Jump to content

Jag vill bli kostrådgivare och flytta till England

Totto

Recommended Posts

I somras gick min man bort i cancer och det är för drygt att driva gården på egen hand. Dessutom är det jävlit ensamt. Så jag har tänkt flytta och det blir nog England. Och så behöver jag något att göra och nu har jag kommit fram till at kostrådgivare vore nog kul. Jag är 53 bast och har varken tid eller lust att bli dietist och jag vill inte jobba med sjuka heller.

Är det någon som vet något om kostrådgivningsutbildningar? De svenska, alltså.

• Like 6

Jag har gått kostrådgivarutbildningen hos Paleo Institute (som då hette mf-gruppen). Kursen läste jag på distans, passade mig bra. Den är omgjord nu, lite mer omfattande och mer inriktad mot paleo.

Kursen gav mig en djupare förståelse för och mer kunskap om hur och varför lågkolhydratkost fungerar. 

Att jag valde att utbilda mig hos just Jonas Bergqvist och mf-gruppen beror på att det är det företag inom den här branschen som enligt min uppfattning är det mest professionella. 

Har du konkreta frågor kring utbildningen försöker jag gärna svara på dem!

På den här sidan kan du ladda ner info om kursen: http://www.paleo-institute.se/cert-PI-kostradgivare

Om du hellre vill svara via pm är det okej men jag undrar vad du hade för förkunskaper och vad du tycker att du saknade i egna kunskaper och i utbildningen? Det var tre frågor!

Jag har också gått utbildning hos Jonas Bergqvist och MF-gruppen som numera heter Paleo institute, skillnaden mot Bitte här ovan var att jag gick kursen på plats, har för dålig disciplin för att läsa på distans ^_^

Tyckte att jag ville ha lite mer teoretisk kunskap om varför lågkolhydratkost fungerar efter att ha ätit LCHF i många år, började redan -08. Är otroligt nöjd att jag satsade på utbildningen eftersom det rätade ut en hel del frågor för mig själv kring kosten som jag har nytta av både personligt och i kontakt med andra.

Efter utbildningen startade ett företag där jag har kostrådgivning och internetbutik som jag sköter på sidan av mitt ordinarie jobb  :rolleyes:

• Like 4

Om du hellre vill svara via pm är det okej men jag undrar vad du hade för förkunskaper och vad du tycker att du saknade i egna kunskaper och i utbildningen? Det var tre frågor!

Jag hade ätit lchf i fyra år innan jag gick kursen, så jag hade bra koll på principerna. Men mina förkunskaper var inte direkt djuplodande. Fast jag visste nog i alla fall mer om hur kroppen fungerar än gemene man.

Det stora problemet för mig var att jag inte är någon fena på kemi och biologi, så där fick jag kämpa lite extra. Dessa förkunskaper hade verkligen kunnat vara bättre. 

Jag saknade faktiskt ingenting i utbildningen. Jag ser den som ett slags avstamp, att man lägger grunden och därifrån sedan riktar in sig på områden som man har intresse för. Det finns flera påbyggnadskurser. Själv lär jag mig massor via mitt engagemang i Smarta Diabetiker (vi jobbar för att sprida info och kunskap om kostbehandling av diabetes).

Grundkursen har räckt gott och väl för mig hittills. Har inte "misslyckats" med någon klient. Lite beror det på vilken filosofi man har - jag är t ex övertygad om att bra kost tillsammans med mycket stöd och pepp är lösningen för majoriteten. Stöter man på patrull tar man det då. Enkelt uttryckt: leta inte problem. 

• Like 3

En sak till ang sista stycket: när jag studerade på universitetet sa vår huvudlärare att vi varken får alla svar eller lär oss allt under utbildningen, däremot lär vi oss var vi ska leta efter svar när vi dyker på problem. Det har följt med mig sen dess :-)

• Like 3

Även jag har läst till kostrådgivare på mf Hälsoutbildningar. Jag tycker att utbildningen höll hög nivå och den motsvarade mina förväntningar fullt ut. Lärarna är oerhört kunniga och dessutom duktiga på att förmedla sitt budskap. Jag gick en sommarkurs, en vecka i början av sommaren och en i slutet. Upplevde utbildningen som korvstoppning utan dess like, då har jag en utbildning på högskolenivå att jämföra med. Stoffet är enormt och det krävs att man är pigg, alert och motiverad. Det räcker definitivt med förkunskaper på gymnasienivå för att tillgodogöra sig kursen. För mig var det värdefullt att gå utbildningen på plats, mycket för att knyta kontakter och för att det var rasande roligt att få umgås med likasinnade hela dagarna. Jag har inte kommit igång med någon egen verksamhet, vilket egentligen inte heller var min plan. Jag gick utbildningen helt och hållet för mitt eget höga nöjes skull. Numera är jag del av Team Kostdoktorn och gör en hel del jobb, vid sidan om mitt ordinarie arbete, men det har knappast med kostrådgivarutbildningen att göra...

Tillägg: Eller, jo, kanske. Jag har ju fördjupat mina kunskaper mycket inom det här området och det har jag användning för i arbetet även om jag inte ägnar mig åt rådgivning.

• Like 4

Jag har kollat in paleo-institute ordentligt nu och det kommer inte att funka. Det finns inte en chans i helvite att jag skulle kunna vara hemifrån hela veckor och om jag kör distansvarianten ska han ha hela 15 lakan extra så det skulle röra sig om minst 50 papp. Det går jag inte med på.

Någon som har koll på Bergklint?

Jag fortsatte att leta på den utbildningsarrangören och hej så mycket konstigt det fanns där, inklusive en kurs i Clinical Nutrition där chakra och ögondiagnostik ingick.

Tilltron till dem ökade något när jag kom till den fjärde modulen i den här kursen: https://www.stonebridge.uk.com/course/diet-and-nutrition-advanced där man ska lära sig följande:

Understand the secrets of weight control
What role carbohydrates play in weight control
How to rebalance the body
Describe a low carb cave-man style diet
Design a weight loss diet

• Like 3

Jag har kollat in paleo-institute ordentligt nu och det kommer inte att funka. Det finns inte en chans i helvite att jag skulle kunna vara hemifrån hela veckor och om jag kör distansvarianten ska han ha hela 15 lakan extra så det skulle röra sig om minst 50 papp. Det går jag inte med på.

Tycker det här att de tar 15000 extra för distans är mycket konstigt.

• Like 2

Har aldrig hört talas om den och efter en snabb googling förstår jag varför, såhär står det på deras sida om deras utbildning

" Utbildningen bygger på senaste forskning och SNR (Svenska Näringsrekommendationer) och NNR (Nordiska Näringsrekommendationer). I kursen framhävs inte någon specifik diet då det är viktigt att en Livsstilsrådgivare/Kostrådgivare inriktar sig på hälsosam livsstil och inte bara på vikt. Utbildningen ger er verktyg och metoder för att hjälpa andra människor till en hälsosam och hållbar livsstil.  "

Skulle inte betala en spänn för att läsa kostrådgivning med denna inriktning, har blivit tillräckligt indoktrinerad alla år fram tills jag hittade LCHF.

• Like 4

Har aldrig hört talas om den och efter en snabb googling förstår jag varför, såhär står det på deras sida om deras utbildning

" Utbildningen bygger på senaste forskning och SNR (Svenska Näringsrekommendationer) och NNR (Nordiska Näringsrekommendationer). I kursen framhävs inte någon specifik diet då det är viktigt att en Livsstilsrådgivare/Kostrådgivare inriktar sig på hälsosam livsstil och inte bara på vikt. Utbildningen ger er verktyg och metoder för att hjälpa andra människor till en hälsosam och hållbar livsstil.  "

Skulle inte betala en spänn för att läsa kostrådgivning med denna inriktning, har blivit tillräckligt indoktrinerad alla år fram tills jag hittade LCHF.

Jag kan tänka självständigt så det skulle nog funka ändå. Och om det ska bygga på den senaste forskningen måste ju i alla fall det mättatde fettet fått högre status åtminstone. Saker är i förändring.

Jag kan tänka självständigt så det skulle nog funka ändå. Och om det ska bygga på den senaste forskningen måste ju i alla fall det mättatde fettet fått högre status åtminstone. Saker är i förändring.

Fast nej, vi får nog vänta ett par år innan de fettskrämda och kolhydratälskande tänkt klart.

• Like 1

Du har inte funderat på helgvarianten hos Jonas på Paleo Institute om du nu inte kan vara borta hela veckor? Tror även att Anna Hallén har detta upplägg.