om jag kan hitta något där.

Har aldrig mätt ketoner men in urin har mest för jämnan den speciella "doft" som sägs förknippas med ketos...

Ger inte tappt! Fortsätter försöka ta mig dit jag vill nå! :-D

• Like 4

Av det Martina skriver om keto så är det egentligen bara lite ost som är kvar på min meny. Får göra ett allvarligt försök att ta bort den också... Lite förvånad över att honrekommenderar ärter, bönor och linser dock...

Jag lyssnade på Anna Sparre/4Healths senaste pod idag ang tarmfloran. Av den att döma kan bönor vara bra för vissa goda tarmbakterier så Martina kan vara inne på ett intressant spår. Kanske hittar du nån mer ledtråd i tarmen, förresten? 

Enligt min erfarenhet kommer "skiten" när allt lugnat ner sig... Det verkar ju som att din vikt gick upp rejält på kort tid så hormoner/obalans är nog ett hett spår... 

• Like 2

Känner igen desperationen!

Man provar det ena efter det andra, undrar vad man gör för fel, kanske lite mer sånt ...eller lite mindre av det där....

Som en deg på jäsning, pösig och okontrollerad, deppig, sover illa osv

Jag vill uppmana er mogna bruttor att hålla ut och försöka vara vän med era kroppar. 

Klimakteriet passerar och en hel del av det ni beskriver kan nog ha med det att göra, hormoner alltså :unsure: 

Det blir bättre :)  

• Like 7

Om lite av problemen kommer av höga kortisolnivåer och en sådär sömn så kanske lite tillskott av L-glycine skulle kunna fungera? Värt att testa tillsammans med den träning och bra kost du redan anammat?

Martina J skriver lite om det:

http://martinajohansson.se/l-glycin-att-sanka-kortisolet/

http://martinajohansson.se/recension-aminosyran-l-glycin/

• Like 3

• 2 weeks later...

Kan konstatera att inget händer med siffrorna på vågen... Men...måste samtidigt erkänna att något händer det nog med formen och fasonen! Mina minst rymliga jeans är helt okej att ha på sig, utan allt för stor "muffinskant" ovanför linningen... :-P

Hade tänkt vara strikt med mjölkprodukter en period...men...en hastigt och oväntat hemflyttande vuxen dotter förändrade förutsättningarna. Mera gräddsåser och ostbaserad kost, men efter helgen, när hon troligen flyttar igen, ska jag göra ett allvarligt försök. Mest för att jag känner att magen inte alls vill ha det...

Har ökat doseringen av progesteronkräm och sover numera helt okej!

Även om jag vaknar till på natten, så somnar jag om relativt lätt!

Fortsättning följer! :-)

• Like 2

Mm, när jag läser sk hemmets läkarbok så har jag nästan alla symptom som står däri.. inklusive flera som man bara kan ha om man är kvinna!  :blink:

Testat Glycin.. det har iallafall inge effekt på mig.. sover lika illa iallafall.

Vaknar nästan exakt varannan timme.

Mina testosteronvärden låg på nedre gränsen, har dock inte hittat någon sådan kräm.. litta högre testosteron lär kunna höja stamina hos män.. det skulle jag kunna behöva.. förutom att få sova en hel natt utan att vakna hela tiden!  :mellow:

• 2 weeks later...

Ja, om det är placebo eller verklig effekt kanske är svårt att säga...men, jag sover så oerhört mycket bättre sen jag började med progesteronkrämen! Fantastiskt!

Nu kör jag enligt natpro och därmed relativt höga doser i en inledningsperiod för att se om det ger ordentlig effekt.

Enligt vad jag förstår så är riskerna för överdosering i stort sett obefintlig...

Någon av er andra som provat natpro?

• Like 1

Har börjat med ProgesterAll och har testat enligt "dag 14-28". När jag googlade natpro såg jag att de i ett inledningsskede föreslår att använda kontinuerligt i två-tre månader för att få bort östrogendominansen. Det är en djungel av råd! Är nu på väg på semester och har med mig "Kaos i kvinnohjärnan" av Mia Lundin. Ska börja försöka läsa klart den.

Hur stor mängd smörjer du per dag? Även där en djungel av råd. Blir du väldigt trött av stor mängd?

Jag smörjer just nu morgon och kväll. Ca 80 mg på kvällen och kanske 50 mg på morgonen.

Jag blir inte trött på dagen men däremot sover jag otroligt bra och om jag vaknar, vaknar jag i ett "lugn" och somnar lätt om igen. Ljuvligt! :D

Jag har inte min livmoder kvar, därför smörjer jag kontinuerligt. Enligt lite olika teorier ska man även då göra uppehåll några dagar varje månad, men jag tänkte se om jag får till nivåerna först.

Har fortfarande bröstspänningar och som jag förstått det på det jag läst beror det på för låg dos...