Jump to content

Dadlar som sötningsmedel?

Peter B

Recommended Posts

Jag har några gånger förut blivit lite fundersam över dessa recept med massor av dadlar. Men nu senast såg jag att självaste Ann Fernholm gjorde reklam för ett sådant recept:
http://ettsotareblod.se/glad-pask-vilken-vardag/

chokladbollar.jpg

Självklart är detta bättre än rent socker men med det sagt så består dadlar i huvudsak av fruktsocker. Det känns som ganska troligt att vi kommer se en trend av produkter som kommer att vara sötade av torkade frukter eller olika sorters av juicekoncentrat. Jag har mycket svårt att tro att detta är en del av lösningen för de världshälsoproblem som överdriven sockerkonsumtion har skapat. Vad tror du? ;-)

Sk_rmklipp.jpg

...och det är inga "komplexa kolhydrater" vi pratar om när det gäller dadlar...

Sk_rmklipp.jpg

mandelfyllda_dadlar_med_chokladtopp.jpg

Mandelfyllda dadlar med choklad topp! Nyttigt mums?

• Like 3

Ann Fernholm är bra på många sätt, men just på den punkten håller jag inte med henne.

Sötsakerna ovan kan jag äta högst tre gånger om året.

De ytterst få gånger jag behöver lite sötning, tar jag en halv tsk råsocker eller honung.

• Like 4

Dadlar är ju godis. Att säga nåt annat är att lura sej själv. Men det är väl godis hon gör? Fast med mer äkta varor i rimlig mängd än vad som finns att köpa

Ja jag kan absolut inte sätta mig på några höga hästar när det gäller vad jag låter mina barn äta, det är mer principen att "marknadsföra" den här typen av recept som jag tycker att det är synd att man gör. Dock efter vad jag har läst på Anns Blogg är jag inte det minsta orolig för hennes barn. :)

Som jag ser det om barnen äter godis 1-2 ggr i veckan så kan de äta i princip vad de vill...det spelar ingen roll.

Om de börjar äta "godis" dagligen så gör det ingen större skillnad om det är dadelgodis eller godisnappar...blir sockermängden för stor och insulinpåslagen för stora, så kommer många av dem få metabola problem när de blir äldre. Jordnötsbollar som extra energi efter en tuff skoldag är ingen bra ide.

• Like 4

Blev också förvånad över detta recept. 20 dadlar och 2 msk lönnsirap är väldigt sött.

Jag kastar förstås nästan sten i glashus nu.

Själv gör jag nötbollar med smör, massor av olika nötter, rostade kokosflingor och sammanlagt 6-7 dadlar till mina barn – och mig – som "go-fika".

Smeten blir cirka 30 bollar, alltså mindre än en fjärdedels dadel per nötboll. Men detta är det enda "godis" mina barn äter, så jag är jättenöjd och barnen är jättenöjda. Jag vill ju att de också ska kunna ta sig en smaskig fika mitt i allt lchf-ande här hemma.

• Like 3

Meen.. pratar vi inte godis här?

Dvs en del ungar äter fortfarande godis.. tror jag iallafall.. det var decenier sedan jag själv åt sådant?

Då tycker jag det är bra mycket konstigare det där som jag ser i affären/lösgodishyllan.. en spann kemikalier med socker.. smakar skit redan i munnen.

• Like 4

Jag har sett det där receptet förr... Kan det ha varit i Coops "Mer Smak"? För att vara därifrån, måste jag säga att det var ett relativt bra recept. Det är ju absolut inte LCHF, där är vi förhoppningsvis överens. Men just som godis, sådant man stoppar i sig sällan och i begränsad mängd, tror även jag att det är bättre än det mesta du kan köpa i affären i lösviktshyllan. Till friska, aktiva barn kanske det är ok, förutsatt då just det där med sällan och begränsad mängd.

Jag har vid ett fåtal tillfällen sötat "chokladbollar" med torkade aprikoser (godare än dadlar i mitt tycke). Men jag har då använt ca fem aprikoser till 20 chokladbollar, vilket gett tillräcklig sötma för att även de mer sockerinvanda tyckt att de var goda.

Men allt beror ju på vad man jämför med. Dadelbollarna innehåller mycket socker, ingen tvekan om den saken. Sockret har dock sällskap av såväl vitaminer som fibrer. Och de innehåller inte emulgeringsmedel, stabiliseringsmedel, färgämnen och liknande kemikalier. Nej, det är inte nyttigt, men det finns ändå betydligt värre saker att stoppa i oss och våra barn. Så tror jag.

• Like 2

Jag tror tyvärr att vi kommer se mer och mer av olika "bars" som innehåller bara naturliga råvaror och som då många tror är ganska "nyttiga"...jag påstår helt fräckt ;-) bättre att äta kemikaliegodis på fredag och lördag än att ta en "hälsobar" till fikat varje dag. 

• Like 1

Jag tror tyvärr att vi kommer se mer och mer av olika "bars" som innehåller bara naturliga råvaror och som då många tror är ganska "nyttiga"...jag påstår helt fräckt ;-) bättre att äta kemikaliegodis på fredag och lördag än att ta en "hälsobar" till fikat varje dag. 

I så fall tror jag det är viktigt att veta vad man utgår från för mål. Om man behöver ligga under 50 gr kh om dagen av olika anledningar mindre av olika anledningar eller om man har livsstilssjukdommar att komma tillrätta med tror jag du har rätt. Men om man är frisk äter 50-100 gr kh och tränar mkt tror jag att den lilla mängden socker från en 10 grams boll är helt ok för hälsan.

Själv är jag helt ointresserad av godis både det som är "naturligt" det som är  "kemikaliefluff"

• Like 1

Du behöver inte ens vänta, det finns gott om hälsobars redan.. de flesta fullknökade med socker.

Likaså produkter "utan tillsatt socker".. fullknökade med naturligt socker.. från "bra råvaror"!

Grejen är.. fortfarande att saker som inte smakar sött är svåra att sälja!

• Like 1

I så fall tror jag det är viktigt att veta vad man utgår från för mål. Om man behöver ligga under 50 gr kh om dagen av olika anledningar mindre av olika anledningar eller om man har livsstilssjukdommar att komma tillrätta med tror jag du har rätt. Men om man är frisk äter 50-100 gr kh och tränar mkt tror jag att den lilla mängden socker från en 10 grams boll är helt ok för hälsan.

Själv är jag helt ointresserad av godis både det som är "naturligt" det som är  "kemikaliefluff"

Ja..om man tränar är det en annan sak...men jag tror precis som Ann F med flera att socker är värre än andra kolhydrater p g a fruktosen...och därför skadar inte extra försiktighet där...fruktosen från en hälsobar eller jordnötsboll är rimligen lika skadlig som den från godis.

....sen (det kan vara värt en egen tråd) så människor som tränar väldigt mycket har inte en längre livslängd än andra ... de flesta tror att det beror på att hjärtat på något sätt blir "övertränat"...men en alternativ hypotes man skulle kunna slänga in som orsak är den kopiösa mängd socker de flesta får i sig som tränar väldigt mycket. ;-)

• Like 3

Absolut! Jag är med dig helt angående onödigheten med socker. Men en liten liten dadelnötboll på 10-15 gram är inga kopiösa mängder socker för någon som äter massor av näringsrik mat varje dag. Jag har vänner som gör egna små snacks av olika grönsaker frön och lite dadel som de tar efter middagen tex, en liten boll av smak mest.

Det där med barn och ungdommars godisfixering är däremot ett stort problem.

Men...vad menar du med att "de flesta som tränar" får i sig kopiösa mängder socker? Menar du bars och energidrycker?

• Like 3