Mums

MER tillsatt socker i vin?

Recommended Posts

Upptäckte igår efter ett besök på Systembolaget att det bara fanns ett enda ekologiskt rödvinsval med sockerhalt under 4 mg/l på hyllorna!   :angry: ​Vi handlar på en mindre ort i Dalsland, och för något år sen började bolaget att märka ut sockerhalten i alla viner, toppen tyckte vi, då fanns det ganska många val av både rött och vitt vin med sockerhalt mellan 3 och max 4 mg/l.

Men, igår skulle det inhandlas en rödvinsbox, och döm om vår förvåning..EN box fanns att "välja på", de favoriter vi haft tidigare hade sockerhalt på mellan 6-11 mg/l! Vi frågade personal och den killen vi pratade med sa att etiketterna var om märkta 1 mars i år. Han hade också upptäckt att det numera var mycket mer tillsatt socker i vinerna :huh:

Ganska underligt att vinproducenterna väljer att gå mot strömmen, sockerdebatten som pågår i hela världen kan ju knappast ha gått någon förbi? :ph34r:

Så, ut och kolla på etiketterna under ert favvo vin, nu kanske det är att klassas som "läskedryck" :angry:

Arg o upprörd Mums

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste mena g/l. Men håller med om att det är en trist trend om den stämmer?!

Sen kan man ställa sig frågan om vad som är värst en liter vin eller 5 gram socker ;)

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen kan man ställa sig frågan om vad som är värst en liter vin eller 5 gram socker ;)

Utan tvekan 5 gr socker.
  • Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe, självklart g/l  :wub:

Tja, med tanke på allt socker som man ändå, mot sin vilja stoppar i sej via maten, även numera finns i större mängder i vin som vi avnjuter ett glas av då och då... då är det kanske bäst att hålla sej till vatten ;)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Av någon anledning anges sockerhalten i vin i g/l medan den i andra drycker anges i g/100 ml. Läsk och juice innehåller i runda slängar 10 g / 100 ml, dvs om det vore vin skulle det angetts som 100 g/l. Så både <3g/l som man kanske letar efter på Systemet och 5-10 g/l framstår som ytterst beskedliga mängder.

Den stora boven, som Peter B skriver ovan, är alkohol som ju metaboliseras i stort sett likadant som fruktos, dvs det belastar levern på samma sätt.

Och så inte glömma att alkohol till skillnad mot fruktos också till viss del metaboliseras i hjärnan - det har vi märkt som provat  :P

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I Stockholmstrakten har vi mycket mer att välja på med sockerhalt <3%, många är ekologiska. Det du kan göra är att gå in på Systembolagets sajt och beställa hem till ditt Systembolag. Om fler gör samma sak kanske de ändrar sitt sortiment.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Av någon anledning anges sockerhalten i vin i g/l medan den i andra drycker anges i g/100 ml. Läsk och juice innehåller i runda slängar 10 g / 100 ml, dvs om det vore vin skulle det angetts som 100 g/l. Så både <3g/l som man kanske letar efter på Systemet och 5-10 g/l framstår som ytterst beskedliga mängder.

Den stora boven, som Peter B skriver ovan, är alkohol som ju metaboliseras i stort sett likadant som fruktos, dvs det belastar levern på samma sätt.

Och så inte glömma att alkohol till skillnad mot fruktos också till viss del metaboliseras i hjärnan - det har vi märkt som provat  :P

Det är principen jag är ute efter, och vill därmed protestera kraftigt mot vintillverkarna som tillsätter socker i vinet endast för att locka dem som ännu inte förstått hur mycket socker vi människor faktiskt får i oss utan att veta om det! Vi behöver verkligen inte dessa mängder socker som, trots att vi som äter enl. Lchf ändå får i oss mer än vi vill. ( köp en bit fläskytterfile' på Ica t.ex.)

Alkoholpolitiken kanske vi kan ta i någon annan tråd? ;)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I Stockholmstrakten har vi mycket mer att välja på med sockerhalt <3%, många är ekologiska. Det du kan göra är att gå in på Systembolagets sajt och beställa hem till ditt Systembolag. Om fler gör samma sak kanske de ändrar sitt sortiment.

Är du säker på att det fortfarande finns lika mycket under 4 g/l att välja på? Vi hade som sagt en hel del val både runt Gbg och här i Dalsland innan den 1 mars.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Både i Lund (Nova) och Center Syd finns det många rödviner <3 g. Även boxar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag förstår anpassar sig vintillverkarna till det de märker säljer mest och just nu är det tyvärr så att viner med mer sötma går hem. Kanske är det den nya generationen uppväxt med mer socker i allt som nu är de som handlar mest vin? Om viner med mindre sötma börjar sälja mer kan det säkert bli att fler av den typen tas fram.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror snarare att det är systembolaget som anpassar sitt utbud till det som säljs mest?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter svar från Systembolaget så tror de att det är en ökad försäljning av Appassamiento ( stavning?) vinerna som ju är fruktansvärt söta som fått tillverkarna att tillsätta sockret i deras produkter. Lite konstigt tycker jag, det är väl inte bara de som ökar, ekovinerna har ju explosions ökat under senare år och där ingår väl inte Appassamiento vinerna?  :ph34r:

Men Systembolaget skulle iaf ta till sej detta, även den person som svarade höll med om att det kanske inte går i linje med den pågående sockerdebatten.

Bra om fler hör av sej till dem så kanske vi kan vända detta!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Systembolaget ber leverantörena att komma in med offerter för olika typer av vin som de tror kunderna efterfrågar. Därefter går leverantörerna ut till sina tillverkare (om de inte har egen tillverkning) och ber dem blanda ihop ett vin som motsvarar Systembolagets kravspecifikation. Inköparna provar sig sedan igenom offerterna. Det vin som stämmer med det Systembolaget har tänkt sig får ordern. Om fler kunder talar om att de vill ha mindre söta viner så får Systembolaget begära från leverantörerna att ta fram dessa. Vad är det man säger- kunden har alltid rätt :) .​
På senare tid har det blivit efterfråga på fler ekologiska/biodynamiska viner och det har Systembolaget tagit till sig.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du säker på att det fortfarande finns lika mycket under 4 g/l att välja på? Vi hade som sagt en hel del val både runt Gbg och här i Dalsland innan den 1 mars.

Det som finns på Systembolaget.se ska gå att beställa hem har jag fått för mig. Kolla där!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig är ett par glas vin med för hög sockerhalt värre än "fast" socker i motsvarande mängd, går direkt ut i kroppen och ger svullna händer  :huh:

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur fasen kan ni tycka att 6 g per LITER är mycket? Mät upp 6 gram salt och se hur mycket det är. Nån måtta får det vara. Det är ju den här typen av rabiatism som får resten av omvärlden att skaka på huvudet så fort man nämner att man äter lchf. Klämmer jag en liter vin är de 6 grammen det minsta av mina bekymmer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen letar ni med ljus och lykta efter vin med 3 gram per liter? Som att de 3 grammen mindre skulle göra nån som helst skillnad... Vi snake ju inte redbull eller läsk/juice mixers här. Att det är pga 2-3 extra gram socker som du får svullna händer när du klämmer en vinare ställer jag mig starkt skeptisk till lchfwinther

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns många kvalitetsviner med 3-4 g socker per liter. Socker är ju ett sätt att dölja ett sämre vin precis som det är att dölja sämre mat.

Ett bordsvin med typ 10 g socker är mycket "lättdrucket". Mina tidigare favoritviner låg på 10-12%.

Jag dricker numera hellre nåt enstaka glas av ett kvalitetsvin. Som tur är har vi Systembolaget så det finns gott om kvalitativt bra viner till helt OK priser

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen letar ni med ljus och lykta efter vin med 3 gram per liter? Som att de 3 grammen mindre skulle göra nån som helst skillnad... Vi snake ju inte redbull eller läsk/juice mixers här. Att det är pga 2-3 extra gram socker som du får svullna händer när du klämmer en vinare ställer jag mig starkt skeptisk till lchfwinther

Du kanske inte kan känna på smaken att vinet innehåller dubbelt så mycket socker, men det gör jag...så jag håller mig till kvalitetsviner.

Man utvecklar en känslighet för socker om man undviker det i många år, vilket tyvärr kan vara ytterst svårt för en sockerdriven att förstå.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kanske inte kan känna på smaken att vinet innehåller dubbelt så mycket socker, men det gör jag...så jag håller mig till kvalitetsviner.

Man utvecklar en känslighet för socker om man undviker det i många år, vilket tyvärr kan vara ytterst svårt för en sockerdriven att förstå.

Vem är sockerdriven?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De flesta Amarone vinerna är ofta väldigt söta och för mig är det ett kvalitets vin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De flesta Amarone vinerna är ofta väldigt söta och för mig är det ett kvalitets vin.

Visst finns det viner med naturlig sötma också. Det märker man ju på prisklassen

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vem är sockerdriven?

Den som inte märker skillnad i sockerhalt och ser ingen nytta med att dra ner på sockret?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spelar ingen roll hur tveksam du är, det är jag som känner smärtan, inte du 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg