Jump to content

Blodpropp i hjärnan

Hanne

Recommended Posts

Hej. Min man (53 år) som inte är överviktig, har juste kolesterol, god kondition och snarast lågt blodtryck fick i fredags en propp i hjärnan. Han har väl ätit något mer åt LCHF hållet sen jag la om kosten för 8 år sedan, men kolhydratintaget är ändå ganska högt. Jag tänker mig att inflammationer i blodkärlen ger plack som lossnar och som kan orsaka detta. Nu tänkte jag "tvinga" av honom kolhydraterna. De behöver han inte, men visst borde man kunna hävda att LCHF borde hjälpa honom att förhindra kommande infarkter? Tänker jag rätt?

• Like 1

Det var tråkigt att din man blivit sjuk..

Han är säkert mer eller mindre chockad själv över vad som hänt så du kanske mera ska lyssna på hur han själv ser på saken än att "tvinga" honom till någonting..

Dessutom är det ju stor risk att han får motstridig information från sjukvården över hur han bör göra framöver vilket förstås kan skapa både oro och funderingar över vilken väg man ska välja egentligen.

Frågan om Lchf hjälper i det här läget är berättigad och mycket av svaret ligger i vad din man själv tror om det hela

Det viktigaste är nog att han gör det som får honom att känna sig mest trygg...

• Like 1

Det var flera proppar... Kolesterolet var högt och de har satt in statiner. Han kan nog tänka sig LCHF, sörjer nog mest semlorna.... När jag sa att han kunde äta några semlor per år sa han "men du säger ju att man inte ens vill ha semla när man äter LCHF..." Tror inte det blir svårt att övertyga honom. Hoppas vi får ett samtal med läkare under veckan så att vi kan diskutera statiner. Hur snabbt kan man få ner kolesterolvärdena på LCHF? 

Det är inte kolesterolets fel och man får inte nödvändigtvis ned nivåerna med LCHF, det som händer är snarare att förhållandet LDL / HDL ändras. 

Din man ska förmodligen titta på sina inflammationer. Be läkarna analysera inflammationsmarkörerna i hans blod. Välj sedan en kost som inte eldar på inflammationer. Typiska inflammationsdrivande livsmedel är, socker, mjöl och mjölk. 

Ni ska också kolla magnesiumnivåerna. Lågt magnesium göra att systemet hackar till och då kan proppbildande ämnen släppa och fara iväg och bilda propp. Gör det till en vana att ta magnesiumtabletter varje dag.

Här en ny kokbok i ämnet. http://www.bokus.com/bok/9789163902888/autoimmun-kokbok-lakande-paleokost/

Dricker han mycket mjölk? Här en graf över mjölkintag och hjärtproblem. 

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12601419

post-5937-0-96314600-1458648673_thumb.jpg

• Like 1

Kolesterolet går upp om man har en inflammation, så om kolesterolet kollades efter proppen så säger det inte mycket annat än att han har/hade en inflammation. Kolesterolet är en viktig del av vårt immunförsvar! Jag skulle alltså inte äta statiner oberoende av vad läkarna säger. Enda orsaken till att statinerna verkar fungera är att dom är anti-inflammatoriska, men det är acetysalicylsyra (aspirin/disperin) också så jag skulle hellre äta en låg dos av det. 

Man kan göra LCHF-semlor med mandelmjöl - så jag har inte alls behövt ge upp dem :-) Dom blir mycket godare när dom inte är så söta dessutom. Vi äter dem med mandelmassa och sylt och grädde, fast det kanske inte är helt LCHF.

• Like 4

En vanlig orsak till hjärninfarkt är förmaksflimmer och det ska han utredas för snarast.

När min man fick en TIA i ungefär samma ålder satte de in statiner och klopidogrel men jag fick bort statinerna med tiden, han fick lågt kolesterol och muskelsmärtor. Det här var för fem år sen och då började vi med LCHF.

• Like 3

En vanlig orsak till hjärninfarkt är förmaksflimmer och det ska han utredas för snarast.

När min man fick en TIA i ungefär samma ålder satte de in statiner och klopidogrel men jag fick bort statinerna med tiden, han fick lågt kolesterol och muskelsmärtor. Det här var för fem år sen och då började vi med LCHF.

Tack. Ja han ska göra långtids-EKG, då ser man väl flimmer. 

• Like 1

48-timmars bandinspelning, precis. Ibland ger de en bara 24 h, det är för lite. Minst två dygn.

Min man hade inte flimmer, men jag har det.

De gör ett 7 dagars EKG. Ultraljud av hjärtat visade på klaffläckage, men det är väl ganska vanligt? 

Bra idé med LCHF för din man, och kanske åt paleohållet för ev förstärkt hantering av autoimmunitet. Gurkmeja (kombinera m svartpeppar för ännu bättre effekt), omega-3 och D3+K2 är också bra. Se också till magnesium, och salt. Be vården följa upp dessa åtgärder med tester för att på lämpligt sätt kunna anpassa ev medicinering eller fasa ut den helt. Byt vårdenhet om ni inte får bra stöd.

• Like 1