Jump to content

Kroppen säger nej. Ett bestämt nej.


Turok
 Share

Recommended Posts

Tjena.

 

Jag vill gärna inbilla mig att jag är en veteran när det kommer till lchf, jag har varit kosten trogen sedan tidigt 2010. Men trots min, inte helt blinda, hängivenhet har nu jag börjat få mothugg. Jag vill gärna säga att allting började på en perfekt tempererad midsommarmorgon vars dagg fortfarande glittrade i den nyligen uppväckta solen. Men ack så är inte fallet. Mina nuvarande problem uppstod strax efter förra sommaren efter en utomordentligt härlig semester i det vackra grannlandet i öst. Jag vill dock inte insinuera att valet av land som besöktes har påverkat i mitt nuvarande illamående.

 

Men om man skall komma till skott och förklara problemen.

 

Huvudvärk, illamående nästan oavsett vad jag äter. Magen fungerar i de flesta fallen helt tillfredsställande på andra sätt än att det smärtar när jag konsumerar till exempel mejerier med ko-ursprung.

Har därmed kontrat detta med att utesluta majoriteten av mejerier som har sitt ursprung hos ko.

 

Dessvärre finner jag att matkulturen i Sverige underlägsen den i Finland. Där kunde man variera de olika köttsorterna lättare med snålare peng. Även deras fisk smakar bra, och häpna när jag säger, jag avskyr fisk i vanliga fall.

 

Eftersom jag har blivit tvungen att stryka nästintill 50% av mina val av föda här i Sverige har det mest blivit Kött, Kött, Kött och även lite ägg. Varje dag.

 

Variation är ett minne blott. Och likaså är mina energinivåer.

 

Jag kan inte påstå att jag sörjer avsaknaden av mejerierna. Men jag saknar den variation, och mättnaden. Och jag ser inte att jag kommer återvända till kolhydratsbaserad kost heller.

 

Men jag står mig inte på té med kokosfett i heller.

 

Åsikter? Behöver ni mer info?

Link to comment
Share on other sites

Hur mycket grönsaker äter du? Tar du bort mejerier tar du också bort en källa till magnesium och kalcium man inte får i sig lätt med animalisk kost om man inte äter mycket inälvsmat, benbuljong och alger. Brist på mineraler kan göra en trött.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Hur länge har du mått illa och känt brist på energi? Läste bättre nu :)

När tog du antibiotika senast?

Stress, oro, sömn?

Har du koll på att du får i dig tillräckligt med energi, eller inte alldeles för mycket?

Hur är det med intaget av salt och vätska?

Provat mejerier från get och får?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Men grönsaker då? Kyckling? Låter på beskrivningen som att det är mest protein men grönsakerna kanske bara utelämnades i bara farten? ;) Grönsaker och svamp innehåller mycket av det där lilla extra, vitaminer, mineraler, antioxidanter osv som vi behöver. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

"Eftersom jag har blivit tvungen att stryka nästintill 50% av mina val av föda här i Sverige har det mest blivit Kött, Kött, Kött och även lite ägg. Varje dag.

 

 

Variation är ett minne blott. Och likaså är mina energinivåer."

 

Tror detta är det vesäntliga.. ensidig och undermålig kost?

 

Har ingen aning om utbudet i Finska affärer.. men vet iallafall att man bör undvika MINST 90% av utbudet i en svensk affär!

 

Och skulle man få lägga vantarna på en hyfsat bra kött/fågel/fisk-bit så blir man hur som helst tvungen att tillföra mer fett iomed att det är bortskuret!

 

Sen så har jag litta svårt att tro på att utbudet skilljer sig nämvärt i svenska eller Finska butiker.. då kanske mer mellan olika regioner.. i storstadsregioner skall det vara fettfritt och så det gränsar till veganskt.. om det skall gå att sälja?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har ingen bra erfarenhet av grönsaker. Smakar jord och är allmänt jävligt i kvalitén.

 

Antibiotika har jag ingen aning om, vet inte om jag ens har brukat det faktiskt.

 

Saltsuget är enormt. Innan LCHF saltade jag extrasaltat smör, chips, extra salt på popcornen med mera. Ibland faller jag när frugan käkar sina förbannade chips, och då saltar jag enstaka chips.

 

Sömnen är för närvarande ok, dock är jag antagligen mer stressad än vad jag inser.

 

Kan dricka uppåt 3 liter vatten om dagen, dock är det mer vanligt med 1.5 liter.

 

Grönsaker är verkligen ingen hit här i Uddevalla-området.

 

Skillnaden mellan svenska och finska butiker är att kvalitén på maten är ljusår ifrån varandra. Här Kostar det runtom hundringen för ett kilo bra kyckling. Där bortöver är det 40 spänn för snarlik kyckling, 400 gram. Deras charker kryllar det av högkvalitativ korv osv. Deras pålägg, billigt och mättande.

 

I Sverige är allting sannerligen dyrt och fettsnålt.

Link to comment
Share on other sites

Koka, ugnsbaka eller stek grönsaker som broccoli, lök, kålrot och selleri. Ät med mycket fett tex smör eller ghee (=smör - den lilla mjölkaktiga rest som finns i smör).

 

Ät också rejält med bladgrönsaker. Om du tycker de är tråkiga gör en smothie med blad, avocado och lite lök och bladkryddor, salt och citronsaft. Fyll gärna på med ingefära, lite vitlök och chili. Tar man bara lite vatten börjar det likna guacamole! Mums!

 

Något som också finns österut är syrade grönsaker. Det ska vara opastöriserat. Då finns magvänliga bakterier, vitaminer och mineraler kvar. Om man vill kan också skaffa Kimchi som är syrat+kryddor som man använder i Korea. Mycket gott om man gillar kryddor som ingefära, vitlök och chili. Gör egen som är ännu bättre!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Då tycker jag du svänger över till Trollhättan; Här är grönsakerna fullt okej!  ;)

Skämt åsido, låter som att du kanske inte riktigt VILL hitta nåt som funkar..?

Ibland, när jag har mina filosofiska stunder, funderar jag över uttrycket "jag skulle göra vad som helst för att bli frisk". Skulle den det berör sluta röka om det krävdes för att bli frisk? Skulle den det berör låna pengar för att få rätt vård utomlands? Skulle den det berör börja motionera om det krävdes för att häva ett sjukdomstillstånd?  En fd kollega med kraftig övervikt och diabetes, som sov vid skrivbordet lite då och under dagen och knappt kunde gå till hissen sa en gång mellan tuggorna på kakorna efter lunchen "Jag testade LCHF men det gick inte. Jag kan inte leva utan bröd!" Hm... Han tycktes föredra en långsam död och kanske var det rätt för honom...  :unsure:

Det finns massor av fler exempel på när man kanske inte är redo för eller tillräckligt motiverad för en förändring. Det kan bli många konstiga ursäkter då. Tycker det låter som att det är så för dig...? 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Kan mycket väl förstå att människor kan tolka mina till synes nedslående svar som att jag inte söker hjälp trots allt.

 

Det är bara det att jag har inget emot grönsaker i sig. Men att blanda ihop allt med saker så som kryddor som i sin tur skär sig är något jag inte klarar av. Rent smakmässigt. Då säger smaklökarna trots att kroppen skulle få en eventuell boost.

 

Dock tar det emot rejält när man för femtielfte gången kommer hem med ett genomruttet salladshuvud som hade väldigt fin utsida. Det är synd att mejerier inte kommer överens med kroppen min, för jag mådde väldigt bra förut vid förtäring av grädde och framförallt kräm fräsh.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Smörstekta grönsaker kanske? Smörstekt vitkål, smörstekt svamp, broccoli stekt i olivolja med tunt skivad vitlök? 

 

Det låter som din kropp saknar mineraler, och de finns i grönsaker, inte så mycket i animalier. Men du kanske också kan prova lever?

 

 

PS. Smör brukar gå bra även när man har problem med andra mejeriprodukter.

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Är vikten på väg ner? I så fall kanske knasigheterna beror på gifter som lagrats i kroppsfettet. En enkel grej att prova kan vara gurkmeja. Kanske även ingefära, sägs hjälpa mot illamående om jag minns rätt.

Link to comment
Share on other sites

Upp till totalt en matsked gurkmeja i pulverform per dag. Inte allt på en gång utan uppdelat pä två till tre tillfällen. Man kan blanda ner i grädde eller mjölk, eller kanske kokosmjölk om man vill undvika mejerier. Man kan också ha en del i nån gryta. Gärna med en gnutta svartpeppar då det sägs höja effekten.

 

Ps. Ibland känner jag mig obekväm i magen av för mycket grönsaker, så jag respekterar att du är tveksam. Mitt tips är att satsa på näringstäta o relativt kolhydratfattiga grönsaker så behöver kanske inte äta så mycket o det kanske känns bättre att äta dem. T ex paprika, vitkål, morot, spenat.

Link to comment
Share on other sites

Exakt hur testar man gurkmeja?

 

Finns det några exakta tips på grönsaker för optimal effekt?

 

Medveten om att det optimala är beroende per individ, men någon riktlinje?

 

Om du kan så ligg på 500 gr per dag. Kör på matiga grönsaker som kål (broccoli, vitkål, rödkål, blomkål, sparris), svamp och lök. Rödbetor är också bra. Avokado. Det är också bra att äta mörkgröna bladväxter som spenat, maché och ruccola. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...