Xiro Posted March 16, 2016 Share Posted March 16, 2016 Hej! Ska ut i skogen och hålla en miniworkshop för en grupp barn om hur man håller sig varm och alert ute i skogen under det kalla halvåret. Jag kommer att dra en del om rätt kläder, skydd mot väder, rörelse, göra upp eld. Men jag tänkte lägga rätt mycket fokus på lämplig mat och dryck: Jägare brukar väl se till att ladda med protein och fett, och indianerna hade sin pemikan. Ska även klura på vad samerna brukar ha med sig. Tänkte ta med nåt åt det hållet som barnen får smaka, så blir det en trevlig minnesvärd stund. Varm dryck antar jag är bra så de kommer nog få varm choklad i form av mörk choklad som får smälta i varm gammeldags mjölk. Man kan även klura på tallbarrsté, vore kul att låta barnen prova Vissa andra kryddor värmer en del, t ex ingefära. Man klurar dock på lokala naturligt förekommande alternativ... Tänkte ta med lite ingefära i pulverform så att man kan prova lite i den varma chokladen om man vill. Kanske även lite chili och salt Snabba kolhydrater, hur ska man förhålla sig till dem här? Jag tänker mig att man ska vara restriktiv och spara dem till när de först verkligen behövs. Drar man på med mycket snabba kollisar från start så tror jag uthålligheten försämras. Är salt viktigt i värmeperspektiv? I den mån det innehåller jod så hjälper det väl till att peppa ämnesomsättningen? För att hålla sig alert är salt såklart viktigt. Idéer och glada tillrop är välkomna! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted March 16, 2016 Share Posted March 16, 2016 Hur gamla är barnen? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted March 16, 2016 Author Share Posted March 16, 2016 7-9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted March 16, 2016 Share Posted March 16, 2016 Snabba kolhydrater hade jag hållit mig långt ifrån. Passa på att introducera ölkorv, ost, oliver, nötter och annat smaskigt i skogen. Barnen kommer att tycka det är helgott och kommer att minnas det som annorlunda. Hur länge ska ni vara ute? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted March 16, 2016 Author Share Posted March 16, 2016 I hear you sister Vi träffas efter frukost, lunchar och bryter upp efter fika på eftermiddagen. Det är på en lördag... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted March 21, 2016 Author Share Posted March 21, 2016 Miniworkshopen blev över förväntan! Barnen fick samla tallbarr (tips för att slippa klättra är att leta efter nedblåsta kvistar ) och koka tallbarrsté. Förvånande många tyckte det var helt ok, ja t o m gott! Under tiden det kokte fick de prova rökt kött vilket de blev mycket förtjusta i, såpass att de frågade mååånga gånger om det fanns mer Därefter blev det experiment med varm choklad - de fick prova att ha i cayennepeppar, ingefära, salt och/eller grädde. Det blev en trevlig och minnesvärd stund runt trangiaköket, under en stor tall, i strålarna av den första vårsolen. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts