Jump to content

LCHF-utmaningen 2 veckor

kaysa

Recommended Posts

Hej,

Jag tänkte prova utmaningen att äta LCHF i två veckor enligt matplanen på dietdoctor. Men det jag reagerade över var vilka mängder kött man äter. Kommer man verkligen få i sig allt det där på en vecka?

Sen blev det jättedyrt också. Jag räknade på runt 1000 kr för en person på en vecka (och då hade jag skippat en hel del örter och kryddor). Synd tycker jag. så bekvämt med färdiga menyer och lätt att börja, men hur många har råd att äta på det viset? Inte jag i alla fall. 

Det var lite tankar jag har om utmaningen.

Jag kanske provar ändå i två veckor och låter det få kosta. Och sedan gå över till billig LCHF-kost om jag vill fortsätta efter det.

Är det någon här som har provat utmaningen? (och faktiskt följt kostplanen så som den ser ut)

Jag har testat, men inte följt kostplanen exakt. Åt de middagar som rekommenderades, med något undantag (2?). Det mesta var bra mat. Fyra portioner var oftast bra mängd för vår familj på fem personer, de gånger barnen åt av maten. Sambon gick in för att äta strikt hela dygnet, ofta rester om det fanns kvar, medan jag åt mina vanliga, mer liberala luncher (det minst dåliga ur de pedagogiska skolluncherna). Skönt att slippa fundera ut vad vi skulle äta, som omväxling, men inget jag ville för jämnan. Inköpslistorna var däremot lite underliga, måste modifieras rejält om inte hela familjen planerar att äta tre ägg var till frukost varje morgon. Sådana frukostar äter vi på sin höjd på helgerna. Ett par av rätterna har vi lagat igen, efter de två veckorna.

I vanliga fall utgår jag mer från vilka råvaror jag har hemma och vad som finns att köpa till bra pris. Jag köper inte lammkotletter om de är dyra just då och kyckling passar jag på att köpa när bra sorter är på extrapris. Jag letar inte efter detaljer som lårfile´med skinnet kvar, utan utgår från hela kycklingar, klubbor, ben eller bröstfiléer, allt beroende på vad jag har hemma. På så sätt blir det billigare. Men två veckor, för att få inspiration, var inte så tokigt alls!

• Like 1

Man får en gratismånad när man blir medlem väl? Och om man inte vill fortsätta så är man inte bunden till att göra det :)

Vad gäller örter å sånt så köper jag alltid torkade. Går lika bra ;) Oregano och Basilika kan man få några hundra gram för en tia hos en billig handlare

Tack för svar jag var mest nyfiken på hur man åt då jag tycker att jag äter både billigare och mindre kött än innan LCHF det jag äter mer av är ägg och smör som jag aldrig åt före LCHF. Många anser det vara dyrt och tittar man på dessa sk lchf recept mend grönsaker från hela värden så blir det dyrt använd säsongens grönsaker.

• Like 1

Tack för svar jag var mest nyfiken på hur man åt då jag tycker att jag äter både billigare och mindre kött än innan LCHF det jag äter mer av är ägg och smör som jag aldrig åt före LCHF. Många anser det vara dyrt och tittar man på dessa sk lchf recept mend grönsaker från hela värden så blir det dyrt använd säsongens grönsaker.

Ät så mycket eller lite kött du vill. Jag är skeptisk till såna där planer... När jag började åt jag som vanligt men tog bort spannmål och potatis. Fyllde på med grönsaker istället, det är inte så svårt det här.

• Like 2

Ät så mycket eller lite kött du vill. Jag är skeptisk till såna där planer... När jag började åt jag som vanligt men tog bort spannmål och potatis. Fyllde på med grönsaker istället, det är inte så svårt det här.

Jag har inga problem med vad ag ska äta jag har ätit lchf i 9 år men ofta får man höra att det är dyrt med lchf det var det jag undrade över. Och att äta som du säger är inget för mig som är diabetiker måste hålla igen på både protein och grönsaker. Men med lchf är jag typ 0 diabetiker.

• Like 2

tack för svar och tips!

Jag har bestämt mig för att prova utmaningen precis som den står. Jag kommer se det som två veckors inspiration och skönt att bara följa en plan och slippa tänka på vad man ska laga för mat. Sedan tror jag att jag kan dra ner matkostnaden till hälften efter det. Jag har försökt att prova LCHF förut men har haft problem att komma på mat att laga och planera måltider.

Jag ska köra igång den 30 mars, ska bli jättekul att se vad man får för resultat och hur man kommer att må =)

• Like 6

• 3 weeks later...

Jag startade i söndags! Jättebra tråd, har också undrat hur det funkar för andra. Jag har inte ätit LCHF "på riktigt" tidigare, bara varit intresserad och försökt någon gång, utan uthållighet, så det är bra med en tydlig utmaning och en matplan för mig.

Jag tycker att maten är god, men det är en hel del kött (var vegetarian tills för några år sedan och har inte ätit så mycket kött därefter heller). Men jag försöker följa för att ge det hela en riktig chans.

Jag känner att jag ibland har svårt att bli mätt, fastän jag tycker att jag har ätit det som står. Kanske bara att man saknar den där känslan att vara "övermätt".

Inte mycket som har hänt på vikten än, och jag är rädd att om det inte händer något där under dessa två veckor så blir det svårt att motivera mig att fortsätta...

Berätta gärna hur det går för er andra som också kör!

Jag startade i söndags! Jättebra tråd, har också undrat hur det funkar för andra. Jag har inte ätit LCHF "på riktigt" tidigare, bara varit intresserad och försökt någon gång, utan uthållighet, så det är bra med en tydlig utmaning och en matplan för mig.

Jag tycker att maten är god, men det är en hel del kött (var vegetarian tills för några år sedan och har inte ätit så mycket kött därefter heller). Men jag försöker följa för att ge det hela en riktig chans.

Jag känner att jag ibland har svårt att bli mätt, fastän jag tycker att jag har ätit det som står. Kanske bara att man saknar den där känslan att vara "övermätt".

Inte mycket som har hänt på vikten än, och jag är rädd att om det inte händer något där under dessa två veckor så blir det svårt att motivera mig att fortsätta...

Berätta gärna hur det går för er andra som också kör!

Det är ju svårt att hjälpa när du inte talar om hur och hur mycket du äter. Om du äter fisk skaldjur ägg och ost så behöver du inte äta mycket kött.

• Like 1