Jump to content

Vissa kolhydrater höjer blodsockret MINDRE än klassisk LCHF mat

ksv
 Share

Recommended Posts

Kolhydratrik mat höjer inte alltid blodsockret mer än LCHF mat. Ibland är det nämligen tvärtom:

En kikärtsallad som består av mestadels kikärtor (torkade i påse, låg 24 timmar i vatten, kokta), lite tomat , lite rödlök, lite kronärtskockor (burk), persilja, lite citron och olivolja gav helt märkliga resultat på blodsockermätaren: Blodsocker låg nämligen på låg nivå utan någon höjning alls. Nästan på gräns till sänkning kan man säga. 
Jag har repeterat försöket och testade även på min man. Vi både hade 5,1 - 5,2 under 0 - 1,5 timmar efter maten (vi har testat allt två gånger för att säkerställa resultaten).

Vanligtvis har vi ca 5,3 ca 1,5 timmar efter en LCHF måltid Och betydligt högre än 5,2 efter en timme (vilket vi fick på kikärtor). 

Jag misstänker dock att kikärtor kan sätta igång en annan process som förklarar resultaten: Förmodligen höjer inte kikärtsalladen blodsocker mer än marginellt (tack vare fiber?). Å andra sidan innehåller kikärtor en del proteiner som kan möjligtvis orsakar en liten insulinhöjning. Den i sin tur kan resultera i att blodsockrets lila höjning inte syns alls och att den till och med sjunker lite istället. 

En annan klassisk LCHF rätt gav förvånansvärt höga resultat istället: 
Blomkål bitar, tomatbitar, paprika bitar, creme fraiche, kryddor i ugnen. Jag misstänker att det är just uppvärmningen av tomaterna och paprika som kunde ha lett till en blodsockerhöjning. 

• Like 1

Är man frisk så kan man äta lite utav varje utan att blodsocker stiger speciellt mycket.. speciellt blandade måltider iomed att de olika macronutrienterna interagerar vad gäller blodsockerreglering.

Tillsätt mer fett i en annars högkolhydratmåltid så sjunker GI.. dvs hur högt blodsocker stiger.

Problemet är att blodsocker inte är någon bra måttstock.. även prediabetiker kan ha ett bra fasteblodsocker.. tillomed ett hyfsat postprandialt blodsocker.. så länge bukspottkörteln klarar av att producera tillräckligt med insulin.

Det är i samma stund som bukspottkörtelns förmåga att tillverka adekvata mängder insulin som man diagnosticeras typ 2 diabetiker.. men först då.

• Like 5

För att testa blodsocker efter måltid behöver du mäte vid fler tillfällen. Typ 30, 60 och 90 min. Kikärtssalladen ligger säkert lågt helatiden men lätt att lura sig. Mycket snabba kolhydrater kan skapa en pik efter 30 min och efter 90 min har det studsat ner och ligger lägre än innan måltiden. Framförallt om du tar något som hjälper till att trycka ned blodsockret. Test tex 50g maltodextrin (rent glukos), 20g vassle protein och 3g kreatin. Förmodligen ligger du under startvärden redan efter 60 min. 

För att testa blodsocker efter måltid behöver du mäte vid fler tillfällen. Typ 30, 60 och 90 min. Kikärtssalladen ligger säkert lågt helatiden men lätt att lura sig. Mycket snabba kolhydrater kan skapa en pik efter 30 min och efter 90 min har det studsat ner och ligger lägre än innan måltiden. Framförallt om du tar något som hjälper till att trycka ned blodsockret. Test tex 50g maltodextrin (rent glukos), 20g vassle protein och 3g kreatin. Förmodligen ligger du under startvärden redan efter 60 min. 

Jag var kanske inte tillräckligt tydlig: Med "0 - 1,5 timmar" menade jag varje 15 min från 30 till 90 min.

Som sagt så har kikärtorna inte gav någon pick vid 45, 60, 75 eller 90 min. Man ligger hur som helst inte på 5,1 nära en pick. :-)

Jag har skrivit PRECIS vad jag åt. Varken Vassla, keratin eller annat. Bara det jag skrev ovan (vad skulle det vara för test om jag åt annat samtidigt??? :-) ). 

• Like 2

Jag var kanske inte tillräckligt tydlig: Med "0 - 1,5 timmar" menade jag varje 15 min från 30 till 90 min.

Som sagt så har kikärtorna inte gav någon pick vid 45, 60, 75 eller 90 min. Man ligger hur som helst inte på 5,1 nära en pick. :-)

Jag har skrivit PRECIS vad jag åt. Varken Vassla, keratin eller annat. Bara det jag skrev ovan (vad skulle det vara för test om jag åt annat samtidigt??? :-) ). 

Som jag skrev så förväntade jag mig inte att kikärtorna skulle ge någon peak även om du mätte kontinuerligt. Grejen med vassle och kreatin vara bara ett exempel på att man kan påverka blodsockerresponsen en hel del och få en snabb kolhydrat att inte ge någon respons med rätt blandning. 

• Like 3

Insulin vore kanske en bättre parameter att mäta i detta fall - d v s hur mycket kroppen kämpar för att reglera blodsockret. Ju hårdare ju sämre antar jag, även om kroppen klarar det för stunden. Man kan ju få uppmätt c-peptid på vårdcentralen, som speglar insulinnivån, men det är väl över längre tidsperspektiv och inget man mäter för en enda måltid?

• Like 1

Jätteintressant! Undrar om det är paprika/tomaten eller creme fraichen som höjde blodsockret på andra måltiden?

Håller med! Måste testa creme fraisch för sig eftersom vi använder det rätt mycket.

Det kan dock också vara så att det är JAG personligt som reagerar på någonting. 

I den studie som fick mig att börja använda en blodsockermätare har de sätt att folk reagerar helt annorlunda på samma saker.

Tex:

60% reagerat med högre blodsocker på ris än glass. Dessa personer kunde sen hålla en lyckad viktnedgång på kost där glass ingick. 

När det gäller aspartam så har folk delat sig i två tydliga grupper: de som reagerade en hel del och de som inte reagerade det minsta.

Och så var det en enda kvinna som tokreagerade på tomater, som om det var typ geléhallon. :-)

• Like 1

Insulin vore kanske en bättre parameter att mäta i detta fall - d v s hur mycket kroppen kämpar för att reglera blodsockret. Ju hårdare ju sämre antar jag, även om kroppen klarar det för stunden. Man kan ju få uppmätt c-peptid på vårdcentralen, som speglar insulinnivån, men det är väl över längre tidsperspektiv och inget man mäter för en enda måltid?

Vi är nog flera som drömmer om en insulinmätare för hemmabruk. :-) 

Tror inte min läkare skulle skicka mig till en sån test hur jag än gör. 

Du har rätt i att det är en bättre indikation men en huvud syfte med LCHF är att hålla blodsockret ner. Det som överraskar är att inte alla kolhydraterna är likvärdiga och ibland kan en viss kolhydratrik mat vara bättre för det syftet än en annan klassisk LCHF rätt. 

Testat här. Glukos sjunk statistiskt signifikant, och insulin sjunk statistiskt insignifikant.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6109047

Nån mer info på denna? Jag är nyfiken på makronutrientfördelningarna och kaloriintaget, och ev andra interventioner. Även mer om exakt vad de olika kosterna innehöll, och hur stor signifikansen och tillförlitligheten var. Hittar inte fulltext.

För att vara lite rolig - om glukos sjönk signifikant måste det vara jättefarligt juh, tänk om det går ner till noll... :blink::rolleyes:

• Like 1

Ska kolla m Robin Hood ikväll då ;)

Ps. Fler studier borde vara öppna. Skattepengar används i många av dem, och många utförs på statliga faciliteter. Dessutom borde industrin vara måna om trovärdigheten genom öppenhet, och de har ju cash att realisera det! På jobbet har vi policy om att publicera alla studier, föredömligt!

• Like 2

Men det här är väl inget nytt under solen...att kolhydrater är olika...att proteiner är olika...och att fetter är olika...och att det på olika sätt påverkar våra hormonsystem ;-)

Hursomhelst är väl blodsockernivåer på 7-8 efter en måltid något fullkomligt normalt och ingenting man behöver undvika?

• Like 3

Men det här är väl inget nytt under solen...att kolhydrater är olika...att proteiner är olika...och att fetter är olika...och att det på olika sätt påverkar våra hormonsystem ;-)

Hursomhelst är väl blodsockernivåer på 7-8 efter en måltid något fullkomligt normalt och ingenting man behöver undvika?

1. Det är många LCHFare som undviker samtliga baljväxt pga kolhydraterna. Det gör de för att inte låta blodsockret gå upp. Så det måste vara nytt för någon. ;-)

2. Skulle inte måltid som leder till 7-8 vara förfärligt för ens viktnedgång? 

• Like 3

1. Det är många LCHFare som undviker samtliga baljväxt pga kolhydraterna. Det gör de för att inte låta blodsockret gå upp. Så det måste vara nytt för någon. ;-)

2. Skulle inte måltid som leder till 7-8 vara förfärligt för ens viktnedgång? 

Baljväxter diskuteras ofta fram och tillbaka. :)  Själva definitionen av LCHF ät ju att hålla nere kolhydraterna...så av det skälet är det ju rätt att inte äta alltför mycket kolhydratrika baljväxter.

Jag har svårt att tro att om man äter strikt LCHF att det stiger till högre än ca 7 vid enstaka tillfällen. En "normalätare" som toppar på ca 7-8 efter måltider tror jag har bra förutsättningar att kunna gå ner i vikt...det tyder ju på att man äter rätt sorts kolhydrater.

• Like 1

Baljväxter diskuteras ofta fram och tillbaka. :)  Själva definitionen av LCHF ät ju att hålla nere kolhydraterna...så av det skälet är det ju rätt att inte äta alltför mycket kolhydratrika baljväxter.

Jag har svårt att tro att om man äter strikt LCHF att det stiger till högre än ca 7 vid enstaka tillfällen. En "normalätare" som toppar på ca 7-8 efter måltider tror jag har bra förutsättningar att kunna gå ner i vikt...det tyder ju på att man äter rätt sorts kolhydrater.

1. Jo, det är precis det som jag ifrågasätter: målet att inte äta kolhydrater. Fibrer är viktiga för tarmfloran och LCHF mat är relativt fiberfattig. Varför undvika "goda" kolhydrater om de inte orsakar det man är rädd för (blodsockerhöjning alltså)?!

2. Tänker du så... Ok. Det kan vara klokt. Själv kommer jag inte ens över 6 utan någon liten mängd kolhydrater i maten och det finns inte mycket av viktminskning att snacka om trots att jag väldigt sällan kommer ens på 7. 

Anledningen varför jag började intressera mig för att kunna äta kolhydrater är att jag upplever att livet på moderat LCHF har gjort mig mer och mer känslig för kolhydrater för varje månad på den kosten. Jag försöker se om jag kan vänja min kropp med kolhydrater igen genom att äta "rätt kolhydrater" så jag inte går upp några gram bara på att tittar på en apelsin. :-)

Vad anser du som "rätt sorts kolhydrater"?

• Like 1

Testat här. Glukos sjunk statistiskt signifikant, och insulin sjunk statistiskt insignifikant.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6109047

HiLegym-dieten (HL): 61%E kolhydrater, 18%E fett, 21%E protein, 97g fiber/dygn.

LoCarb-dieten (LC): 40%E kolhydrater, 39%E fett, 21%E protein, 17g fiber/dygn. 

Exempelfrukost LC: 

105 ml apelsinjuice

60 g vitt bröd

10 g smör

100 g koktägg

20 ml mjölk

Den där LC är väldigt långt från LCHF, och inte ens lågkolhydrat! Dessutom en massa snabba kolhydrater, t o m apelsinjuice så att man missar fibrerna...

http://www.kostdoktorn.se/en-trygg-lchf-definition

Dessutom åt man 6 ggr per dag. Då missar man en av poängerna med riktig LCHF/lågkolhydratkost, att låta systemet vila mellan några få måltider per dygn, eller t o m längre fasta. 

I perspektivet LC/LCHF vs annat så sågar jag den jämte Jala! Den är möjligen legitim för tallriksmodellen vs höglegym. 

• Like 3

1. Jo, det är precis det som jag ifrågasätter: målet att inte äta kolhydrater. Fibrer är viktiga för tarmfloran och LCHF mat är relativt fiberfattig. Varför undvika "goda" kolhydrater om de inte orsakar det man är rädd för (blodsockerhöjning alltså)?!

2. Tänker du så... Ok. Det kan vara klokt. Själv kommer jag inte ens över 6 utan någon liten mängd kolhydrater i maten och det finns inte mycket av viktminskning att snacka om trots att jag väldigt sällan kommer ens på 7. 

Anledningen varför jag började intressera mig för att kunna äta kolhydrater är att jag upplever att livet på moderat LCHF har gjort mig mer och mer känslig för kolhydrater för varje månad på den kosten. Jag försöker se om jag kan vänja min kropp med kolhydrater igen genom att äta "rätt kolhydrater" så jag inte går upp några gram bara på att tittar på en apelsin. :-)

Vad anser du som "rätt sorts kolhydrater"?

1. Det finns egentligen inget starkt vetenskapligt argument för att undvika "bra" kolhydrater...men som jag ser det är LCHF i en viss aspekt enkelt...du äter inte LCHF om du äter mycket kolhydrater...och som det verkar ger det för väldigt många  ett anta positiva effekter.

Precis som du är inne på är det inte så enkelt att veta exakt vad som är bra och vad som är dåliga kolhydrater, det blir lite luddigt att veta när man "fuskar" om man äter mycket kolhydrater. Man kanske tror att vissa kolhydrater är bra men sen visar det sig att det kanske inte är så bra ( för inte så många år sedan trodde man att fruktos var ganska bra, nu skyr man det som pesten).

Men summa summarum det finns hur många människor som helst som lever sunt på en kolhydratrik kost...om man kan hitta en variant där man känner sig mätt och nöjd och nöjer sig med 2-3 mål mat om dagen utan mellanmål så är det nog hur bra som helst. :)

Men om det är viktnedgång man söker, då brukar Andreas hänvisa till att det står 25-0 i studier till lågkolhydratkostens fördel. ;-)

• Like 4

Kolhydratrik mat höjer inte alltid blodsockret mer än LCHF mat. Ibland är det nämligen tvärtom:

En kikärtsallad som består av mestadels kikärtor (torkade i påse, låg 24 timmar i vatten, kokta), lite tomat , lite rödlök, lite kronärtskockor (burk), persilja, lite citron och olivolja gav helt märkliga resultat på blodsockermätaren: Blodsocker låg nämligen på låg nivå utan någon höjning alls. Nästan på gräns till sänkning kan man säga.

Jag har repeterat försöket och testade även på min man. Vi både hade 5,1 - 5,2 under 0 - 1,5 timmar efter maten (vi har testat allt två gånger för att säkerställa resultaten).

Vanligtvis har vi ca 5,3 ca 1,5 timmar efter en LCHF måltid Och betydligt högre än 5,2 efter en timme (vilket vi fick på kikärtor).

Jag misstänker dock att kikärtor kan sätta igång en annan process som förklarar resultaten: Förmodligen höjer inte kikärtsalladen blodsocker mer än marginellt (tack vare fiber?). Å andra sidan innehåller kikärtor en del proteiner som kan möjligtvis orsakar en liten insulinhöjning. Den i sin tur kan resultera i att blodsockrets lila höjning inte syns alls och att den till och med sjunker lite istället.

En annan klassisk LCHF rätt gav förvånansvärt höga resultat istället:

Blomkål bitar, tomatbitar, paprika bitar, creme fraiche, kryddor i ugnen. Jag misstänker att det är just uppvärmningen av tomaterna och paprika som kunde ha lett till en blodsockerhöjning.

Mina klurningar:

- Jag tror att en mer relevant jämförelse hade varit att jämföra kikärtssalladen med en mindre kikärtssallad där man ersatt de kalorierna med nåt bra naturligt fett, så att man fick några olika "konfigurationer" mellan t ex 5-30%E kolhydrater. Då bör man också se till att det blir samma mängd kalorier, och redovisa de exakta mängderna.

- Motsvarande ovan för den ugnsbakade rätten.

- Ugnsbakningen kan nog göra att mer av kolhydraterna blir tillgängliga och att de blir "snabbare". Kan också göra skillnad på om man äter den varma rätten varm, ljummen eller helt avsvalnad. Så man får tänka till så att man gör en hyfsat rättvis jämförelse.

• Like 1

Mina klurningar:

- Jag tror att en mer relevant jämförelse hade varit att jämföra kikärtssalladen med en mindre kikärtssallad där man ersatt de kalorierna med nåt bra naturligt fett, så att fick några olika "konfigurationer" mellan t ex 5-30%E kolhydrater. Då bör man också se till att det blir samma mängd kalorier, och redovisa de exakta mängderna.

- Samma som ovan för den ugnsbakade rätten.

- Ugnsbakningen kan nog göra att mer av kolhydraterna blir tillgängliga och att de blir "snabbare". Kan också göra skillnad på om man äter den varma rätten varm, ljummen eller helt avsvalnad. Så man får tänka till så att man gör en hyfsat rättvis jämförelse.

Jag håller med dig helt i punkter två och tre.

När det gäller fundering 1 om kikärtorna så kan jag i alla fall garantera att jag skulle inte ha mindre blodsocker i alla fall. Min fasta blodsocker ligger på 5,1 och 2-3 timmar efter måltid är det 5,3. Så de siffror som jag har fått efter en kikärtors måltid går inte att slå på något sätt. :-)

• Like 1

Jag håller med dig helt i punkter två och tre.

När det gäller fundering 1 om kikärtorna så kan jag i alla fall garantera att jag skulle inte ha mindre blodsocker i alla fall. Min fasta blodsocker ligger på 5,1 och 2-3 timmar efter måltid är det 5,3. Så de siffror som jag har fått efter en kikärtors måltid går inte att slå på något sätt. :-)

Jag tänkte först så också, men sedan funderar jag på om det ändå inte är relevant att veta om även en "fetare" kikärtssallad är relevant att prova. Blodsockret är en parameter, men hunger, ork, tarmfunktion och annat mående kan ju skilja sig och vara intressant att bedöma. Och man bör kanske inte bara ersätta med fett, utan också protein, så att det blir lika - kanske en del feta, nåt bra kött eller fisk, och lite mer evoo? Räknar man på näringsinnehåll och biotillgänglighet så ter den fetare kikärtssalladen sig än mer lockande. (Även miljömässigt, men det finns separata trådar för det.)

Finns många vägar till Rom, och de skiljer sig både i upplevelse och kvalitet, och konsekvenser. Rom byggdes inte på en målti... dag ;)

• Like 1

Här är en studie om skillnaderna i blodsocker svar hos olika människor http://www.cell.com/cell/fulltext/S0092-8674(15)01481-6

och en artikel om studie resultatet:

https://www.washingtonpost.com/lifestyle/wellness/some-popular-diets-are-based-on-this-carb-rating-scale-heres-why-it-could-be-misleading/2016/03/07/b2294a52-dfe3-11e5-846c-10191d1fc4ec_story.html?utm_medium=social&utm_source=twitter

Så blodsocker svaret av en viss måltid varierar, och kan inte med säkerhet förutsägas från tabeller.

Tack för länkarna (har inte läst den ursprungliga studie förut, bara intervjuer med forskarna).

Det var just den studie som fick mig att börja mäta blodsockret själv. :-) (jag har nämnt den tidigare). 

• Like 1

Mmm...vad gäller blodsocker- och insulinsvar på föda tror jag att den största vattendelaren är om man är metabolt "skadad" eller inte. Skillnaden mellan en insulinresistent person och en frisk är stor, mycket stor. Här kan det säkert bli så att hos vissa händer inte mycket alls när de äter kolhydrater hos andra blir skillnaden dramatisk...

Länken nedan visar skillnaden i insulinssvar mellan Fernholm - Brismar.

http://ettsotareblod.se/nej-lena-andersson-fa-blir-friska-och-slanka-av-starkelse/

...ganska skrämmande...om man har indikationer på att man är metabolt skadad så är detta ett ganska övertygande argument för att äta LCHF. :)

• Like 4

Tyckte grafen var så fin/hemsk att den behövdes publiceras här!

Insulin-brismar.jpg?resize=372%2C238

Olika resultat på samma mängd godis altså.

Grejen jag vill ha reda på är om de mätte blodsockret.. det kan ha varit samma för bägge fast med små variationer.

• Like 3

Jag tycker kanske att det finns risk att man lurar sig själv om man överanalyserar glukos och insulin kurvor. Kolhydrater är kolhydrater oavsett vilken form man stoppar dem i sig och man kan inte lura systemet och stoppa i sig mer om man tar "rätt" sort. För det finns ingen rätt sort. Det är som att köra hybridbil med 3 mil körsträcka på batteriet och 60 mil på förbränningsmotorn. Det spelar ingen roll om man laddar bateriet snabbt, långsamt, likström, växelström, pulsfrekvenser osb, det går lik väl inte komma längre än 3 mil på det. Det enda som händer om man försöker trycka i mer är att det går sönder.

Alla sockerarter som inte är glukos ger förstås inte mycket utslag eftersom man mäter glukos. Prova att äta frukos och mät fruktos så ser du att det ökar 10 gånger i blodet efter måltiden. Men visst glukos och även insulin är mycket lägre än om du äter frukos men det flödar över någon annan stans bara. Kolisar kan inte försvinna i tomma intet. Antingen blir fruktosen fett som stannar kvar i levern (inte bra) eller så blir det fett som svämmar ut i blodet (inte heller helt bra) osv.

Enda kolhydraterna som är annorlunda är de våra enzymer inte kan bryta ned och som bakterierna festar på och sedan bajsar ut olika ämnen som oftast är bra (text korta fettsyror). Dessa kolhydrater bokförs dock som fibrer på innehållsförteckningen (även om det råder lite förvirring här pga av olika regler i olika länder samt olika testmetoder/definitioner på fiber).

• Like 6

Seriöst? Ett äpple inte är hälsosammare än en läsk? Sötpotatis är lika dåliga som kakor? Givetvis försvinner inte kolisar i tomma intet, detsamma gäller fett. Efter en måltid måste maten transporteras till musklerna, då stiger glukos, triglycerider, ketoner, fria fettsyror osv. Sen används det som bränsle i musklerna, vilket är den korrekta funktionen av att leva och äta mat. Fett som svämmar ut i blodet är ju precis vad som händer efter att man ätit en HF-måltid. Varför skulle man tro att vi i motsats mot alla andra djur blir förstörda av kolisar? Allt data visar ju också att frukt, fullkorn, grönsaker, rotsaker, baljväxter osv är skyddande mot diabetes, övervikt, cvd osv. 

• Like 1

Han får såklart svara/förtydliga själv. Men jag uppfattar det som att han menar att själva kolhydraterna inte är essentiella. 

Ps. Det med att inte försöka missförstå menar jag åt "båda håll". Bästa gemensamma utvecklingen sker i konstruktiv god anda. 

Seriöst? Ett äpple inte är hälsosammare än en läsk? Sötpotatis är lika dåliga som kakor? Givetvis försvinner inte kolisar i tomma intet, detsamma gäller fett. Efter en måltid måste maten transporteras till musklerna, då stiger glukos, triglycerider, ketoner, fria fettsyror osv. Sen används det som bränsle i musklerna, vilket är den korrekta funktionen av att leva och äta mat. Fett som svämmar ut i blodet är ju precis vad som händer efter att man ätit en HF-måltid. Varför skulle man tro att vi i motsats mot alla andra djur blir förstörda av kolisar? Allt data visar ju också att frukt, fullkorn, grönsaker, rotsaker, baljväxter osv är skyddande mot diabetes, övervikt, cvd osv.

Nu refererar du till olika födoämnen. Kolhydraterna spelar mindre roll men förpackningen har viss betydelse. Om du häller upp glukos, fruktos, galaktos, trehalose, mannose, ribos, xylos osv i ren form är de alla snabba även om det bara är glukos som får höga värden i GI mätningar. Det finns ingen kolhydrat/sockerart man kan överkonsumera eller "komma undan" med.

Det är två saker som styr mängden man klarar av. Dygnsintaget och mängden per tidenhet. Du kan jämföra med en älv. Om tex Klarälven klarar 1000m3/dygn innan den svämmar över är det maxgränsen. Men om det kommer 500m3 på en timma kommer den likväl svämma över då det är för stor mängd på så kort tid. Om sedan vatten myndigheten har kontroller i Forshaga men det är översvämning i Karlstad så blir ju deras analys fel. På samma sätt som GI mätningar blir fel om kolhydraterna inte är glukos.

Riktig mat till skillnad från processad skapar inte dessa tillfälliga översvämningar då näringsämnena släpps ut successivt då cellerna med innehållet bryts ned. Dessutom bildar diverse metaboliter från fibrerna som är bra.

Så ja, hel mat är i princip alltid bättre än processad men inte för att den innehåller andra sorts kolhydrater. Och det är svårare att överskrida maxgränsen då det tar stopp i magen tidigare. Det gäller förstås fett också men kroppen har bättre resurser att ta hand om fett jämfört med kolhydrater (därav analogin med eldrift/förbränningsmotor).

• Like 3

Så ja, hel mat är i princip alltid bättre än processad men inte för att den innehåller andra sorts kolhydrater. Och det är svårare att överskrida maxgränsen då det tar stopp i magen tidigare. Det gäller förstås fett också men kroppen har bättre resurser att ta hand om fett jämfört med kolhydrater (därav analogin med eldrift/förbränningsmotor).

Hur menar du? Varje muskel kan ta hand om kolhydrater genom att ta upp de direkt från blodet, hjärnan lever mycket lättare på kolhydrater (det behovs ingen speciell process för att omvandla de till något som hjärnan kan leva på, som det är med fett), det finns en hel system bara för att ta hand om kolhydrater (insulin mm). Med tanken på allt ovan har inte kroppen bättre resurser att hantera kolhydrater än fett? (det är kanske till och med lite väl lätt att ta hand om icke-fiber kolhydrater, varför de ställer till i kroppen lättare än fett).

Hur menar du? Varje muskel kan ta hand om kolhydrater genom att ta upp de direkt från blodet, hjärnan lever mycket lättare på kolhydrater (det behovs ingen speciell process för att omvandla de till något som hjärnan kan leva på, som det är med fett), det finns en hel system bara för att ta hand om kolhydrater (insulin mm). Med tanken på allt ovan har inte kroppen bättre resurser att hantera kolhydrater än fett? (det är kanske till och med lite väl lätt att ta hand om icke-fiber kolhydrater, varför de ställer till i kroppen lättare än fett).

Till att börja med kompletterar olika energisystem varandra så ordet "bättre" kanske man skall vara försiktig med.

Men vi kan lagra väldigt lite kolhydrater. I blodet är 1-2 sockerbitar. Det betyder att om du tar 2 sockerbitar dubblar du mängden. Självklar tas kolhydraterna upp av lever eller muskler men även dessa är begränsade. när de är fulla räcker en dag typ. Fettrrserverna kan vi leva på i veckor.

En kort lista, långt ifrån heltäckande, varför kolhydrat systemet är relativt begränsat.

- kolhydratreserven räcker kort tid. Om vi historiskt hittat massa honung eller nåt kan vi inte lagra överskottet kolhydrater för att använda senare.

- kolhydrater i musklerna är fast där och kan inte användas någon annan stans om brist uppstår

- regleringen sker med endast ett system (fysiologisk reglering, i cellen finns fler). Alla andra viktiga funktioner har dubbla eller trippla system (vi dör om insulin inte fungerar vilket är ett skört system)

- energieffektivitet är lägre

- biprodukter högre, mer fria radikaler och liknande bildas vid förbränning

- nödsystemet för att lagra överskott är halvdåligt. LCHF ger som bekant låga TG nivåer. När fett bildas av kolisar stiger dock TG. Orsaken är att ökade mängder fett leder till ökad användning av fett. Typ som om man öppnar dammluckorna när vattnet stiger. Kolisar stänger dammluckorna när vattnet stiger vilket skapar översvämning. Detta i sin tur ligger till stora delar direkt bakom insulinreststens samt indirekt har det ett finger med i spelet för alla stora välfärdssjukdomar som hjärta/kärl och cancer.

Stora frågan är förstås att lista ut vart gränsen för översvämning går. Det är uppenbarligen individuellt men tror mer exakta svar kommer närmsta åren då man nyligen börjat analysera ett specifikt kemiskt steg som startar när det blir översvning. Än verkar dock idrottsforskarma vara mest intresserade av detta av diverse olika anledningar.

• Like 2

Till att börja med kompletterar olika energisystem varandra så ordet "bättre" kanske man skall vara försiktig med.

Men vi kan lagra väldigt lite kolhydrater. I blodet är 1-2 sockerbitar socker. Det betyder att om du tar 2 sockerbitar dubblar du mängden. Självklar tas kolhydraterna upp av lever eller muskler men även dessa när de är fulla räcker en dag typ. Fettrrserberna kan vi leva på i veckor.....

Tyvärr har jag, precis som Johan ovan, missuppfattat dig först. Även jag har missat att du pratar om överskott och inte om det minsta intag av kolhydrater.

" kolhydratreserven räcker kort tid. Om vi historiskt hittar massa honung eller nåt kan vi inte lagra överskottet kolhydrater för att använda senare."

- Omvandlas inte kolhydraterna till fett vid överskott, vilket betyder att de räcker precis lika länge som vilken annan fett som helst?

Även fettreserverna i överskott verkar inte vara särskilt skonsamma mot kroppen. :-)

Fettreserverna växer typiskt inte på LCHF, de tenderar istället att normaliseras. Och de fettreserver man har är mer tillgängliga i o m att LCHF håller kroppen van vid fettförbränning. Högt intag av kolhydrater gör att man typiskt knappt utnyttjar dem, och i värsta fall bygger på dem.

• Like 1

Tyvärr har jag, precis som Johan ovan, missuppfattat dig först. Även jag har missat att du pratar om överskott och inte om det minsta intag av kolhydrater.

" kolhydratreserven räcker kort tid. Om vi historiskt hittar massa honung eller nåt kan vi inte lagra överskottet kolhydrater för att använda senare."

- Omvandlas inte kolhydraterna till fett vid överskott, vilket betyder att de räcker precis lika länge som vilken annan fett som helst?

Även fettreserverna i överskott verkar inte vara särskilt skonsamma mot kroppen. :-)

Jo, fast om du ökar fettreserverna från 10.0 till 10.5 % då innehåller den ökningen mer energi än alla kolhydrater tillsammans i kroppen. Men du är fortfarande deffad som friidrottare på elitnivå.

Kolhydrater kan göras om till fett men det är just det systemet som vi verkar ha använt sparsamt fram till modern tid. Det är inte vidare optimerat. Fett ackumulerar i levercellerns och bildar fettlever, TG går upp, insulinrrsistens smyger sig på osv. Det duger som nödlösning men inget vi klarar av att använda varje dag. Även kolhydratförespråkare inom idrottsnutrition verkar överens om att systemet helst inte ska användas och tittar därför på hur de kan få i sina athleter så mycket kolhydrater som möjligt utan att aktivera omvandlingen till fett.

• Like 1

Summa summarum när tråden ändå spårat i litta olika riktningar!

Olika livsmedel ger olika gensvar vad gäller blodsocker och insulin för olika personer med olika gener och metabolt tillstånd samt antagligen oxå ålder, samt fysisk aktivitetsnivå!

Oså till Bios första inlägg.. vi mäter främst blodsocker.. oså någon har även mätt insulin eller C-peptid.. grejen är att diagramet visar på skillnaden för samma intag och då har de bara mätt insulin.

På det kommer andra former av kolhydrater främst fruktos som vi aldrig mäter men som normalkosten som regel är överlastad utav i form av socker.. men hur som helst påverkar hela metabolismen och homeostasen utan att vi har något värde på detta.

Kikärtor är ett sammansatt livsmedel.. kolisar, protein, fett och fibrer.. oså på det så äter man sällan kikärtor rätt upp o ner utan till något annat.. vi kan säga att baljväxter är sk "riktig mat" såvida man inte är Paleotaliban!

Grejen med baljväxter och Paleo är att de är Goitrogener.. men så länge man inte lider utav Hypothyreos så lär man knappast behöva tänka på sådant.. knappt ens då såvida man inte tänker basera stora delar av sitt energiintag på baljväxter.

Utan.. grejen med LCHF handlar till stora delar om att vi har en begränsad kapacitet för att hantera och lagra glukos.. och modern kost innehåller/rekomenderas baseras på glukos/stärkelse.

Stärkelse från hela livsmedel är alltid att föredra iomed att våra kroppar har rätt bra system för att hantera detta.. om vi bara omsätter detta iform av daglig fysiskt arbete.. alternativt daglig träning.

Vi kan lagra cirka 2000 Kcal glukos i form av glykogen.. allt överskott som man inte gör av med får konsekvenser på resten av metabolismen.

Säger som Taubes.. kunde vi bara slopa sockret så skulle vi nog kunna äta resten av stärkelsen och andra macronutrienter och vår aptitreglering skulle förmodligen säga ifrån när vi inte behövde äta mer?

Men.. när kroppen samtidigt måste hantera alla de andra kolhydraterna så räcker inte vår kapacitet till.. vi får fel signaler.

• Like 3