MLundkvist Posted March 15, 2016 Share Posted March 15, 2016 Hej, en snabb undran. Min farsa har börjat med lchf och varit medelstrikt. Jag skulle uppskatta att han legat på mellan 20-50gram per dag. Och det har gett bra resultat för humöret, vikten och inte minst orken. Allt detta på bara 6 veckor. Men nu har han ett litet bekymmer i form av riktigt lös avföring. Han har haft det i 3 dagar konstant och jag vill veta ifall någon av er har några tips eller erfarenheter som liknar detta. Jag vet att det finns virus, eller sjukdomar och massvis med orsaker till detta problem. Men alla förslag är uppskattade! Tacksam för svar / Marco Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 15, 2016 Share Posted March 15, 2016 Ehh.. det motsatta brukar vara det vanligaste omställningsproblemet.. dvs förstoppning. Du får nog kolla lite vad han äter.. eller om det är tillfälligt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted March 15, 2016 Share Posted March 15, 2016 För mycket fett? kokosolja? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 16, 2016 Share Posted March 16, 2016 Jag måste vänja mej mycket långsamt med kokosolja. Är det nåt tillfälligt går det stoppa upp med en msk hela vitpepparkorn 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MLundkvist Posted March 16, 2016 Author Share Posted March 16, 2016 Tack för bra svar, det jag vet är att han äter ganska normalt lchf. Han överdriver inte med fettet. Kokosfett används sällan bara ibland. Jag sa att det kan bero på för mycket fett. Att det slår ut magen. Men det verkar som om det inte bara är en gång utan att magen är lös hela dagen. Så jag tror inte det har med fettet att göra. Jag ska ge han tipset om vitpepparn, inget annat ni har som det kan tänkas vara? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 16, 2016 Share Posted March 16, 2016 Ett litet äckligt förslag bara.. han får studera feces lite noggrannare när det ligger i stolen! Blir det en fet avföring eller vattnig? Fet avför = för mycket fett, alternativt dålig spjälkning/upptag. Vattnig = förmodligen något han inte tål så då passerar det rakt igenom? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted March 16, 2016 Share Posted March 16, 2016 Förhoppningsvis är det något övergående. Testa med potatismjöl utrört i kallt vatten. Börja med 1 tsk per dag och öka efter hand. Potatismjöl bildar resistent stärkelse, som blir mat åt tarmbakterierna. Annat som sägs vara bra för magen är mjölksyrade grönsaker. Man kan syra själv eller köpa färdigt. Man bör försöka hitta sorter som är opastöriserade. Leta i affärernas kyldiskar. Hel surkål från Balkan finns i en del affärer. ICA har surkål från I love eco-sortimentet och svenska Tistelvinds mjölksyrade produkter finns i en del affärer. Kalciumkarbonat är stoppande. Det finns i en del kalciumtabletter. Läs på burken. Rättar inte magen till sig, så kan man försöka med en probiotikakur för att stötta tarmfloran. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted March 16, 2016 Share Posted March 16, 2016 För mycket magnesiumoxid kan ge lös mage. Äter han magnesium av rätt sort? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted March 17, 2016 Share Posted March 17, 2016 När man gör en stor ändring av kosten kan det antagligen bli lite ändringar av bakteriefloran i tarmen också. Åtminstone ändras nog förutsättningarna för bakterierna där ganska mycket.Jag hade lös mage en ganska lång period under de första två åren på LCHF men det har rättat till sig nu (det var efter den inledande tiden med hård mage). Jag tror syrad vitkål och probiotika från apoteket efter en antibiotikakur löste problemet till slut. Tistelvinds mjölksyrade produkter, som Petra183 föreslog ovan, är bra alternativ.Alkohol kan också vara en orsak! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MLundkvist Posted April 4, 2016 Author Share Posted April 4, 2016 Nu är magen återställd, verkade inte som om det hade med allergier att göra, han hade nog bara svårt i övergången i början. Sen om det berodde på för mycket fett eller fel magnesium osv..är svårt att säga. Verkar fungera bra nu! Tack för alla svar! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts