anders1975

Börja om från början

Recommended Posts

Hej alla lchfare.Jag gjorde ett rejält avbrott drygt 2 veckor sen för jag började må tokdåligt.
Gick tillbaka till gamla vanor och viktökningen kom som ett brev på posten.

Jag undrar om man kan börja om igen med lchf eller ska man vänta ett tag?

Vill också påpeka att jag har börjat om med min medicin fluoxetin och undrar om någon vet om det är bra idé att lchfa med SSRI-preparat?
Jag slutade med Fluoxetin i oktober 2015 men började om för ca en vecka sen pga att jag inte mådde bra.Ska kanske byta till en annan för man svettas som en tok av denna medicin.OCh det gör ju en inte social.
Men om jag tar mej i kragen och börjar om med lchf och ser till att inte svammla som sist,kan det vara bra att sluta med SSRI eller forts med den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda jag vet om SSRI är att man ska trappa upp väldigt långsamt och ner ännu långsammare. Tror inte att det är något som man tar bara lite ibland. Ta hjälp och råd av läkaren som skrev ut medicinen!

Vad jag vet finns inget som hindrar att man äter hälsosamt när man tar SSRI-preparat. Jag kan tänka mig att det bara är bra. Läs på ordentligt om LCHF innan du börjar nästan gång. Det behöver inte alls vara jobbigt och besvärligt. Glöm inte att även läsa recept och inspireras!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ju snabbare tillbaka till LCHF, desto bättre :)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SSRI kan ge biverkningar när man börjar med dem. Trappade du upp dosen SSRI eller tog du samma som du slutade på i oktober? Jag vill minnas att man bör trappa upp dessa preparat för att minska biverkningarna.

LCHF kan ju också ge biverkningar och om du börjar om med allt på samma gång blir det nog rätt tufft. Annars finns det inget hinder att utesluta spannmål och sänka dosen kolhydrater i sig. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tvärslutade oktober 2015 och det gick an fram tills nåra veckor sen då jag beslutade mej att börja om med Fluoxetin.
Mår på det mentala planet bättre.Fysisika inte så bra.

Vet ju att lchf gjorde så andra problem började försvinna.Nästäppan som jag alltid i flera års tid använt mej av Otrivin dagligen 6-7 ggr,blev istället nån gång per dag.

Ögondroppar mot rinnande kliande ögon blev också förbättring.OCh givetvis vikten som på 3 veckor minskade med 6 kilo.Som är på väg tillbaka.
Så det positiva effekterna är ju så klart bättre.

Kruxet var att jag mådde så dåligt sista veckan att jag höll på spy bara av att se ett smörpaket eller en ost.Sen också svajjig och yrslig.

Jag kan ju erkänna att jag gav upp för fort.Men har starkt tänkt att dra igång igen.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur åt du LCHF? Och hur länge? Jag äter en del grönsaker och har aldrig haft ont av smör... En köttbit (fisk eller fågel), en hög med sallad, blomkål, broccoli eller vad man nu har hemma och så lite smör/kryddsmör till det... För mig är det ett problem att äta för mycket fett på en gång men jag minns att jag i början försökte äta den där köttbiten som simmade i smör men det var så rackarns osmakligt... Titta hos olika bloggare med matfokus om du vill ladda upp med inspiration att ta nya tag. För alla steg mot en sundare kropp är även ett steg mot en gladare själ. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Upp på banan igen!.  SSRI och LCHF har inga beskrivna, eller av mig erfarna (allmänläkare i snart tjugo år) interaktioner.  Man är självklart olika känslig för olika saker, både läkemedel och annat, men hälsoeffekterna av LCHF är så stora att det är en vinst hur man än ser det att byta kost till lågkolhydratkost.   Det är viktigt att hitta ett sätt att äta som passar en som individ.  Ta del av hur andra gjort, hur de äter, vad de äter, men du måste lyssna på din egen kropp och anpassa måltiderna efter den.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte för att det har med LCHF att göra men se upp för BCAA (och Leucin) då sessa aminosyror stör produktionen av serotonin och dopamin. Senaste trenden är att tillsätta dessa aminosyror i energidrycker så antar att någon planerar att hela vår befolkning snart ska gå på SSRI.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte för att det har med LCHF att göra men se upp för BCAA (och Leucin) då sessa aminosyror stör produktionen av serotonin och dopamin. Senaste trenden är att tillsätta dessa aminosyror i energidrycker så antar att någon planerar att hela vår befolkning snart ska gå på SSRI.

Rekommenderar du att man inte tar BCAA överhuvudtaget?

(Det finns ju ganska många kända profiler som gör det, t ex Jonas Bergqvist )

http://succeeder.se/artiklar/okad-muskelmassa-med-grenade-aminosyror-bcaa-och-beta-alanin

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur åt du LCHF? Och hur länge? Jag äter en del grönsaker och har aldrig haft ont av smör... En köttbit (fisk eller fågel), en hög med sallad, blomkål, broccoli eller vad man nu har hemma och så lite smör/kryddsmör till det... För mig är det ett problem att äta för mycket fett på en gång men jag minns att jag i början försökte äta den där köttbiten som simmade i smör men det var så rackarns osmakligt... Titta hos olika bloggare med matfokus om du vill ladda upp med inspiration att ta nya tag. För alla steg mot en sundare kropp är även ett steg mot en gladare själ. 

Jo jag inser att jag tog för mycket smör till maten jag lagade så det är nog därför.Sen så åt jag lchf från 3 februari i år tills 26,avbrott där i melllan och tillbaks sen igår,10 mars.När det gäller lcfhmaten så är det alltid grönt till som växer ovan jord.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte exakt vad det är.Dricker endast vatten och kaffe.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Igår nar jag började om med lchf gjorde en annan otänkt grej när jag handlade.Köpte en dressing,Max Sourcreme & Pepper och Lallerstetds Curry Lime sås.
Båda supergoda men då innehöll max dressing fruktos sirap socker o annat som inte var bra.Curry Lime såsen var det äpplejuice i.

Att använda det i maten är väl inte rekomenderat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Igår nar jag började om med lchf gjorde en annan otänkt grej när jag handlade.Köpte en dressing,Max Sourcreme & Pepper och Lallerstetds Curry Lime sås.

Båda supergoda men då innehöll max dressing fruktos sirap socker o annat som inte var bra.Curry Lime såsen var det äpplejuice i.

Att använda det i maten är väl inte rekomenderat?

Nej...

Anna Sparre (4health) har ett pod-avsnitt som handlar om feta röror som alternativ till crème fraîche och annat gjort på mejerier. 

http://4health.se/43-oka-fettinnehallet-men-ta-dig-ur-mejeritrasket-sa-har-gor-du

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rekommenderar du att man inte tar BCAA överhuvudtaget?

(Det finns ju ganska många kända profiler som gör det, t ex Jonas Bergqvist http://succeeder.se/artiklar/okad-muskelmassa-med-grenade-aminosyror-bcaa-och-beta-alanin/)

Nej, rekommenderar det inte. Det är sant att många förespråkar BCAA. Men har träffat flera idrottare på högsta nivå som bränt hjärnan på det. Dessutom har det ingen positiv effekt i praktiken. Om du tittar på de studier kosttillskottföretagen hänvisar till så har man ett glas vatten eller nåt som referens. Om du jämför vanligt protein mot BCAA är det förstås bättre att ta protein. Efter styrketräning behövs 3g leucin för att stimulera muskeltillväxten vilken man får av ca 20-25g protein. Mer leucin (vilket är en av de tre aminosyrorna i BCAA) ger ingen ytterligare stimulans. Lägger man till BCAA till proteinet kommer ironiskt nog muskeltillväxten utebli. Orsaken är att BCAA använder samma transportörer som tryptophan och detta stänger ute tryptophan från cellen. Tryptophan är en essentiell aminosyra så utan den kan kroppen inte tillverka muskelproteiner. Och i hjärnan omvandlas tryptophan till serotonin så bristen på tryptophan leder till rubbningar i neurotransmittorerna. Det betyder att BCAA har en anti-SSRI effekt så om man kombinerar båda tar de ut varandra. Tyvärr gör inte biverkningarna det. 

Influence of paroxetine, branched-chain amino acids and tyrosine on neuroendocrine system responses and fatigue in humans. Horm Metab Res. 1998 Apr.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9623632

The effects of protein and amino acid supplementation on performance and training adaptations during ten weeks of resistance training. J Strength Cond Res. 2006 Aug.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16937979

Effect of acute tyrosine depletion in using a branched chain amino-acid mixture on dopamine neurotransmission in the rat brain. Neuropsychopharmacology. 2006 Feb.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16034439

Branched-chain amino acids alter neurobehavioral function in rats. Am J Physiol Endocrinol Metab. 2013 Feb.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23249694

Large neutral amino acids: dietary effects on brain neurochemistry and function. Amino Acids. 2013 Sep.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22677921

Leucine supplementation of a low-protein mixed macronutrient beverage enhances myofibrillar protein synthesis in young men: a double-blind, randomized trial. Am J Clin Nutr. 2013 Nov.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24284442

Oral branched-chain amino acid supplements that reduce brain serotonin during exercise in rats also lower brain catecholamines. Amino Acids. 2013 Nov.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23904096

Supplemental protein in support of muscle mass and health: advantage whey. J Food Sci. 2015 Mar.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25757896

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta om jag kapar tråden lite Anders...

Intressant Biochemisten...jag är helt rudis på det här med proteintillskott...har funderat på att använda det men aldrig kommit till skott...men sonen ville ha nåt pulver så jag gick och köpte en sån där BCAA burk, fattar det som att man får i sig en delmängd av de aminosyror man får i sig om man skulle ta ett "Whey" protein pulver och att upptaget går snabbare?
Går det på något enkelt sätt att förstå varför det stör produktionen av dopamin och serotonin, beror det på att det är spjälkat till aminosyror  redan när man tar preparatet eller beror det på att man tar något som bara är en delmängd av de essentiella aminosyrorna eller något annat? ;-)

IMG_1079.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant Biochemisten...jag är helt rudis på det här med proteintillskott...har funderat på att använda det men aldrig kommit till skott...men sonen ville ha nåt pulver så jag gick och köpte en sån där BCAA burk, fattar det som att man får i sig en delmängd av de aminosyror man får i sig om man skulle ta ett "Whey" protein pulver och att upptaget går snabbare?

Går det på något enkelt sätt att förstå varför det stör produktionen av dopamin och serotonin, beror det på att det är spjälkat till aminosyror  redan när man tar preparatet eller beror det på att man tar något som bara är en delmängd av de essentiella aminosyrorna eller något annat? ;-)

IMG_1079.jpg

Ingen fara :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du ska på hetaste nattklubben där det är lång kö och det hela tiden strömmar dit "pinglor" som flörtar med vakten kommer de komma in och du kommer stå i kön hela natten. På samma sätt stänger BCAA ute tryptophan och tyrosin. Tryptofan omvandlas till serotonin och tyrosin till dopamin. Brist på dessa leder till brist på serotonin och dopamin. 

Oavsett om man oroar sig för hjärnan eller inte är det meningslöst att ta BCAA då vanligt vassleprotein fungerar betydligt bättre. BCAA är 3 av de 20 aminosyror som ingår i muskelprotein. Om man tar BCAA före träning är risken för biverkningar för all del låg (de bränns upp under träningen). Tar man det före man ska sova är den betydligt högre (kroppen behöver mer tryptophan under natten). På 90-talet, när jag inte visste bättre, använde jag också BCAA men jag följde ett protokoll från "Optimum Sports Nutrition (1991)" av Dr Mikael Colgan där man tog BCAA före och efter träning och sedan tryptophan (eller 5-hydroxytryptophan) på kvällen för att motverka effekten av nedreglering av neurotransmittorer. Kan länka till en längre genomgång av BCAA om nån vecka (skriver just nu en artikel om de bästa och sämsta kosttillskotten). 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

BCAA konkurrerar om samma transportprotein genom blodhjärnbarriären. Får du relativt överskott av BCAA (genom att ta dessa isolerade) får du in mindre tyrosin och tryptofan.

När du tränar får du dock sänkt nivå av BCAA så du kan få ökad transport av tryptofan genom bbb och därigenom mer serotonin, detta tror vissa att det gör att du blir slö/trött vid träning. BCAA under träning skulle kunna motverka detta.

Samma sak händer ju med tyrosin och dopamin så vill du mixtra för att bli pigg kan det vara värt att testa BCAA + tyrosin.

Jag själv märkte för ett bra tag sedan att jag blev speedad och skakig av BCAA utan att jag förstod varför och har lite halvt om halvt undvikit det. Kommer testa igen med tillsatt tryptofan (eller 5-htp som inte konkurrerar om transportproteinen) och tyrosin.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala

..sen så är ju frågan om det finns några negativa konsekvenser med att jag inte kommer in på nattklubben? ;-)

Frågan är väl snarare varför du gick dit och ställde dig i kön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg