mjonsson238 Posted March 19, 2016 Share Posted March 19, 2016 Ni som har lite erfarenhet, hur mycket mejeriprodukter äter ni / dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smör-Olle Posted March 19, 2016 Share Posted March 19, 2016 Smör, ca 50 - 80 g/dag är nog en bra gissning (ibland mer/mindre) + smör att steka i Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjonsson238 Posted March 19, 2016 Author Share Posted March 19, 2016 Smör, ca 50 - 80 g/dag är nog en bra gissning (ibland mer/mindre) + smör att steka iInget av yoghurt och grädde? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted March 19, 2016 Share Posted March 19, 2016 Smör brukar väl inte ens räknas till mejerier inom LCHF? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted March 19, 2016 Share Posted March 19, 2016 Hur mycket mejerier äter du själv? Rubriken antyder ju att du eventuellt tror att du äter för mycket. Jag har tidigare under mina år med LCHF ätit mejerier i form av såser på grädde, ost och liknande relativt ofta. Har dock aldrig ätit yoghurt annat än i matlagning eller som sås typ tzatsiki. Har mer och mer märkt att inte magen gillar mejerier så jag har börjat äta mejerifritt (förutom smör) med start denna vecka. Eftersom magen verkar gilla det så fortsätter jag, eventuellt testar jag en sak i taget ett par veckor framåt men har inte bestämt mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smör-Olle Posted March 19, 2016 Share Posted March 19, 2016 Inget av yoghurt och grädde? Absolut inte. Jag blir dålig av proteinet. Minsta tendens till överätning, begär eller avstannad fettförbränning och liknande är skäl nog för mig att låta bli, men jag har andra besvär också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smör-Olle Posted March 19, 2016 Share Posted March 19, 2016 Smör brukar väl inte ens räknas till mejerier inom LCHF? Smör var en mejeriprodukt sist jag kollade i alla fall, LCHF eller ej! Du tänker väl inte på Lätta och annat margarin när vi pratar om smör? (många likställer än idag margarin med smör) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted March 19, 2016 Share Posted March 19, 2016 Jag ser farligt många recept som marknadsförs som "mejerifria" eller "mjölkfria", trots att de innehåller smör. Varför är då detta ett problem? Jo, för att smör kan vara direkt livsfarligt för en del mjölkproteinallergiker. Och även om jag har full koll på att smör innehåller mjölkprotein, så finns det många som tar den enkla vägen att tro på det "mejerifritt" som står i rubriken eller stämplat över sidan i kokboken. Föräldrar till ett mjölkallergiskt barn har förhoppningsvis kunskapen, men jag vet att det kan finnas stora kunskapsluckor bland folk i allmänhet. Och när vilseledande recept bidrar till att kompisens förälder, förskolläraren eller gammelfaster felaktigt tror att den bjuder på något mjölkfritt, som inte är det, då kan det få allvarliga konsekvenser för ett allergiskt barn. Så snälla, kalla ingenting för mejerifritt, som innehåller mjölkprodukter! Är någonting baserat på mjölk eller grädde, är det en mejeriprodukt. Smör är alltså en mejeriprodukt. Även ghee är en mejeriprodukt, även om halterna av såväl laktos som proteiner är väldigt låga, ofta påstått noll, en mejeriprodukt är det likväl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted March 19, 2016 Share Posted March 19, 2016 Nä du Smör-Olle, smör är smör och inget annat i min värld . Margarinet och annat skit slängde jag ut i mitten på 90-talet. Och det kommer aldrig nånsin in igen. Oavsett om smör räknas till mejerier eller inte så brukar man inte utesluta smör när man äter mejerifritt LCHF. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjonsson238 Posted March 20, 2016 Author Share Posted March 20, 2016 Hur mycket mejerier äter du själv? Rubriken antyder ju att du eventuellt tror att du äter för mycket. Jag har tidigare under mina år med LCHF ätit mejerier i form av såser på grädde, ost och liknande relativt ofta. Har dock aldrig ätit yoghurt annat än i matlagning eller som sås typ tzatsiki. Har mer och mer märkt att inte magen gillar mejerier så jag har börjat äta mejerifritt (förutom smör) med start denna vecka. Eftersom magen verkar gilla det så fortsätter jag, eventuellt testar jag en sak i taget ett par veckor framåt men har inte bestämt mig. Är väl mer det att det är enkelt och ta med sig till jobbet å så, äter grekisk yoghurt morgon och kväll, utom när jag kör periodisk fasta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjonsson238 Posted March 20, 2016 Author Share Posted March 20, 2016 Är väl mer det att det är enkelt och ta med sig till jobbet å så, äter grekisk yoghurt morgon och kväll, utom när jag kör periodisk fasta.Det är en av mina laster som jag har svårt att sluta med, har alltid älskat yoghurt, har bara gått över till fetare variant? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 20, 2016 Share Posted March 20, 2016 Jag använder creme fraiche i stället för youghurt. Det går åt lite mindre då eftersom det fyller bättre. Ost är det jag absolut har svårast att vara utan. Okokt grädde tål jag inte längre. Gör oftast sås på cf eller tar kryddsmör 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted March 20, 2016 Share Posted March 20, 2016 Jag har sedan december 2015 tagit bort alla komejerier utom smörfett, dvs gee / klarnat smör. Getost och får ost har jag tillåtit mig utan uppenbara problem. Min magfunktion är nu helt perfekt varje dag, som en klocka. Ingen effekt på vikten dock , men finns inte mycket att ta av ;-). Men bästa av allt ingen inflammationssmärta i höften, knät och foten. För att testa om problemen mina har med komjölkprotein att göra testade jag nyligen med att dricka getmjölk i kaffet, som en latte till frukost. Inom en timme eller så blossade smärtan upp i höften, knät och foten, värre än nånsin. Riktigt illa. Kan det vara mjölksockret? Getmjölken var högprocessad tyvärr, long life, kan nog påverka både proteiner och socker. http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/uppsala-forskare-mjolkdrickande-kopplat-till-okad-dodlighet Många som stannar i sin viktnedgång kommer igång igen utan mejerier som grädde, mjölk och yoghurt. Smör och ost verkar ha mindre dålig effekt. Mejerier är insulinotropa (höjer insulin mer än vad sockret motiverar) och kroppen gör gärna glukos av proteinet, och mjölksockret. http://ajcn.nutrition.org/content/80/5/1246.full Kvarg som är väldigt populärt just nu tror jag är nästintill farligt, det är i princip rent kasein. Inte nog med att det höjer blodsockret det skapar opioida peptider vid nedbrytningen i magen (beta casomorphin 7) som troligen ligger bakom ett antal sjukdomar, ger beroende, överätning, abstinens, mfl narkotiska effekter. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12601419 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted March 20, 2016 Share Posted March 20, 2016 Jag klarar smör, get- och fårost och crème fraîche bra. Även grädde och vanligt ost då och då, typ nån gång i månaden men blir det mer blir det problem med magen, jag känner mig olustig och svullen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted March 20, 2016 Share Posted March 20, 2016 Är väl mer det att det är enkelt och ta med sig till jobbet å så, äter grekisk yoghurt morgon och kväll, utom när jag kör periodisk fasta. Då får du i dig väldigt mycket mejeri och väldigt lite fett dessa måltider, äter du alltså enbart lagad mat på lunchen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjonsson238 Posted March 20, 2016 Author Share Posted March 20, 2016 Då får du i dig väldigt mycket mejeri och väldigt lite fett dessa måltider, äter du alltså enbart lagad mat på lunchen?Äter lagad mat lunch och middag, brukar ta med mig till fmfikat istället för frukt och bullar å kakor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted March 20, 2016 Share Posted March 20, 2016 Äter lagad mat lunch och middag, brukar ta med mig till fmfikat istället för frukt och bullar å kakor Äter du tillräckligt med fett totalt sett? Har man behov av mellanmål brukar det oftast vara fettet det brister på. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts