Jellax Posted March 21, 2016 Share Posted March 21, 2016 Hejsan. Jag har kört så strikt LCHF som möjligt nu i 2 månader. Jag har inte känt något direkt sockersug under denna tiden men kände ändå att jag ville se hur kolhydrater och socker skulle påverka mig. Igår valde jag att testa, jag var inte sugen på något gott vilket kändes smart, då är det ett val och inte att jag faller för ett behov. Så igår åt jag 1/4-del av en Frödinges kladdkaka och ca 150g smågodis. Det betyder att jag åt 63g kolhydrater från kladdkakan varav 37 från socker arter. Godiset borde gett mig ca 120g kolhydrater till så ca 160g kolhydrater totalt. I morse kl 7 så testade jag mig med en Ketostick och låg då kvar i låg ketos. Det kändes lite lustigt men jag trodde att den kommer nog minska. Efter det åt jag frukost, keso, skinka och ost. Kl 830 testade jag igen, då låg jag i måttlig ketos, alltså bättre ketos än direkt på morgonen. Varför har jag inte fallit ur min ketos tror ni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted March 21, 2016 Share Posted March 21, 2016 Ketosticksen är tämligen opålitliga när det gäller att mäta snabba förändringar. Din kropp är inte helt omställd på fettdrift ännu, det är därför du öht kissar ut ketoner än. När din kropp lärt sig att använda ketoner fullt ut kommer du inte få utslag med ketosticksen öht, för ketonerna behövs som energi och kroppen har inte råd att kissa ut energin! Men ännu går de den vägen ut när inte kroppen vet hur den ska hantera dessa. Och att sortera ut ketoner som "överskott" sker ju i njurarna och det går inte så fort. hade du mätt blodketoner eller hade du nog fått se en reaktion. Dessutom - hade din kropp varit fullt omställd till fettdrift hade du nog mått hyfsat illa efter ett sådant intag....inte att snacka om hur ditt blodsocker hade sett ut. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jellax Posted March 21, 2016 Author Share Posted March 21, 2016 Kan inte säga att jag mår illa, men att äta mer socker lockar verkligen inte. Hur lång tid menar du på att det tar att ställa om helt till fettdrift, jag har ju kört strikt lchf nu i 2 månader och planen är att fortsätta med det till juni. Då är det Sweden Rock så då räknar jag med att inte kunna hålla kosten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted March 21, 2016 Share Posted March 21, 2016 Efter 160g kolisar är man normalt ur ketos. Om kroppen är van ketos kan du vara tillbaka efter typ 24h. Har du precis börjat kanske det tar några dagar. Med ketos menar jag här att du har en hyfsad mängd ketoner i blodet (typ över 1mmol/l). Det finns två ketoner kroppen använder sig av. Den ena är acetoacetat. Den är normalt alltid under 1 mmol/l. Denna är inte så känslig för insulin och kan mycket väl ligga kvar trots 160g kolisar. Den andra ketonen är betahydroxybutyrat. Denna ligger över 1mmol/l vid ordentlig ketos. Denna är betydligt känsligare för både insulin och kolisar (även de som inte orsakar insulinutsöndring). Med största sannolikhet var denna nere på typ noll dagen efter godisätandet. Men du mäter inte denna med urinstickor eller utandningsluft. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 21, 2016 Share Posted March 21, 2016 Efter 160g kolisar är man normalt ur ketos. Om kroppen är van ketos kan du vara tillbaka efter typ 24h. Har du precis börjat kanske det tar några dagar. Med ketos menar jag här att du har en hyfsad mängd ketoner i blodet (typ över 1mmol/l). Det finns två ketoner kroppen använder sig av. Den ena är acetoacetat. Den är normalt alltid under 1 mmol/l. Denna är inte så känslig för insulin och kan mycket väl ligga kvar trots 160g kolisar. Den andra ketonen är betahydroxybutyrat. Denna ligger över 1mmol/l vid ordentlig ketos. Denna är betydligt känsligare för både insulin och kolisar (även de som inte orsakar insulinutsöndring). Med största sannolikhet var denna nere på typ noll dagen efter godisätandet. Men du mäter inte denna med urinstickor eller utandningsluft. Oj! Så mycket som 160 gram krävs alltså? Är det vid ett tillfälle du menar då? Det verkar ganska lätt att klara sig från att ramla ur ketos då om man inte äter spannmål och socker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melker Posted March 21, 2016 Share Posted March 21, 2016 Oj! Så mycket som 160 gram krävs alltså? Är det vid ett tillfälle du menar då? Det verkar ganska lätt att klara sig från att ramla ur ketos då om man inte äter spannmål och socker? Tror du feltolkade, 160 gram kom från Jellax intag och lär inte vara en allmängiltig gräns. Du kan säkert åka ur på ett betydligt lägre intag... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted March 21, 2016 Share Posted March 21, 2016 Det stammer bra. Jallax skrev 160g. För de flesta går inte mer än 50g/dygn. Men även om du klarar 50g/dygn kan en mindre mängd snabba kolhydrater (dvs alla rena kolhydrater som inte kommer från hel mat) stänga av ketosen. Även proteinintag och träning spelar in. Tränar du hårt och bara tar kolisar när du har halvtomma glykogenlager kan du mycket väl komma upp I över 100g per dag och fortfarande vara I ketos. Finns tyvärr ingen magisk gräns som gäller för all. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 21, 2016 Share Posted March 21, 2016 Det stammer bra. Jallax skrev 160g. För de flesta går inte mer än 50g/dygn. Men även om du klarar 50g/dygn kan en mindre mängd snabba kolhydrater (dvs alla rena kolhydrater som inte kommer från hel mat) stänga av ketosen. Även proteinintag och träning spelar in. Tränar du hårt och bara tar kolisar när du har halvtomma glykogenlager kan du mycket väl komma upp I över 100g per dag och fortfarande vara I ketos. Finns tyvärr ingen magisk gräns som gäller för all. Så när du pratar om kolhydrater här så menar du just snabba kh från annat än grönsaker ovan jord? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted March 21, 2016 Share Posted March 21, 2016 Jag menar alla kolhydrater. Det finns två sätt att skapa översvämmning I en flod. Låt oss säga att den klarar av ett fattenflöde på 48 m3/dygn. Detta blir då ca 2 m3/h. Även om maximal vattenmängd per dygn är 48 m3 så kan en snabb och kraftig regnskur under 1h skapa ett flöde på 10 m3/h under en kort stund. Detta är mycket mindre än 50 m3 men eftersom allt kommer på en gång blir det översvämmning I alla fall. Kroppen kemiska reaktioner fungerar ungefär som flödet I en flod. Blir det för mycket svämmar det över och en viss process tar då en annan väg. Tex ketosvägen stängs av och glukosvägen startas. Både för mycket kolisar total per dygn eller för mycket under en kort tid kan stänga ned ketosen. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted March 21, 2016 Share Posted March 21, 2016 Hejsan. Jag har kört så strikt LCHF som möjligt nu i 2 månader. Jag har inte känt något direkt sockersug under denna tiden men kände ändå att jag ville se hur kolhydrater och socker skulle påverka mig. Igår valde jag att testa, jag var inte sugen på något gott vilket kändes smart, då är det ett val och inte att jag faller för ett behov. Så igår åt jag 1/4-del av en Frödinges kladdkaka och ca 150g smågodis. Det betyder att jag åt 63g kolhydrater från kladdkakan varav 37 från socker arter. Godiset borde gett mig ca 120g kolhydrater till så ca 160g kolhydrater totalt. I morse kl 7 så testade jag mig med en Ketostick och låg då kvar i låg ketos. Det kändes lite lustigt men jag trodde att den kommer nog minska. Efter det åt jag frukost, keso, skinka och ost. Kl 830 testade jag igen, då låg jag i måttlig ketos, alltså bättre ketos än direkt på morgonen. Varför har jag inte fallit ur min ketos tror ni? Självklart är du inte i ketos efter denna mängd snabba kolhydrater och socker...Ytterliggare en anledning att inte lite på ketostixen. När jag testade för många år sedan visade de alltid på stark ketos. Döm om min förvåning när jag fick hem min blodketonmätare och den visade knapp ketos på 0,5-1,0 mmol/l 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts