Christinah60 Posted March 28, 2016 Share Posted March 28, 2016 Det rekommenderas äkta smör framför alla andra samtidigt som man ska akta sig för mättat fett. Smör innehåller 52% mättat fett, hur går det ihop? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Zepp Posted March 28, 2016 Popular Post Share Posted March 28, 2016 Det rekommenderas äkta smör framför alla andra samtidigt som man ska akta sig för mättat fett. Smör innehåller 52% mättat fett, hur går det ihop? Nu hänger jag inte med riktigt.. varför skall man akta sig för mättat fett? Resten av fetterna är enkelomättade och fleromättade. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christinah60 Posted March 28, 2016 Author Share Posted March 28, 2016 För mycket mättat fett höjer kolesterolhalten. Enkelmättat o fleromättade fetter bränner fett bättre än mättat. Mättat är bättre än transfetter men inte bra. Om du googlar på mättat fett kan du hitta mycket fakta. Jag förstår inte varför vi då rek det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post iAnna Posted March 28, 2016 Popular Post Share Posted March 28, 2016 Hej!Jag tror du behöver läsa på om fetter. http://www.jonasbergqvist.se/mattat-fett-ar-bra 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christinah60 Posted March 28, 2016 Author Share Posted March 28, 2016 Ja men där står oxå att det är bevisat att mättat fett ökar risken både för hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes. Det att det är bäst att blanda de olika typerna av fett. Alltså är det ju inte bra att lchf rek typ bara smör. Jag har kört med lchf i drygt ett år nu o mår så bra utan kolhydrater att jag inte vill sluta men blir oroad över fettbiten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted March 28, 2016 Share Posted March 28, 2016 Hm ... jag brukar variera mina fetkällor: smör, fet fisk, olivolja, avokado, ägg, kokosolja, fettranden på kött mm. I slutändan jämnar det nog ut sig och blir nyttigt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted March 28, 2016 Share Posted March 28, 2016 Ja men där står oxå att det är bevisat att mättat fett ökar risken både för hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes. Så här står det och det betyder något helt annat: Det bör påpekas att det inte finns något vetenskapligt stöd för att mättat fett i maten ökar risken för hjärt-kärlsjukdomar (1, 2), men däremot finns det bevis för att ökad mängd mättat fett i blodet ökar risken för hjärt-kärlsjukdomar (3, 4) inklusive diabetes (5, 6). Studier har visat att en lågkolhydratkost med mycket fett minskar cirkulerande mättat fett i blodet (7, 8). Saken är uppenbar, eller hur? 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted March 28, 2016 Share Posted March 28, 2016 Var har du läst det? Livsmedelsverkets hemsida? Dom vet oftast inte vad dom pratar om och är väldigt ovilliga att ta till sej nya kunskaper. http://www.kostdoktorn.se/ny-studie-de-som-ater-mer-mattat-fett-far-mindre-hjartsjukdom 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christinah60 Posted March 28, 2016 Author Share Posted March 28, 2016 Ja Anna, det som det bästa o jag kommer oxå att återgå till det. Men nog är det jobbigt att känna att man inte kan lita på det som rek. Lycka till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christinah60 Posted March 28, 2016 Author Share Posted March 28, 2016 På vissa sidor står det så och på andra står det så. Man blir nästan schizofren. Trollmormor, det var på becel.se. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christinah60 Posted March 28, 2016 Author Share Posted March 28, 2016 Trollmormor. Du hänvisade till en nederländsk undersökning som testat 36000 pers men det är det jag syftar till. Det har gjorts så många undersökningar om allt möjligt då resultaten motsäger varandra. Hur ska vi kunna lita på någon av dem? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Totto Posted March 28, 2016 Popular Post Share Posted March 28, 2016 Jag är arkeolog och inte dietist men är det något vi ätit under alla människoliv är det ju animalistkt fett. I alla fall inte växtoljor! Mitt LDL gått ner avsevärt de sista åren och jag lever på smör, mer eller mindre. Det går åt ett halvkilo per vecka i det här hushållet och det är bara jag som bor här. 12 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 28, 2016 Share Posted March 28, 2016 På vissa sidor står det så och på andra står det så. Man blir nästan schizofren. Trollmormor, det var på becel.se. Men brukar du använda företagsreklam som faktakälla? Becell säljer ju margarin. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted March 28, 2016 Share Posted March 28, 2016 Becel skulle jag inte lita på för fem öre. Dom gör allt för att sälja sina egna produkter. Och visst, det finns alltid studier som visar motsatsen oavsett vad det gäller. Jag brukar tänka på samma sätt när det gäller kost och hälsa som med politik och religion. Man får läsa på och se vad som känns rätt för en själv helt enkelt. Och sen bestämma sej för vad man tror på 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christinah60 Posted March 28, 2016 Author Share Posted March 28, 2016 Angelico. Nej jag vet att de säkert är partiska men än en gång, hur ska vi kunna lita på någon undersökning alls? Finns det någon som är helt opartisk? Som inte sponsras av någon? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted March 28, 2016 Share Posted March 28, 2016 Trollmormor. Du hänvisade till en nederländsk undersökning som testat 36000 pers men det är det jag syftar till. Det har gjorts så många undersökningar om allt möjligt då resultaten motsäger varandra. Hur ska vi kunna lita på någon av dem? Vem ska man lita på? Ja, det är ju inte helt lätt. Vilken kost mår man bäst på själv, man får pröva och känna sig fram själv. Sen kan man ju mäta hälsovärden som kolesterol, inflammationsmarkörer mm. Folk här brukar var frikostiga med att dela med sig av sina provsvar, och det är i princip enbart jättefina resultat. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted March 28, 2016 Share Posted March 28, 2016 Angelico. Nej jag vet att de säkert är partiska men än en gång, hur ska vi kunna lita på någon undersökning alls? Finns det någon som är helt opartisk? Som inte sponsras av någon? Du kan lita på att vi inte ska äta margarin i alla fall. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christinah60 Posted March 28, 2016 Author Share Posted March 28, 2016 Trollmormor. Ja man får göra det men det irriterar mig något mycket att vi inte ska kunna få känna oss trygga med de undersökningar som görs. Lycka till du med. Totto. Då kanske vi kan se på dig som resultatet av ett "är smör farligt"-test? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christinah60 Posted March 28, 2016 Author Share Posted March 28, 2016 Totto. Margarin har jag aldrig ätit, det är rent äckligt. Bregott har vi kört med o det känns lite bättre, bara runt 35%. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted March 28, 2016 Share Posted March 28, 2016 Opartiska studier på kost och hälsa finns nog inte. Ingen vill bekosta något som inte går att tjäna pengar på. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 28, 2016 Share Posted March 28, 2016 Eh.. gamla studier studerade "mättat fett och transfett", dvs de slog ihop alla hårda fetter.. det var där hypotesen uppstod. På den tiden baserades margarin på industriella transfetter.. de är i princip de enda fetter som med säkerhet kan säga vara ohälsosamma med rätt hög evidens. På så sätt är det margarin som gett alla mättade fetter dåligt rykte. Och således så industriella transfetter i dag antingen förbjudna eller kraftigt begränsade i livsmedel.. margarin görs i dag främst utav mättade växtfetter.. typ palmolja. Man kan ha synpunkter på palmolja oxå.. men då främst av miljöhänsyn. Sen så, numera vet man lite mer.. tex om du äter mycket naturligt mättade fetter så har de lägre andel i blodet än om du äter mycket snabba kolhydrater. Varför det kan man fråga sig.. jo vid högfettkost så oxideras fett till energi medans under en högkolhydratkost så stängs fettoxidationen av.. samt att det bildas mer mättade fetter i levern. "Under de senaste tre decennierna har hela västvärlden rekommenderats äta mindre av såväl totalfett som mättat fett för att undvika hjärt–kärlsjukdom och cancer. Grunden har varit ett antal observationsstudier som visade att befolkningsgrupper med höga intag av mättat fett löpte hög risk för hjärt–kärlsjukdom och ökad dödlighet. Andra studier visade att man genom att sänka intaget av mättat fett under kort tid (veckor, månader) kunde sänka serumkolesterol, den faktor man ansett vara länken mellan mättat fett i kosten och risk för hjärt–kärlsjukdom. På dessa vetenskapliga grunder har det bedrivits en intensiv kampanj för att minska mättat fett i kosten i primärpreventivt syfte. Även om vissa forskare ifrågasatt grunderna har de stora vetenskapliga sammanslutningarna och nationella ansvariga organen varit eniga, och budskapet har kraftfullt trummats igenom. Inget stöd för att högt fettintag är farligt De senaste svenska kostrekommendationerna från 2005 http.//www.slv.se säger: Totalintaget av fett bör begränsas till 25–35 energiprocent och intaget av mättat fett plus transfett till omkring 10 procent av energiintaget. De amerikanska riktlinjerna för förebyggande av hjärt–kärlsjukdom är mycket snarlika [1]. Senare års forskning har emellertid inte kunnat stödja hypotesen att vare sig höga intag av totalfett eller av mättat fett är farliga. Harvardgruppen har i en serie studier [2, 3] visat att högt intag av vare sig totalfett eller mättat fett var associerat med risk att insjukna i hjärt–kärlsjukdom. I Malmö har vi visat närmast identiska fynd som i Harvardgruppens studier vad gäller effekter av totalt energiintag och fettintag baserat på prospektiva data från Malmö Kost Cancer, en stor befolkningsstudie (n=28098) med en kostregistrering vid baslinjeundersökningen 1992–1996 [4-6]. Populationsbaserade studier av intag av totalfett respektive mättat fett i relation till risken att utveckla bröstcancer [7] och koloncancer [8] har inte heller kunnat påvisa ett signifikant positivt risksamband. Nyligen presenteras tre publikationer baserade på samma amerikanska kvinnoprojekt – The Women´s Health Initiative (WHI). Hela 19000 kvinnor minskade sitt intag av fett från i medeltal 38 procent till 29 procent under åtta år. Även intaget av mättat fett sjönk signifikant: 3 procent jämfört med intaget i kontrollgruppen. Förändringen påverkade dock inte risken för bröstcancer [9], tjocktarmscancer [10] eller hjärt–kärlsjukdom [11]. Resultaten är i linje med de tidigare nämnda observationsstudierna från Harvard och Malmö: andelen fett i kosten förefaller inte påverka risken för dessa allvarliga sjukdomar." http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=%208291 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christinah60 Posted March 28, 2016 Author Share Posted March 28, 2016 Och vem är du sponsrad av? Nä, jag skojar bara. Det där låter som bra o logisk info. Jag ska testa en period igen med bara smör o känna hur det känns. Det är så svårt att öka något som man tycker känns fel. Tack snälla för din info. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Trollmormor Posted March 28, 2016 Popular Post Share Posted March 28, 2016 Nån har sagt att jag litar hellre på en ko än en kemist 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christinah60 Posted March 28, 2016 Author Share Posted March 28, 2016 Det är mindre kolhydrater i komjölk. Även laktosfria produkter innehåller färre kolhydrater. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lipofil Posted March 28, 2016 Share Posted March 28, 2016 Jag kör smör, men också Bregott och vispgrädde, om vi pratar kor då. Annars är kokosfett och olivolja gångbara här. Allt i lagom mängd förstås, utom vispgrädden som gärna hamnar i alldeles för o-lagom mängd. Jag är sponsrad av min fru och inte helt pålitlig, speciellt inte när det vankas lchf-mat. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christinah60 Posted March 28, 2016 Author Share Posted March 28, 2016 Rolf. Steven Kings skräckfilmer är ju som barnsagor jämfört med den artikeln. Riktigt obehagligt. Man känner sig ganska så liten o betydelselös. Lipofil. Det verkar som om du oxå har svårt att hålla dig under 20-gränsen. Jag tycker det är jättesvårt och när jag kollar mina dagar på kostbevakningen så blir det alltid runt 25. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 29, 2016 Share Posted March 29, 2016 Rolf. Steven Kings skräckfilmer är ju som barnsagor jämfört med den artikeln. Riktigt obehagligt. Man känner sig ganska så liten o betydelselös. Lipofil. Det verkar som om du oxå har svårt att hålla dig under 20-gränsen. Jag tycker det är jättesvårt och när jag kollar mina dagar på kostbevakningen så blir det alltid runt 25. Jag håller med dig om att det är svårt att veta vem man ska lita på, all forskning stöds av någon med ekonomiska intressen. För min del blir det "sunt förnuft" jag försöker motivera mina val med för jag försöker också läsa både för och emot (och har kikat på Becels sida nån gång). Det jag upptäckte med LCHF var att just "sunt förnuft"-delen kändes bra. Jag har alltid undrat varför barn ska dricka lättmjölk när de slutar amma när alla tycks vara överens om att modersmjölken (som är fetare än komjölken) är bäst? Hur kan ett djur som äter fel kost (typ kraftfoder istället för gräs) vara en bra näringskälla? Om man ska ha mask på sig för att spruta ut gift och alla bin dör, hur ska det kunna vara nyttigt för mig? Och så vidare. Om det är svårt att hålla kolhydraterna under 20g, beror det då på att du inte mår bra av att äta så lite, att du behöver mer? Jag har släppt taget om att räkna kolhydrater och försöker tänka paleo (lagom med kött, lagom med fett och mycket grönt) för det känns som sunt förnuft men de gånger jag har räknat har jag hamnat runt 35g kolh/dag. Det mår jag bra av. Jag vill inte äta för mycket fett på en gång för då mår jag illa fast det har inget med vilken sorts fett det är att göra. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christinah60 Posted March 29, 2016 Author Share Posted March 29, 2016 MariaF Du har hittat din modell, du verkar äta nyttigare än du gjort tidigare och kör med en "mindre strikt" lchf 30-50 g. Det gjorde jag förra våren och gick ner 8 kg men så hade Willys extrapriser på GB Glass Nogger 0,5 liters i höstas. Hahahaha det blev inte så bra för kilona. Gud så jag älskar den glassen. Sen skärpte jag till mig och är nu på väg neråt igen. Man måste ju lägga sig på den nivå man trivs med, annars blir vardagen inte så rolig. Jag blev bara orolig över smöret för något som ökar hjärt- och kärlsjukdomar är inte bra för vi har sån skit i släkten. Men jag ska öka en sväng till och senare gå och kolla alla värden som någon här tipsade om. "En kopp" mandlar tipsade Kost-doktorn om i en av filmerna men bara 1 dl mandlar innehåller 9 g kolhydr!! Det är ju hur mycket som helst av dagsgränsen. Så det är några grejer som jag har svårt att ta in. Ibland känns det som om jag inte får äta nånting förutom smör och kött och ovanjordsgrönsaker (lite överdrivet sagt). Laktosfria produkter innehåller mindre mjölksocker och därmed färre kolhydr, t ex fil är bara ca hälften. Han borde tipsa om det till den som gillar t ex fil. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 29, 2016 Share Posted March 29, 2016 MariaF Du har hittat din modell, du verkar äta nyttigare än du gjort tidigare och kör med en "mindre strikt" lchf 30-50 g. Det gjorde jag förra våren och gick ner 8 kg men så hade Willys extrapriser på GB Glass Nogger 0,5 liters i höstas. Hahahaha det blev inte så bra för kilona. Gud så jag älskar den glassen. Sen skärpte jag till mig och är nu på väg neråt igen. Man måste ju lägga sig på den nivå man trivs med, annars blir vardagen inte så rolig. Jag blev bara orolig över smöret för något som ökar hjärt- och kärlsjukdomar är inte bra för vi har sån skit i släkten. Men jag ska öka en sväng till och senare gå och kolla alla värden som någon här tipsade om. "En kopp" mandlar tipsade Kost-doktorn om i en av filmerna men bara 1 dl mandlar innehåller 9 g kolhydr!! Det är ju hur mycket som helst av dagsgränsen. Så det är några grejer som jag har svårt att ta in. Ibland känns det som om jag inte får äta nånting förutom smör och kött och ovanjordsgrönsaker (lite överdrivet sagt). Laktosfria produkter innehåller mindre mjölksocker och därmed färre kolhydr, t ex fil är bara ca hälften. Han borde tipsa om det till den som gillar t ex fil. Äter du färre än 100 gram kolhydrater om dagen äter du i princip en ketogen diet.. ju färre ju ketogenare. Det finns en hel massa som kan öka risken för hjärtkärlsjukdomar, patogener, toxiner, genetisk predisposition, mineral och vitaminbrister, brist på något spårämne, högt blodsocker, hyperinsulinemi, metabolt syndrom, FH, hyperkolesterolemi, diabetes.. för att nämna ett fåtal. Jag tror att det är som så.. att det är nyttigare med mandlar i stället för lösgodis/nogger.. kan man inte hejda sin godisbegär kan man alltid äta något som är nyttigt iallafall. Laktosfria produkter har oftast samma mängd kolhydrater det är bara att man redan spjälkat laktosen till glukos och galaktos. Vad gäller fil så är det ju baciluskerna som mumsat i sig laktosen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christinah60 Posted March 29, 2016 Author Share Posted March 29, 2016 Zepp. Hahaha "baciluskerna som mumsat i sig laktosen"? Det lät ju inte så trevligt. Jag har jämfört mjölk, grädde och fil och i alla är det lägre kolhydr. Ja det finns många faktorer som ökar riskerna för hk-sjukdomar och det är det jag menar, att man inte behöver utsätta sig för ytterligare en risk. Men ang smöret har jag blivit lugnad nu. Och ja, en sak är då hur bra som helst med lchf. Det sockerbegär jag hade tidigare har försvunnit helt (det blev bara ett löjligt återfall med nogger) och det är SÅ skönt att bara kunna gå förbi godishyllorna utan att ens tänka på dem, spec under storhelger när godispriserna dumpas. Det slog mig igår kväll att varför jag blir sugen på kvällen och då kört med mandlar är för att jag egentligen är lite hungrig. Och då är det ju bättre att jag värmer upp nån restmat med kött o fett i. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 29, 2016 Share Posted March 29, 2016 Zepp. Hahaha "baciluskerna som mumsat i sig laktosen"? Det lät ju inte så trevligt. Jag har jämfört mjölk, grädde och fil och i alla är det lägre kolhydr. Ja det finns många faktorer som ökar riskerna för hk-sjukdomar och det är det jag menar, att man inte behöver utsätta sig för ytterligare en risk. Men ang smöret har jag blivit lugnad nu. Och ja, en sak är då hur bra som helst med lchf. Det sockerbegär jag hade tidigare har försvunnit helt (det blev bara ett löjligt återfall med nogger) och det är SÅ skönt att bara kunna gå förbi godishyllorna utan att ens tänka på dem, spec under storhelger när godispriserna dumpas. Det slog mig igår kväll att varför jag blir sugen på kvällen och då kört med mandlar är för att jag egentligen är lite hungrig. Och då är det ju bättre att jag värmer upp nån restmat med kött o fett i. Det tar oxå en tid att vänja sig vid att äta lagoma portioner.. dvs på LCHF så ser portionerna annorlunda ut. Dels så kan man som regel vräka på med grönisar så att de är största delen på tallriken.. dels så får man då oxå tillföra mer fett. Är man mest åt grönishållet så funkar det hur bra som helst med olivoljebaserade vinigretter. Hunger och sug är ofta litta olika saker, och vanor är oxå inblandade.. en del kan inte ens titta på TV utan något att mumsa på. Såå.. inte nog med att det är en resa där man utvärderar macronutrientkomposition utan oxå till stora delar utvärdering av olika mentala hangups. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf Löfgren Posted March 29, 2016 Share Posted March 29, 2016 "Rolf. Steven Kings skräckfilmer är ju som barnsagor jämfört med den artikeln. Riktigt obehagligt. Man känner sig ganska så liten o betydelselös." Om du vill veta mer om den ruskiga historien bakom industri-mat och mediciner, så rekommenderar jag boken "Hotet mot livet" av F. William Engdahl. Här en intervju med Engdahl om boken. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christinah60 Posted March 30, 2016 Author Share Posted March 30, 2016 Zepp. Ordet ketogen hade jag aldrig hört förut men nu läste jag lite om det. Man kan alltså säga att om man inte orkar/vill/kan köra en jättestrikt lchf är det ändå bra om man håller sig under 100. Rolf. Jag vågar inte se filmen, inte nu i alla fall. De ggr jag sett den typen av film blir jag så arg och känner sån maktlöshet att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Likadant om man ser filmer om djurhållning i andra länder; boskapen i USA, hundar som flås levande i Kina o Thailand osv. Det är så himla sorgligt. Tur att jag har en far som är älgjägare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted March 30, 2016 Share Posted March 30, 2016 Tänk såhär: Ju mindre bearbetat och ju längre vi ätit det historiskt desto större chans att det är nyttigt. Växtoljor har inte funnits före den industriella revolutionen. I rest my case. Omättade och fleromättade fetter i sin naturliga förpackning är de bästa fetterna efter vad jag har kunnat läsa mig till. D.v.s. nötter, fisk, avocado, oliver (oh ljufva gudsfrukt!) o.s.v. De är känsliga för värme, syre och sol och härsknar fort. Därför är de inte bra när de har mobbats i fabrik, deodoriserats, färgats och smaksatts. Mättat fett är neutralt för hjärtat. Fabriksframställda mättade fetter, det vi känner som transfetter, är rena döden och ligger bakom mättat fetts oförtjänt dåliga rykte. Ju mer jag läser på om nutrition desto mer övertygad är jag om att det ALLTID handlar om kvalitet och ursprung. Vi tappar bort det när vi sliter sönder maten i macronutrienter sas. Äpple är bra mat. Äppeljuce är läsk med lite vitaminer. Potatis med en klick smör är bra mat. Chips är ren skit. Jag är ingen stor vän av spannmål men jag kan lova dig att det är en himmelsvid skillnad mellan stenmalet vete och det acellulära stålmalda vi köper i butik. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3402009/) På pappret kan de se EXAKT likadana ut när man koncentrar blicken på macronutrienter men de har näringsmässigt och metabolt nästan inget gemensamt. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 30, 2016 Share Posted March 30, 2016 Zepp. Ordet ketogen hade jag aldrig hört förut men nu läste jag lite om det. Man kan alltså säga att om man inte orkar/vill/kan köra en jättestrikt lchf är det ändå bra om man håller sig under 100. Jaha.. nu lurade jag säkert in dig i ketoträsket? Duvet.. det finns folk som mäter ketonkroppar i urin, utandningsluft och/eller blod! På så sätt så checkar de huruvida de är i metabol ketos. Ketos betyder i princip att man äter färre kolisar än kroppens omedelbara behov av glukos.. då börjar kroppen själv tillverka glukos via Glukoneogenes.. räcker inte det till så sjunker insulin ytterligare och fett frigörs från fettväven i form utav FFA. Dessa går då antigen till betaxodiation direkt eller till levern där de bryts ner till hälften.. iomed att glukoneogenesen förbrukat vissa ensymer, så då går de vidare till ketosyntesen. Levern har i princip inga ketolysensymer, så ketonkropparna passerar därför ut med blodet där de kan tas upp av celler med mer ketolysensymer.. främst hjärnan och hjärtat. Ketonkropparna ersätter då glukos för dessa celler.. och hjärnan kan ta upp till 70% av sitt energibehov av ketonkroppar. Detta om det teoretiska och ketogen diet, men.. det viktigaste är nog trots allt att äta riktig mat. Grejen med ketos är att det är en fettbaserad kost, ketos uppstår vid svält, bantning, motion och vid ketogen diet. Den andra grejen är att vi som art har svårt med lagring utav glukos, däremot så kan vi lagra nästan obegränsat med fett. Såå, det som händer vid överintag av glukos och andra kolhydrater är att fettförbräningen stängs av och att lagringen av fett gynnas. Det sker då främst via kroniskt höga insulinnivåer.. till slut kan det leda till hyperinsulinemi/prediabetes/metabolt syndrom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted March 30, 2016 Share Posted March 30, 2016 Jag läste någon gang en lista over organ I kroppen som behövde mättat fett (sammanställd av Mary Enig, om jag inte minns fel). Hjärta, lungor (och var det fleromättat I stället, så ökade risken för astma), hjärna, njurar, benstomme.... Aaaha...hittade följande tråd, med listan I inlägg nr 12, och en lank som jag inte vet om den funkar längre...klipp och klistra funkar inte för mig, men tråden heter "Vi är skyldiga till att folk äter fel fett enligt SLV", och skapades av Zepp 14 nov 2013, I kategorin Allmänt om LCHF. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 30, 2016 Share Posted March 30, 2016 http://forum.kostdoktorn.se/topic/3564-vi-%C3%A4r-skyldiga-till-att-folk-%C3%A4ter-fel-fett-enligt-slv/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christinah60 Posted March 31, 2016 Author Share Posted March 31, 2016 Till alla. Min lilla fråga om smör blev ganska stort. Tack alla för era synpunkter och både positiv och negativ (alltså sånt man blir orolig över) information. Av alla inlägg drar jag nu slutsatsen att om man mår bra och har bra värden så äter man en bra kost. Enkelt va? Sköt om er alla och ha en riktigt underbar vår. Kram från mig 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts