Popular Post iAnna Posted March 22, 2016 Popular Post Share Posted March 22, 2016 "Avdelning 24 vid S:t Görans sjukhus har inspirerat slutenvårdspsykiatrin i norra Stockholm till att införa vegetarisk kost som norm." https://www.stockholmsfria.se/artikel/122211 Stackars människor. Hade det inte varit smartare om de istället valt eko/KRAV som norm? 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted March 22, 2016 Share Posted March 22, 2016 De är väl rädda att bli arbetslösa (veganmat saknar några viktiga beståndsdelar till hjärnan). 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted March 22, 2016 Share Posted March 22, 2016 Så sjukt rent ut sagt jobbar själv på en psykiatrisk avdelning för yngre patienter (18-45 år) och hos oss får patienterna välja mellan 28 maträtter varav 4 vegetariska, de är inte de mest populära ens hos vår unga patientgrupp. Att bara ett par per dag vill ha kött låter konstigt om det inte är så att patienterna låter bli att välja kött för att de inte vill vara besvärliga och krångla till det för personalen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AGF Posted March 22, 2016 Share Posted March 22, 2016 Är medlem i en vänförening som har en allergilista för sina större fester. På den kan man välja vegetarian, vegan eller "allergi", men inte LCHF. Jag har försökt påtala det sjuka i detta, men får inte gehör. "Den som äter veganskt kan ju få hälsoproblem om den plötsligt får i sig kött", jaha, så den som äter LCHF kan inte få problem med kolhydrater då? För att inte tala om folk som äter LCHF för att slippa t.ex. diabetesmedicinering ... Vad svarar man? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted March 22, 2016 Share Posted March 22, 2016 Är medlem i en vänförening som har en allergilista för sina större fester. På den kan man välja vegetarian, vegan eller "allergi", men inte LCHF. Jag har försökt påtala det sjuka i detta, men får inte gehör. "Den som äter veganskt kan ju få hälsoproblem om den plötsligt får i sig kött", jaha, så den som äter LCHF kan inte få problem med kolhydrater då? För att inte tala om folk som äter LCHF för att slippa t.ex. diabetesmedicinering ... Vad svarar man? Jag får hälsoproblem av att äta fel sorts kolhydrater ( allt utom grönsaker) , det triggar min reumatiska sjukdom och jag får ont i lederna om jag får i mig dem. Skulle aldrig äta fel sorts mat på en fest eller liknande. Inte mycket till vänner i den vänföreningen 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted March 23, 2016 Share Posted March 23, 2016 AGF och LCHFWinther Säg att ni är överkänsliga mot kolhydrater, och det är ni onekligen. Så stå på Er! Annars gör någon annan det. Ingen fara för min del, jag äter aldrig mat som det bjuds på om det är fel mat, går faktiskt hellre hungrig än får ont har man med sig lite kokosfett att ha i kaffet så kommer man långt 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted March 23, 2016 Share Posted March 23, 2016 Det är bara så ofattbart ologiskt. Nej köttet kan vi inte servera för det är oetiskt och miljöförstörande produktion men mjölken kan vi tydligen använda... que? Jag tycker att det är oförsvarbart att använda mjölken och sedan kasta bort köttet som blir av dessa kor. Etiken med det? Vet de skillnad på miljöpåverkan på äggproduktion och kyckling???? Det tror jag inte, sist jag kollade så var det mindre per kilo protein för kyckling än för ägg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts