Emma G

7-dagars fasta

Recommended Posts

I dagarna har jag ätit LCHF i fem år. Självklart har jag "fuskat", ibland och inte alltid ätit så strikt, men har alltid fallit tillbaka på normal LCHF. Helt enkelt för att jag är helt övertygad om att det är den bästa kosten för att hålla min kropp frisk. Det är lika självklart som att andas. Typ. Har inget sockerberoende, men överäter lätt mejerier.

Jag har experimenterat en hel del med periodisk fasta i olika former (huvudsakligen 16:8) och ökat graden av strikthet i kosten, men ändå inte lyckats nå normalvikt.

Idag väger jag 85,5 till en längd på 170 cm och jag är 33 år. Alltså, jag ligger preciiis under fetmagränsen om man tittar på BMI, fast jag ärligt talat inte upplever mig själv som SÅ stor. Tränar en del och joggar 5 km utan större problem. Men jag är obekväm i min kropp och det är liksom hög tid att vi blir kompisar.

I alla fall. Nu har jag sett Dr Fungs filmer om fasta och tänkte ge mig på 7-dagars fastan. Det borde ju bli ett steg i rätt riktning, och får jag inget resultat kan jag ju känna mig trygg i att det är hälsosamt och bra för kroppen. Någon här som redan har provat och har några tips eller tankar?

Angående hemkokta buljongen Dr Fung pratar om, har jag bett maken höra med lokala saluhallen om de har köttben att sälja till rimligt pris. Men hur mycket buljong bör man egentligen dricka/dag?

Jag funderar också på hur man ska tänka ang. fastan på längre sikt. Jag menar, på 7 dagar kommer jag i bästa fall att vara närmare mitt mål, men för att bli av med allt lär jag ju behöva fasta ett par månader... Är det lämpligt att fasta 7 dagar och äta vanlig LCHF 7 dagar o.s.v. eller helt enkelt bara förlänga 7-dagarsfastan så länge som behövs för att nå den vikt jag vill ha?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte fastat mer än tre dagar i sträck. Buljongmängden är självreglerande. Drick så mycket som du har lust med. Ta extra salt, t ex seltin, vid behov. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I min butik Hemköp finns det märgben i frysen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gör på märgben - blir delikat! Finns djupfryst i de flesta butiker. Kolla om du kan hitta ledbitar - de innehåller ännu mer nyttigtheter, vad jag förstått.

Och under fastan föreslår jag helt enkelt att du dricker när du behöver, precis som Petra183 skriver. Tänk på att dricka vanligt vatten också!

Jag kommer nog att testa några dagars fasta framöver. En hel vecka känns för mig mycket tufft. Men vem vet - mår jag bra kanske jag fortsätter av bara farten  :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snart 4 dygn avklarade. Vi fick tag i några kilo märgben från Saluhallen som det blev jättegod buljong av, så det har jag druckit ett par koppar per dag, plus te, vatten och kaffe då.

Kan dock inte påstå att det har varit roligt... framför allt fredagkvällen hade jag ett fruktansvärt sug efter mat, men jag stod emot och sedan har det rullat på hyfsat.

Funderar nu på hur länge jag ska fasta. På fredag ska jag, min mamma och syster till Gekås och det blir en bilresa på runt tre timmar i varje riktning, plus ett antal timmar på varuhuset. Kanske det bästa är att jag fortsätter att fasta tills resan är avklarad? Vill ju inte att magen ska braka ihop under tiden. Alternativt att jag bryter fastan redan på onsdagen, men det skulle kännas lite som ett misslyckande.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Drygt 100 timmar landade jag på, sen fick jag nog. Fjärde dagen var inte ett dugg läggare än dagarna innan.

Det blir mer fasta för mig även fortsättningsvis, men om det blir mer långtidsfasta vet jag inte...

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg