Christinah60

Smör

Recommended Posts

Det rekommenderas äkta smör framför alla andra samtidigt som man ska akta sig för mättat fett. Smör innehåller 52% mättat fett, hur går det ihop?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mycket mättat fett höjer kolesterolhalten. Enkelmättat o fleromättade fetter bränner fett bättre än mättat. Mättat är bättre än transfetter men inte bra. Om du googlar på mättat fett kan du hitta mycket fakta. Jag förstår inte varför vi då rek det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja men där står oxå att det är bevisat att mättat fett ökar risken både för hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes.

Det att det är bäst att blanda de olika typerna av fett. Alltså är det ju inte bra att lchf rek typ bara smör. Jag har kört med lchf i drygt ett år nu o mår så bra utan kolhydrater att jag inte vill sluta men blir oroad över fettbiten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm ... jag brukar variera mina fetkällor: smör, fet fisk, olivolja, avokado, ägg, kokosolja, fettranden på kött mm.

 

I slutändan jämnar det nog ut sig och blir nyttigt.  :)

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja men där står oxå att det är bevisat att mättat fett ökar risken både för hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes.

 

Så här står det och det betyder något helt annat:

 

Det bör påpekas att det inte finns något vetenskapligt stöd för att mättat fett i maten ökar risken för hjärt-kärlsjukdomar (1, 2), men däremot finns det bevis för att ökad mängd mättat fett i blodet ökar risken för hjärt-kärlsjukdomar (3, 4) inklusive diabetes (5, 6). Studier har visat att en lågkolhydratkost med mycket fett minskar cirkulerande mättat fett i blodet (7, 8). Saken är uppenbar, eller hur?

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja Anna, det som det bästa o jag kommer oxå att återgå till det.

Men nog är det jobbigt att känna att man inte kan lita på det som rek. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vissa sidor står det så och på andra står det så. Man blir nästan schizofren. :(

Trollmormor, det var på becel.se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trollmormor. Du hänvisade till en nederländsk undersökning som testat 36000 pers men det är det jag syftar till. Det har gjorts så många undersökningar om allt möjligt då resultaten motsäger varandra. Hur ska vi kunna lita på någon av dem?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vissa sidor står det så och på andra står det så. Man blir nästan schizofren. :(

Trollmormor, det var på becel.se.

Men brukar du använda företagsreklam som faktakälla? Becell säljer ju margarin.

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Becel skulle jag inte lita på för fem öre. Dom gör allt för att sälja sina egna produkter. Och visst, det finns alltid studier som visar motsatsen oavsett vad det gäller. Jag brukar tänka på samma sätt när det gäller kost och hälsa som med politik och religion. Man får läsa på och se vad som känns rätt för en själv helt enkelt. Och sen bestämma sej för vad man tror på :P

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angelico. Nej jag vet att de säkert är partiska men än en gång, hur ska vi kunna lita på någon undersökning alls? Finns det någon som är helt opartisk? Som inte sponsras av någon?

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trollmormor. Du hänvisade till en nederländsk undersökning som testat 36000 pers men det är det jag syftar till. Det har gjorts så många undersökningar om allt möjligt då resultaten motsäger varandra. Hur ska vi kunna lita på någon av dem?

 

Vem ska man lita på? Ja, det är ju inte helt lätt. Vilken kost mår man bäst på själv, man får pröva och känna sig fram själv. Sen kan man ju mäta hälsovärden som kolesterol, inflammationsmarkörer mm. Folk här brukar var frikostiga med att dela med sig av sina provsvar, och det är i princip enbart jättefina resultat.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angelico. Nej jag vet att de säkert är partiska men än en gång, hur ska vi kunna lita på någon undersökning alls? Finns det någon som är helt opartisk? Som inte sponsras av någon?

Du kan lita på att vi inte ska äta margarin i alla fall.

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trollmormor. Ja man får göra det men det irriterar mig något mycket att vi inte ska kunna få känna oss trygga med de undersökningar som görs. Lycka till du med.

 

Totto. Då kanske vi kan se på dig som resultatet av ett "är smör farligt"-test?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Totto. Margarin har jag aldrig ätit, det är rent äckligt. Bregott har vi kört med o det känns lite bättre, bara runt 35%.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Opartiska studier på kost och hälsa finns nog inte. Ingen vill bekosta något som inte går att tjäna pengar på. :wacko:

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eh.. gamla studier studerade "mättat fett och transfett", dvs de slog ihop alla hårda fetter.. det var där hypotesen uppstod.

 

På den tiden baserades margarin på industriella transfetter.. de är i princip de enda fetter som med säkerhet kan säga vara ohälsosamma med rätt hög evidens.

 

På så sätt är det margarin som gett alla mättade fetter dåligt rykte.

 

Och således så industriella transfetter i dag antingen förbjudna eller kraftigt begränsade i livsmedel.. margarin görs i dag främst utav mättade växtfetter.. typ palmolja.

 

Man kan ha synpunkter på palmolja oxå.. men då främst av miljöhänsyn.

 

Sen så, numera vet man lite mer.. tex om du äter mycket naturligt mättade fetter så har de lägre andel i blodet än om du äter mycket snabba kolhydrater.

 

Varför det kan man fråga sig.. jo vid högfettkost så oxideras fett till energi medans under en högkolhydratkost så stängs fettoxidationen av.. samt att det bildas mer mättade fetter i levern.

 

"Under de senaste tre decennierna har hela västvärlden rekommenderats äta mindre av såväl totalfett som mättat fett för att undvika hjärt–kärlsjukdom och cancer. Grunden har varit ett antal observationsstudier som visade att befolkningsgrupper med höga intag av mättat fett löpte hög risk för hjärt–kärlsjukdom och ökad dödlighet. Andra studier visade att man genom att sänka intaget av mättat fett under kort tid (veckor, månader) kunde sänka serumkolesterol, den faktor man ansett vara länken mellan mättat fett i kosten och risk för hjärt–kärlsjukdom. På dessa vetenskapliga grunder har det bedrivits en intensiv kampanj för att minska mättat fett i kosten i primärpreventivt syfte. Även om vissa forskare ifrågasatt grunderna har de stora vetenskapliga sammanslutningarna och nationella ansvariga organen varit eniga, och budskapet har kraftfullt trummats igenom.

 


Inget stöd för att högt fettintag är farligt

De senaste svenska kostrekommendationerna från 2005 http.//www.slv.se säger: Totalintaget av fett bör begränsas till 25–35 energiprocent och intaget av mättat fett plus transfett till omkring 10 procent av energiintaget. De amerikanska riktlinjerna för förebyggande av hjärt–kärlsjukdom är mycket snarlika [1].

Senare års forskning har emellertid inte kunnat stödja hypotesen att vare sig höga intag av totalfett eller av mättat fett är farliga. Harvardgruppen har i en serie studier [2, 3] visat att högt intag av vare sig totalfett eller mättat fett var associerat med risk att insjukna i hjärt–kärlsjukdom. I Malmö har vi visat närmast identiska fynd som i Harvardgruppens studier vad gäller effekter av totalt energiintag och fettintag baserat på prospektiva data från Malmö Kost Cancer, en stor befolkningsstudie (n=28098) med en kostregistrering vid baslinjeundersökningen 1992–1996 [4-6]. Populationsbaserade studier av intag av totalfett respektive mättat fett i relation till risken att utveckla bröstcancer [7] och koloncancer [8] har inte heller kunnat påvisa ett signifikant positivt risksamband.

Nyligen presenteras tre publikationer baserade på samma amerikanska kvinnoprojekt – The Women´s Health Initiative (WHI). Hela 19000 kvinnor minskade sitt intag av fett från i medeltal 38 procent till 29 procent under åtta år. Även intaget av mättat fett sjönk signifikant: 3 procent jämfört med intaget i kontrollgruppen. Förändringen påverkade dock inte risken för bröstcancer [9], tjocktarmscancer [10] eller hjärt–kärlsjukdom [11]. Resultaten är i linje med de tidigare nämnda observationsstudierna från Harvard och Malmö: andelen fett i kosten förefaller inte påverka risken för dessa allvarliga sjukdomar."

 

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=%208291

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och vem är du sponsrad av? Nä, jag skojar bara. Det där låter som bra o logisk info. Jag ska testa en period igen med bara smör o känna hur det känns. Det är så svårt att öka något som man tycker känns fel.

 

Tack snälla för din info.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs denna artikel, den handlar om mediciner och utvecklingen.  Det är samma krafter bakom kost-forskningen. Allt styrs från makt-eliten i USA, Rockefeller med flera.   Mycket klargörande.  Unilever, Becel, ägs av denna makt-elit.

 

http://newsvoice.se/2015/12/31/rockefellers-och-lakemedelsindustrin/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.