Jump to content

Periodisk fasta

mjonsson238

Recommended Posts

Jag äter normalt den variant av periodisk fasta som kallas 16:8; jag äter lunch och middag.

Jag har testat 5:2, och haft svårt att få till det. Jag testade att äta lite, under flera små mål på fastedagen; det blev jag hungrig av. Jag testade att äta bara ett mål med ca 500 kcal; det var samma sak. Det var lättare att hoppa over maten helt, och bara dricka vatten/kaffe/te. Jag kombinerade detta med 16:8, så det blev ju ett antal timmar utan mat. Efter ett tag märkte jag att jag var constant hungrig så jag lade ner fastan. Har prövat vid enstaka tillfälle att inte äta på 24 timmar; från middag till middag; Inga direkta problem men jag har inte gjort det regelbundet.

• Like 1

Jag kör med hoppa över frukosten (16:8) och då och då lägger jag in en dag helfasta. Jag är frukostmänniska, så egentligen tycker jag inte det är rolig att hoppa över frukosten (behöver ha stunden då man bara kan sitta still och tugga..så man hinner vakna), men å andra sidan så har jag märkt att min kropp faktiskt inte vill ha frukost längre. Detta efter några års LCHF och ett år rejält ketogent. Äter jag något numera på morgonen, om så bara ett kokt ägg, känner jag mig proppmätt och nästan illamående. Men lite kokosfett i teet tar jag. 

Men den där viljan att prova på fastan fanns inte från början! Det kom efterhand. Sen var det så att det körde ihop sig på jobbet och jag fick skjuta på lunchen och se! Jag dog inte! Sen var det lätt att skippa lunchen och äta först på kvällen! Men jag tror att kroppen behöver ha en period att anpassa sig till det. Eller om det är hjärnan. Och att man verkligen är på fettdrift underlättar säkert också. 

Men är jag minsta stressad funkar det inte! Så är jag hungrig, då äter jag om det nu var en tänkt fastedag eller inte. Och stress kan vara mens på gång, förkylning - någon infektion i kroppen... Det lär man sig efterhand, det är en stor skillnad mellan känslan man kan få under fastan "oj, jag har inte fått mat på länge - är det inte snart dags att äta lite? men ok, jag kan vänta lite till..." den går att ignorera. Eller om det snarare känns som "jag dör, ge mig mat NU!!!!" Såna dagar är det bara att äta....kanske tom äta frukost! Och kanske tom lite mer kolhydrater än vanligt...

När jag äter, så äter jag en vanlig portion vanlig mat. Kanske jag lägger till extra fett. 

Men det jag ännu inte har klarat av är att fasta längre än ett dygn. De gånger jag försökt känner jag mig bara helt orkeslös, får huvudvärk, dock inte speciellt hungrig. Och har jag kommit till det stadiet hjälper det knappt att äta en vanlig måltid, då vill jag har mer mat än så....kanske ett mål till efter några timmar. 

Så jag kör efter devisen: lyssna på kroppen! Är du hungrig, ät!

Klarar du inte av fasta på vatten, ät något litet eller ta en fettkaffe. 

Men. En sak tycker jag är viktig: vatten. drick mycket under dagen, drick buljong några gånger eller salta ditt vatten!

För lite vatten och för lite salt bidrar till att man blir överhungrig efter ett tag. Och det kan hänga kvar när man sedan äter - mättnaden vill inte infinna sig. 

• Like 4

Jag äter 16.8 och trivs bra med det. Har jag inte fastetimmarna så har jag en förmåga att skåpäta på kvällarna och det beteendet vill jag komma från. En gång per månad, eller oftare, det beror på hur jag känner mig, fastar jag middag dag 1 till frukost dag 3. Har jag längre fastor så brukar jag dricka hemkokt buljong eller te, samt vatten + extra salt. 5.2 har jag testat vid något tillfälle och jag tycker det känns svårare att bara äta lite, än att inte äta alls. 

• Like 1

Eftersom jag aldrig har gillat frukost, så äter jag mestadels 16:8. Men ibland (t.ex. om jag har jobbat sent) så har jag ätit bara en gång per dygn. Det är extremt enkelt. Man äter lunch (eller middag) och så hoppar man över alla kvällsmåltider och frukosten såklart och så äter man nästa gång lunch (eller middag).

För ett halvt år sedan började jag prova på längre fasta också (40-48 timmars fastande en gång i veckan eller varannan vecka). Det är förvånadsvärt enkelt så länge man inte behöver köpa mat och/eller laga mat under fastetiden. Jag har gjort så att jag har bytt ut varje måltid mot lite salt (äter några flingor flingsalt direkt ur burken och dricker vatten på varje gång jag normalt skulle ha ätit).

Det finns en underbar frihet i att fasta - varje gång jag inte hinner göra lunch att ta med till jobbet (det är så dålig mat på lunchrestauranterna nära mitt jobb så jag vägrar äta den, får ont i magen varje gång jag provar) så håller jag bara en fastedag istället :-) Och sen om jag har någon god mat hemma på kvällen så äter jag, men annars kan jag forsätta fastan tills nästa dag.

Jag brukar inte planera in dom dagarna jag fastar, utan jag fastar precis dom dagar som det är lättare att fasta än att låta bli. Och så låter jag fastan bli så lång som den råkar bli.

• Like 4

Jag (fett-)fastar vanligtvis på vardagarna mellan 18:00 till 11:00-13:00 dagen efter, alltså jag tar fettkaffe på morgonen. En del kallar det fusk, men det sk*ter jag i för det funkar för mig. På helgerna vill jag äta bara ett stort mål mitt på dagen mellan 13:00-15:00 förutom fettkaffe på fm. Helgrutinen tror jag är optimalt för min kropp men jag har svårt att få till den i vardagen pga jobbet. Jag märker att min pigga smärta 85-åriga mamma äter på ett liknande sätt, alltså helgvarianten.

• Like 2

Jag har kört en 5:2 variant med 20-22 timmar bara kalorifri vätska och salt 2 dagar per vecka och normal LCHF övriga dagarna. När jag jobbade funkade det klockrent att hoppa över lunchen och slippa skitmaten runtikring. Har varit hemma ett år nu och det enda jag tänker på är mat vare sej jag är hungrig eller inte. Men nu har jag kommit igång igen med jobb så nu är huvet fullt av annat så då behöver jag inte så mycket mat. Kroppen mår jättebra av att fasta. Börjar magen gnälla av allt grönt te jag häller i mej tar jag lite gurka med salt

• Like 1

Är det nån här som har testat detta, hur mår ni? Vad äter ni när det är dags för att äta, testade men kanske åt för lite, va ju jättesugen och hungrig på em/kväll

Det här är kanske inte ett svar på din fråga. Men Jason förklarar och ger lite tips på hur fasta fungerar. Väl värt att titta på om man är sugen att prova fasta.

Jag har endast ätit under ett ett ätfönster på en timma om dygnet i över ett år nu och jag mår hur bra som helst av det och maten som jag då har ätit har då oftast legat under 20 gram kolhydrat totalt. Mycket fisk och broccoli har det blivit. 

• Like 2

Hoppar frukosten varannan dag när jag kör gym på morgonen. Tar då två teskedar BCAA i två dl vatten. Utan smakämnen (som säkert har något socker eller sötningsmedel i sig) smakar det riktigt urk, men man vänjer sig. BCAA är essentiella aminosyror som går direkt ut i blodet och hindrar att man inte bryter ner muskler om man tränar fastande. Ju bättre kroppen vänjer sig att gå på fett, desto mindre tror jag att detta kommer att behövas, men jag gör inte detta för viktminskning, utan för att må bra och mellan varven vila magen. Googla gärna på BCAA i alla fall, det kan hjälpa till.

Hoppar frukosten varannan dag när jag kör gym på morgonen. Tar då två teskedar BCAA i två dl vatten. Utan smakämnen (som säkert har något socker eller sötningsmedel i sig) smakar det riktigt urk, men man vänjer sig. BCAA är essentiella aminosyror som går direkt ut i blodet och hindrar att man inte bryter ner muskler om man tränar fastande. Ju bättre kroppen vänjer sig att gå på fett, desto mindre tror jag att detta kommer att behövas, men jag gör inte detta för viktminskning, utan för att må bra och mellan varven vila magen. Googla gärna på BCAA i alla fall, det kan hjälpa till.

Har du läst det som The Biochemist skriver om BCAA i den här tråden?

http://forum.kostdoktorn.se/topic/8005-b%C3%B6rja-om-fr%C3%A5n-b%C3%B6rjan/?hl=bcaa#entry106232