loulah

skillnader manligt - kvinnligt resultat av en strikt lchf period

Recommended Posts

Hej Alla!

Min make och jag som båda är precis över 50 strecket började äta strikt lchfmat (under 20 kh/dag oftast mindre än 20) och har nu passerat lite mer än 2 veckor på denna kost, resultaten mellan oss båda är lite motsatta.

Jag förlorade 2,7 kg i vikt och midjemåttet minskade hela 19 centimeter

min make förlorade 6,7 kg i vikt och minskade midjemåttet med 3 centimeter (och ja, vi hade båda massor av ohälsosamt bukfett)

Vi skiljer oss alltså åt i resultatet av dessa 2 "sparka-igång-veckor"

Jag använder sedan vecka 2 ca 1 rågad tesked kokosfett i mitt kaffe (x 2 eller 3 koppar om dagen) vilket maken inte gör för han tycker inte om det, som tur är så gör jag det.

Är det någon som är mer insatt i varför vi skiljer oss åt?

Och finns det kunskap som kan användas för att anpassa kosten lite olika åt oss kanske?

Jag har kommit i övergångsåldern vilket har gett andra hormonnivåer och också besvär, går och känner mig nästa febrig emellanåt för att minuten efter vrål-frysa. Kan någon speciell kost hjälpa mig över detta jobbiga i livet, nätterna är en ren pina.

Tacksam för era tankar och råd

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Är det någon som är mer insatt i varför vi skiljer oss åt?

Och finns det kunskap som kan användas för att anpassa kosten lite olika åt oss kanske?

Tacksam för era tankar och råd

Hej!

Det är stor skillnad mellan män och kvinnor på hur mycket de förbränner per dygn. Du kanske gör av med 1800 - 2000 kcal och din man kanske runt 3000 kcal. LCHF är inget magiskt. För att gå ner i vikt krävs ett energiunderskott, d.v.s. att du gör av med fler kcal än du stoppar i dig. Extra svårt är det för kvinnor i övergångsåldern och extra svårt blir det för oss som tror att vi kan äta lika stora portioner som våra män. Slutsats - du måste äta mycket mindre än din man för att lyckas med viktminskning i längden.

Helst ska det kännas helt naturligt att du blir mätt och inte vill äta så mycket eller så ofta. Det kan ta lång tid innan den naturliga mättnadskänslan infinner sig om man har ett förflutet som överätare. Antingen kör du på som du gör nu och accepterar att viktminskningen avstannar eller så kaloribantar du men med LCHF-kost.

Tanken med LCHF är att man ska känna en naturlig mättnad när kroppen fått det den behöver, gärna då färre kcal än den gör av med så kroppen kan ta av det överskott som den redan har lagrat. Så ska det fortsätta tills kroppen har den vikt den vill ha. Man blir mätt på fett istället för kolhydrater. Fett triggar inte till överätning vilket kolhydrater gör.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att det är större skillnad mellan individer än vad det är mellan könen. Fantastiskt att du minskade midjemåttet så mycket! Misstänker nästan att en hel del av det minskade måttet då var uppblåsthet, som i så fall borde ha försvunnit redan efter ett-två dygn. Men inte allt. Då inställer sig frågan: om ditt midjemått minskade så mycket trots att vikten knappt rörde sig, vart tog vikten vägen? För det är uppenbart att det måste ha rört sig om en omfördelning i ditt fall. Kanske du tidigare inte fått i dig tillräckligt med näring så att kroppen då tagit från muskler och organ? I så fall känns det rimligt att tro att din kropp först prioriterat att bygga upp dessa igen, snarare än att bara bli av med övervikten. Kroppen är rätt smart när man tillåter den.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Loulah, jisses, 19 cm är en sanslös minskning runt midjan! Grattis!

Efter 2 veckor så har ju kroppen inte hunnit anpassas så väl än till "fettdrift" (ketoadaption) så LCHF-perspektivet är, än, inte så relevant ur ett längre perspektiv.

Ur ETT kortare perspektiv är det dock väldigt relevant. Män har generellt mer muskelmassa än kvinnor. På glykosdrift så kommer musklerna att använda glykogen, dvs främst intramuskulärt lagrat glukos (finns en hel del i levern också men även små lager i ex. hjärnan). När du sedan växlar över till fettdrift så kommer initialt glykogennivåerna att sjunka betydligt samtidigt som musklerna gradvis övergår till användning av intramuskulära triglycerider. Eftersom varje gram glykogen binder ca 3-4 gram vatten så uppstår på lågkolhydratdieter ofta väldigt stora initiala viktminskningar vilket helt enkelt "bara" är vätska från de tömda glykogenlagren.

Viktminskningskillnaden mellan dig och din man kan då sannolikt förklaras mest genom just den diuretiska effekten av LCHF. Som man har han mer muskler vilket motiverar en högre viktminskning baserat på glykogentömning.

Den där midjeminskningen du fick tror jag dock vi får anlita högre makter för att förstå och förklara. ;) Men det är bara att tacka och ta emot! :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era tankar och svar!
Midjemåttsminskningen har stannat av lite och jag har tappat några hekto till i vikt.
Jag dricker mer vatten nu för jag är törstig, men jag behöver inte gå och kissa lika ofta som tidigare.

Detta är lite märkligt faktiskt, jag har nog gått med mer obalanser i kroppen som jag inte vetat om riktigt kanske?

Jag har en dokumenterad vitamin B12 brist sedan många år tillbaka, varför kunde man inte säga från läkarhåll.

Och så dras jag nu med denna tråkiga klimakterie omställning i kroppen som är riktigt jobbig och får mig att svettas

dygnet om utan träning, hoppas det lugnar ned sig snart med det. Jag använder mig av en elektrolytdryck som heter

Zero när jag tränar för att inte få huvudvärk, den innehåller visserligen sötning, men är utan kalorier och den får jag

nog fortsätta med för att kunna fortsätta träna utan att få huvudvärk. Saltvatten har en del gett mig rådet att använda

men jag mår illa bara av tanken på det så det går inte för mig att få i mig tyvärr, så Zero får vara ersättningsdrycken

med elektrolyter som jag använder mig av sålänge tills mina övergångsbesvär lugnar sig med de dagliga svettningarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Det där med övergångsåldern är ju ett elände! Jag är 50 år och startade mitt klimakterium för ca 3-4 år sedan och det håller på fortfarande. Vallningarna varade ett par år men de är borta nu, däremot svettas jag både dag och natt. Nätterna är mest irriterande eftersom jag vaknar varje gång det kommer en svettning. Nåja, det är bara att ta sig igenom det hela.

Skriver här för att komma med ett litet tips som har hjälpt mig (jag vill nämligen inte ta östrogentabletter). Jag tar 1/2 tsk kanel, i t ex lite Rysk youghurt, morgon och kväll. Tro det eller ej, men det hjälper mot både vallningar och svettningarna. Det tar inte bort dem helt men de lugnar ner sig en hel del. Det tog ungefär en vecka från det att jag började äta kanelen tills jag märkte någon skillnad.

Hoppas tipset kan hjälpa dig också! :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!
Jag är 63-årig kvinna. Jag hörde ett reportage som talade om att det finns dem som aldrig kommer från övergångsåldern. Mitt har hållit på i 15 år redan. Men jag lider inte alls längre utan har lärt mig att uppskatta den. Jag fryser aldrig på morgon oavsett väderleken och har lärt mig att njuta av värmen som min kropp ger mig när den än kommer. Jag har aldrig svettats, men vallningar har jag under hela dygnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Det där med övergångsåldern är ju ett elände! Jag är 50 år och startade mitt klimakterium för ca 3-4 år sedan och det håller på fortfarande. Vallningarna varade ett par år men de är borta nu, däremot svettas jag både dag och natt. Nätterna är mest irriterande eftersom jag vaknar varje gång det kommer en svettning. Nåja, det är bara att ta sig igenom det hela.

Skriver här för att komma med ett litet tips som har hjälpt mig (jag vill nämligen inte ta östrogentabletter). Jag tar 1/2 tsk kanel, i t ex lite Rysk youghurt, morgon och kväll. Tro det eller ej, men det hjälper mot både vallningar och svettningarna. Det tar inte bort dem helt men de lugnar ner sig en hel del. Det tog ungefär en vecka från det att jag började äta kanelen tills jag märkte någon skillnad.

Hoppas tipset kan hjälpa dig också! :)

Hej Helena W!

Intressant tips med kanel. Jag har en följdfråga på det, sänker inte kanel blodtrycket också?

Jag har nämligen mycket lågt blodtryck och får yrsel ibland av det, så jag vet inte om jag vågar prova kanel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag är 63-årig kvinna. Jag hörde ett reportage som talade om att det finns dem som aldrig kommer från övergångsåldern. Mitt har hållit på i 15 år redan. Men jag lider inte alls längre utan har lärt mig att uppskatta den. Jag fryser aldrig på morgon oavsett väderleken och har lärt mig att njuta av värmen som min kropp ger mig när den än kommer. Jag har aldrig svettats, men vallningar har jag under hela dygnet.

Oj du har det nog mer jobbigt än vad jag har det!

Jag går ständigt klädd i funktionskläder för att jag svettas så mycket då och då, för att sedan bli kastad till den andra ytterligheten - att jag fryser.

Funktionskläderna gör att svetten torkar fortare eller lägger sig på utsidan av plagget i alla fall, så jag slipper frysa av ständigt fuktiga kläder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Loulah, jisses, 19 cm är en sanslös minskning runt midjan! Grattis!

Ja det var förvånande mycket centimetrar som föll bort på så kort tid, men minskningen stannade av efter

detta så jag misstänker starkt att kroppen nu har gjort sig av med de flesta "onyttigheterna". Jag vet ju sedan

tidigare att jag inte tål vetemjöl och de andra sädesslagen så de hade jag redan undvikit nästan 1 år. Men julen

innehöll en hel del frossande så jag kanske fick i mig av det i alla fall hmm...? 

Efter 2 veckor så har ju kroppen inte hunnit anpassas så väl än till "fettdrift" (ketoadaption) så LCHF-perspektivet är, än, inte så relevant ur ett längre perspektiv.

Ur ETT kortare perspektiv är det dock väldigt relevant. Män har generellt mer muskelmassa än kvinnor. På glykosdrift så kommer musklerna att använda glykogen, dvs främst intramuskulärt lagrat glukos (finns en hel del i levern också men även små lager i ex. hjärnan). När du sedan växlar över till fettdrift så kommer initialt glykogennivåerna att sjunka betydligt samtidigt som musklerna gradvis övergår till användning av intramuskulära triglycerider. Eftersom varje gram glykogen binder ca 3-4 gram vatten så uppstår på lågkolhydratdieter ofta väldigt stora initiala viktminskningar vilket helt enkelt "bara" är vätska från de tömda glykogenlagren.

Viktminskningskillnaden mellan dig och din man kan då sannolikt förklaras mest genom just den diuretiska effekten av LCHF. Som man har han mer muskler vilket motiverar en högre viktminskning baserat på glykogentömning.

Maken har nu gått ned 8 kg i vikt på 3 veckor och jag står stilla nästan på 2,8 kg, det har inte

hänt speciellt mycket mer med mina mått. Från denna vecka så blir det lite mer grönsaker på tallriken

för oss båda. Maken äter mycket mer i mängd än vad jag gör så jag håller igen lite, men han har ju mer

motor i kroppen också som förbränner eftersom han har en skaplig muskelbas då han tränat hela sitt liv.

Den där midjeminskningen du fick tror jag dock vi får anlita högre makter för att förstå och förklara. ;) Men det är bara att tacka och ta emot! :)

Jag misstänker att det var en slags "avgiftningsprocess" svullnad i magen som försvunnit.

Nu funderar jag på om jag behöver minska på mejeriprodukter i kosten, jag har astma så

det kanske kan vara värt att prova att ta bort mejerierna och även se om jag blir bättre i

min astma och allergi, det verkar ju finnas vissa belägg för att jag kan bli bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Helena W!

Intressant tips med kanel. Jag har en följdfråga på det, sänker inte kanel blodtrycket också?

Jag har nämligen mycket lågt blodtryck och får yrsel ibland av det, så jag vet inte om jag vågar prova kanel.

Tror inte att kanel sänker blodtrycket utan jag tror att den hjälper blodsockret att hålla balansen. Det står i min bok om naturlig bot att kanel också ger värme i kroppen. Behöver inte vara så att man svettas och sånt utan annan värme ut i muskler. Det är kinserna som pratar om värme och kyla på ett annat sätt än vi.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg