Jump to content

Striktare LCHF har lett till Acne.

Panerad Groda

Recommended Posts

Trodde tidigare att mina hudproblem hängde ihop med IBS, men nu är magen bättre samtidigt som jag har mer svårläkt Acne på ansikte & hals.

Jag äter mestadels skina/korv/kött, brocolli/spenat & kalorier från fett t.ex. vispgrädde, såser. Jag testade att sluta med vispgrädde någon vecka men tyckte inte mig se någon skillnad. Jag har läst att mycket mättat fett kan bidra till hudproblem, stämmer detta eller bara bogus?

Överväger att testa paleo då det blir för enformigt att äta LCHF utan mejeriprodukter (även om jag i princip bara äter vispgrädde, inga andra mejerier). När jag var vegetarian för några år sedan hade jag  bry hy men mådde dåligt i övrigt, funderar på om mera grönt/frukt i kombo med LCHF (dvs paleo) är det som jag mår bäst av. Yet to try.

• Like 1

Akne orsakas ofta av en kombination av överproduktion av talg och närvaro av bakterier, eller av en rubbning mellan balansen på normalflora, talg och hormoner. Kosmetika och liknande yttre faktorer kan ge en viss försämring, men är oftast av mindre betydelse. Vissa läkemedel kan utlösa eller förvärra akne.

Om intag av vissa födoämnen kan orsaka eller förvärra akne eller inte är omdiskuterat, studier tyder dock på ett samband mellan akne och intag av föda som orsakar högglykemisk belastning[1][2], som till exempel socker och vetemjöl, och även mellan akne och intag av mjölk.[1][3]

Pubertal akne sätter igång när puberteten börjar. 85 procent uppger att de någon gång under tonåren haft problem med akne.[4]

Vuxenakne uppkommer ofta när kroppen och hormonerna är i förändring. Vid menstruation är det hormonerna som gör att man får finnar.

Hormoner som kan orsaka finnar innefattar androgener (däribland testosteron och DHEA[5] och sköldkörtelhormoner.[6]

https://sv.wikipedia.org/wiki/Akne

• Like 1

Överväger att testa paleo då det blir för enformigt att äta LCHF utan mejeriprodukter (även om jag i princip bara äter vispgrädde, inga andra mejerier). När jag var vegetarian för några år sedan hade jag  bry hy men mådde dåligt i övrigt, funderar på om mera grönt/frukt i kombo med LCHF (dvs paleo) är det som jag mår bäst av. Yet to try.

Jag tror det är helt rätt väg att gå. Jag läste just Jonas Bergqvists senaste bok "Ät och lev Paleo" och även kostens inverkan på acne nämns i den. Jag uppfattar paleo som till största delen vegetarisk med lite lagom protein. Håller tummarna för att du hittar nåt som funkar. Inte kul med varken IBS, acne eller enformighet! 

• Like 1

Går du ner mycket i vikt? Jag spekulerar kring om en viktnedgång kan frigöra gifter som lagrats i fettet, och om detta i så fall skulle kunna reta upp känslig hud så att akne förvärras? Observera att detta bara är spekulationer från min sida, inget jag är kunnig om! Jag vet bara att jag läst om att gifter kan frigöras vid viktnedgång och tänkte att det kanske skulle kunna spela in...  Om någon vet mer, som talar för eller emot denna hypotes, så skriv gärna det! Jag kan ju vara helt ute och cykla.

• Like 1