Syster

Socker som kontrastmedel

Recommended Posts

Det sägs ju att socker används redan för att lokalisera tumörer vid s.k Pet-scan, är det då en annan teknik?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sägs ju att socker används redan för att lokalisera tumörer vid s.k Pet-scan, är det då en annan teknik?

Jag vet faktiskt inte, men jag tror att man brukar använda radioaktiva markörer vid dessa undersökningar, kanske någon annan som vet?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet faktiskt inte, men jag tror att man brukar använda radioaktiva markörer vid dessa undersökningar, kanske någon annan som vet?

Läste nyss att man utsätts för hög strålning vid Pet-scan, så det verkar troligt att man använder markörer som är radioaktiva. Den nya tekniken med magnetkamera använder sig inte av röntgenstrålning och skall inte kallas magnetröntgen som ofta görs.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo man använder socker i åtminstone vissa markörer. Vet att tumörer a ändrar färg när de får socker och därmed lätta att lokalisera på röntgen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bindes ikke disse radioaktive markørene til glukose, og siden kreftsvulster (tumörer) forbruker store mengder glukose, så samles store mengder radioaktive markører seg der svulsten er og man kan lokalisere hvor den er.

Da er det vel bedre å kutte ut alt sukker og glukose, så får svulsten mindre mat, og immunforsvaret fungerer best mulig  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man använder redan Warburgeffekten för att detektera cancer via PET-scan. Men man ger patienten radioaktivt glukos (18F-fluoro-2-deoxy-D-glucose) eftersom det är lätt att "fota" radioaktiva ämnen.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg