Gå till innehåll

Rädd - kan bytet vara farligt för mig?

Recommended Posts

Du kommer inte att få vare sej stroke eller hjärtinfarkt av att ta bort kolhydrater däremot kanske du ska trappa ner lite för att minimera övergångsbesvären. Börja med att rensa bort allt bröd pasta mjöl och allt som innehåller minsta lilla socker. Ha inte heller majs eller ris hemma. Se till att alla dina kolhydrater kommer från bra grönsaker som tex broccoli spenat blomkål och kål. Sånt kan du äta fritt.

• Gilla 7
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mallalou. Jag tycker inte alls din fråga är barnslig. Ångest och panikångest är nåt att ta på allvar. Jag har ingen egenerfarenhet av det, men jag förstår att det du känner är allt annat än barnsligt för dej. Hur du ska hantera det är kanske lite mer komplicerat. Kunskap är ett sätt. Läsa på så mycket du kan om LCHF.

• Gilla 4
Länk till inlägg

Börja med att äta sånthär!

LCHF-mat2-ffffff.jpg

http://www.kostdoktorn.se/lchf

Börja inte med att krångla till det.. man kan om man vill krånga till vad som helst.. ät bara riktig mat, undvik socker och mjöl.

Iomed din vikt så har du stora chanser att få LCHF att fungera på en rätt liberal regim.

Akta dig bara för omställningsbesvären, då kan man bli lite låg, iomed att man inte får några sockerkickar längre.

Du kan lika gärna trappa ner i tre månader så slipper du i princip omställningsbesvär.

Dessutom så borde du ta prov på ditt långtidssocker om du kan.. heter HbA1c.

Det finns nämligen stor chans att det är förhöjt.. fastesocker kan däremot vara normalt det säger inte så mycket fören man får diagnosen diabetes typ 2.

• Gilla 6
Länk till inlägg

Börja med att äta sånthär!

LCHF-mat2-ffffff.jpg

http://www.kostdoktorn.se/lchf

Börja inte med att krångla till det.. man kan om man vill krånga till vad som helst.. ät bara riktig mat, undvik socker och mjöl.

Iomed din vikt så har du stora chanser att få LCHF att fungera på en rätt liberal regim.

Akta dig bara för omställningsbesvären, då kan man bli lite låg, iomed att man inte får några sockerkickar längre.

Du kan lika gärna trappa ner i tre månader så slipper du i princip omställningsbesvär.

Dessutom så borde du ta prov på ditt långtidssocker om du kan.. heter HbA1c.

Det finns nämligen stor chans att det är förhöjt.. fastesocker kan däremot vara normalt det säger inte så mycket fören man får diagnosen diabetes typ 2.

Tack för svar!

Ursäkta att jag fråga, men varför kan det vara bra? Kan något bli farligt om det inte är det och jag byter? Ångesthjärnan som spökar direkt du vet...

• Gilla 2
Länk till inlägg

Se till att du dricker ordentligt och saltar lite extra. Många av övergångsbesvären beror på salt och vattenbrist eftersom du inte har så mycket kolisar som binder vatten

• Gilla 5
Länk till inlägg

Lycka till! Du behöver inte vara rädd. Kanske ett av de bästa beslut du tagit. Skriv in här och fråga allt eftersom frågor uppstår. Läs på allt vad du kan hos Kostdoktorn så känner du dig ännu mer motiverad (och mindre orolig). För de allra flesta gäller att de blir friskare när de börjar med LCHF. Det kan kännas lite konstigt första veckorna innan du och din kropp vant sig - sedan blir allt bara bättre!

Vissa känner sig dessutom mindre oroliga på kosten. Vet inte vad det beror på men antagligen att både kropp och hjärna får det som behövs för att känna ro och balans.

• Gilla 7
Länk till inlägg

Tack för svar!

Ursäkta att jag fråga, men varför kan det vara bra? Kan något bli farligt om det inte är det och jag byter? Ångesthjärnan som spökar direkt du vet...

Det är absolut inte farligt att äta LCHF-kost utan att ha kollat långtidsblodsockret först! Det är däremot så, att OM långtidsblodsockret är förhöjt, så finns det ännu större anledning att äta LCHF-kost. Om du då vet om detta, kan det vara bra för motivationen.

• Gilla 6
Länk till inlägg

Välkommen till forumet MallaLou  :) LCHF är absolut inte farligt, och du har allt att vinna på en kostomläggning i långa loppet. Du kommer att gå ner i vikt, få mer energi, och må mentalt bättre.

MEN, det kan ta några veckor innan du känner av dessa positiva effekter.

Innan kroppen har ställt om sig till fettförbränning från kolhydratförbränning så kan man känna av vissa biverkningar, som huvudvärk, muskelsvaghet, "hjärndimma", och detta uppkommer för att kroppen är så van att få socker, så innan den förstår att den själv ska bilda detta socker så kan det kännas lite jobbigt.

Precis som Stoscha säger, så är det viktigt med vatten och extra salt, då man kissar ut extra mycket den första tiden på LCHF, och kissar man mycket så följer mycket salt med.

Fråga på, under tiden, det är inte helt lätt alla gånger att genomföra en kostomläggning, men det går bättre om man får svar på de frågor som dyker upp under tiden  :)

Lycka Till

• Gilla 7
Länk till inlägg

Tack för svar!

Inte farligt.. troligen har du förhöjt blodsocker och insulin.. det är det vanligaste scenariot vid kraftig fettma.

Tanken från min sida var att du skulle bli medveten om ditt metabola problem.. om det nu är detta.

Och det vanliga scenariot vid förhöjt blodsocker/insulin är att fettförbräning stängs av och fett lagras.

Den stora skillnaden ligger således inte vid intag av energi.. det mesta du äter lagras.. skillnaden ligger mellan måltiderna.

Då skall fett tas ut ur fettväven.. men om insulin då fortfarande är högt så inhiberas uttaget ur fettväven.

Tanken bakom LCHF är att fett blir främsta energikälla, då sjunker insulin och därmed så hindras inte uttaget ur fettväven mellan måltiderna.

Det vanliga då är att aptiten sjunker, man äter färre gånger.. dvs färre kalorier per dag.

• Gilla 3
Länk till inlägg

När jag började med LCHF startade jag med att ta bort all mat som hade mer än 5% kolhydrater per 100 gram. När det fungerade bra tog jag bort allt med tillsatt socker. Just nu jobbar jag med att plocka bort sötningsmedel, något som gick ganska lätt, i varje fall så här långt.  :)

Hur du än väljer att göra, lycka till!  ^_^

• Gilla 2
Länk till inlägg

Efter lite mer än en vecka nu så står vågen på -1.8kg, och det känner jag mig nöjd med. Tack igen till alla som var så snäll och svarade på mitt inlägg.

Grattis.. även om det mesta troligen är vatten!

Det är så det brukar se ut.. iallafall för dem som reagerar positivt på LCHF!

Sen kan det ta åtminstone en månad innan verklig fettminskning tar vid.. det tar sin tid iomed att fettet måste förbrännas,, du märker det främst iomed minskad hunger mellan måltiderna.

Det är lixom inget magiskt med LCHF, det gynnar då främst uttag ur fettväven.. den mentala biten sen blir då nästa problem iomed att det ställer till det med vanor och sådant.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Efter lite mer än en vecka nu så står vågen på -1.8kg, och det känner jag mig nöjd med. Tack igen till alla som var så snäll och svarade på mitt inlägg.

Underbart! Stort grattis!  :)

Länk till inlägg