Jump to content

LCHF funkar INTE????

Trollmormor

Recommended Posts

HJÄLP!!! Nu vet jag snart inte vad jag ska göra. Jag gick ner 18 kg på 16 månader. Höll vikten i 15 månader. Och nu har jag gått UPP nästan 10 KG på 15 månader. Sakta men säkert. Enda förklaringen jag hittar är klimakteriet, men det är bara förklaringen. Det hjälper inte att jag vet VARFÖR. Hur får jag stopp på det????? :unsure:

• Like 3

HJÄLP!!! Nu vet jag snart inte vad jag ska göra. Jag gick ner 18 kg på 16 månader. Höll vikten i 15 månader. Och nu har jag gått UPP nästan 10 KG på 15 månader. Sakta men säkert. Enda förklaringen jag hittar är klimakteriet, men det är bara förklaringen. Det hjälper inte att jag vet VARFÖR. Hur får jag stopp på det????? :unsure:

Har kroppsformen förändrats också eller är det muskler du har fått? Såna väger ju mer än kroppsfett.

Tips från mig - stresshantering, mejerifritt, boosta med jättemycket ovanjordsgrönsaker, 16:8-fasta och lite mer kolhydrater på kvällarna? 

• Like 1

Nej, knappast muskler. Om dom inte har satt sej på utsidan av låren av nån mystisk anledning :). Kört 16.8 i stort sett dom senaste 3 åren. Stressar inte. Kan inte det eftersom min whiplashskada gör sej extra påmind då. Att minska på stressen har jag jobbat med i flera år. Hm, lite mer kolhydrater på kvällen? Dom mesta kolhydraterna äter jag på kvällen. Eller rättare sagt runt 5-tiden till middagen. Mejerifritt har jag inte testat, men det blir sällan mer än nån dl på en dag. Det som är störande är att jag nästan inte ändrat nåt i kosten och ändå går upp Det jag ändrat är att jag äter mer varierat och har slutat med mandelbrödet. Det borde väl ha en positiv inverkan på vikten? Tycker jag i varje fall :unsure:

• Like 3

Har gått ner mycket ett par gånger i mitt liv och passerat klimakteriet. Det enda som fungerar för viktnedgång för mig är fasta mer än en dag, tyvärr! Så jag fastar 2-7 dagar när det passar. Det funkar även under arbetsdagar. Blir lite hungrig då och då men det är förvånansvärt lätt. Lycka till!

• Like 2

Ja, jag vet att det finns en tråd innan. Fick bekräftat att jag inte är ensam, men inga tips eller råd i den tråden tyvärr. Om det nu ens finns några tips och råd som hjälper :unsure: . Och som jag skrev i den tråden så är viktuppgången det enda negativa jag märkt av klimakteriet. Jag kanske helt enkelt får vara nöjd med att slippa andra problem.

Jag mår ju bra för övrigt och det är faktiskt viktigast. Även om vikten börjar bli i överkant. När kläderna börjar krympa i garderoben är det inte lika kul längre :huh:

• Like 3

Inte för att det är till någon tröst, eller ens vetenskapligt, men jag undrar om inte många som närmar sig klimakteriet eller befinner sig i det lägger på sig några kilo helt naturligt för att behålla en del östrogen, då brist på östrogen kan ge lite övervikt.

Det kanske helt naturligt är så att vi ska bära på lite övervikt efter klimakteriet  :o

• Like 4

Inte för att det är till någon tröst, eller ens vetenskapligt, men jag undrar om inte många som närmar sig klimakteriet eller befinner sig i det lägger på sig några kilo helt naturligt för att behålla en del östrogen, då brist på östrogen kan ge lite övervikt.

Det kanske helt naturligt är så att vi ska bära på lite övervikt efter klimakteriet  :o

Ok...är det då så att äldre kvinnor i ursprungsbefolkningar har övervikt?

• Like 2

Ok...är det då så att äldre kvinnor i ursprungsbefolkningar har övervikt?

Ingen aning faktiskt, men idag och i vårt samhälle så utsätter vi oss för så mycket, som stör vår hormonbalans, och som vi många gånger inte kan göra så mycket åt. Då kanske det är kroppens "försvar" att upprätthålla en normal östrogenhalt för vår ålder med lite extra fett. Jag vet inte, det är bara spekulationer från mig.

Ingen aning faktiskt, men idag och i vårt samhälle så utsätter vi oss för så mycket, som stör vår hormonbalans, och som vi många gånger inte kan göra så mycket åt. Då kanske det är kroppens "försvar" att upprätthålla en normal östrogenhalt för vår ålder med lite extra fett. Jag vet inte, det är bara spekulationer från mig.

Jag är tveksam till detta. Men om jag följer ditt resonemang skulle kanske det  förklara att västvärldens befolkning eller alla med västerländsk livsstil får ökad vikt idag oavsett kön? Men jag tror mer på att vi exponeras för mer mat och samtidigt mindre naturlig rörelse samtidigt som ämnesomsättningen går mer i medelåldern.

Kan det vara din blodsockerhantering som ändrats? Vet du dina blodsockervärden? En bekant med typ 2 diabetes fick fina värden med potatismjöl o LCHF. Men plötsligt en dag stack blodsockret iväg. Kan ha blivit nån tillfällig vajsing med tarmfloran. Tog en liten tid så var han tillbaka på bra värden.

Jag tycker att du (om du har råd) ska kolla dina hormonvärden. Ta hjälp av någon som jobbar med hormontester (saliv) så att du får klart för dig hur din balans ser ut. Finns mycket att göra om du ligger tokigt till.

Du verkar ju ha bra koll på det du äter och är det "rätt" så måste ju felet ligga någon annanstans. Ibland hittar man svaret genom att utesluta allt annat. Allt går inte att fixa med kosten enbart. Med tanke på att du verkar vara i klimakteriet är hormonbalansen nästa naturliga sak att få koll på. Om du tidigare hade varit ordentligt mager och nu gott upp 10 kilo hade jag möjligen kunnat tycka att, eftersom fettväven är en östrogenproducent, det kan vara ok med en sådan viktuppgång. Men på din beskrivning låter det inte som om så var fallet. Att fettet sätter sig på låren tyder på att östrogenet är inblandat.

Tarmfloran kan absolut vara i obalans, då kan syrade grönsaker och resistent stärkelse vara värt att prova. Det lär i vilket fall som helst inte kunna skada.

Även om du mår bra så är din viktuppgång ett tecken på att allt inte står helt rätt till. Något sänker din ämnesomsättning och förmåga att bränna fettet. Att minska ner kolhydraterna hur mycket som helst är inte heller lösningen.

Men, i den inledande posten skriver ts Hur får jag stopp på viktökningen?

Om man går upp 10 kg i vikt tyder det på att man får i sig mer energi än man förbrukar.

Det är känt att ämnesomsättningen kan gå ner i klimakteriet. När ämnesomsättningen går ner förbrukar man mindre energi än innan. 

Om man vill stoppa viktökningen behöver man ta in en mängd energi som inte överstiger det man förbrukar. Då kan man bli hungrig, eftersom det blir ganska lite mat men man kommer inte att kunna gå upp 10 kg.

Som jag ser det är det två problem att lösa som man kan jobba med samtidigt:

1. Stoppa viktuppgången: Hitta den energinivå som är i balans med förbrukningen just nu och inte äta över den. Stå ut med hunger medan man söker lösningar på den minskade ämnesomsättningen. Om man inte gör detta så fortsätter ju vikten att öka medan man söker orsaker och lösningar på ämnesomsättningen.

2. Söka olika former av behandlingar som kan påverka ämnesomsättningen, om man behöver det.

• Like 1

Ja, mager har jag aldrig varit :P . Lite ytterligare info kanske är på sin plats. Jag är 58 år. 173 cm lång. När jag började med LCHF i april 2012 vägde jag 96,5 kg. I augusti 2013 var jag nere i ca 78 kg. Den vikten höll jag till december 2014. Sist mens oktober 2014. I december 2014 började vikten öka och nu vill jag knappt väga mej, jag ligger på ca 87-88.

Jag äter när jag är hungrig. Alternativet att äta mindre och vara hungrig finns inte. Där går gränsen :lol: .

Så svaret på varför jag gått upp är nog att det har med klimakteriet och hormoner att göra. Och att östrogenet är inblandat låter troligt. Frågan är bara hur? Till saken hör att jag har ett myom som har vuxit. Oklart hur mycket och under vilken period. När östrogenet minskar bör myomet minska om jag fattat rätt, men sen har det med progesteronet (heter det så?) att göra. Jag får nog läsa på lite där. Och visst vore det bra att göra hormontester, men det är ju en ekonomisk fråga.

Lite långsökt kanske, men kan det ha nån betydelse hur man fördelar fett/protein/kolhydrater över dagen?

• Like 1

Testa att äta lite mer åt paleo-hållet? Det fick iallafall fart på min viktnedgång! Alltså LCHF utan mejeriprodukter och med mer ovanjordsgrönsaker, verkar funka för många. Och tänk över om du äter mycket "LCHF-godkända" godsaker till helgerna. Det gjorde jag innan, och jag fattade verkligen inte varför jag hade så "svårt" att gå ner i vikt! Sen testade jag att inte festa till det till helgen utan äta riktig mat bara, och POFF, så hade jag inte svårt att gå ner i vikt längre ;D

Så, mina tips att testa i punktform:

1. Ta bort mejeriprodukterna (utom smör)

2. Mer grönsaker

3. Tänk över om du överäter eller äter något onödigt utöver RIKTIG mat.

4. Ät ingenting mer efter middagen, då är det nattfasta som gäller (och jag såg att du redan tillämpade 16:8!)

Lycka till! ;)

Mer grönsaker låter som en bra idé. I teorin i varje fall. Men saken är den att jag testat att äta mer ovanjordgrönsaker och jag mår inte lika bra av maten då. Dessutom så verkar det som om dom kolhydraterna ökar på hungern. Jag har efter 4 år konstaterat att det inte finns nåt som gör mej så hungrig som kolhydrater. Spelar ingen roll var dom kommer ifrån. :unsure:

Sen äter jag ingenting utöver riktig mat. Visst på dom här 4 åren har jag gjort avsteg, men bara då och då och aldrig mer än vid 1 tillfälle per gång/dag. Mår bara dåligt så det är inget som lockar. Och nu har jag inte ätit en smula av något utöver det som ingår i LCHF sen före jul.

Mejerifritt kanske är nåt att fundera på. Det känns bara som att det skulle bli väldigt mycket smör och även om det är gott med smör så finns det en gräns för vad jag kan äta. ;) 

Mer grönsaker låter som en bra idé. I teorin i varje fall. Men saken är den att jag testat att äta mer ovanjordgrönsaker och jag mår inte lika bra av maten då. Dessutom så verkar det som om dom kolhydraterna ökar på hungern. Jag har efter 4 år konstaterat att det inte finns nåt som gör mej så hungrig som kolhydrater. Spelar ingen roll var dom kommer ifrån. :unsure:

Sen äter jag ingenting utöver riktig mat. Visst på dom här 4 åren har jag gjort avsteg, men bara då och då och aldrig mer än vid 1 tillfälle per gång/dag. Mår bara dåligt så det är inget som lockar. Och nu har jag inte ätit en smula av något utöver det som ingår i LCHF sen före jul.

Mejerifritt kanske är nåt att fundera på. Det känns bara som att det skulle bli väldigt mycket smör och även om det är gott med smör så finns det en gräns för vad jag kan äta. ;)

Matiga grönsaker,  som kål och haricot vertes champinjoner sparris tycker jag ger ordentlig och långvarig mättnad om jag äter en rejäl portion och tillsammans med kött/fisk samt fett. Som cole slaw, eller en stor bit ugnsbakad vitkålsklyfta. Däremot de mer lätta grönsakerna som gurka, tomat och salladsblad upplever jag bara ger  tillfällig mättnad. Man håller ju lätt energimängden låg samtidigt som man får massor av näring, när man byter mejerierna mot grönsaker.

När jag testat med mer grönsaker så har det varit broccoli, vitkål, champinjoner, sparris mm. Hjälper inte. Jag blir hungrig efter några timmar. Sån är jag :P. Ju färre kolhydrater desto längre håller jag mej mätt.

Nu är jag kanske tjatig...men, om du blir hungrig efter några timmar har du nog ätit för lite tänker jag, snarare än att du skulle skapa riktig äkta hunger av just grönsakerna. Är det sug du menar?

Jag är lika dan om jag äter tex 200 gr karre 1 dl aioli och ca 50 gr grönsaker eller inga alls klarar jag att äta 1 ggr per dag lägger jag till mer grönsaker så är jag hungrig efter några timmar. Har kört 24 timmars fasta nu före påsk och gått alldeles förträffligt har ätit lite mer liberalt över påsk och mått dåligt ont i kroppen och trött. Kolhydraterna har kommit från sparris rädisor vitkål blomkål och lite lök.

• Like 1

Nej Angelico inte är du tjatig ;) . Nej, det är hunger och inte sug. Jag har lärt mej att känna skillnad. Och inte är det så att jag ätit mindre fett eller protein när jag ätit mer grönsaker. Samma mängd protein och snarare mer fett än mindre eftersom jag steker grönsakerna i smör.

Margaretha, vad skönt att höra att det finns fler som reagerar som jag. :) 

Nej Angelico inte är du tjatig ;) . Nej, det är hunger och inte sug. Jag har lärt mej att känna skillnad. Och inte är det så att jag ätit mindre fett eller protein när jag ätit mer grönsaker. Samma mängd protein och snarare mer fett än mindre eftersom jag steker grönsakerna i smör.

Ja jag känner äntligen någon som tror mig det har ibland känts som när jag åt efter tallriksmodellen och motionerade och gick upp i vikt kom till dietisten och hon sa jag ljög. Har ätit lchf i 9 år gick ned 15 kg snabbt och sedan stått still har sedan januari gått ned 10 kilo uteslutit nästan alla grönsaker och ätit 16:8 eller en ggr per dag.

• Like 3

Så vad betyder isåfall begreppet hunger, om man blir hungrig av att lägga till mer näring?

"Så vad betyder isåfall begreppet hunger, om man blir hungrig av att lägga till mer näring?" En väldigt bra fråga Angelico. Tyvärr har jag inget bra svar. Jag vet att jag blir hungrig av kolhydrater . Oavsett om dom innehåller näring eller inte. Det där med att inte äta godis före maten därför att man förstör matlusten som mamma tjatade om, det var nåt som jag inte fattade alls för jag var minst lika hungrig trots godis före maten. Det var först när jag började med LCHF som polletten trillade ner. Kolhydrater gör mej hungrig.

• Like 2

3

Jag testade mejerifritt en månad bara för att prova. Jag använde många recept från Birgitta Höglunds paleoblogg. Jag lyckades aldrig få till att vara utan ost men jag använder mycket mindre grädde och creme fraiche nu och youghurt inte alls

• Like 1

"Så vad betyder isåfall begreppet hunger, om man blir hungrig av att lägga till mer näring?" En väldigt bra fråga Angelico. Tyvärr har jag inget bra svar. Jag vet att jag blir hungrig av kolhydrater . Oavsett om dom innehåller näring eller inte. Det där med att inte äta godis före maten därför att man förstör matlusten som mamma tjatade om, det var nåt som jag inte fattade alls för jag var minst lika hungrig trots godis före maten. Det var först när jag började med LCHF som polletten trillade ner. Kolhydrater gör mej hungrig.

Okej :) Som jag tolkar begreppet hunger så är det en signal från kroppen att man behöver mer energi. Om det skapas en känsla av matbehov av att äta någonting näringsrikt menar jag att det är sug det handlar om. 

Angelico, nu hängde jag inte med alls :unsure: Kan du utveckla det?

Ja visst :). Men jag tar hjälp av wikipedia här om du ursäktar:

Hunger är en känsla som uppstår hos människor och djur då magsäcken är tom. Känslan av hunger uppstår genom aktivitet i ett hjärncentrum kallat för hypotalamus, som känner av den låga nivån av glukos i blodet och dessutom tar emot hormoner från magsäcken vilka signalerar att den är tom. 

• Like 1

Jag vet inte om det är ett bra tips, men jag köper numera kokosgrädde ibland istället för vanlig vispgrädde. Den har ungefär samma fördelning mellan fett, protein och kolhydrater som vanlig grädde, men hälften så mycket energi. Man kan alltså ta mer :)

För den fattige är det dock inget bra alternativ, klart dyrare än vanlig grädde där jag handlar.

• Like 1

Hej,

Ser att du fått flera olika bra tips redan. För att veta bättre vad som har störst chans att fungera för dig undrar jag om du har någon mer info? Tex, brukar du mäta blodglukos? Har den ändrats något? Du äter såpass lite kolisar att du borde ha ketoner I blodet. Har du testat detta? Har det ändrats? Hände något speciell innan du började gå upp igen. Sjuk? Antibiotika? Vaccination?

• Like 1

Kan för mitt liv inte klara av att kopiera inlägg så där snyggt så jag försöker svara ändå. :unsure:

Angelico: Med den beskrivningen av hunger så låter det definitivt som att jag känner hunger. När jag är osäker på om det är hunger eller sug brukar jag titta i kylskåpet om det finns nåt som lockar och det gör det i princip aldrig så då tar jag ett glas vatten och sen är det bra :).

SGK: Kokosgrädde har jag aldrig testat. Gillar inte riktigt kokossmak. Hur är kokosgrädde i jämförelse med kokosmjölk i smaken?

Till sist The Biochemist: Jag har aldrig mätt blodglukos. Någonsin. Jag har ingen aning om hur ett blodsockerfall känns. Blodprov i största allmänhet går bort. Livrädd för allt som är vasst :blink: . Jag kan inte komma på nånting som hände innan jag började gå upp i vikt förutom min sista mens ett par månader tidigare. Förutom whiplashskadan så är jag frisk och mår bra.

Uppriktigt sagt vet jag inte skillnaden mellan kokosgrädde och kokosmjölk. Det skulle kunna vara så att olika tillverkare benämner samma produkt olika. Den sort jag köper har 23 g fett per 100g. Säljs i samma typ av förpackning som vanlig grädde, alltså inte i plåtburkar.

Självklart blir det svårt om man inte tycker om kokossmaken. Jag använder kokosgrädde ungefär som crème fraiche, tillsätter t.ex. i wokade grönsaker (som jag äter nästan varje dag). Kanske det skulle gå att kamouflera smaken med olika kryddningar.

Ibland bakar jag veganska LCHF-bakverk (inte i första hand till mig själv, men för andra) och där är ju kokosgrädde räddaren i nöden.

Kokosgrädde smakar som kokosmjölk fast fetare :-).

Om du har svårt för smaken, blanda vispgrädde med lite kokosgrädde. Öka mängden kokosgrädde allteftersom.

Numer föredrar jag kokosgrädde i kaffet framför vispgrädde.

• Like 2

Ok, jag förstår. Med risk för att jag är lätt yrkesskadad när det gäller att mäta saker till höger och vänster så känns det som ett litet stick I fingret kan vara värt besväret.

Låt mig ge några exempel till varför jag ställde några frågor I tidigare inlägg

- Om viktproblem startat efter en antibiotika kur verkar det rimligt att börja analysera tarmfloran och/eller prova tillföra bakteriekulturer samt mat till dem (fibrer)

- Om viktproblem börjat efter vaccination kan det vara något åt autoimuna hållet och åtminstone gluten och kasein (mejerier) kan vara ett första steg att ta bort

- Om blodglukos gått upp och betahydroxybutyrat är hög (BHB är en keton) - Diabetes typ 1 varning

- Om blodglukos oförändrad, AcAc oförändrad, BHB ned - cellen upplever inte LCHF, antingen kommer för mycket kolhydrater in I cellen eller brist på fett (I mitokondrierna där förbränningen sker). Prova karnitin (eller bättre aceltyl-l-karnitin) som transporterar in långa fettsyror till mitokondrierna

- Om blodglukos upp, AcAc oförändrad, BHB ned - Tecken på mer insulin och insulinresistens. Prova resveratrol och styrketräning. Musklerna har buffert av kolhydrater och de behöver hjälpa till att ta upp glukos från blodet för att sänka nivån. Enda sättet att göra det är att köra slut på lagren av kolhydrater I musklerna. Även om du fastar och  har brist på kolhydrater kan musklerna inte släppa ifrån sina lager och ge till tex hjärnan som behöver. Systemet måste "dräneras" lokalt så att säga.

- Om blodglukos upp, AcAc ned, BHB ned - För mycket kolhydrater I systemet. Antingen från dieten eller att det omvandlas från sockeralkoholer eller protein.

Listan kan göras längre men jag tror du förstår min poäng. Antingen får man prova lite I blindo eller så får man ta lite prover och testa saker I den ordning som verkar mest sannolikt att ge effekt. För all del kan man ju prova typ allt på en gång också.

• Like 4

Ja, yrkesskadade är vi nog lite till mans så det är ingen fara :P. Att vara rädd för ett stick i fingret låter naturligtvis larvigt, men jag har nån fobi där för vassa saker :unsure: .

Antibiotika hade jag inte ätit på 20 år innan vikten började öka. Vaccination var ännu längre sen.

Sen hängde jag inte med på resten :huh:. Eller jo, det sista där: För mycket kolhydrater i systemet. Kolhydraterna i kosten hamnar absolut max på 20 gr per dag, men oftare runt 15 gr och jag har svårt att tänka mej att det skulle vara för mycket. Och sockeralkoholer är inget jag äter mer än ytterst sällan och då väldigt lite. Skulle kunna vara proteinet då. Något jag var inne på själv. Testade att minska, men den enda effekten det hade var att jag blev trött och orkeslös :(

• Like 1

Bio, så att jag hänger med i fikonspråket:

- AcAc; menar du aceton i utandningsluften som kommer av ketos?

- BHB; antar att du den keton man brukar mäta i blodet?

Bättre att ställa två frågor för mycket än för lite :)

• Like 1

Förmodligen långsökt med tanke på det låga mejeriintaget, men minns att Martina Johansson skrivit nåt om mejeriprotein vs annat protein. Att man inte ska minska protein generellt för vikminskning utan i så fall endast mejeriprotein. Står nog på hennes blogg.

• Like 1

Förmodligen långsökt med tanke på det låga mejeriintaget, men minns att Martina Johansson skrivit nåt om mejeriprotein vs annat protein. Att man inte ska minska protein generellt för vikminskning utan i så fall endast mejeriprotein. Står nog på hennes blogg.

speciellt om man vill bygga muskler!

• Like 2

Jag skulle rekommendera att du börjar räkna kalorier. Om du är hungrig hela tiden skulle jag prova att sakta återinföra lite långsamma kolhydrater i kosten och se om du får bättre mättnad efter ett tag medan du fortfarande ligger på samma mängd energi.

• Like 1