Popular Post Syster Posted March 9, 2016 Popular Post Share Posted March 9, 2016 I framtiden kan man komma att använda socker istället för kontrastmedel när man ska diagnostisera tumörer, ju mer socker tumören förbrukar, desto farligare är den. Det säger ju en hel del . . . Fast det anmärkningsvärda är att man inte kan använda denna nya teknik på diabetiker, varför kan man då rekommendera diabetiker att äta socker? http://www.forskning.se/2016/02/22/socker-ska-upptacka-farliga-tumorer/ 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeB Posted March 9, 2016 Share Posted March 9, 2016 Det sägs ju att socker används redan för att lokalisera tumörer vid s.k Pet-scan, är det då en annan teknik? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted March 9, 2016 Author Share Posted March 9, 2016 Det sägs ju att socker används redan för att lokalisera tumörer vid s.k Pet-scan, är det då en annan teknik? Jag vet faktiskt inte, men jag tror att man brukar använda radioaktiva markörer vid dessa undersökningar, kanske någon annan som vet? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeB Posted March 9, 2016 Share Posted March 9, 2016 Jag vet faktiskt inte, men jag tror att man brukar använda radioaktiva markörer vid dessa undersökningar, kanske någon annan som vet? Läste nyss att man utsätts för hög strålning vid Pet-scan, så det verkar troligt att man använder markörer som är radioaktiva. Den nya tekniken med magnetkamera använder sig inte av röntgenstrålning och skall inte kallas magnetröntgen som ofta görs. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kicki59 Posted March 10, 2016 Share Posted March 10, 2016 Jo man använder socker i åtminstone vissa markörer. Vet att tumörer a ändrar färg när de får socker och därmed lätta att lokalisera på röntgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor H Posted March 10, 2016 Share Posted March 10, 2016 Jag vet faktiskt inte, men jag tror att man brukar använda radioaktiva markörer vid dessa undersökningar, kanske någon annan som vet? Bindes ikke disse radioaktive markørene til glukose, og siden kreftsvulster (tumörer) forbruker store mengder glukose, så samles store mengder radioaktive markører seg der svulsten er og man kan lokalisere hvor den er. Da er det vel bedre å kutte ut alt sukker og glukose, så får svulsten mindre mat, og immunforsvaret fungerer best mulig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted March 10, 2016 Share Posted March 10, 2016 Man använder redan Warburgeffekten för att detektera cancer via PET-scan. Men man ger patienten radioaktivt glukos (18F-fluoro-2-deoxy-D-glucose) eftersom det är lätt att "fota" radioaktiva ämnen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts