kvinna_79 Posted March 28, 2016 Share Posted March 28, 2016 Hej! Jag skulle vilja bli lite smalare och piggare, mest av ren fåfänga men samtidigt är det klart att man vill vara sund. Idag är jag 170 lång och väger 88. Grejen är att jag har en schizofreniliknande diagnos och förra gången jag provade LCHF gick det inte så bra. Jag skrev om det här http://forum.kostdoktorn.se/topic/7617-ketogen-kost-som-behandlingsmetod-vid-scizofreni/ . Då kallade jag mig Magnus_83 eftersom det tyvärr är så att män tas på större allvar än kvinnor även på nätet. Nu är jag dock mig själv. Varför då alls testa att gå på dieten igen? Köra huvudet i samma vägg två gånger? Jo, jag tror att det kan vara bra om jag bara får till det och dessutom var maten godare än annan "bantningsmat". Så jag vill köra huvudet i just den väggen igen! Men inte ensam. Det skulle vara bra med lite stöd från personer som vet mer. Det ska nog gå att få till, bara man är lite envis. Kan tillägga (för det är mycket viktigt) att jag sedan flera år är helt symtomfri, arbetar som alla andra (om än på deltid) och lever ett normalt liv. Diagnosen är mer som ett Damokles svärd som hänger över mig, än en faktor i levande livet. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted March 28, 2016 Share Posted March 28, 2016 Jag tror många kommer väldigt långt bara genom att ta bort gluten (och annan spannmål), socker och mejerier och att slopa processad mat, och äta riktig mat lagad från grunden. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted March 28, 2016 Share Posted March 28, 2016 Hej och välkommen tillbaks! :-) Ja, av vad jag såg i ditt förra inlägg så hade du inga goda erfarenheter av hur du gjorde tidigare så det kanske är en god ide att pröva något annat den här gången. Själv har jag inte erfarenhet från psykisk ohälsa så det kan jag inte hjälpa till med. Min historia är att jag mådde allmänt dåligt, var smått deprimerad och hade låg energi för några år sedan innan jag började med LCHF. Sen dess har det varit en motsatt resa. Jag har exprimenterat en del och förändrat min kost, mest för att se hur "lite" jag kan göra för att ändå uppleva hälsovinster. Det jag gör idag och som fungerar för mig är Ingen fruktost på vardagar Lite spannmål och bröd. Inget margarin och annat processat vegetabilsikt fett Rikligt med animaliskt fett som fet yogurt, grädde, smör, ost m.m. Motion ca 1h/vecka på morgonen på fastande mage Jag äter alltså i princip vanlig mat men upplever att det fungerar bra så länge jag undviker de värsta avarterna och hoppar över frukost på vardagar och motionerar regelbundet. Just periodisk fasta är mycket effektivt för att hålla nere insulinet, vilket verkar vara viktigt. Jag har hållt på med keto och sånt innan och det funkade bra det också, men det var ju lite omställningsbesvär och sånt. Så det här kan ju vara värt att testa för dig kanske? Lycka till! /Patrik 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kvinna_79 Posted March 28, 2016 Author Share Posted March 28, 2016 Tack för input! Jag ska börja lite enklare med det där med att byta ut lite grand. Samtidigt är jag lite envis som person och dessutom finns en lite undersökande ådra inom mig som säger att det borde kunna gå. Kanske ska starta en blogg om det redan idag - dag 1 liksom. Det är kul att blogga och jag har gjort det lite tidigare. Det där med att inte äta processad mat kommer jag att slarva med. Det är så att jag till råga på allt är lite smygvegetarian (även om jag slarvar nu och då). Jag kommer därför äta Quorn och vissa soja-produkter. Jag minns att ICAs veggobitar (som jag älskar) ligger på 3,5 på kolhydrater, så det är lugnt så långt. Men processade är de ju. Jag får ta det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted March 28, 2016 Share Posted March 28, 2016 79, lycka till, håller tummarna för dig. Berätta gärna mer specifikt hur och med vad du önskar stöd. Vill inte trampa på ömma tår, inte heller ge råd som kan vara onödiga. Kanske också bra om du berättar om en typisk vecka för dig, inkl dina kostvanor, sömn, vila, aktivitet etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 28, 2016 Share Posted March 28, 2016 Välkommen tillbaka som dig själv! "Varför då alls testa att gå på dieten igen? Köra huvudet i samma vägg två gånger?" Bra fråga det där.. läste din gamla tråd.. det är rätt tveksamt om LCHF utlöser något som helst.. fast säker kan man inte vara! Det främsta som brukar hända är dopaminbrist.. dvs hjärnan får inga sockerkickar längre och då kan man bli låg.. när man inte får sina feelgood kickar längre! Andra kallar det för sockerberoende! Egentligen handlar sådant om belöning genom mat/äta/godis/tröst.. något som rätt många utav oss dras med i brist på bättre liv! Det borde inte ens i sina extrema omställningsbesvär utlösa schizofrena anfall.. iallafall inte hormoniellt utan då kanske mer utav den mentala påfrestningen under övergången? "Jo, jag tror att det kan vara bra om jag bara får till det och dessutom var maten godare än annan "bantningsmat". Så jag vill köra huvudet i just den väggen igen! Men inte ensam." Vi är flera här som tar två steg fram osen ett tillbaka.. LCHF är lixom inte lösningen på allt. Fast jag håller med dig om att maten är godast.. så därför fortsätter vi nog iallafall och kämpar vidare med resten av problemen som kanske inte ens är kostrelaterade. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted March 28, 2016 Share Posted March 28, 2016 Tack för input! Jag ska börja lite enklare med det där med att byta ut lite grand. Samtidigt är jag lite envis som person och dessutom finns en lite undersökande ådra inom mig som säger att det borde kunna gå. Kanske ska starta en blogg om det redan idag - dag 1 liksom. Det är kul att blogga och jag har gjort det lite tidigare. Det där med att inte äta processad mat kommer jag att slarva med. Det är så att jag till råga på allt är lite smygvegetarian (även om jag slarvar nu och då). Jag kommer därför äta Quorn och vissa soja-produkter. Jag minns att ICAs veggobitar (som jag älskar) ligger på 3,5 på kolhydrater, så det är lugnt så långt. Men processade är de ju. Jag får ta det. Ja, alltså alla har ju olika åsikter men just sojaprodukter (förutom gammal hederlig Kikkoman sojasås) och quorn ser jag inte med blida ögon på. Riktiga "frankenfoods" i min mening :-) Men vegetariskt? Javisst! Lämna bara frysdisken och gå till mitten av butiken där dom riktiga grönsakerna finns och välj sånt som är i säsong. Vi frossade precis på smörslungad vit sparris med hollandais här hemma. Dock hade vi serranoskinka och en bit entrecote till också, så helt vegetariskt var det väl inte :-) 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kvinna_79 Posted March 28, 2016 Author Share Posted March 28, 2016 Ja, alltså alla har ju olika åsikter men just sojaprodukter (förutom gammal hederlig Kikkoman sojasås) och quorn ser jag inte med blida ögon på. Riktiga "frankenfoods" i min mening :-) Men vegetariskt? Javisst! Lämna bara frysdisken och gå till mitten av butiken där dom riktiga grönsakerna finns och välj sånt som är i säsong. Vi frossade precis på smörslungad vit sparris med hollandais här hemma. Dock hade vi serranoskinka och en bit entrecote till också, så helt vegetariskt var det väl inte :-) Visst äter jag grönsaker, men erkänn. LCHF - animaliskt = ovanjordsgrönsaker. Enbart! Det blir nog vare sig roligt eller nyttigt i längden. Nej, jag äter nog lite av det jag brukar. Behöver ju inte ens kalla det LCHF, jag kan kalla det NSJBMGNIV (nu ska jag banne mig gå ner i vikt). Om inte det är för långt? Då kan jag säga VUK = veggo utan kolhydrater. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 28, 2016 Share Posted March 28, 2016 Tips på vegetarisk LCHF! https://veglchf.wordpress.com/ https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/tag/vegetarisk-lchf/ Hoppa soyaprodukterna förutom Natto som du kan öka på. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kvinna_79 Posted March 28, 2016 Author Share Posted March 28, 2016 Tips på vegetarisk LCHF! https://veglchf.wordpress.com/ https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/tag/vegetarisk-lchf/ Hoppa soyaprodukterna förutom Natto som du kan öka på. Tack! Jag ska kolla. Tyvärr har jag inte hittat mycket på området. De som påstår att de har "vegetarisk LCHF" badar i ägg, till exempel. Det blir väl så att man måste tolka lite "snällt" för att få ihop det och då blir det lätt inte på riktigt. Men jag ska som sagt absolut titta. Tack, som sagt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted March 28, 2016 Share Posted March 28, 2016 Varför är du inne på veggospåret? Om det skulle innebära väsentliga fördelar att överge det, skulle du kunna tänka dig göra det? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kvinna_79 Posted March 28, 2016 Author Share Posted March 28, 2016 Varför är du inne på veggospåret? Om det skulle innebära väsentliga fördelar att överge det, skulle du kunna tänka dig göra det? Nja, fördelar för vem? Jag har ett bra argument för att undvika kött. Det är: www.djurfabriken.se Här finns material om hur det ser ut och hur det blir när vi ska massproducera kött så det räcker till alla. Här finns smygfilmer av alla de slag. Det är helt enkelt så att alla inte kan äta kött varje dag utan att det här är vad som blir av det. Och jag gillar inte det. Nu är jag, som sagt, trots detta inte totalvegetarian. Ibland äter jag kött, tar något krav-märkt. Men det är bara ett par gånger i månaden eller så. (Nu var min avsikt med att nämna det inte att jag skulle sitta här och predika! Jag predikar aldrig. Men jag svarar på frågan.) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted March 28, 2016 Share Posted March 28, 2016 Respekterar ditt svar å det fullaste, jag försöker själv bojkotta kass djurhållning (och även kass odling samt processning). Men, du behöver ju inte välja de animalierna. Finns ju vildfångad fisk, vilt, naturbetat, eko osv. Ps. Respekterar om du inte vill svara på #5, men skulle göra det lättare att komma med ev råd. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kvinna_79 Posted March 28, 2016 Author Share Posted March 28, 2016 Respekterar ditt svar å det fullaste, jag försöker själv bojkotta kass djurhållning (och även kass odling samt processning). Men, du behöver ju inte välja de animalierna. Finns ju vildfångad fisk, vilt, naturbetat, eko osv. Ps. Respekterar om du inte vill svara på #5, men skulle göra det lättare att komma med ev råd. Det är ingen fara med fråga 5, jag missade det bara. BTW så har jag typ inga ömma tår, så det är lugnt. Jag är riktigt bra på att prata om mig och sjukdom och allt sånt utan att ta det personligt, liksom. Jag svarar glatt imorgon, nu måste jag sova en sväng. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted March 28, 2016 Share Posted March 28, 2016 Kan inte låta bli att kommentera en sak. Filmer som är smygfilmade av Djurrättsalliansen ger nog inte en helt rättvis bild av djuruppfödning. Det finns djur som har det bra också. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted March 28, 2016 Share Posted March 28, 2016 Btw, glöm inte jämföra med ett scenario där alla ska födas med vegetabilier (och kosttillskott) av en lönsam industri... har ingen länk till nåt, men säger till om jag hittar. Annars finns boken The Vegetarian Myth av exveganen Lierre Keith. Men, denna tråd är din, och ska inte vara nån debatt om veggo. Ville bara förvissa mig om att ditt beslut var välgrundat, så att du inte skapar ev hälsorisker på fel grunder - i synnerhet inte med det där svärdet hängande över dig. Sov gott. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted March 29, 2016 Share Posted March 29, 2016 Visst äter jag grönsaker, men erkänn. LCHF - animaliskt = ovanjordsgrönsaker. Enbart! Det blir nog vare sig roligt eller nyttigt i längden. Nej, jag äter nog lite av det jag brukar. Behöver ju inte ens kalla det LCHF, jag kan kalla det NSJBMGNIV (nu ska jag banne mig gå ner i vikt). Om inte det är för långt? Då kan jag säga VUK = veggo utan kolhydrater. Jo visst. Strikt LCHF säger det. Men många inklusive jag själv, behöver inte äta strikt LCHF, utan det räcker att bara dra ner på dom sämsta kolhydraterna som bröd och bullar samt välja naturligt fett framför processat. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kvinna_79 Posted March 31, 2016 Author Share Posted March 31, 2016 79, lycka till, håller tummarna för dig. Berätta gärna mer specifikt hur och med vad du önskar stöd. Vill inte trampa på ömma tår, inte heller ge råd som kan vara onödiga. Kanske också bra om du berättar om en typisk vecka för dig, inkl dina kostvanor, sömn, vila, aktivitet etc. Så! Nu är jag tillbaka. Jag vet inte riktigt exakt vad jag ville med tråden, men jag tänkte väl mest att det kan kännas tryggt att det finns någon därute som jag kan bolla med om det är något. Om jag har tråden så kan jag ju dyka in och skriva lite snabbt när som helst, tänkte jag. Jag är ganska stillasittande, tyvärr. Det vill jag ändra på, men jag har ungefär en miljon ursäkter hela tiden. Sover bra. De här dagarna har jag räknat i FatSecret (bra app!) för att se ungefär hur jag ligger till så att jag inte tänker helt galet med portioner och så. Har legat lite högt i kolhydrater (bra precis 50 g / dag( (hur sjutton kommer ni under det - jag äter ju inget bröd eller så!). Kalorier mellan 1000 - 1500 (jag har inte ansträngt mig för att hålla ner dem, det bara blidde så). Inga psykotiska symtom vad jag märkt, 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kvinna_79 Posted March 31, 2016 Author Share Posted March 31, 2016 Kan inte låta bli att kommentera en sak. Filmer som är smygfilmade av Djurrättsalliansen ger nog inte en helt rättvis bild av djuruppfödning. Det finns djur som har det bra också. Okej, sista inlägget från mig i veggo-frågan. Nog för att man ska vara källkritisk, men det där tycker jag är att gå till överdrift. Det är ju som att säga att material om barnfattigdom / -utsatthet inte är så mycket att bry sig om eftersom det ofta kommer från Rädda Barnen. Djurrättsalliansen består av personer som värnar om djur. Alla är inte vegetarianer / veganer och fanns det bra gårdar bland de storskaliga skulle de så klart lyfta fram dem för att gynna dem och motverka de dåliga. Under ett par år besökte Djurrättsalliansen 190-200 (minns inte exakt) gårdar och smygfilmade. Det var bara en (1) av dem som inte anmäldes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted March 31, 2016 Share Posted March 31, 2016 kvinna_79, det var inte min meningen att det skulle bli en diskussion om kött kontra vegankost och man ska absolut vara källkritisk. Tyvärr tror jag inte på att Djurrättsalliansen skulle smygfilma gårdar med bra djurhållning. Det är min personliga åsikt. Och den står jag för. Jag vill självklart inte att djuren ska lida, men jag har inga problem med att äta kött. Det kött jag äter är ursprungsmärkt och gårdsslaktat. Jag skulle aldrig köpa kött som jag inte vet var det kommer ifrån. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted March 31, 2016 Share Posted March 31, 2016 Angående vegetabilier. Häromdagen gjorde jag faktiskt ett litet test på Livsmedelsverkets Matvanekollen. Där angav jag ungefär vad jag äter en normal middag. Sammanlagt blev det ca 450 gram grönsaker, 3 msk kokosgrädde, samt en bit lax på 125 g. Dessutom smör att steka i (jag brukar ta rejält med smör). Det visade sig innehålla sammanlagt 26 gram kolhydrater. Man kan alltså verkligen vräka på med grönsaker och ändå ligga runt 25 gram. Eftersom detta är mitt enda mål mat under dagen blir det inte mer än just dessa 25-26 gram kolhydrater under en dag. För övrigt får jag energi från kaffe med kokosolja. Jag har också vid något tillfälle kollat upp vilka näringsämnen (vitaminer och mineraler) jag får i mig baserat på en sådan typisk middag, och det enda som kunde ligga på bristsidan utifrån RDI (när jag inte äter fet fisk) var D-vitamin, vilket jag äter som kosttillskott. Vi är alla olika med olika vanor, men själv äter jag väldigt mycket mer grönsaker nu när jag äter LCHF än vad jag gjorde tidigare. Förr åt jag pliktskyldigast några gurkskivor, en körsbärstomat och ett salladsblad, kanske en liten morot och ett äpple till mellanmål. När jag sedan ersatte pasta/ris/potatis blev det huvudsakligen med nyttigare vegetabilier och sen fyllde jag på med fett som energikälla. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostgoten Posted April 3, 2016 Share Posted April 3, 2016 Så! Nu är jag tillbaka. Jag vet inte riktigt exakt vad jag ville med tråden, men jag tänkte väl mest att det kan kännas tryggt att det finns någon därute som jag kan bolla med om det är något. Om jag har tråden så kan jag ju dyka in och skriva lite snabbt när som helst, tänkte jag. Jag är ganska stillasittande, tyvärr. Det vill jag ändra på, men jag har ungefär en miljon ursäkter hela tiden. Sover bra. De här dagarna har jag räknat i FatSecret (bra app!) för att se ungefär hur jag ligger till så att jag inte tänker helt galet med portioner och så. Har legat lite högt i kolhydrater (bra precis 50 g / dag( (hur sjutton kommer ni under det - jag äter ju inget bröd eller så!). Kalorier mellan 1000 - 1500 (jag har inte ansträngt mig för att hålla ner dem, det bara blidde så). Inga psykotiska symtom vad jag märkt, Hej! Nu hoppar jag in här med en hypotes bara, men: Det kanske är väldigt bra att du ligger på runt 50g kh per dag, åtminstone en tid? Det blir en mindre snabb omställning för kropp och psyke då och det kan ju ha sina fördelar. Sedan tänkte jag på kalorinivåerna, 50 g kh av 1000-1500 kcal brukar innebära att det är det där med High Fat som inte riktigt blivit till. Du kan alltså successivt öka fettmängden lite. Jag tror, utan att veta, att det vore bra med kokosolja eftersom det sägs att den tas upp bra direkt, och din hjärna ska väl helst inte stressas mer än nödvändigt. Stort lycka till! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts