Jump to content

Gainer!

MLundkvist

Recommended Posts

Tjaba!

Jag vill veta mer om olika träningstillskott i form av shaker, protein drycker, gainers och allt vad de heter.

Främst veta mer om dem för att jag ska kunna förklara för alla personer i min omgivning som envisas om att även jag skulle behöva dessa dyra pulverblandningar!

Jag uppskattar alla svar, är det någon som känner att hen vill informera på mer vetenskaplig och ingående faktaförklaringarr jag evigt tacksam!

En gainer som jag nyss blev rekommenderad och som många i min omgivning tänker köpa är denna. Vad innehåller den och hjälper den personer muskullärt eller blir man endast fet av den?

http://www.svensktkosttillskott.se/produkter/core_gainer_16_kg?utm_source=gmerchant&utm_campaign=unspecified&utm_medium=Prisjamforelsesiter&utm_term=&utm_content=Produktfeed&da=17-211&gclid=CNCJlu2Vr8sCFcsLcwodbEcKBQ

Tacksam för alla svar! /Marco

Mm.. verkar som kolhydrater (majsmöl) och mejeriavfall?

Dvs det är över 60% socker och sen en hel del vassleprotein!

"Ingredienser: maltodextrin (från majs), ultrafiltrerat och instantiserat vassleproteinkoncentrat (instantiseringsämne: sojalecitin),skummjölkspulver, kokosolja, kreatin monohydrat,glycin, arom, förtjockningsämne (xantangummi),sötningsmedel (sukralos, acesulfam-K)."

Undvik majsmjöl.. sojalecetin, förtjockningsmedel och sötningsmedel!

• Like 2

Shit det är ju sämre än vad jag trodde.

Men jag har en del jag måste bena ut ändå.

Vassleprotein förklarade du ju vad det är men vad gör det med kroppen och varför är det inte vanligt "bra protein" tillsatt?

Ska jag vara ärlig så vet jag knappt något alls om de där ingredienserna förutom att jag läser dem på förpackningar och hela tiden får höra att dom är dåliga. Orkar du förklara dem för mig?

Tack på förhand!

Jamen.. det är sött och gott?

Vassleprotein är det i princip inget fel på i sig.. det är sk snabbt protein som ger en kraftig insulinutsöndring.

"För att komma upp till det proteinintag som Sveriges olympiska kommitté rekommenderar för styrkeidrottare, 1,6–1,7 gram protein per kilo kroppsvikt och dag, krävs i de flesta fall inget proteintillskott.[1] Förkroppsbyggare kan inför tävlingar ett intag på 2,3–3,1 gram per kilogram kroppsvikt ha positiv effekt, speciellt vid samtidig kalorirestriktion, så kallad deffning."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vassleprotein

Annars så är det väl främst BCAA som man kan ta efter en styrketräningssession till failure?

https://en.wikipedia.org/wiki/Branched-chain_amino_acid

Just det. För en som kör lchf och väljer en sockerfri gainer, får ändå en insulinutsöndring trots man tror att man dricker något som inte påverkar insulinet. Men det påverkar väl inte blodsockret utan endast insulinet?

Protein.. lite olika för olika aminosyror ioförsej, ger högre insulinutsöndring än glukos per gram.  :huh:

Grejen är att det oxå sker en proprtionerlig utsöndring av glukagon så att blodsockret hålls konstant.  :)

Så insulinutsöndringen utav proteinintaget är bra, det krävs för att de olika aminosyrorna skall nå sina specefika mål.. vissa skall in i muskelceller, andra till hjärnan för att där omvandlas till serotonin.

Stora mängder majsmöl är det väl tänkt skall in i levern och omvandlas till fett, (fettlever)? :unsure:

• Like 4

Så när jag äter kyckling sker en stor insulinutsönding, eller är den så liten att det inte har någon betydelse för fettförbränningen?

Det du skriver om glukagon, beskriver du då proccesen i levern som tillverkar eget socker? Eller är det ännu en funktion som kroppen har själv?

Altså.. när du intar en måltid så ställs kroppen i lagrande läge.. oavsett vad du äter.

Så med tanke på att måltider innehåller alla tre macronutrienterna men med olika ratio så påverkas olika hormoner och signalämnen.

Ponera att man äter en måltid på cirka 1000 Kcal, det innebär att det består av någon hundra gram aminosyror/fett/kolhydrater.

Dessa tar någon/några timmar på sig att tas upp i blodet för att sen lagras.. för du har bara enskilda gram i blodet samtidigt.

När allt är lagrat så vänds processen och du lever av lagren i åtskilliga timmar.

Inte nog med detta.. utan kolhydrater tas upp först och då cirka 1 gram per kilo och timme, sen aminosyror med cirka halva mängden och sen fett med ytterligare halva mängden per timme.

Glukagons främsta syfte är att verka där det finns mest glukagonreceptorer och det är främst i levern, där aktiverar det främst glykogenolys och senare glukoneogenes.

Sista raden var menat som skämt och syftar på Denovo Lipogenes.. men det är knappast någon större faktor utan det är snarare insulins stimulans av Lipoproteinlipas som är den större spelaren vad gäller fettlever.

• Like 2