Trollmormor

LCHF funkar INTE????

Recommended Posts

HJÄLP!!! Nu vet jag snart inte vad jag ska göra. Jag gick ner 18 kg på 16 månader. Höll vikten i 15 månader. Och nu har jag gått UPP nästan 10 KG på 15 månader. Sakta men säkert. Enda förklaringen jag hittar är klimakteriet, men det är bara förklaringen. Det hjälper inte att jag vet VARFÖR. Hur får jag stopp på det????? :unsure:

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HJÄLP!!! Nu vet jag snart inte vad jag ska göra. Jag gick ner 18 kg på 16 månader. Höll vikten i 15 månader. Och nu har jag gått UPP nästan 10 KG på 15 månader. Sakta men säkert. Enda förklaringen jag hittar är klimakteriet, men det är bara förklaringen. Det hjälper inte att jag vet VARFÖR. Hur får jag stopp på det????? :unsure:

 

Har kroppsformen förändrats också eller är det muskler du har fått? Såna väger ju mer än kroppsfett.

 

Tips från mig - stresshantering, mejerifritt, boosta med jättemycket ovanjordsgrönsaker, 16:8-fasta och lite mer kolhydrater på kvällarna? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, knappast muskler. Om dom inte har satt sej på utsidan av låren av nån mystisk anledning :). Kört 16.8 i stort sett dom senaste 3 åren. Stressar inte. Kan inte det eftersom min whiplashskada gör sej extra påmind då. Att minska på stressen har jag jobbat med i flera år. Hm, lite mer kolhydrater på kvällen? Dom mesta kolhydraterna äter jag på kvällen. Eller rättare sagt runt 5-tiden till middagen. Mejerifritt har jag inte testat, men det blir sällan mer än nån dl på en dag. Det som är störande är att jag nästan inte ändrat nåt i kosten och ändå går upp Det jag ändrat är att jag äter mer varierat och har slutat med mandelbrödet. Det borde väl ha en positiv inverkan på vikten? Tycker jag i varje fall :unsure:

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att du inte överäter eller äter mer kolhydrater än innan när jag trodde jag åt bra kontrollvägde jag ett par dagar och vad jag överåt som jag inte trodde jag gjorde.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolhydraterna har jag koll på. Jag ligger mellan 10 och 20. Jag äter snarare mindre än jag tror dom gånger jag kollar. Jag kan inte tänka mej att jag överäter. Äter jag mindre blir jag ju inte mätt :unsure:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har gått ner mycket ett par gånger i mitt liv och passerat klimakteriet. Det enda som fungerar för viktnedgång för mig är fasta mer än en dag, tyvärr! Så jag fastar 2-7 dagar när det passar. Det funkar även under arbetsdagar. Blir lite hungrig då och då men det är förvånansvärt lätt. Lycka till!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du i övrigt pigg och frisk och orkar med som innan?

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag vet att det finns en tråd innan. Fick bekräftat att jag inte är ensam, men inga tips eller råd i den tråden tyvärr. Om det nu ens finns några tips och råd som hjälper :unsure: . Och som jag skrev i den tråden så är viktuppgången det enda negativa jag märkt av klimakteriet. Jag kanske helt enkelt får vara nöjd med att slippa andra problem.

 

Jag mår ju bra för övrigt och det är faktiskt viktigast. Även om vikten börjar bli i överkant. När kläderna börjar krympa i garderoben är det inte lika kul längre :huh:

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för att det är till någon tröst, eller ens vetenskapligt, men jag undrar om inte många som närmar sig klimakteriet eller befinner sig i det lägger på sig några kilo helt naturligt för att behålla en del östrogen, då brist på östrogen kan ge lite övervikt.

 

Det kanske helt naturligt är så att vi ska bära på lite övervikt efter klimakteriet  :o

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för att det är till någon tröst, eller ens vetenskapligt, men jag undrar om inte många som närmar sig klimakteriet eller befinner sig i det lägger på sig några kilo helt naturligt för att behålla en del östrogen, då brist på östrogen kan ge lite övervikt.

 

Det kanske helt naturligt är så att vi ska bära på lite övervikt efter klimakteriet  :o

Ok...är det då så att äldre kvinnor i ursprungsbefolkningar har övervikt?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du Syster, så är det nog att det är naturligt. Och lika naturligt är det att håret blir grått i en viss ålder, men inte blir det roligare för det :D  :D  :D  ;)

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok...är det då så att äldre kvinnor i ursprungsbefolkningar har övervikt?

Ingen aning faktiskt, men idag och i vårt samhälle så utsätter vi oss för så mycket, som stör vår hormonbalans, och som vi många gånger inte kan göra så mycket åt. Då kanske det är kroppens "försvar" att upprätthålla en normal östrogenhalt för vår ålder med lite extra fett. Jag vet inte, det är bara spekulationer från mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen aning faktiskt, men idag och i vårt samhälle så utsätter vi oss för så mycket, som stör vår hormonbalans, och som vi många gånger inte kan göra så mycket åt. Då kanske det är kroppens "försvar" att upprätthålla en normal östrogenhalt för vår ålder med lite extra fett. Jag vet inte, det är bara spekulationer från mig.

Jag är tveksam till detta. Men om jag följer ditt resonemang skulle kanske det  förklara att västvärldens befolkning eller alla med västerländsk livsstil får ökad vikt idag oavsett kön? Men jag tror mer på att vi exponeras för mer mat och samtidigt mindre naturlig rörelse samtidigt som ämnesomsättningen går mer i medelåldern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kurar på ämnesomsättningen. Trollmormor, råkar det vara så att du ofta känner dig frusen och typ låg? Har du några sköldkörtelvärden?

 

Svårt att konsulta över nätet med begränsad info...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var lite frusen under en kort period, men det berodde nog mest på att det var vinter ute. :P  Jag har aldrig haft någon anledning att kolla sköldkörteln. Känner mej frisk för övrigt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LOL, som man frågar får man svar :D Vet du hur många kalorier du typiskt får i dig per dag? Får du i dig hyfsat med jod?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara din blodsockerhantering som ändrats? Vet du dina blodsockervärden? En bekant med typ 2 diabetes fick fina värden med potatismjöl o LCHF. Men plötsligt en dag stack blodsockret iväg. Kan ha blivit nån tillfällig vajsing med tarmfloran. Tog en liten tid så var han tillbaka på bra värden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du (om du har råd) ska kolla dina hormonvärden. Ta hjälp av någon som jobbar med hormontester (saliv) så att du får klart för dig hur din balans ser ut. Finns mycket att göra om du ligger tokigt till.

 

Du verkar ju ha bra koll på det du äter och är det "rätt" så måste ju felet ligga någon annanstans. Ibland hittar man svaret genom att utesluta allt annat. Allt går inte att fixa med kosten enbart. Med tanke på att du verkar vara i klimakteriet är hormonbalansen nästa naturliga sak att få koll på. Om du tidigare hade varit ordentligt mager och nu gott upp 10 kilo hade jag möjligen kunnat tycka att, eftersom fettväven är en östrogenproducent, det kan vara ok med en sådan viktuppgång. Men på din beskrivning låter det inte som om så var fallet. Att fettet sätter sig på låren tyder på att östrogenet är inblandat.

 

Tarmfloran kan absolut vara i obalans, då kan syrade grönsaker och resistent stärkelse vara värt att prova. Det lär i vilket fall som helst inte kunna skada.

 

Även om du mår bra så är din viktuppgång ett tecken på att allt inte står helt rätt till. Något sänker din ämnesomsättning och förmåga att bränna fettet. Att minska ner kolhydraterna hur mycket som helst är inte heller lösningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men, i den inledande posten skriver ts Hur får jag stopp på viktökningen?

Om man går upp 10 kg i vikt tyder det på att man får i sig mer energi än man förbrukar.

Det är känt att ämnesomsättningen kan gå ner i klimakteriet. När ämnesomsättningen går ner förbrukar man mindre energi än innan. 

Om man vill stoppa viktökningen behöver man ta in en mängd energi som inte överstiger det man förbrukar. Då kan man bli hungrig, eftersom det blir ganska lite mat men man kommer inte att kunna gå upp 10 kg.

Som jag ser det är det två problem att lösa som man kan jobba med samtidigt:

1. Stoppa viktuppgången: Hitta den energinivå som är i balans med förbrukningen just nu och inte äta över den. Stå ut med hunger medan man söker lösningar på den minskade ämnesomsättningen. Om man inte gör detta så fortsätter ju vikten att öka medan man söker orsaker och lösningar på ämnesomsättningen.

2. Söka olika former av behandlingar som kan påverka ämnesomsättningen, om man behöver det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, mager har jag aldrig varit :P . Lite ytterligare info kanske är på sin plats. Jag är 58 år. 173 cm lång. När jag började med LCHF i april 2012 vägde jag 96,5 kg. I augusti 2013 var jag nere i ca 78 kg. Den vikten höll jag till december 2014. Sist mens oktober 2014. I december 2014 började vikten öka och nu vill jag knappt väga mej, jag ligger på ca 87-88.

 

Jag äter när jag är hungrig. Alternativet att äta mindre och vara hungrig finns inte. Där går gränsen :lol: .

 

Så svaret på varför jag gått upp är nog att det har med klimakteriet och hormoner att göra. Och att östrogenet är inblandat låter troligt. Frågan är bara hur? Till saken hör att jag har ett myom som har vuxit. Oklart hur mycket och under vilken period. När östrogenet minskar bör myomet minska om jag fattat rätt, men sen har det med progesteronet (heter det så?) att göra. Jag får nog läsa på lite där. Och visst vore det bra att göra hormontester, men det är ju en ekonomisk fråga.

 

Lite långsökt kanske, men kan det ha nån betydelse hur man fördelar fett/protein/kolhydrater över dagen?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa att äta lite mer åt paleo-hållet? Det fick iallafall fart på min viktnedgång! Alltså LCHF utan mejeriprodukter och med mer ovanjordsgrönsaker, verkar funka för många. Och tänk över om du äter mycket "LCHF-godkända" godsaker till helgerna. Det gjorde jag innan, och jag fattade verkligen inte varför jag hade så "svårt" att gå ner i vikt! Sen testade jag att inte festa till det till helgen utan äta riktig mat bara, och POFF, så hade jag inte svårt att gå ner i vikt längre ;D

 

Så, mina tips att testa i punktform:

1. Ta bort mejeriprodukterna (utom smör)

2. Mer grönsaker

3. Tänk över om du överäter eller äter något onödigt utöver RIKTIG mat.

4. Ät ingenting mer efter middagen, då är det nattfasta som gäller (och jag såg att du redan tillämpade 16:8!)

 

Lycka till! ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mer grönsaker låter som en bra idé. I teorin i varje fall. Men saken är den att jag testat att äta mer ovanjordgrönsaker och jag mår inte lika bra av maten då. Dessutom så verkar det som om dom kolhydraterna ökar på hungern. Jag har efter 4 år konstaterat att det inte finns nåt som gör mej så hungrig som kolhydrater. Spelar ingen roll var dom kommer ifrån. :unsure:

 

Sen äter jag ingenting utöver riktig mat. Visst på dom här 4 åren har jag gjort avsteg, men bara då och då och aldrig mer än vid 1 tillfälle per gång/dag. Mår bara dåligt så det är inget som lockar. Och nu har jag inte ätit en smula av något utöver det som ingår i LCHF sen före jul.

 

Mejerifritt kanske är nåt att fundera på. Det känns bara som att det skulle bli väldigt mycket smör och även om det är gott med smör så finns det en gräns för vad jag kan äta. ;) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mer grönsaker låter som en bra idé. I teorin i varje fall. Men saken är den att jag testat att äta mer ovanjordgrönsaker och jag mår inte lika bra av maten då. Dessutom så verkar det som om dom kolhydraterna ökar på hungern. Jag har efter 4 år konstaterat att det inte finns nåt som gör mej så hungrig som kolhydrater. Spelar ingen roll var dom kommer ifrån. :unsure:

 

Sen äter jag ingenting utöver riktig mat. Visst på dom här 4 åren har jag gjort avsteg, men bara då och då och aldrig mer än vid 1 tillfälle per gång/dag. Mår bara dåligt så det är inget som lockar. Och nu har jag inte ätit en smula av något utöver det som ingår i LCHF sen före jul.

 

Mejerifritt kanske är nåt att fundera på. Det känns bara som att det skulle bli väldigt mycket smör och även om det är gott med smör så finns det en gräns för vad jag kan äta. ;)

Matiga grönsaker,  som kål och haricot vertes champinjoner sparris tycker jag ger ordentlig och långvarig mättnad om jag äter en rejäl portion och tillsammans med kött/fisk samt fett. Som cole slaw, eller en stor bit ugnsbakad vitkålsklyfta. Däremot de mer lätta grönsakerna som gurka, tomat och salladsblad upplever jag bara ger  tillfällig mättnad. Man håller ju lätt energimängden låg samtidigt som man får massor av näring, när man byter mejerierna mot grönsaker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag testat med mer grönsaker så har det varit broccoli, vitkål, champinjoner, sparris mm. Hjälper inte. Jag blir hungrig efter några timmar. Sån är jag :P. Ju färre kolhydrater desto längre håller jag mej mätt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.