Little Redhead Posted March 29, 2016 Share Posted March 29, 2016 Hur hittar man LCHF-läkare i norra Sverige? Jag skulle vilja komma i kontakt med nån läkare som kan hjälpa min kära mor. Hon har insulinbehandlad diabetes typ2, med en hel del följdproblem. Hon vill inte lyssna på mig och det jag har att säga. Hon tror benhårt på vad diabetessköterskan och dietisten säger. Jag har gett henne Socialstyrelsens broschyr med nya kostråd, men det hjälper inte. Hon tror att om hon lägger om till LCHF så kommer hon få hjärtinfarkt på stört. Hon är också en sån diabetiker som gärna vill äta gofika, men aktar sig för små söta tomater och turkisk yoghurt, för "det säger dietisten". Den försämring som jag ser hos henne det senaste året gör mig jätterädd. Hon kommer snart inte att kunna gå, hennes leder är så inflammerade så hon inte kan böja på knäna längre. Men inte är det sockret det beror på... Hon tror att hon ska kunna motionera sig ner i vikt, som om det vore hennes största problem. Jag vet att det är svårt att lära gamla hundar att sitta men jag måste göra ett försök. Jag kan bara inte stå vid sidan av och titta på medan hon bokstavligen äter ihjäl sig. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted March 29, 2016 Share Posted March 29, 2016 Om hon har mycket övervikt och vill gå ner, kanske hon blir peppad av att titta på "före och efter"-bilder. Och läsa om hur de personerna lyckades. Finns massor på Kostsontorn 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerkers Posted March 29, 2016 Share Posted March 29, 2016 Hur hittar man LCHF-läkare i norra Sverige? Jag skulle vilja komma i kontakt med nån läkare som kan hjälpa min kära mor. Hon har insulinbehandlad diabetes typ2, med en hel del följdproblem. Hon vill inte lyssna på mig och det jag har att säga. Hon tror benhårt på vad diabetessköterskan och dietisten säger. Jag har gett henne Socialstyrelsens broschyr med nya kostråd, men det hjälper inte. Hon tror att om hon lägger om till LCHF så kommer hon få hjärtinfarkt på stört. Hon är också en sån diabetiker som gärna vill äta gofika, men aktar sig för små söta tomater och turkisk yoghurt, för "det säger dietisten". Den försämring som jag ser hos henne det senaste året gör mig jätterädd. Hon kommer snart inte att kunna gå, hennes leder är så inflammerade så hon inte kan böja på knäna längre. Men inte är det sockret det beror på... Hon tror att hon ska kunna motionera sig ner i vikt, som om det vore hennes största problem. Jag vet att det är svårt att lära gamla hundar att sitta men jag måste göra ett försök. Jag kan bara inte stå vid sidan av och titta på medan hon bokstavligen äter ihjäl sig. Jag tror att jag läste i Falu-kuriren om en läkare som håller till i Lillhärdal som heter Dr Marcus Weinemacher, som också jobbar som distriktsläkare i Särna, som rekommenderade Lchf på en föreläsning i Mora i höstas. Hans hemsida är M&E Weinemacher ab. Hoppas detta kan hjälpa dej. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 29, 2016 Share Posted March 29, 2016 Hur hittar man LCHF-läkare i norra Sverige? Jag skulle vilja komma i kontakt med nån läkare som kan hjälpa min kära mor. Hon har insulinbehandlad diabetes typ2, med en hel del följdproblem. Hon vill inte lyssna på mig och det jag har att säga. Hon tror benhårt på vad diabetessköterskan och dietisten säger. Jag har gett henne Socialstyrelsens broschyr med nya kostråd, men det hjälper inte. Hon tror att om hon lägger om till LCHF så kommer hon få hjärtinfarkt på stört. Hon är också en sån diabetiker som gärna vill äta gofika, men aktar sig för små söta tomater och turkisk yoghurt, för "det säger dietisten". Den försämring som jag ser hos henne det senaste året gör mig jätterädd. Hon kommer snart inte att kunna gå, hennes leder är så inflammerade så hon inte kan böja på knäna längre. Men inte är det sockret det beror på... Hon tror att hon ska kunna motionera sig ner i vikt, som om det vore hennes största problem. Jag vet att det är svårt att lära gamla hundar att sitta men jag måste göra ett försök. Jag kan bara inte stå vid sidan av och titta på medan hon bokstavligen äter ihjäl sig. Norrland är stort.. det visste du redan, men hur som helst i Sundsvall finns iallafall Annika Dahlqist.. det finns förmodligen flera? http://annikadahlqvist.com/ Hennes syster driver ett hälsocenter med inriktning på LCHF! http://www.nolaskogslchf.se/ 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 29, 2016 Share Posted March 29, 2016 Nisse Simonsson är Jämtländsk läkare. Han finns i alla fall på Facebook 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 29, 2016 Share Posted March 29, 2016 Angående risk för hjärtproblem med LCHF.. jag har ätit mej frisk i hjärtat i stället http://www.kostdoktorn.se/?s=bj%C3%B6rn%C3%B6r&submit.x=6&submit.y=7 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf Löfgren Posted March 29, 2016 Share Posted March 29, 2016 Det är tragiskt att det skiljer så mycket mellan olika Vårdcentraler. På vissa platser går det bra att prata LCHF med diabetessköterskan, men läkaren kan vara svårare. På andra platser är det totalt hopplöst. Det stora felet sitter hos Socialstyrelsen som inte rakryggat går ut med adekvat information till vårdpersonalen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Little Redhead Posted March 30, 2016 Author Share Posted March 30, 2016 Tack snälla för alla tips! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts