Jump to content

Från Öst till Väst

Recommended Posts

Härlig historia, den tackar jag för  :)

Upplevde själv något liknande i min ungdom, när jag spenderade ett halvt år i Thailand, jag hade aldrig mått så bra som jag gjorde då, och det tog ett tag innan jag satte det i samband med kosten, trodde då att det uteslutande var solens och värmens förtjänst.

• Like 6

Intressant läsning! Välkommen till forumet, nu känns du inte det minsta anonym längre ;)

Det där med ister i den kinesiska matlagningen var alldeles nytt för mig. Jag som bara ha erfarenhet av kinesisk mat från diverse krogar här hemma har en något trist uppfattning om maten. Mår alltid ganska dåligt dagen efter kina, thai etc. Beklämmande att den hälsosamma och genuina kosten håller på att ge vika för den västerländska. Håller tummarna för att det tar riktigt lång tid, så lång tid att den där kinesiska Kostdoktorn hinner dyka upp...

• Like 4

Precis vad jag hoppades på;] Stort tack själva för välkomnandet! Håller med om att Kina-maten här i Sverige inte är mycket att ha, den har nästan inget gemensamt med kinesisk husmanskost. Intressant nog är det ofta likadant ställt med västerländsk mat på restauranger i Kina, man använder sig av västerländska namn på maträtterna men anpassar innehåll och kryddning efter vad man tror kineser skulle föredra.. Med resultatet att man som västerlänning ofta blir förvånad och kanske till och med besviken om man köpt något man saknar hemifrån. 

• Like 1