Ulf Posted March 17, 2016 Share Posted March 17, 2016 Anna bäsén talar klarspråk om sockret i dagens Expressen. Inte lätt för sockerindustrin dessa dagar. Det är dags för en svensk sockerskatt: http://www.expressen.se/halsoliv/kronikorer/anna-basen/det-ar-dags-for-en-svensk-sockerskatt/ 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted March 17, 2016 Share Posted March 17, 2016 Det var på tiden. Tänk om hon kunde få Livsmedelsverket och dietister att fatta också. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melker Posted March 18, 2016 Share Posted March 18, 2016 Livsmedelsverket tycker att de säger samma sak, dvs mindre läsk och godis, mera frukt och grönt. SLVs problem är väl mer att de fortfarande hävdar att mättat fett är farligt och rekommenderar 45-60E% kolhydrater. Drar min gamla käpphäst igen: Big Mac & Co innehåller 42E% kolisar om man dricker mineralvatten till. Man måste m a o dricka läsk till för att komma upp i SLVs rekommenderade makrofördelning.... SLV verkar även helt tandlösa och kan på sin höjd få fram en broschyr som ingen läser. Vill man verkligen ändra konsumtionsmönster och bli av med de miljarder i sjukkostnader sockret orsakar lär man nog göra något som märks. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Effie Posted March 18, 2016 Popular Post Share Posted March 18, 2016 Ja, Livsmedelsverket tycker att de sager att folk ska äta mindre socker. Vad jag hör är typ "40 kg rent socker per år är kanske lite mycket. Om du minskar det med några kg kan du äta lite nyttigare socker I stället; mer frukt och sånt". Men så är ju jag en elak uttolkare ibland... 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted March 18, 2016 Share Posted March 18, 2016 Men livsmedelsverket har väl fortfarande kvar sina gamla rekommendationer om socker? Visst har WHO halverat den rekommenderade mängden, men inte livsmedelsverket? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted March 18, 2016 Share Posted March 18, 2016 Så är det, Trollmormor. Plus att WHO, om jag inte minns fel, talar om allt socker, och Livsmedelsverket enbart om tillsatt socker. Så skillnaden blir ännu större. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Tuva Posted March 18, 2016 Popular Post Share Posted March 18, 2016 Livsmedelsverket tycker att de säger samma sak, dvs mindre läsk och godis, mera frukt och grönt. SLVs problem är väl mer att de fortfarande hävdar att mättat fett är farligt och rekommenderar 45-60E% kolhydrater. Drar min gamla käpphäst igen: Big Mac & Co innehåller 42E% kolisar om man dricker mineralvatten till. Man måste m a o dricka läsk till för att komma upp i SLVs rekommenderade makrofördelning.... SLV verkar även helt tandlösa och kan på sin höjd få fram en broschyr som ingen läser. Vill man verkligen ändra konsumtionsmönster och bli av med de miljarder i sjukkostnader sockret orsakar lär man nog göra något som märks. Jag äter liberal LCHF. Mer nån sorts ohelig paleo-isch variant med frukter ibland och mejerier. Jag älskar rötter också. Jag har räknat på kul några gånger. Hur jag än mumsar och äter KAN jag inte komma över 130-150 gram kolhydrater på en dag. Det går inte, inte ens de dagar jag äter rötter till lunch och en boost med banan till kvällsmat. Enda sättet för mig skulle vara att go vegan all in och inte äta något annat än just rötter och frukt (vilket jag inte tror är nyttigt även om jag verkligen gillar mina rötter och grönsaker) eller ja, äta spannmål och socker. Då är det ju en baggis att komma upp i "hälsosamma" siffror enligt Livsmedelsverket. Jag skulle verkligen vilja höra vad det är som är så problematiskt med följande dag: Kaffe med gräddskvätt. Är aldrig hungrig på morgonen. Lunch med jättehög av grönsaker i olika färger. En klick (eller två) salladsdressing. En skopa kalla rotfrukter (rovor eller sötpotatis t.ex., med kryddor). Lite nötter och/eller frön. Proteinkälla från djurriket. Kvällsmat. Mindre tallrik liknande lunchen eller en boost med banan, grekisk yoghurt, en klick nötsmör, några bär, lite bladgrönt och vatten. Beror på omständigheter. Darrbent hård träning 2-3 ggr i veckan, en timme i stöten. Förr åt jag såhär: Müsli och fil Pasta eller potatis och protein. Lite gurka eller en tomatbit. Fullständigt körd klockan tre.... Frukt eller godis.. Vid femtiden på väg hem. Grinigt hungrig. Chokladbit eller yoghurtdryck. Kvällsmaten mer pasta. Snålade lite på såsen för det var ju fett i den.Så. Himla. Sugen. klockan 21. Choklad. Men jag åt 60% kolhydrater, det gjorde jag. Och snålade på fettet.. Träna? HAHAHAHA! Jag orkade knappt ta mig upp ur soffan och förresten hade jag ont i lederna och var så tjock att det var ett gym-pass att ta sig uppför trappen. Synd bara att jag hade så himla dålig karaktär, va? Märkligt hur min karaktär blev så fantastiskt bra så forst jag slutade äta spannål. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts