Jump to content

Hjälp, svår D-vitaminbrist samt sekundär hyperparathyroidism

Robin Granholm

Recommended Posts

Den 16:e december blev jag diagnostiserad med D-vitaminbrist. Värdet låg på 16 nmol/l. 

Bakgrunden till detta var att jag varit vegan i tio år och slutat ta multivitaminpiller innehållandes D-vitamin för några år sedan. Jag sökte för att musklerna började spänna på ett sätt som jag inte upplevt förut samt att det kändes som om man tryckte på blåmärken på olika ställen av kroppen ibland.

S-PTH 10.4 pmol/L. Referensintervall 1.6-7.2
S-Calcium 2.38 mmol/L Referensintervall 2.15-2.50

S-ALP och njurfunktionen normal

Läkaren verkade inte ha någon erfarenhet av att ordinera läkemedel mot D-vitamibrist. Jag blev satt på 800 IE per dag calcichew. Efter eftersökningar på nätet ökade jag till 1200 IE per dag. Efter att ha talat med ytterligare läkare och dietister (bl.a. överläkaren på Sahlgrenska som skrivit på internetmedicin.se om D-vitamibrist) bad jag läkaren skriva ut Detremin 2500 IE i början av januari. 

Jag fortsätter med denna dos och mäter om värdena med täta intervall tidiga morgnar. 

2015-12-16

S-25-OH Vitamin D: 16 nmol/L
S-PTH: 10.4 pmol/ L 

2016-01-12

S-25-OH Vitamin D: 54 nmol/L
P-PTH: 7,0 pmol/ L (Ref: 1,6-6.0)

2016-01-22

S-PTH: 11,2 pmol/L
S-1.25-(OH)2-Vitamin D: 92 (Ref: 60-210)

2016-01-29

S-25-OH Vitamin D: 61 nmol/L
P-PTH: 6,7 pmol/ L (Ref: 1,6-6.0)

2016-02-24

S-25-OH Vitamin D: 60 nmol/L
S-PTH: 9.8 pmol/L

Vacklar PTH upp och ner, eller är tendensen att det går neråt? D3-koncentrationen verkar inte kunna öka mer på denna dos. 

Alla olika värden för njurfunktion normala genom behandlingen. Även S-Calcium och S-Magnesium inom normala nivåer. S-calcium ligger stadigt runt 2.24-2.27. Jag började dessutom med en multivitamintablett innehållandes 400 IE i början av februari. Jag har mätt på två olika mottagningar, därav olika mätmetoder.

Har pratat med Peter Bergman på KI som skrivit för läkartidningen om detta. Han säger att full effekt nås först efter tre månader av behandlingen. Det har nu nästan gått tre månader om man räknar från den lägre dosens insättning. Men endast två månader sedan jag började med den större dosen.

Läkaren på medical office är osäker på om jag ska höja dosen. Det enda han sagt är att vi ska mäta om PTH i april. De dietister jag talat med samt Jörgen på Vegatus säger att 2500 IE är en "(stor) underhållsdos". 

Jag mår toppen, sover bra, äter bra m.m. Enda symptom jag har kvar är en svaghet i hela kroppen -särskilt i låren, samt en liten klump av och till i halsen under dagen. Jag tar 500 mg kalcium per dag, vitaminer, K2, och 250 Mg+ per dag efter att ett hårmineraltest visat låga koncentrationer av dessa. Jag tar nu 3000 IE detremin som egentligen är till för de som har svårt att ta upp Vitamin D, samt 400 IE från ett multivitaminpiller (men det är inte löst i fett som detremin och jag äter inte mycket fett alls).

Enligt Fass:

Behandling av sekundär hyperparatyreoidism
2-6 droppar dagligen
1 000-3 000 IE
25–75 µg
7 000–21 000 IE (14 droppar till 1,1 ml) per vecka.

Fass säger max 3000 IE per dag, internetmedicin säger att vissa anser att 60 nmol/L är tillräckligt och andra säger minst 75 nmol/L. Internetmedicin säger max 4000 IE per dag som kronisk underhållsdos. Vår- och sommarsolen i Sverige kommer inte räcka för att höja mina värden mer än marginellt. 

Ska jag vara nöjd med 60 nmol/L och avvakta och se hur PTH utvecklar sig eller ska jag vidta någon åtgärd för att sänka PTH snabbare och framförallt undvika att min hyperparathyroidism som jag gått med länge blir tertiär?

• Like 2

Kanske missar jag nåt, men:

- Varför inte äta ordentligt med fett? Det borde hjälpa upptaget av D-vitamin.

- Testa äta (mer) ägg? Ny forskning visar att de ger flerfaldigt större bidrag till D-vitamin än vad man hittills trott.

- Testa fermenterad torskleverolja (t ex Green pasture)? Vissa säger att det hjälpt medan andra tillskott inte gjort det.

- Sola? Finns väl solarier som ger d-vitamin?

- Tar du riktigt rejäla doser av D-vitamin så kan det vara bra att tillskotta K2-vitamin för att kalcium ska hamna rätt i kroppen och inte ansamlas i muskler och kärl.

- Varför kalciumtillskott? D-vitamin ökar kalciumupptaget. Kalciumöverskott kan nog bidra till stela muskler.

• Like 5

Obs att vegetabiliskt D-vitamin (kallas ofta D2) är svårt för kroppen att ta upp. Ska vara animaliskt (kallas ofta D3).

http://www.westonaprice.org/health-topics/abcs-of-nutrition/vegetarianism-and-nutrient-deficiencies/

Här kan du hitta mat som naturligt innehåller D-vitamin:

http://matkalkyl.se/naringsamnen41.php

Om du har autoimmuna problem (vilket jag antar att sekundär hyperparatyreoidism kan bottna i)  eller svagt immunförsvar tror jag det är en bra idé att fortsätta försöka komma upp i mer normal nivå av D-vitamin.

• Like 3

Grejen är att det kan ta några månader innan du vet svaret, under tiden får du oxå öka ditt fettintag.. annars så skiter du ut dina fettlösliga vitaminer!

Alternativet vore att spola ner en del av dem så slipper du ta dem.. du väljer själv!

Helst vill man ta en (1) pilla oså skall allt vara färdigt.. så funkar sällan kroppen.. utan det kan ta månader att återfå sin balans.

75 är väl nästan minimum man bör ligga på framåt vårkanten?

Afrikaner som man studerat brukar hamna på runt 125 utan tillskott och mest sol stor del av året.

• Like 2

Grejen är att det kan ta några månader innan du vet svaret, under tiden får du oxå öka ditt fettintag.. annars så skiter du ut dina fettlösliga vitaminer!

Alternativet vore att spola ner en del av dem så slipper du ta dem.. du väljer själv!

Helst vill man ta en (1) pilla oså skall allt vara färdigt.. så funkar sällan kroppen.. utan det kan ta månader att återfå sin balans.

75 är väl nästan minimum man bör ligga på framåt vårkanten?

Afrikaner som man studerat brukar hamna på runt 125 utan tillskott och mest sol stor del av året.

Jag tar 2000 IE varannan dag och låg nu på 117 mmol vid testet från februari. Ungefär samma resultat hade jag förra året i maj
  • Like 2