Angelico

Olja till majonnäs

Recommended Posts

Det kan ju vara så :) ...men då skulle det ju vara mycket värt att successivt kunna reducera sockerinnehållet i kavli-majonnäsen (om man hade det jävla receptet ;-) till en absolut nödvändig miniminivå och ändå behållen en mycket god smak. :)

Hmm...det är ju hela ägg jag brukar använda...tänkte att knepet kanske var att bara använda gulan. ;)

Ja...all processad mat har väl lite mer insmikrande smak. Just den där Kavlimajonäsen tycker jag till och med kan vara lite aptittriggande, så som sötad processad mat kan vara. Så sugen blir jag aldrig på att äta mer av den hemgjorda, trots att jag tycker den är lika god.

Jag tror mer på den lite karga stilen. Kavlimajonäsen utan socker är nog inte alls så god. Industrin döljer ju också genom att söta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja...all processad mat har väl lite mer insmikrande smak. Just den där Kavlimajonäsen tycker jag till och med kan vara lite aptittriggande, så som sötad processad mat kan vara. Så sugen blir jag aldrig på att äta mer av den hemgjorda, trots att jag tycker den är lika god.

Jag tror mer på den lite karga stilen. Kavlimajonäsen utan socker är nog inte alls så god. Industrin döljer ju också genom att söta.

Jag brukar använda lite dragon också förästen, som i bearnaise. Det ger en fin smakbrytning om man tar försiktigt med kryddan.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

http://www.kavli.se/Varumaerken-produkter/Kavli/Majonnaes/Kavli-majonnaes/Kavli-Aekta-majonnaes

Innehåller lite lite socker men det ser bra ut. En ovanligt vettig färdig produkt, tycker ni om den så är det väl ingen katastrof att äta denna.

Jag gör min på rapsolja, helt ägg, salt, vitpeppar, dijonsenap och pressad citron eller vitvinsvinäger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

http://www.kavli.se/Varumaerken-produkter/Kavli/Majonnaes/Kavli-majonnaes/Kavli-Aekta-majonnaes

Innehåller lite lite socker men det ser bra ut. En ovanligt vettig färdig produkt, tycker ni om den så är det väl ingen katastrof att äta denna.

Jag gör min på rapsolja, helt ägg, salt, vitpeppar, dijonsenap och pressad citron eller vitvinsvinäger.

Ja visst, den är helt ok att äta ibland. Men min utgångspunkt i tråden var egentligen att jag vill äta en del majonäs dagligen och då är det mer hälsosamt med olivolja och om jag dessutom vill äta ekologisk olja så är den ekologiska olivoljan lite bitter i smaken. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis som jiim skriver så är raps inte bra om man vill tänka på omega 3/6-ration (jag har svårt att fatta varför vissa publika lchf-förespråkare förordar det öht).

Den minst dåliga oljan ur ovanstående synpunkt (förutom kokosolja) är mig veterligen makadamiaolja. Den har en ganska neutral smak också imo.
Den är dock väldigt dyr på de flesta ställen, men jag har lyckats hitta lite billigare på amazon: http://www.amazon.co.uk/1-Ltr-Macadamia-Nut-Oil/dp/B004RGOCA2/ref=sr_1_9?ie=UTF8&qid=1379859104&sr=8-9&keywords=Macadamia+Nut+Oil (kolla om det finns andra billigare från Naissance, var länge sen jag beställde)
http://www.iherb.com/ kan också ha lite billigare.

När jag har gjort aioli så har jag använt 2 dl olja för ett helt ägg. De två decilitrarna har jag fördelat så här: 1 msk olivolja, 1 dl + 1 msk kokosolja, resten makadamiaolja. Ju mer kokosolja desto mer fast blir den ju i kylskåpet, men denna ratio funkade ok för min smak, möjligt att andra vill ha mindre andel kokosolja.

Vill också tipsa om stavmixer-tricket om någon missat det:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

http://www.kavli.se/Varumaerken-produkter/Kavli/Majonnaes/Kavli-kyld-majonnaes/Kavli-Deli-Aekta-majonnaes

Den är god, tycker jag. Bästa jag hittat innehållsmässigt dessutom. Visst, jag har gjort egen majonnäs ibland också, men det sista brukar mögla. Bättre hållbarhet på tub... Sen är det ju så, att även jag har misslyckats med att få till ätbar majonnäs med annat än neutral rapsolja. Och jag tycker att MCT-olja är lite väl dyrt för att experimentera med att göra majonnäs av. Men det är jag det. Äter inte heller så mycket majonnäs att jag tror att den rapsoljan är skadlig. Men för den som äter decilitervis av majonnäs dagligen, förstår jag att det kan vara ett problem!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle vilja ha en majonnäs som är lika god som Kavlis ekologiska, lite mindre söt.  Finns det någon av alla varianter som pratas om här som ligger i närheten av denna?

Jag gör gärna majonnäsen själv...men det skulle vara bra så mycket roligare om den ändå var i närheten av så god som Kavlis... :)

Jag gör egen, prisvärd majonnäs som verkligen är god i smaken, men har vissa problem med konsistensen.

Hälften smör och hälften kokosolja smälts tillsammans och får svalna. Om man har den färdiga majonnäsen i kylskåp blir den mycket fast i konsistensen, men går den åt inom några dagar kan den stå i rumstemp eller skafferi, och då är konsistensen helt OK.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gör egen, prisvärd majonnäs som verkligen är god i smaken, men har vissa problem med konsistensen.

Hälften smör och hälften kokosolja smälts tillsammans och får svalna. Om man har den färdiga majonnäsen i kylskåp blir den mycket fast i konsistensen, men går den åt inom några dagar kan den stå i rumstemp eller skafferi, och då är konsistensen helt OK.

Har du testat att göra lösare majjo? Tänkte om den blir mindre hård i kylen då... :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den här tycker jag är helt okej, på tub! :)

www.coop.se/handla-omline/varor/smaksattare/majonnas/17813-majonnas.krav

Äsch, får inte till länken... :(

Kanske nån annan kan det!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du testat att göra lösare majjo? Tänkte om den blir mindre hård i kylen då... :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det låter bra, men vilken ingrediens skulle jag göra den lösare med, om jag inte vill ha i oljor? (Förutom 2 dl av fettet använder jag ett helt ägg, 2 tsk äppelvinäger, 1 tsk Dijonsenap). Kan man tillsätta vatten utan att majonnäsen skär sig? Eller grädde kanske?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den här tycker jag är helt okej, på tub! :)

www.coop.se/handla-omline/varor/smaksattare/majonnas/17813-majonnas.krav

Äsch, får inte till länken... :(

Kanske nån annan kan det!

Om det är Änglamarks majo i tub, så funkar denna länk:

https://www.coop.se/handla-online/varor/smaksattare/smaksattare/majonnas/173813-majonnas-krav

Den måste jag prova ^_^

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack!

Precis den är det!

Jag tycker den är godare än Kavlis men inte lika god som hemlagad.

Funkar utmärkt att ha en tub i kylskåpet på jobbet för att höja fetthalten i lunchen mellan varven. :D

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skakar liv i denna majo-tråd... Är det någon som hittat det ultimata majonnäsreceptet än? Den blir ju superbra och god med rapsolja men de mängder som produceras och förtärs i denna familj gör att det inte längre känns hållbart :-( Neddrag på mejeri har medför uppgång för majonnäskonsumtionen.

Spiken i kistan var denna intervju som vi lyssnade på häromdagen:  https://blog.bulletproof.com/dr-cate-shanahan-376/  och har nu även lyssnat på dr Cate hos kostdoktorn (finns en intervju och en föreläsning med henne på medlemssidorna, superintressant föreläsning! Måste nog lyssna om en gång till för att begripa allt något så när...Men växtoljor måste BORT!) 

Har provat ett par av de tips som finns i denna tråd (först en del raps och sen en del neutral oliv, även provat smör/kokosolja-varianten; båda blir en rinnande sörja och inte jättegoda- med lite kryddor får det bli sås till kvällens lax, trist att slänga ju...) Om någon fått ok smak med bara olivolja, vilket märke? Exakt vilken etikett i så fall? :-) (Zeta finns tex flera)

Alltså, tacksam om någon löst gåtan med hur få god och lättgjord majo med bra fetter och gärna till en anständigt kostnad... Vi gör typ varannan dag (dotter och make har i regel med matsäck till jobb/skola där majonnäs gärna är en del)  och bara mct blir för dyrt.

En annan intressant sak som dr Cate pratar om i intervjun på Bulletproof är varför man tenderar att bränns sig mindre lätt i solen när man äter LCHF, något jag faktiskt tycker mig ha märkt! Någon annan som upplevt det? Även detta har, enl intervju, koppling till vad som händer i våra vävnader när vi äter upphettade skit-oljor.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skakar liv i denna majo-tråd... Är det någon som hittat det ultimata majonnäsreceptet än? Den blir ju superbra och god med rapsolja men de mängder som produceras och förtärs i denna familj gör att det inte längre känns hållbart :-( Neddrag på mejeri har medför uppgång för majonnäskonsumtionen.

Spiken i kistan var denna intervju som vi lyssnade på häromdagen:  https://blog.bulletproof.com/dr-cate-shanahan-376/  och har nu även lyssnat på dr Cate hos kostdoktorn (finns en intervju och en föreläsning med henne på medlemssidorna, superintressant föreläsning! Måste nog lyssna om en gång till för att begripa allt något så när...Men växtoljor måste BORT!) 

Har provat ett par av de tips som finns i denna tråd (först en del raps och sen en del neutral oliv, även provat smör/kokosolja-varianten; båda blir en rinnande sörja och inte jättegoda- med lite kryddor får det bli sås till kvällens lax, trist att slänga ju...) Om någon fått ok smak med bara olivolja, vilket märke? Exakt vilken etikett i så fall? :-) (Zeta finns tex flera)

Alltså, tacksam om någon löst gåtan med hur få god och lättgjord majo med bra fetter och gärna till en anständigt kostnad... Vi gör typ varannan dag (dotter och make har i regel med matsäck till jobb/skola där majonnäs gärna är en del)  och bara mct blir för dyrt.

En annan intressant sak som dr Cate pratar om i intervjun på Bulletproof är varför man tenderar att bränns sig mindre lätt i solen när man äter LCHF, något jag faktiskt tycker mig ha märkt! Någon annan som upplevt det? Även detta har, enl intervju, koppling till vad som händer i våra vävnader när vi äter upphettade skit-oljor.

Tror iofs att jag redan sagt allt jag kommit fram till i frågan. Men jag tror vi alla ibland kan gå väl långt i all vilja pressa in alla optimala egenskaper i en önskan. Oljan ska vara supernyttig men inte smaka så som den nyttiga oljan smakar... Jag har genom livet upptäckt att det går ganska lätt att vänja sig vid nya smaker så jag utvecklar hela tiden min smak genom att utmana smaklökarna :).

Eftersom jag som du vill ha en nyttig majonäs till ett hyfsat pris så gör jag den på ekologisk kallpressad olivolja. Ibland när jag har råd blandar jag med macadamiaolja eller avokadoolja, men oftast döljer jag istället den bittra smaken som finns i högkvalité-olivolja med dijonsenap, äppelcidervinäger, citron osv. Jag tycker min majo är supergod! Om jag ska bjuda kräsna barn eller vuxna med ängsliga oerfarna smaklökar(ursäkta ironi) så blandar jag alltid med lite macadamiaolja. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis som Angelico skriver så är det svårt ibland att få till det optimalt nyttiga med det optimalt goda.

Kompromisser och träning kan behövas.

Jag har haft samma dilemma med majonnäs.

Det senaste är att jag använder Zetas oliv extra mild. Finns inte överallt men det är en blandning av processad och oprocessad(ej ekologisk) och verkligen mild(smaklös).

Jag tänker att det ändå är olivolja trots process och ska väl innehålla mindre omega6 än rapsoljan.

Ibland blandar jag 50/50 raps/oliv.

Har även testat kokosolja. Kan funka men man får ha större andel ägg och mindre kokosolja eftersom den stelnar. 

Jag använder dock bara äggulor när jag gör majjo så jag vet inte hur det blir med hela ägg.

Smör funkar också men jag har märkt att det blir bäst om man bara tar med det klara smöret(ghee). Den "vita sörjan" förstör konsistensen(rinner).

Och i ärlighetens namn så äter jag även vanlig köpemajjo á la Findus ;)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Övar på att gilla med olivolja, det går faktiskt ganska bra! Jag använder Micael Dahlens metod från (fantastiska!) boken "Kaosologi" (läs den!) om hur man skapar nya vanor; prova 14 ggr under en vecka typ:-) Så nu är det olivmajo till allt ett tag, ha ha....

Liten slatt avocadoolja har jag i men macadamiaolja har inte provats, var hittar du den, Angelico??? Letat i flera butiker :-(

Köpt Zetas extra milda idag och ska se om den blir ännu bättre på den, Drakulla, tack för tips! Och, ja, jag tycker också köpe-majo funkar finfint ibland

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Övar på att gilla med olivolja, det går faktiskt ganska bra! Jag använder Micael Dahlens metod från (fantastiska!) boken "Kaosologi" (läs den!) om hur man skapar nya vanor; prova 14 ggr under en vecka typ:-) Så nu är det olivmajo till allt ett tag, ha ha....

Liten slatt avocadoolja har jag i men macadamiaolja har inte provats, var hittar du den, Angelico??? Letat i flera butiker :-(

Köpt Zetas extra milda idag och ska se om den blir ännu bättre på den, Drakulla, tack för tips! Och, ja, jag tycker också köpe-majo funkar finfint ibland

Den är svår att hitta ibland. Just nu verkar bara denna finnas i nätbutikerna:

http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Vaard-hygien/Kropp/Olja/Macadamiolja-kallpressad-Eko.htm

Inte billig precis men man kan ha den mest som smaksättare. Jag har själv köpt en lite billigare och större flaska från bodystore men de har den inte just nu. Vet att ICA maxi brukar ha också. 

Jag använde köpemajo i perioder när jag faktiskt tröttnar på hemgjorda majonäsens kosistens, den är inte lika fast  när man blandar den i coleslaw och liknande utan glider liksom undan och försvinner mer, den hemlagade. Men efter någon vecka märker jag av att jag äter socker i köpevarianten och tycker det triggar min hunger lite mer än när jag äter helt oprocessat med den egna majonäsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu