Peter B Posted March 19, 2016 Share Posted March 19, 2016 Är det så att ju mer metabolt skadad man är desto mer krävs det för att man ska hamna i nutritionell ketos?Fick tanken när jag testade en av mina söner som har fått ett ryck att äta mer LCHF-likt, han hade 2,0 mmol/L beta-hydroxybutyrate, själv ligger jag på 0,4 just nu. Min bedömning är dock att han äter mer liberalt.Tänkte att om man är metabolt skadad så kanske insulinnivåerna kan hamna relativt högt trots ett lågt kolhydratintag och på så sätt håller nere nivån av ketoner? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 19, 2016 Share Posted March 19, 2016 Javisst är det så.. opå det så skall man för att få bra värden på nutriell ketos ha föräldrar som äter ketogen diet! Nämenaltså när du kommer på vad som gör vad får du Nobellpris i medicin! Ålder är garanterat en av faktorerna.. vi blir lixom inte yngre och summan av alla dina tillkortakommanden läggs på varandra.. genetiska, metabola, sociala, stressrelaterade, karriärmässiga, livsstilsmässiga.. osv! Sen så tror jag rent utav att han dels är oförstörd, dels så har han nybörjarens omställningsketos, dels så är han inte fullt adapterad till fett ännu.. dvs han har en relativ glukosbrist som kompenseras av ökad ketos!? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 19, 2016 Author Share Posted March 19, 2016 Sen så tror jag rent utav att han dels är oförstörd, dels så har han nybörjarens omställningsketos, dels så är han inte fullt adapterad till fett ännu.. dvs han har en relativ glukosbrist som kompenseras av ökad ketos!? Mm...du menar att när fett frisätts från fettvävnad (eller från mat) och cellernas fettoxidation inte är "optimerad" så prioriteras ketonproduktion istället? Vad styr den prioriteringen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 19, 2016 Share Posted March 19, 2016 Mm...du menar att när fett frisätts från fettvävnad (eller från mat) och cellernas fettoxidation inte är "optimerad" så prioriteras ketonproduktion istället? Vad styr den prioriteringen? Det styrs till stora delar utav ketolysensymer.. och karnitinsystemet! Vid övergång till en diet där glukosbrist uppstår så sjunker insulin och mer FFA frigörs. Då ökar oxå glukagon som först o främst ökar på glykogenolys, senare när detta inte räcker till oxå glukoneogenes. När glukoneogenesen går på högvarv bryts fett bara ner till hälften och går sen in i ketossystemet. Levern har jävligt lite ketolysensymer så ketonkropparna strömmar då ut i blodet där det kan tas upp och användas av celler med mer ketolysensymer.. typ hjärnan och hjärtat! Under omställningen så tullar musklerna fortfarande på glukosen iomed att muskelceller oxå har rätt lite ketolysensymer. Tills de uppreglerat karnitinsystemet som krävs främst för att föra längre fettsyror över muskelcellernas membran. Såå.. i början används trots allt en hel del glukos, det leder då till att glukoneogenesen går på högvarv, samtidigt som de lägre insulinnivåerna gör att mer FFA frigörs ur fettväven.. det leder då till ökade ketonhalter per se. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts