Jump to content

Talgrendering

Sasse

Recommended Posts

Jag har köpt talg som jag ska smälta i ugnen för att göra Pemmikan. I de instruktionsfilmer som finns på nätet om rendering av talg ser det ut som om det blir ganska mycket "gegga" kvar när man silat av fettet.

Går det att äta denna "restprodukt" eller är det bara att kasta bort? Vad består det av? Varför smälter inte allt fettet till vätska? Om det går att äta, hur tillagar man geggan?

• Like 1

Restprodukterna är nog främst bindväv.. dvs aminosyror främst i form utav kollagen?

Det är något vi behöver/kan tillgodogöra oss, kan användas som redning i såser.

Släng detta eller gör gelatinblad av det?

Tack för svar!

iAnna: Du skriver att din man smälter rå ister för att få den renare. Innebär det att han inte tärnar fettet inför smältningen (som jag har läst på olika ställen att man ska göra)? Jag tänker att eftersom det bara består av fett borde man inte behöva tärna först, utan skulle kunna smälta hela klumpen direkt, ungefär som om man smälter en smörklick. Berätta gärna om hans erfarenheter.

Jag har läst att det man gör vid renderingen är att man ska få vattnet i fettet att försvinna och det kanske är enklare om man tärnar? Men när fettet väl smält borde ju vattnet och fettet separeras.

Vad har ni för erfarenheter?

Som jag minns det gjorde han små bitar av det och smälte det på svag värme i en gryta, tog kanske bort åt en timme. 

Antar att det går fortare att smälta om man delar det i mindre bitar först. Vattnet dunstar väl allteftersom det smälter och blir hett.

Tack Jala för länken till Taffel. Jag har googlat på talg, men när jag nu söker på ister får jag många nya intressanta träffar. Samma metod men från olika djur bara. Jag hade aldrig hört ordet fettgrevar tidigare.

Vill bara avrapportera att jag nu fixat till talgen och det blev jättebra! Av 1 kg talg (köpte djupfryst på ICA) blev det drygt en halvliter färdig talg. Restprodukterna var tvenne; dels lite kött som fanns kvar på talgen, dels fettgrevarna. De små köttbitar stekte jag helt enkelt och hade till middag. Fettgrevarna var jättegoda! I volym blev det ungefär en halvliter. Så länge de var varma, direkt efter det att jag silat av talgen, var de knapriga men mjuknade när de kallnat. Jag hällde dem då i en stekpanna och lät dem stå och fräsa en stund till och då blev de små hårda bitar, ungefär som småhackat bacon när jag saltat dem lite. Dessa har jag nu i en burk i kylen och jag kommer att använda dem som snacks och istället för krutonger, strödda över en sallad.

Igår stekte jag middagsbiffarna i talgen, det blev också bra. Talgen är ju helt smaklös, så man måste krydda den. Jag saltade och pepprade och strödde också på röksalt, vilket höjde nivån ytterligare ett steg.

Efter lite botaniserande i matfetthyllorna i olika mataffärer i helgen hittade jag Ister i halvkilospaket, kostade knappt 16 kronor, betydligt billigare än smör alltså. Men jag känner mig inte mogen att byta ut smöret på brödet mot ister/talg ännu, tillvänjningsprocessen kanske tar en stund.

Jag har ännu inte fått tag i bra kött att göra pemmikanen av, men återkommer med en ny rapport när jag gjort det.

• Like 2

Nu har jag gjort pemmikan och det kan jag varmt rekommendera!

Jag gick och köpte ett kilo lövbiff som jag la ut på galler i två lager i min varmluftsugn. Det visade sig vara ett bra beslut, eftersom det är svårt att skära så tunna skivor av köttet som behövs för att torkningen ska bli bra.

Köttet fick stå ca 15 timmar i 100 graders ugnstemperatur, tills bitarna var helt spröda. Jag satte en trägaffel i ugnsluckan, så att fukten kunde komma ut. När de var klara körde jag dem i mixern, strödde i lite salt och blandade dem med ungefär lika mycket smält talg (viktmässigt) och hällde dem i en form klädd med smörpapper för att stelna. Slutligen skar jag bitar, stora som chokladrutor och förvarar dem nu i en burk i kylen. Jättegoda som snacks/pumor. Man kan säkert krydda med något annat också och jag har läst att man kan ha i cranberries, men jag vill undvika sockret så mina är naturell.

Jag sparade en liten mängd torkat kött som jag inte mixade och det kommer att bli jättegott som påsksnacks. Tänk vad mycket godis det finns utan en enda carb!

• Like 7

Jag behöver nog hjälp med begreppen, själv har jag bara köpt späck till leverpastej och blodpudding.

Späck - underhudsfett från gris. hårt och smälter inte så lätt

Ister- inre fett från gris, smälter lätt

Talg - Fett från nöt (underhudsfett?)

Har jag fått det rätt?

Vid vilken temp smälter talgen efter talgrenderingen? går den bra att ha i rumstemperatur? Det har väl använts till någon form av färdkost?

Det finns mycket att blir sugen på när jag läser detta forum som jag inte visste att man kunde bli sugen på! Det ska bara hinnas med också!

Som jag förstått det är ister fett av gris och talg fett av nöt. Späck associerar jag till valar. Sitter på landet med dålig internetuppkoppling så jag har svårt att googla.

Jag vet inte vilken temp det är när talgen smälter, men jag har den i kylen och då är den hård, i stekpannan beter den sig som smör.

Pemmikanen är ju mixat kött och smält fett, jag förvarar den i kylen. Av de reportage jag läst på nätet, så paketeras den i burkar eller i aluminiumfolie och medtas som färdkost. Indianerna, Nansen och André hade väl ingen aluminiumfolie, men de hittade säkert på något annat att transportera den.

Det sägs att fettet håller sig väldigt länge i kylen, jag förutsätter att med ”håller sig” menas att det inte härsknar. Jag vet inte varför, men det är väl någon kemisk reaktion i så fall.

• Like 2