Gå till innehåll

LCHF orsakar tumörer i tarmen?

Recommended Posts

http://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/health-news/high-fat-diets-increase-risk-of-tumours-forming-in-the-gut-say-scientists-a6907856.html

På några sekunder hittade jag ett grundläggande allvarligt fel i artikeln: man kopplar ihop fettrik kost med fetma.

LCHF tenderar att ge normal vikt, alltså borde denna studie ge att LCHF minskar risken för cancer, eftersom studien kopplar fetma till cancer.

• Gilla 5
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och det är ännu en studie på möss, som man drar vilsna slutsatser på. Möss och människor äter olika och ska göra det!

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag läste (om) Charmen med tarmen nyligen. Där läste jag att man skulle mata sin tarmflora, hela vägen...på vad sätt den missnöjt svältande tarmfloran ökade risken för cancer fastnade inte I minnet, bara att den gjorde det.

Om det nu är sant...vegetarianer har väl inte minskad risk vad jag vet (snarare tvärtom har jag för mig), och kan man vara vegetarian utan att mata tarmfloran?

• Gilla 1
Länk till inlägg

Det är säkert helt sant att fett ger en cancer, förutsatt att man är en mus alltså.

Hittade en lista på vad skogsmöss äter (från Wikipedia): 

"Mindre skogsmusen är allätare med tonvikt på vegetabilier. Stapelfödan är frön av olika gräsarter, men den äter även örter, blad, rötter, frukt, svamp, insekter, maskar, snäckor och ibland as."

Orkade den här gången inte söka reda på hela studien, men när jag tidigare har titta på dessa "high-fat"-dieter som man utfodrar försöksdjur med, så brukar det vara 40% fett, men dessutom minst 40% kolhydrater/socker. Så man kunde lika gärna göra stora rubriker på att en hög-kolhydrats-diet ger cancer.

Länk till inlägg

Även tv4 nyheter hade ett liknande inslag idag: http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/fler-unga-v%C3%A4ntas-f%C3%A5-tarmcancer-3295252

En professor i kirurgi berättar att det är rött kött, fet mat och brist på fibrer som orsakar tjocktarmscancer. Låter som LCHF. När de pratar om brist på fibrer brukar de oftast dessutom mena hårda fibrer från spannmål och inte vattenlösliga från grönsaker.

Jag antar att det hon menar snarare är proportionerna som en Mc Donald-meny har när det gäller kolhydrater, fett och fibrer.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Den kost som mössen fått kallas "Research Diets D12492" och har en fetthalt av 60 e-% och 20 e-% raffinerade kolhydrater i form av maltodextrin och sackaros. Standardkosten heter Labdiet RMH3000.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Proteinet i Research Diets D12492 består nästan bara av kasein, är inte det ett mjölkprotein? Det andra proteinet är L-cystine.

Standardkosten innehåller inte alls kasein och består av 19 olika protein.

Man kunde väl också dra slutsatsen att möss får cancer av ensidigt protein-intag.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Ska jag vara ärlig, så sk-er jag högaktningsfullt I vad möss får cancer av...sådana studier registrerar min hjärna inte. Det finns alldeles för mycket brus I världen.

Men vad jag ska tänka på när jag kommer hem, däremot, trött och hungrig, till en sambo som ännu inte fattat det där med bra mat - rött kött, mjuka fibrer, grönsaker, fett, protein, fisk, vitaminer, mineraler, närodlat, gräsbetat. fleromättat...

• Gilla 5
Länk till inlägg

Den kost som mössen fått kallas "Research Diets D12492" och har en fetthalt av 60 e-% och 20 e-% raffinerade kolhydrater i form av maltodextrin och sackaros. Standardkosten heter Labdiet RMH3000.

Här är komplett spec http://www.researchdiets.com/opensource-diets/stock-diets/dio-series-diets

Förutom den för möss galna fettprocenten så verkar den ha väldigt lite omega-3 och mycket linolsyra - men jag vet inte hur relevant det är för möss. 

Normal makronutrientfördelning för möss i labb verkar anses vara typ 26%E fett, 20%E protein, 54%E kolhydrater. http://www.labdiet.com/cs/groups/lolweb/@labdiet/documents/web_content/mdrf/mdi4/~edisp/ducm04_028439.pdf

• Gilla 1
Länk till inlägg

Och det är ännu en studie på möss, som man drar vilsna slutsatser på. Möss och människor äter olika och ska göra det!

Vad nu Wikipedia är värt:

Ekologi[redigera | redigera wikitext]

Mindre skogsmus är framför allt nattaktiv. Den hoppar och klättrar gärna, dock ej så bra som sin större släkting.[3] Den är även en skicklig simmare, och gräver ofta gångar i marken, där den även brukar placera boet.[2] Den lever i en mängd olika habitat, namnet till trots inte främst i skog.[3] Mindre skogsmusen är allätare med tonvikt på vegetabilier. Stapelfödan är frön av olika gräsarter, men den äter även örter, blad, rötter, frukt, svamp, insekter, maskar, snäckor och ibland as

Alltså mycket vegetariskt med vissa inslag av protein. Inte mycket av ovanstående känns som kost som jag skulle må bra av  :P

• Gilla 2
Länk till inlägg

Hmm... om stapelvaran för möss är gräsfrön, då kan man klura på om kanske 8-10%E fett (har dock bara kollat vete) är mer typiskt naturligt för dem, d v s väldigt långt från de 60%E som användes i den aktuella studien. 

http://www.researchdiets.com/opensource-diets/stock-diets/dio-series-diets

Här kallas 10%E-fett-dieten för control (vilket jag antar är neutral/normal), men även low fat. Redan 45%E-dieten kallas high fat. 60%E borde väl vara mega high då, för möss. 

Vill minnas att jag i flera sammanhang läst att 60%E fett anses vara typisk för människor i paleo-perspektiv, d v s nåt vi är väl anpassade för...

• Gilla 2
Länk till inlägg

Våra katter är väl anpassade till möss, utom näbbmus som de tar livet av men inte äter.

Själv är jag dåligt anpassad till möss, och ännu sämre till råttor. Speciellt stora sådana.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Vi kan med andra ord konstatera att vegetarianer äter en high fat diet?

"Vad vi äter kan ha betydelse för om vi drabbas av cancer eller inte. Enligt en engelsk studie drabbas vegetarianer generellt av färre cancerfall, förutom när det gäller tjocktarmscancer. Tjocktarmscancer var enligt studien vanligare hos vegetarianer än hos dem som äter kött, något som förvånar forskarna."

535265_190_126.jpg?preset=article

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=2708554

• Gilla 3
Länk till inlägg

Våra katter är väl anpassade till möss, utom näbbmus som de tar livet av men inte äter.

Själv är jag dåligt anpassad till möss, och ännu sämre till råttor. Speciellt stora sådana.

Aha, då är det något speciellt med näbbmöss, för så gör min katt också. Hittar döda näbbmöss i hela huset, ibland i sängen...

Det kanske är för mycket kolhydrater i dem, katter är ju smarta djur  :P

• Gilla 1
Länk till inlägg

Näbbmössen är inga gnagare. Liksom mullvaden hör de till insektsätarna.

----

Min kollega Ulfur Arnason vid Lunds universitet jämförde nyligen arvsmassa från gnagare och insektsätare. Han kunde då konstatera att näbbmöss står så långt från gnagarna att de i själva verket är mer släkt med katt än med råtta!

----

Rävar och katter, liksom andra däggdjur med välutvecklat luktsinne, äter vanligtvis inte upp näbbmöss trots att de fångar dem. Katter älskar att leka med dem, men den som är oförståndig nog att äta upp en näbbmus börjar må illa. På sidan av kroppen mellan fram- och bakbenen sitter doftkörtlar som gör djuren oaptitliga.

Den största av våra näbbmöss, vattennäbbmusen, är inte bara illasmakande utan rent av giftig. Spottkörtlarna producerar ett förlamande gift som leds in i bytet via underkäkens stora framtänder. Vattennäbbmusen behöver därför inte nöja sig med enbart nattsländelarver, vattengråsuggor och andra vattenlevande smådjur utan kan fånga så stora byten som grodor.

Vattennäbbmusen tillhör sålunda den exklusiva skaran av giftiga däggdjur. Det finns bara fem i hela världen, varav två är näbbmöss.

http://fof.se/tidning/2004/5/giftigt-daggdjur

• Gilla 1
Länk till inlägg

Näbbmössen är inga gnagare. Liksom mullvaden hör de till insektsätarna.

----

Min kollega Ulfur Arnason vid Lunds universitet jämförde nyligen arvsmassa från gnagare och insektsätare. Han kunde då konstatera att näbbmöss står så långt från gnagarna att de i själva verket är mer släkt med katt än med råtta!

----

Rävar och katter, liksom andra däggdjur med välutvecklat luktsinne, äter vanligtvis inte upp näbbmöss trots att de fångar dem. Katter älskar att leka med dem, men den som är oförståndig nog att äta upp en näbbmus börjar må illa. På sidan av kroppen mellan fram- och bakbenen sitter doftkörtlar som gör djuren oaptitliga.

Den största av våra näbbmöss, vattennäbbmusen, är inte bara illasmakande utan rent av giftig. Spottkörtlarna producerar ett förlamande gift som leds in i bytet via underkäkens stora framtänder. Vattennäbbmusen behöver därför inte nöja sig med enbart nattsländelarver, vattengråsuggor och andra vattenlevande smådjur utan kan fånga så stora byten som grodor.

Vattennäbbmusen tillhör sålunda den exklusiva skaran av giftiga däggdjur. Det finns bara fem i hela världen, varav två är näbbmöss.

http://fof.se/tidning/2004/5/giftigt-daggdjur

Lite off-topic, men mycket intressant  :D 

Fast kanske inte ändå... tänk om vi människor haft kvar en inbyggd förmåga att inte äts sådant som är skadligt för oss. Som vi säkert hade en gång i tiden. Den känsligheten har vi nog lyckats sabba efter årtusenden av utvecklad "intelligens"...

• Gilla 3
Länk till inlägg

Lite off-topic, men mycket intressant  :D 

Fast kanske inte ändå... tänk om vi människor haft kvar en inbyggd förmåga att inte äts sådant som är skadligt för oss. Som vi säkert hade en gång i tiden. Den känsligheten har vi nog lyckats sabba efter årtusenden av utvecklad "intelligens"...

Visst kan det ligga något i det men jag tror snarare att vi människor har lärt våra barn vad som kan ätas och vad som är skadligt/giftigt. Så borde det funka även idag. Dock litar föräldrar (även jag i ett tidigare skede) mer på auktoriteter än på oss själva och magkänslan. Även som vuxen skaffar man sig förebilder och gärna sådana som är godkända av samhället. Vi lever i ett "inlärningssystem" hela livet - inget är direkt naturligt för oss. Vilket jag tror gällt människan väldigt länge, om inte alltid.

Tänker på det som Anne Fernholm skrev om - att ska man lära barn olika smaker så ska det ske innan krypåldern. När de börja krypa och ta sig runt själva så "stängs" nyfikenheten för nya smaker. Det skulle säkra att barnen inte kröp runt och smakade på allt och kanske få i sig något som vara giftigt.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag klurar också på instinkterna när jag ser mina barn äta. Ena sonen äter alltid grönsakerna först och låter det varma svalna lite under tiden. Spannmål som t ex ris o pasta kommer sist, verkar mest ätas "pliktskyldigt" och om han inte blivit mätt på det andra. Kanske instinkt?

• Gilla 2
Länk till inlägg