Jump to content

Ny på Macbook 13"

Smör-Olle

Recommended Posts

Hej,

Jag är helt ny på Macbook/Apple. Finns det några personer här som är intresserade och vill diskutera/lära mig lite grann?

T ex så trycker jag på "starta om", det händer inte ett dyft. Markören rör sig, men datorn gör inget mer sen för att starta om. Det har varit så i ett par dagar nu.

Jag har försökt stänga av autokorrigering utan att lyckas. Det bekräftar att det är av, men det är inte av.

Youtube hänger sig, står still i flera minuter ibland (jag har en annan 5 år gammal dator full i material + telefon på samma bredband, inga problem).

Jag skulle önska att en sparad bild hamnade direkt under "bilder" istället för på skrivbordet, sen vill jag kunna klicka på "se nästa bild" utan att behöva öppna och stänga ner varje bild i ett nytt fönster. Är det möjligt?

När jag öppnar en ny sida på internet, t ex kostdoktorn, så laddar den inte hela sidan direkt, vilket iofs inte är något problem - men om jag scrollar ner mot kommentarerna i ett inlägg så blir hela sidan vit (tom) och kan se ut så i flera minuter!

Vad är på tok?

Har det något med uppdateringar att göra, eller har jag fått tag på ett hopplöst måndagsexemplar? 

Detta var verkligen inte vad jag väntade mig av en Mac för den summan...

mvh

Olle

Har både Mac Book Pro och en äldre Mac Book Air. Inget av det du skriver är några problem. Jag tycker det låter som något fel i installationen av OS:et. Du bör kanske installera om OS:et (och även använda senaste versionen om du inte gör det redan). 

Enklaste sättet att snabbt titta på bilder är att markera alla man vill titta och sedan trycka på mellanslag. Då får du upp alla och kan bläddra bland bilderna. En annan variant är att markera alla bilder, högerklicka och öppna med Förhandsvisning (som du också kan välja som förval).

• Like 1

Senaste versionen av Mac OS X är El Capitan, 10.11.3.

Vanligtvis säger systemet till att det finns en ny uppdatering.

Hur då? Den andra datorn jag har (PC) tycks sköter det där själv.

Det står en "4" på den blå symbolen för appstore, är det något att bry sig om?

Jag trodde först att det visade att det fanns tillgängliga nya betal-appar att köpa, något jag knappast är intresserad av.

Jag klickade på dem och då efterfrågas appleID.

Jag ger uppgifterna och då säger datorn att uppgifterna aldrig använts i appstore. Nähä.

"Vill du granska uppgifterna eller avbryta?"

Eh, granska, väl? 

Då ska jag fylla i samma uppgifter igen.

Tips mottages tacksamt!

"Hur då? Den andra datorn jag har (PC) tycks sköter det där själv."

Just för uppdatering av OS:et krävs att datorn startas om. Som Mac-användare brukar man aldrig stänga av sin Mac, så därför frågar datorn om den ska uppdatera.

"Det står en "4" på den blå symbolen för appstore, är det något att bry sig om?"

Ja, det betyder att det finns 4 uppdateringar att hämta.

""Vill du granska uppgifterna eller avbryta?"

Eh, granska, väl? 

Då ska jag fylla i samma uppgifter igen."

Ja, Apple/App Store har blivit mer rigorös med åren, så att ingen ska kunna kapa ditt Apple-konto. 

Svara snällt på alla frågor  :)