Jump to content

Ge spädbarn grädde istället för modersmjölk

Jonas A

Recommended Posts

Vi ska fasa ut nattamningen nu men funderar på vad tusan vi ska ge innan läggdags. Äggmjölk fungerar inte eftersom tösen kan vara allergisk mot ägg. Men jag tänker att det borde gå utmärkt att ge ekologisk grädde utblandat med lite vatten och en skvätt kokosfett. Eller är det en dålig idé? Tösen är 6 månader gammal.

• Like 1

Rent spontant, med den kunskap jag har idag skulle jag inte ge grädde till en 6 månaders baby. Anledningen till det är A2 proteinet i komjölken. Jag skulle prova kokosgrädde istället. Då blir det enkelt att lägga till lite kokosolja om det behövs för fetthaltens skull.

• Like 1

Kanske lite ljummen ekologisk gammeldags (ej homogeniserad) fullfet mjölk? Bäst är nog A2-mjölk (fjällkor, gamla koraser, getter, får), men den är sällsynt i Sverige.

Bröstmjölk har 3-5% fett.

Ps. Om ni använder grädde så välj den utan tillsatser.

• Like 2

Rent spontant, med den kunskap jag har idag skulle jag inte ge grädde till en 6 månaders baby. Anledningen till det är A2 proteinet i komjölken. Jag skulle prova kokosgrädde istället. Då blir det enkelt att lägga till lite kokosolja om det behövs för fetthaltens skull.

Du menar väl A1, inte A2? A2-mjölk är väl den som är mest lik vår bröstmjölk? Är kokosgrädde så näringsrik som komjölk av bra sort?

• Like 1

Någon särskild anledning att ni vill fasa ut bröstmjölken just vid sängdags? Själv har jag tyckt att det är det mål bröstmjölk som varit smidigast att behålla längst. Övriga mål är lättare att successivt byta ut mot lagad mat, medan det är svårare på kvällen, med ett trött barn som ska till att sova...

Men för att svara på den egentliga frågan, så skulle jag inte rekommendera att ge grädde och vatten som en hel måltid till en sexmånaders bebis, åtminstone inte regelbundet. Vare sig med eller utan kokosfett. Inte för att jag tror att lite grädde är skadligt, men för att det inte är i närheten av att vara en fullvärdig måltid.

• Like 3

Mjölk kan ha väl hög andel protein jämfört med bröstmjölk, typ tredubbelt - så ger man komjölk till en 6 månaders baby bör det nog inte vara stora mängder. Här antog jag att det endast rör sig om en gång inför natten. Man borde kunna blanda mjölk, grädde och vatten så att man får en mängd protein och fett som liknar modersmjölk?

Min fråga är varför ni vill sluta nattamningen om inte babyn slutar spontant. När mina barn var små (för 10-15 år sedan) var det "jätteviktigt" att sluta nattamma readan vid tre-fyra månders ålder. Eftersom mina barn inte slutade, utan fortsatt vakande på natten för att äta och annars också sov dåligt, så började jag ge dem välling på kvällen. Inte sov dom bättre för det, snarare sämre och all mjölvälling gav den yngre exem :-( Vid 7 månaders ålder slutade jag nattamma helt, men då tog mjölken slut samtidigt. Tydligen "visste" mina barn att om dom ska ha mjölk ur mina bröst så måste dom suga också på natten - och jag var en idiot som litade mer på vad barnmorskan sa än på mina barn...

Så om ni vill fortsätta amma på dagen så skulle jag inte riskera det med att sluta med nattamningen. Jag vet att det är jobbigt att nattamma och behöva vakna på natten, men det är ännu jobbigare om man inte mera har ett bröst att ge åt babyn när den fortsättningsvis vaknar på natten. Jag har erfarenhet av det också :-(

• Like 4

Du menar väl A1, inte A2? A2-mjölk är väl den som är mest lik vår bröstmjölk? Är kokosgrädde så näringsrik som komjölk av bra sort?

Ja helt rätt. Tack för korrigeringen!  :)

Trodde jag virrat till begreppen. Nej, jag menar A2 pga de problem många får av det kaseinet. Nej kokosgrädde innehåller inte i närheten det som bröstmjölken innehåller i näring. 

Jag tänker som så att om man vill lägga av med nattamningen så får man se till att få i babyn tillräcklig med näring under övrig tid. Detta bör då ses som tillägg i fett och energi för att barnet ska hålla sig mätt hela natten om det är möjligt. I jämförelse med div gröter och vällingar som finns i affären så tror jag att det borde funka. Barn har ju liksom vi vuxna så olika energibehov. Jag hade jättetur med mina som sov hela nätterna från ca 2 månaders ålder. De tog upp det mesta av mjölken och bajsade bara var 10 dag, men då kompenserade de.... 

Föräldrarna är ju det som känner barnet bäst och kan konstatera om det funkar och barnet växer och utvecklas som det ska.

Ibland kan det bara var närheten som amningen ger som barnet vill åt.

Menar du att A1-mjölk från moderna kor är bättre än de äldre korasernas A2? Har du mer info eller länk på det?

Här är en artikel bland många som framhåller A2 som den bättre http://www.halsasomlivsstil.com/2011/11/skillnad-pa-mjolk-och-mjolk/

Jag vill minnas att även våra inhemska fjällkor har (mera?) A2, inte bara ursprungsraser från andra delar av världen.

• Like 2