Sockerråtta

Diskussion: Tillskott av D-vitamin eller ej

Recommended Posts

Jag har aldrig tagit tillskott av D-vitamin tidigare men har gjort det sen några få månader tillbaka. Kan inte påstå att jag märker av någon skillnad. Så min undran är om detta egentligen är onödigt? Har ju trots allt gått hela livet utan menar jag.

 

Trodde först att jag inte kunde få D-vitamin på något annat sätt än genom solen. Solen är givetvis bäst/mest effektiv men hittade denna sida med information om D-vitamin http://kurera.se/vitamin-d-kolekalciferol/http://kurera.se/vitamin-d-kolekalciferol/

 

Där nämns att livsmedel, speciellt fisk, innehåller D-vitamin. Jag älskar ju fisk, så frågan är om jag verkligen behöver tillskottet då? Jag gillar typ all fisk (bara inte testat rå och ogillar sill) och äter nästan uteslutande fisk. Räcker kanske det?

 

Lider av depression just nu men jag vet att det inte är relaterat till årstiden. Svårt att säga när det är som värst och ej men jag tror inte min depression har med D-vitamin att göra alls. Fast man ska aldrig säga aldrig (kan ju vara olika faktorer som förvärrar tillståndet).

 

På tal om fisk, innehåller fiskolja, laxolja också D-vitamin?

 

Jag ogillar egentligen allt vad tillskott heter så försöker få i mig allt jag behöver genom maten jag äter. Tog vitamineraler tidigare pga. mensvärk men tror jag hittat boven i dramat. Järn. Åt mycket grönt som är järnrikt när jag var vegan (mensvärken försvann när jag blev vegan) så försökt fortsätta med det och ätit en del leverpastej. Mensvärken har inte kommit tillbaka än. Så hoppas jag har löst den gåtan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man måste...jaa, svårt att saga utan att kolla nivåerna. Solen är ju viktigaste källan, om man kan sola en stund dagligen under den tid om solen alstrar D-vitamin (när skuggan är kortare än man själv).

De tillskott du tagit - hur stora är de? Om man har brist, och tar alldeles för lite, så har de knappast någon märkbar effect.

Jag minns när jag började ta tillskott, för några år sedan, någon gang på senvintern - tidig vår. Jag började helt plötsligt känna behov av att komma ut och jogga på morgonen. HÖgst udda biverkning :-) . Den gick over frampå sommaren. Sedan dess tar jag tillskott varje vinter. Utan att ha kollat. 

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant frågeställning. Ska man fortsätta ta något om man ändå inte märker någon skillnad?

För att ta en liknelse så märker du inte om du har dålig blodfettprofil heller. Det måste du nästan ta labprov för att kunna märka. Jag kommer ställa in D-vitamindosen så nivån enligt blodprov ligger där jag tror är optimalt. Oavsett om jag märker något. Sedan kommer jag se om det verkar påverka andra parametrar.

 

Har du tagit blodprov för D-vitamin och hur mycket tar du? Det tar dessutom ett par månader innan du kommer upp i koncentration då halveringstiden är ganska lång för D-vitamin.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad för dos tar du? Tar du vad som rekommenderas på exempelvis Apoteket är det sannolikt för lågt. Läs på lite mer här om du inte redan gjort det :-)
http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin

Jag tar 5000 IE dagligen under vinterhalvåret och hälften annars. Möjligen inget alls under Juli-Augusti när jag i princip bor på golfbanorna :-)

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mm.. flera kloka och insiktsfulla kommentarer här redan.. saker och ting är sällan enkla!

 

Min erfarenhet.. äter rätt mycket fisk, skaldjur och lever.. bra källor till D3, och under vintern så tog jag förr 800IE iomed att jag läst att det var bra!

 

På senvintern tog jag ett prov.. då låg jag på 52, 50 är gräns för brist!

 

Andra faktorer än kost och substitut spelar oxå in.. tex så skall man under halva året vistas ute i ur och skur under arbetstid.. då fylls leverns depåer av D3 på!

 

Är man som de flesta en desktop worker eller i en fabrik så lär man nog få käka D3 året om förutom under semestern om man visstas mesta tiden av den på badstranden/i trädgården/på altanen!

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sen i höstas tagit ca 20 000 IE d vitamin i veckan. Tog prov nu och fick svar, det låg på 90. Läkaren sa att undre gränsen är på 50 och sen vet man inte riktigt övre gränsen. Men jag tyckte inte jag låg speciellt högt heller för dosen jag äter.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag äter 5000 IE per dag...blir ju 35000 IE per vecka...

Har inte mätt mina värden men känner en oerhört stor skillnad på mitt mående jämfört med utan D3.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter fyra år med 5000 IE per dag ligger jag kring 150. Det är jag mycket nöjd med. Förkylningarna är mycket mycket lindrigare nu för tiden.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag testade D-vitamin och en hel del annat tidigare i veckan. Nivån var väl ok (112), men den får gärna bli lite högre. Jag har en förmåga att glömma de där pillren emellanåt.

http://nutriavans.se/halsokontroll-xl/

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tagit 1000 IE i 6 veckor och det börjar kännas lite bättre. Hjärndimman är borta, vilket jag tyckte var det jobbigaste och jag har lite mer ork. När jag tog blodprovet i slutet av januari, låg värdet på 55.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollade mina D-vitaminnivåer i veckan som gick och låg på 140. Mycket nöjd med det! Äter 4-5000 IE per dag mellan höstdagjämning och vårdagjämning.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första gången jagtestade min dvitaminnivå måste varit hösten 2010, möjligen 2011. Då låg jag på 48. Sen jag började köra LCHF, i varierande grad ska jag väl säga och börjat ta NDT för sköldkörteln har mina värden förbättrats avsevärt och låg i slutet av januari på 91. Utan tillskott. Vist är dte märkligt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag funderar lite kring den tid på året då kroppen själv kan bilda D3 från solen. När börjar och slutar den perioden? Jag bor i norra Sverige och de senaste fem åren har jag tagit tillskott av D3 från september till april. Jag tycker att detta upplägg funkar bra, så egentligen frågar jag bara av ren nyfikenhet. Jag lyckas nämligen inte hitta någon specifik information. De flesta säger att det är sommarhalvåret som gäller, men det är ju aningen oprecist. Som vi alla vet så skiljer sig solljuset åt en aning i vårt avlånga land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Johan_A, man får titta på hur högt solen star. >45 grader. Din skugga ska vara kortare än du. Sommarmånaderna, mitt på dagen, är vad jag har hört.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag funderar lite kring den tid på året då kroppen själv kan bilda D3 från solen. När börjar och slutar den perioden? Jag bor i norra Sverige och de senaste fem åren har jag tagit tillskott av D3 från september till april. Jag tycker att detta upplägg funkar bra, så egentligen frågar jag bara av ren nyfikenhet. Jag lyckas nämligen inte hitta någon specifik information. De flesta säger att det är sommarhalvåret som gäller, men det är ju aningen oprecist. Som vi alla vet så skiljer sig solljuset åt en aning i vårt avlånga land.

 

Det finns en kalkylator här:

http://zardoz.nilu.no/~olaeng/fastrt/VitD-ez_quartMED.html

Den räknar fram hur länge man behöver få sol på händer, armar och ansikte för att få i sig 1000 IE D-vitamin. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag funderar lite kring den tid på året då kroppen själv kan bilda D3 från solen. När börjar och slutar den perioden? Jag bor i norra Sverige och de senaste fem åren har jag tagit tillskott av D3 från september till april. Jag tycker att detta upplägg funkar bra, så egentligen frågar jag bara av ren nyfikenhet. Jag lyckas nämligen inte hitta någon specifik information. De flesta säger att det är sommarhalvåret som gäller, men det är ju aningen oprecist. Som vi alla vet så skiljer sig solljuset åt en aning i vårt avlånga land.

 

 

Mats Humble vet "allt" om D-vitamin. Googla eller youtuba honom.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalkylatorn är inte riktigt tillförlitlig. Den har rekommenderat mig att stå i sju timmar, tror jag det var, när solen inte var uppe så länge.

 

Effies tips om att din skugga ska vara max lika lång som du själv funkar däremot. Var ute mitt på dagen för säkerhets skull, när solen står som högst. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalkylatorn är inte riktigt tillförlitlig. Den har rekommenderat mig att stå i sju timmar, tror jag det var, när solen inte var uppe så länge.

 

Effies tips om att din skugga ska vara max lika lång som du själv funkar däremot. Var ute mitt på dagen för säkerhets skull, när solen står som högst. 

 

Det är väl där som sunt förnuft kommer in i bilden. För mig låter sju timmar som sanslöst överdrivet, oavsett årstid. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl som så att kalkylatorn i princip har rätt.. i princip.

 

Dvs det skulle behövas mer sol än vad solen är uppe.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att Humble sagt från ungefär april till oktober på våra breddgrader. Så Zepp (och förmodligen även kalkylatorn) har nog rätt. Solen måste upp över ca 45 grader på himlen för att inte den D-vitaminsyntiserande strålningen (UVB) ska filtreras bort i atmosfären.

Av detta följer förståss att i april och september måste solandet ske under ett ganska litet "fönster" mitt på dagen för att vitaminet ska bildas. Först från maj, eller kanske t o m juni har "fönstret" blivit stort nog för solande efter jobbet sas.

Att bli brun har inget med D-vitaminsyntisering att göra. Det är en annan strålning (UVA) som leder till detta. Den kan man som bekant få även på vintern i fjällen :)

Lite om UVA- och UVB-strålning: http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/start/Sol-och-solarier/njut-av-solen/UV-stralning/

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är själv skeptisk till denna pillerhysteri, framför allt om D vitaminer.

Minst helften av alla post, taxi och ambulanschafförer har valt att bara köra nätter för det är flest fördelar. Inga irriterande bilköer, inga snorkiga bilister i vägen med mera.

Denna yrkesgrupp är inte heller kända för att träna, dom ser aldrig solen för när den är uppe så sover dom. Äter på taxifik och är ungkarlar. Det dom dör av i början av 60 års åldern är rökrelaterad cancer och hjärtproblem och många får propp i högerbenet eftersom det benet används sällan i bilar med automatlådor. Så ser ni en man i 60 års åldern sittandes i en rullstol med höger ben avsågat under knät så kan ni nästan vara säker på att det är en gammal chaffis.

Dessa män jobbar jämt, går aldrig till doktorn och har ingen aning om vad piller är för någonting, ej heller LCHF. Dom borde dö av D vitaminbristrelaterade sjukdommar och det tror jag ingen av dem gör och det är det minsta de lider av. Alkohål, cigaretter och brist på motion tär på deras kroppar. Tuta inte i dom detta dravel. Det är inbillningssjuka kvinnors älsklingsursäkter att det är brist på piller i kroppen som är orsaken till dittan och datten. Det är min bestämda åsikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stoscha, hade jag kunnat trycka gilla flera gånger på ditt inlägg hade jag gjort det! Vissa har en tendens till att snubbla på egenpåhittade förenklingar och svartvitt tänk som gör att de t o m missar superenkla saker som kunde vara mycket fördelaktiga för dem själva. Glad Påsk!

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner att jag behöver göra ett förtydligande. Det finns spaltmil med bevis på att de som getts "Placebo" kände sig friska bara för att man lurade hjärnan att tro att man fick botande medicin.

Kroppen har en massa inbyggda sensorer som känner av vad kroppen behöver som kan sättas ur spel genom sjukdommar och starka mediciner.

 

Att tillföra en fullt frisk kropp en massa piller för att stötta eller ersätta låga värden, av exempelvis solbrist gör att det naturliga skyddet (Sensorerna) sätts ur spel och gör saken värre. Kom ihåg att vi andra 99.9 procent av befolkningen som aldrig vistas i solen med bar hud, inte har några kännbara problem med funktionerna i kroppen. Hudcancern har ökat lavinartat och det har folk tagit till sig och därför skyddar sig mot direkt solberöring. Det borde innebära att folk har för låga värden av D vitamin, vilket jag inte alls tror på. Ej heller har jag läst någonting om detta. Glad Påsk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner att jag behöver göra ett förtydligande. Det finns spaltmil med bevis på att de som getts "Placebo" kände sig friska bara för att man lurade hjärnan att tro att man fick botande medicin.

Kroppen har en massa inbyggda sensorer som känner av vad kroppen behöver som kan sättas ur spel genom sjukdommar och starka mediciner.

 

Att tillföra en fullt frisk kropp en massa piller för att stötta eller ersätta låga värden, av exempelvis solbrist gör att det naturliga skyddet (Sensorerna) sätts ur spel och gör saken värre. Kom ihåg att vi andra 99.9 procent av befolkningen som aldrig vistas i solen med bar hud, inte har några kännbara problem med funktionerna i kroppen. Hudcancern har ökat lavinartat och det har folk tagit till sig och därför skyddar sig mot direkt solberöring. Det borde innebära att folk har för låga värden av D vitamin, vilket jag inte alls tror på. Ej heller har jag läst någonting om detta. Glad Påsk.

Precis. Ju minder vi är ute i solen desto mer hudcancer.

 

Om dina chaffispolare petade i sig lite D-vitamin skulle de kanske leva friska längre.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D-vitaminet kanske även hade hjälpt de där chaffisarna tackla livet med mindre alkohol och cigg ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man måste...jaa, svårt att saga utan att kolla nivåerna. Solen är ju viktigaste källan, om man kan sola en stund dagligen under den tid om solen alstrar D-vitamin (när skuggan är kortare än man själv).

De tillskott du tagit - hur stora är de? Om man har brist, och tar alldeles för lite, så har de knappast någon märkbar effect.

Jag minns när jag började ta tillskott, för några år sedan, någon gang på senvintern - tidig vår. Jag började helt plötsligt känna behov av att komma ut och jogga på morgonen. HÖgst udda biverkning :-) . Den gick over frampå sommaren. Sedan dess tar jag tillskott varje vinter. Utan att ha kollat. 

 

 

Intressant frågeställning. Ska man fortsätta ta något om man ändå inte märker någon skillnad?

För att ta en liknelse så märker du inte om du har dålig blodfettprofil heller. Det måste du nästan ta labprov för att kunna märka. Jag kommer ställa in D-vitamindosen så nivån enligt blodprov ligger där jag tror är optimalt. Oavsett om jag märker något. Sedan kommer jag se om det verkar påverka andra parametrar.

 

Har du tagit blodprov för D-vitamin och hur mycket tar du? Det tar dessutom ett par månader innan du kommer upp i koncentration då halveringstiden är ganska lång för D-vitamin.

 

 

Vad för dos tar du? Tar du vad som rekommenderas på exempelvis Apoteket är det sannolikt för lågt. Läs på lite mer här om du inte redan gjort det :-)

http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin

 

Jag tar 5000 IE dagligen under vinterhalvåret och hälften annars. Möjligen inget alls under Juli-Augusti när jag i princip bor på golfbanorna :-)

 

När jag började med D-vitamin köpte jag först en burk PurePharma Vitamin D3 men när den tog slut köpte jag en burk Helhetshälsa D2-Vitamin eftersom jag vid tillfället var vegan. Nu är det slut och jag har inte riktigt bestämt mig för om jag ska köpa mer eller ej.

 

Försökte ta två kapslar per dag men man glömmer lätt vissa dagar.

 

Jag känner att jag behöver göra ett förtydligande. Det finns spaltmil med bevis på att de som getts "Placebo" kände sig friska bara för att man lurade hjärnan att tro att man fick botande medicin.

Kroppen har en massa inbyggda sensorer som känner av vad kroppen behöver som kan sättas ur spel genom sjukdommar och starka mediciner.

 

Att tillföra en fullt frisk kropp en massa piller för att stötta eller ersätta låga värden, av exempelvis solbrist gör att det naturliga skyddet (Sensorerna) sätts ur spel och gör saken värre. Kom ihåg att vi andra 99.9 procent av befolkningen som aldrig vistas i solen med bar hud, inte har några kännbara problem med funktionerna i kroppen. Hudcancern har ökat lavinartat och det har folk tagit till sig och därför skyddar sig mot direkt solberöring. Det borde innebära att folk har för låga värden av D vitamin, vilket jag inte alls tror på. Ej heller har jag läst någonting om detta. Glad Påsk.

 

Funderar också på om det kan vara en "placebo" effekt. Svårt att acceptera tanken att jag skulle behöva ta piller varje dag. I mitt huvud ska jag kunna tillgodose kroppens behov utan ta tillskott. I fallet med D-vitamin så vistas ute varje dag en stund även om det inte är mycket sol. Jag är trots allt nordisk och har inte samma behov som en afrikan exempelvis. Det finns en anledning till varför afrikaner har mörk hy medan vi/jag har ljus. Jag har riktigt ljus hy dessutom (gillar inte sola).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att få hårda fakta rekommenderar jag att man helt enkelt via ett blodprov testar D-vitamin i blodet. Då får man svart på vitt hur det ligger till.

 

Man kan överleva många gånger rätt länge med olika sorters näringsbrist, inklusive D-vitamin. Poängen med supplementering (alternativt fullgod kost, men det går inte att äta sig till tillräckliga nivåer med D-vitamin) är att man lever friskare utan brist på näringsämnen.

 

Men så klart bara om man vill. Önskar man leva med näringsbrist så är det tillåtet.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nämenaltså.. man vet inte fören man tagit ett prov!

 

Grejen är att vi är individer, vi lever olika liv, solar olika mycket, äter olika mat, vi nyttjar D3 olika mycket på grund av vår livssituation.

 

Det är egentligen inte konstigare än att man enligt lag/rekomendation tillsätter Jod i salt!

 

Varför det.. det e ju bara att äta mycket mat från havet/Atlanten? :huh:

 

Nu hampar det sig som så att det är rätt ovanligt att folk här äter "rätt mycket mat från Atlanten"!

 

Grejen är att våra jordar innehåller rätt dåligt med Jod och Selen.. så vi skulle eventuellt kunna behöva ta Selen oxå.

 

Nu bor jag på västkusten så jag köper en hel del mat från fiskbilen så ofta jag hinner och saltet innehåller Jod ändå!

 

Iallafall så bör man tillbringa sina arbetsdagar utomhus, då minskar behovet av att äta D3 som tillskott.. lägg gärna in resa ett par gånger om året till soliga länder på vintern!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.