Ej mätbart LDL.

mikatt711

Recommended Posts

Var hos företagsvården idag på varannanårskontrollen. Ätit lchf 5 år, senaste månaden utan mejerier. Prover tagna på fastande mage 16 tim. Totalkolesterol 10,5, HDL 2,6, triglycerider 0,6. LDL samt kvot total/HDL ej mätbart??? De måste väl ha nåt vajsing med apparaten? Min kollega var där innan och hon fick ut alla värden. Glukos 4,1, HB 150. Jag hänger inte upp mig på kolesterolet egentligen alls, jag har haft högt total hela tiden, viktigare är ju fördelningen isåfall. Men jag blev bara nyfiken, sköterskan fatta heller ingenting. Nån som har råkat ut och vet vad som kan va fel? Mvh Mi

• Like 1

10,5/2,6=4 = bra!

Bör vara 6 eller lägre.. 4 eller lägre är svinbra.

Man mäter inte Tot/HDL man räknar ut det.

Är du medveten om ditt svinhöga HDL?

LDL räknas oxå ut.

Tot-(HDL-0,45*Trg) = LDL

Dvs det blir 10,5-(2,6-0,45*0,6)

10,5- (2,6-0,27)= LDL 7,63

• Like 3

Jag är absolut ingen expert på mätning av kolesterol, men vad jag har förstått så är det som mäts totalkolesterol, HDL och triglycerider. Värdena man får där används sedan för att beräkna Tot/HDL som Zepp beskriver. Sedan har jag även förstått det så att LDL beräknas utifrån de här uppmätta värdena.

Den formel jag tror används oftast är följande:

TotKolesterol = LDL + HDL + 0.45 * TG

Det skulle betyda att ditt LDL är 7.63.

Det finns andra formler också, som säkert någon annan kan tipsa om.

För övrigt håller jag med dig att dina kolesterolvärden inte är något att hänga upp sig på, HDL och triglyceriderna är ju utmärkta.

• Like 3

Ditt LDL blir 6,1 med den "Iranska" formeln http://homepages.slingshot.co.nz/~geoff36/LDL_mmol.htm vilken jag tror är relevant här. LDL är dock svårtolkat och av begränsat bedömningsvärde då det finns flera sorters LDL, och som Zepp är inne på är tot/HDL mer relevant, http://www.kostdoktorn.se/kolesterol#tolka

Kan mycket väl vara att vårdpersonalen som tog hand om dina prover också anser att LDL är just onödigt (om man inte väljer att göra ännu fler tester), och därför skippade det.

• Like 2