convinced Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Kan man testa for att se hur mycket eget insulin man har? Jag har diabetes typ 2 och nar jag blev diagnosiserad -98 var jag 24 och doktorn sa att det var valdigt ovanligt att man fick det sa ugn och han sa att han ville testa for att se hur mycket eget insulin jag producerade. Nar jag fragade en diabetes skoterska for en vecka sedan om man kan mata hur mycket eget insulin man producerar sa sa hon nej. Vem har ratt? Tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Man mäter inte insulin för det har en halveringstid på några minuter! Man mäter C-peptid.. vilket har längre halveringstid och utsöndras samtidigt som insulin. Man kan altså mäta insulin, men det är något osäkert och då vet man inte vilket som är ditt egna eller det du tagit. http://sv.wikipedia.org/wiki/C-peptid Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hjopek Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Den här sköterskan ville tydligen inte att du skulle ha reda på din egen insulinproduktion, det är bara att begära ett c-peptid prov då får du reda på din egen insulinproduktion. Det är nämligen så att man med provet ser om man har en normal produktion i o m att den insulin du eventuellt tillför med spruta ej innehåller C-peptid, så testet visar om och hur mycket egen produktion du har. Så var det för mig och tack vare det kunde jag sluta med sprutor... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts