Ti Ti Posted March 22, 2016 Share Posted March 22, 2016 ...trots att de hittar dem i produkter från europeiska odlingar vid sina stickprovskontroller. 'Detta eftersom halterna inte överskrider Livsmedelsverkets gränsvärden.' Som vanligt tar Livsfarlighetsverket ingen hänsyn till den s k cocktaileffekten. http://www.svt.se/nyheter/inrikes/forbjudna-kemikalier-i-svensk-mat 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted March 22, 2016 Share Posted March 22, 2016 Nä, lite gift är ju tydligen inte farligt i deras värld. När larmet om arsenik i risprodukter kom så var rekommendationen att man skulle man minska intaget av ris. Inte avstå. Så lite gift är tydligen inte farligt enligt livsmedelverket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted March 22, 2016 Share Posted March 22, 2016 Lite gift går bra. Men akta er för sjutton för naturligt fett!!! ? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted March 22, 2016 Author Share Posted March 22, 2016 Påminner mig om när larmet om höga halter av akrylamid i chips kom. Jag har för mig att finska motsvarigheten till SLV röt ifrån, medan SLV som vanligt jamsade om 'under gränsvärdena' för en portion. Deras definition av en portion chips var skrattretande liten, typ 20-30 gram när folk ofta sätter i sig både en och två bamsepåsar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted March 24, 2016 Share Posted March 24, 2016 Hormonstörande ämnen är troligen farligare i små doser för då kryper det på kroppen utan att den säger ifrån. Stora mängder reagerar man på. Därav gränsvärden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts