lchfwinther

Sockerskatt i England men Sverige velar fortfarande

Recommended Posts

Ingen har väl missat att England ska införa sockerskatt. I Sverige säger man från regeringens sida, uttalat av folkhälsominister Gabriel Wikström "skatter av den typen kan vara problematiska. Just nu är det därför inte aktuellt att införa någon särskild skatt på socker. "

Ann Fernholm har skrivit om detta på sin blogg, läs hela inlägget här http://ettsotareblod.se/mesigt-inlagg-om-sockerskatt-fran-folkhalsoministern/

Vad tycker ni? Själv är jag helt och fullt på Anns sida, alla vet ju att socker är onyttigt och en sockerskatt skulle ge en extra betoning på detta.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra initiativ England, tycker det är helt rätt att kost som ger en ekonomisk belastning för samhället beskattas högre än nyttig kost.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig är det inget konstigare än att vi har dyrare skatt på alkohol och tobak 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är av princip emot alla skatter men varför inte? Om vi nu ska ha den här typen av skatter så är socker en stark kandidat. Ett problem jag ser är att livsmedelstillverkarna är uppfinningsrika och snabbt skulle söta med något annat som inte är socker men minst lika illa. Kanske en kolhydratskatt skulle vara bättre? Eller skatt på socker och stärkelse oavsett om det är tillsatt eller naturligt? 

En banan innehåller ju väldigt mycket "socker", mer än läsk men bananer blir det ingen skatt på.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur kan folk här vara så naiva och tro att myndigher skall lösa problemen med skatter och förbud.

Skulle myndigheterna beskatta oss för att äta häsosamt så skulle de säkert hitta på fettskatt, köttskatt, smörskatt etc etc.

Skatt är stöld!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med Ann F. 

Men nog tror jag att det behövs både morot och piska - upplysning och skatt.

Som Y62 tror jag också att det kan bli svårt att definiera "socker". Ska även sötningsmedel och kolhydrater ingå?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En stor del av alla problem är ju myndigheternas och politikernas inblandning. Inte minst inom sjukvård och livsmedel, jordbruk etc etc.

Så det kan vara smart att inte ytterligare efterfråga deras björntjänster.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur kan folk här vara så naiva och tro att myndigher skall lösa problemen med skatter och förbud.

Skulle myndigheterna beskatta oss för att äta häsosamt så skulle de säkert hitta på fettskatt, köttskatt, smörskatt etc etc.

Skatt är stöld!

Klart man inte löser problemet med att folk äter fel med att höja skatten på socker men det ger en fingervisning om att det är onyttigt, precis som man gjort med tobak och alkohol. Om man samtidigt upplyser om sockrets faktiska skador och erkänner sockerberoende som en sjukdom så är vi kanske på god väg att förbättra hälsan för många.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är kluven på denna punkt, jag tycker inte heller att skatter är en särskilt smidig lösning på samhällsproblem. Dock bör nog socker likställas med tobak och alkohol, det har ju inga hälsofördelar alls utan innebär enbart en belastning för samhället. Så antingen sockerskatt eller avskaffning av punktskatter för tobak och alkohol, och av de två alternativen är det väl givet vad som är mer gångbart i Sverige. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig är det inget konstigare än att vi har dyrare skatt på alkohol och tobak 

På ett sätt tycker jag det är bra om det skulle bli extra skatt på socker så att det blir tydligt i samhället att socker är skadligt för kroppen, såsom tobak och alkohol.

Men jag tror inte att extra skatt på socker skulle ha någon som helst påverkan på folkhälsan i längden. När extra skatt införs på något, exempelvis tobak, brukar konsumtionen gå ner så den blir mätbar ett halvt år - ett år. Sedan går den upp till det "normala" igen. Så är det med beroenden. Beroendet kommer före allt. Kolla bara på ett par avsnitt av Lyxfällan!

I och med att godis räknas som ett livsmedel idag har godis 12% skatt (http://www.momsens.se/hur-manga-olika-momssatser-finns-det-i-sverige-2), mot den vanliga momssatsen som är 25%. Jag tycker att vi till en början kan börja med att ha en generell moms på allt - 25%. Som det är idag får de rika rabatt på oxfilé och hummer medan de fattiga får rabatt på pasta och nudlar. Det officiella motivet var att en lägre matmoms skulle stötta fattiga familjer men det har visat sig att det har en väldigt liten fördelningspolitisk effekt.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På ett sätt tycker jag det är bra om det skulle bli extra skatt på socker så att det blir tydligt i samhället att socker är skadligt för kroppen, såsom tobak och alkohol.

Men jag tror inte att extra skatt på socker skulle ha någon som helst påverkan på folkhälsan i längden. När extra skatt införs på något, exempelvis tobak, brukar konsumtionen gå ner så den blir mätbar ett halvt år - ett år. Sedan går den upp till det "normala" igen. Så är det med beroenden. Beroendet kommer före allt. Kolla bara på ett par avsnitt av Lyxfällan!

I och med att godis räknas som ett livsmedel idag har godis 12% skatt (http://www.momsens.se/hur-manga-olika-momssatser-finns-det-i-sverige-2), mot den vanliga momssatsen som är 25%. Jag tycker att vi till en början kan börja med att ha en generell moms på allt - 25%. Som det är idag får de rika rabatt på oxfilé och hummer medan de fattiga får rabatt på pasta och nudlar. Det officiella motivet var att en lägre matmoms skulle stötta fattiga familjer men det har visat sig att det har en väldigt liten fördelningspolitisk effekt.

Håller med, momssystemet är snårigt värre och skulle behöva reformeras. Det gäller även resten av skattesystemet. Att sockerskatt i sig vore otillräckligt håller jag med om, och jag tycker faktiskt detsamma gäller alkohol och tobak. Annars börjar väl gemene Svensson här i södra delarna av landet åka till Tyskland även för att köpa in årsförbrukningar av vingummi och dylikt.. vilket ju precis som med alkohol och cigaretter gynnar tysk ekonomi istället för svensk på bekostnad av den svenska folkhälsan. Så jag skulle nog hellre verka för att avskaffa samtliga punktskattemarkeringar och satsa på utbildning istället. Dock, som sagt, kanske inte det lättaste att få igenom i Sverige i nuläget.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag blir alltid orolig när myndigheter skall styrs vår hälsa. Ena dagen kan det vara sockerskatt imorgon kan det vara gräsbetsnde kor som fiser fel.

Dessutom är det svårt att definiera en sådan skatt. Vad är socker? Monosackarider, vilka i så fall? Dissckarider? Vilka och vilken typ av bindning mellan monosackariderna? Trissckarider osv till kolhydrater. Kemiskt modifierade sockerarter som sockeralkoholer? Oavsett definition kommer industrin justera sitt "socker" till något som kringgår definitionen viket resulterar i nya syntetiska sockerarter.

Typ som man redan gjort med transfetter och sockeralkoholer för att öka vinsten. Nu skulle man ha en skatt som ger ytterligare incitament att anställa fler kemister och trixa mer med vår mat... Vänta jag kanske är för detta...får ju jag ännu mer jobbmöjligheterna :-)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Meh... Var har de hittat Gabriel Wikström? En mer impotent politiker får man nog leta efter. Han lyckades med konststycket, att i en debatt, inte säga någonting. *Skakar sorgset på huvudet*

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar finnas fascistoida drag hos många oavsett om de är LCHFare, Veganer, Nykterister........ Låt alla ta ansvar för sig själva och skit i andra. Ingen skall tvinga mig att äta på något speciellt sätt!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har redan sockerskatt i det här landet.. och fettskatt, mjölskatt, röttköttskatt, saltskatt.. you name it, det går under benämningen Moms och har vad jag vet inte hindrat någon från att köpa lösgodis och läsk!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Året innan jag föddes infördes mervärdesskatten och  den var på 4,2% och skulle bara vara tillfällig!! Det gick bra för Sverige och folk var smala, skolor och sjukvård byggdes ut.När jag gick i högstadiet hade det skenat iväg till 17,65 %. Nu är den på 25% (men ibland 12% eller 6% på vissa varor.) folk är feta och sjuka och samhället går på knäna och i vissa kommuner är kommunalskatten över 35%!

Det har ju inte gått så bra det här!

Jag tror vi skall vara medvetna om att korrupta politiker inte bryr sig ett dugg om hur folket eller miljön mår, det gäller bara att jaga mer och mer skattepengar att slösa bort.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skatt är stöld!

Håller med att sockerskatt är en dålig idé. Mycket dålig idé.

Dock håller jag inte med om att skatt alltid är stöld. Skatt behövs i ett välfärdssamhälle även om det missbrukas ibland.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst behövs skatt. Men inte att det offentliga sätter sprätt på 60% av BNP!

Vi vill nog alla ha "gratis" skolor, sjukvård etc etc. Men varför hundratals miljoner skall ges till kyrkor, ishockytävlingar och "ideella" organsiationer övergår mitt förstånd.

Alla pengar som används ineffektivt eller slösas bort skulle kunna användas av människor för att skapa jobb/företag, skapa framtida pensioner eller göra annan nytta.

För länge länge sedan då det fanns ärliga politiker så lär Gustav Möller (född 1884 och ett tag (S)ocialminister) ha myntat uttrycket "Varje förslösad skattekrona är en stöld från folket"

Bra tycker jag!

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En ordmärkare skulle säga att momsen är 20% av priset, inte 25%. 25% är vad man lägger på varans egentliga pris. Men inte skulle väl jag märka ord  :rolleyes:

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte nog med det.. på arbete så betalar vi dels löneskatt, arbetsgivaravgift, pension, Moms och punktskatter.. det blir minst cirka 70% i skatt!

Och det har inte avhållit de flesta från att gå till jobbet det heller!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte nog med det.. på arbete så betalar vi dels löneskatt, arbetsgivaravgift, pension, Moms och punktskatter.. det blir minst cirka 70% i skatt!

Och det har inte avhållit de flesta från att gå till jobbet det heller!

Nja, det har nog hindrat en del. Och framförallt har det hindrat många att anställa!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har framkommit många kloka argument emot en sockerskatt i denna tråd. Inte minst Biokemist argument att industrin kommer att uppfinna nytt socker.  Jag är dessutom övertygad om att något som är så belönande för hjärnan kan man inte skatta bort utan det behöver komma ur människors egen övertygelse och erfarenhet. 

Därför blir det sorgligt när en rörelse som LCHF-rörelsen som vuxit sig starkt på just övertygelse, självständigt tänkande och förmåga att få människor att testa, experimentera och dela goda resultat börjar ropa på statlig styrning i form av skatt. Jag tycker vi skall fortsätta att lita på medmänniskors potential, fortsätta vårt goda arbete och dela den kunskap som vi bit för bit tillägnar oss.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi kan införa högre sockerskatt främst i Norra Bohuslän/västra Värmland.. för att värna vårt Norska broderfolks hälsa!

Iallafall i dessa gränshandelsbutiker!

Jisses.. hur blev det så här.. som liten glytt mins jag fortfarande hur vi reste över gränsen för att handla billigt i Norge!

Krånglet var att de körde till höger och vi till vänster.. fattar ni hur himla gammal jag är?

Utiallafall.. det köptes mjöl, margarin, tobak och vi barn köpte Candysucker

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg