Angelico

Olja till majonnäs

Recommended Posts

Jag brukar oftast göra egen majonäs. Den blir ganska bitter i smaken när jag använder olika kallpressade olivoljor, även de som har betäckningen mild. Oftast har jag använt Urtekrams eko kallpressad olivolja.

Det går åt mycket majonäs här hemma så oljan måste vara ok att äta dagligen.

Har ni några tips på ekologisk smakneutral olja som är lämplig till detta?

Senast testade jag  Zeta raffinerad ekologisk rapsolja och det blev jättebra smak, men kanske är den inte så häsosam att använda ofta?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan givetvis ha smör i majonnäsen :) Blanda olivolja och smör och det blir neutralare i smaken!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan givetvis ha smör i majonnäsen :) Blanda olivolja och smör och det blir neutralare i smaken!

Jag vill göra majonäs på olja.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Zeta har en mild olivolja som jag brukar använda:

http://www.zeta.nu/produkter/matlagningolja/olivolja/zeta-olio-di-oliva-0-5-l

Och så tar jag hälften detta och hälften vanlig rapsolja (ej kallpressad). jag tycker kallpressade oljor går inte att ha i majonäs, det smakar alltid lite väl fränt för min smak...

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Zeta har en mild olivolja som jag brukar använda:

http://www.zeta.nu/produkter/matlagningolja/olivolja/zeta-olio-di-oliva-0-5-l

Och så tar jag hälften detta och hälften vanlig rapsolja (ej kallpressad). jag tycker kallpressade oljor går inte att ha i majonäs, det smakar alltid lite väl fränt för min smak...

Den ser bra ut men jag söker en ekologisk olja. Det verkar svårt att hitta en eko som samtidigt är neutral.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Både Garant (hemköp) och ica har ekologiska kallpressade rapsoljor som jag tycker fungerar bra i majonnäs. De oljorna är inte neutrala som kallpressad olja och kommer att sätta karaktär på majonnäsen, men jag tycker det blir gott. När jag har testat att göra majonnäs på olivolja tycker jag att det smakar väldigt dåligt.

Vad ska du ha majonnäsen till? Om du vill ha det som dressing kan du testa att göra följande recept:

Tärna och koka 100 g kålrot så att det blir mjukt i 2 dl vatten (eller i buljong). Mixa vattnet och kålroten med 2 avokados, saft från 1 lime, en röd pepparfrukt samt 1,5 dl olivolja samt salt. Då kommer du att få en sås/dressing som du kan använda istället för majonnäs. Den funkar bra både som kall och varm. Det går även att byta ut avokadon och limen mot andra grönsaker så länge du behåller kålroten som används som redning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Både Garant (hemköp) och ica har ekologiska kallpressade rapsoljor som jag tycker fungerar bra i majonnäs. De oljorna är inte neutrala som kallpressad olja och kommer att sätta karaktär på majonnäsen, men jag tycker det blir gott. När jag har testat att göra majonnäs på olivolja tycker jag att det smakar väldigt dåligt.

Vad ska du ha majonnäsen till? Om du vill ha det som dressing kan du testa att göra följande recept:

Tärna och koka 100 g kålrot så att det blir mjukt i 2 dl vatten (eller i buljong). Mixa vattnet och kålroten med 2 avokados, saft från 1 lime, en röd pepparfrukt samt 1,5 dl olivolja samt salt. Då kommer du att få en sås/dressing som du kan använda istället för majonnäs. Den funkar bra både som kall och varm. Det går även att byta ut avokadon och limen mot andra grönsaker så länge du behåller kålroten som används som redning.

Ja, jag har också gjort majonäs på både kallpressad rapsolja och kallpressad olivolja. Grejen är att jag altid tröttnar på bismaken från dessa oljor efter en tid och då blir det lätt att jag köper färdiggjord majonäs. Jag söker nu en neutralt smakande olja som är eko och samtidigt hälsosam nog att äta ofta.

När jag ringlar olja på grönsaker direkt tycker jag oljan gärna kan ha karaktär, men när jag ska ha den som bas till en mild ajoli med färska örter eller rivet citronskal då blir det absolut mycket godare med en neutral olja. Jag gillar subtila smakbrytningar :).

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar svårt att hitta det jag söker. Så kanske läge att tipsa de som producerar olja om en produkt som saknas. 

Just nu tänker jag att om jag gör egen majonäs på raffinerad ekologisk rapsolja+ägg+eko äppelcidervinäger så blir det ändå ett mycket bättre alternativ än den köpta majonäsen med socker, stabiliseringsmedel och allt vad de nu har i. 

Men jag letar vidare efter olivoljan utan smak och som är eko.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte sett eko raffinerad olja, men ska titta efter det. Klarar inte smaken av den kallpressade. Bra att veta att det finns!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte sett eko raffinerad olja, men ska titta efter det. Klarar inte smaken av den kallpressade. Bra att veta att det finns!

Ja, den jag hittat tror jag är ny för jag har inte sett den innan, Zeta Ekologisk rapsolja, raffinerad,500 gram i plastflaska. Finns på Ica.
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, den jag hittat tror jag är ny för jag har inte sett den innan, Zeta Ekologisk rapsolja, raffinerad,500 gram i plastflaska. Finns på Ica.

Toppen! Synd att det är som vanligt med eko, små flaskor ger högt literpris, men säljer den så kanske det kommer storpack.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Törs man säga att man kan köpa ekologisk majonnäs ;)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Törs man säga att man kan köpa ekologisk majonnäs ;)

Visst! Men har du smakat den? Den den innehåller mer socker än den okeologiska, och smakar nästan godis tycker jag. Och även om den är eko så innehåller den ju en hel del onödigt som industrimat gör. Så om man vill vara LCHF-ren så blir det ju till att göra egen majjo :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst! Men har du smakat den? Den innehåller mer socker än den okeologiska, och smakar nästan godis tycker jag. Och även om den är eko så innehåller den ju en hel del onödigt som industrimat gör. Så om man vill vara LCHF-ren och äta ketogent så är det ett bra val att göra egen majjo :)

Det tar ca 2-3 minuter att göra egen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mmm.. Jag gör också egen majjo ibland :)

Jag tycker att den ekologiska smakar neutralt och bra... Sen är det ju precis som du säger, av någon anledning har de valt att lägga i extra socker... E% blir väldigt bra ändå .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mmm.. Jag gör också egen majjo ibland :)

Jag tycker att den ekologiska smakar neutralt och bra... Sen är det ju precis som du säger, av någon anledning har de valt att lägga i extra socker... E% blir väldigt bra ändå .

Ja, okej det är väl ingen stor grej just med E%. Men mer tveksamt om hur mkt man kan lita på ingredienserna. Men jag tänker så för att jag äter en del majo varje dag. Om man äte mer sällan är det väl ett onödigt bryderi.

Men den majo jag gjorde nu med eko rapsolja helt ekoägg dijonsenap och äppelcidervinäger smakar faktiskt nästan precis som köpemajo.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade ett tips hos Jamie Oliver (bra efternamn till denna fråga). Alltså börja med en ... sämre olja ... till dess emulsionen startat, då byter man till den braiga oljan. Värt att prova.

Use a refined oil (sunflower, canola, grape seed) until you get the emulsion, that is until the mix starts to get thick, then add extra virgin oil. For some reason, if you use it right away, it gets very bitter, but if you finish with it it's brilliant!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade ett tips hos Jamie Oliver (bra efternamn till denna fråga). Alltså börja med en ... sämre olja ... till dess emulsionen startat, då byter man till den braiga oljan. Värt att prova.

Use a refined oil (sunflower, canola, grape seed) until you get the emulsion, that is until the mix starts to get thick, then add extra virgin oil. For some reason, if you use it right away, it gets very bitter, but if you finish with it it's brilliant!

Det låter ju verkligen lovande! Ska jag testa nästa gång jag gör majonäs! Kan det verkligen funka?

Föresten angående raps vs olivolja. När man läser olika lågkolhydrat-råd så sägs det ganska olika om dessa två oljor. Vissa säger att olivolja är den hälsosamma av de två och att raps är dåligt medan andra menar att rapsolja är den mer hälsosamma oljan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toppen! Synd att det är som vanligt med eko, små flaskor ger högt literpris, men säljer den så kanske det kommer storpack.

Men just idag var det extrapris på denna olja i min icabutik. 500 ml kostade 25 kronor!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har testat att göra majjo på de flesta oljor, och den bästa blev med Kung Markattas neutrala olja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har testat att göra majjo på de flesta oljor, och den bästa blev med Kung Markattas neutrala olja.

Ja, men vet du att det är solrosolja!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, men vet du att det är solrosolja!

Jag vet :(

Men den är åtmindstone eko........jag får ta det goda med det onda. För det blir riktigt bra majjo av den oljan. 

Sen så får man se till mängden. Jäg äter inte majjo matskedvis varje dag, men kanske teskedsvis <,9

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet :(

Men den är åtmindstone eko........jag får ta det goda med det onda. För det blir riktigt bra majjo av den oljan.

Sen så får man se till mängden. Jäg äter inte majjo matskedvis varje dag, men kanske teskedsvis <,9

Okej. Ja då väljer jag hellre eko rapsolja som är också är neutral.
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grejen är att rapsolja inte är speciellt bra om du äter mycket, eftersom den innehåller höga mängder omega6...

Ofta är de neutrala oljorna onyttiga eftersom de har mycket fleromättade fetter.

prova kanske avocadoolja? Den innehåller lika lite fleromättat som olivolja.

Själv har jag aldrig provat den.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grejen är att rapsolja inte är speciellt bra om du äter mycket, eftersom den innehåller höga mängder omega6...

Ofta är de neutrala oljorna onyttiga eftersom de har mycket fleromättade fetter.

prova kanske avocadoolja? Den innehåller lika lite fleromättat som olivolja.

Själv har jag aldrig provat den.

Det är just det jag funderat mycket på. Majonäs är ju ganska vanligt i LCHF mat, men det finns ingen majonäs som är gjort på något bättre än rapsolja vad jag vet.

Avocadoolja verkar jättebra men är sanslöst dyrt om man vill äta majonäs ofta.

Det där med omega6, beror inte det en del på hur man äter som helhet? Om man tex äter mycket fet fisk, avocado osv som komplement?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kung Markatta har haft en smakneutral olivolja i sitt sortiment, men jag vet inte om den finns kvar. Den var relativt dyr och jag har inte testat den, så jag vet inte hur bra den är. 

Ska definitivt testa Jamie Olivers variant. Om jag förstått det hela rätt så börjar man med en smakneutral olja och tillsätter sedan olivolja och på så sätt så får man en nyttigare majonnäs, som inte smakar olivolja. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni som provar Jamie Olivers variant kan väl berätta exakt proportionerna (vilka ingredienserna) och hur den smakar!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kung Markatta har haft en smakneutral olivolja i sitt sortiment, men jag vet inte om den finns kvar. Den var relativt dyr och jag har inte testat den, så jag vet inte hur bra den är. 

Ska definitivt testa Jamie Olivers variant. Om jag förstått det hela rätt så börjar man med en smakneutral olja och tillsätter sedan olivolja och på så sätt så får man en nyttigare majonnäs, som inte smakar olivolja. 

Som jag skrev ovan så är den Kung Markatta oljan en solrosolja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är just det jag funderat mycket på. Majonäs är ju ganska vanligt i LCHF mat, men det finns ingen majonäs som är gjort på något bättre än rapsolja vad jag vet.

Avocadoolja verkar jättebra men är sanslöst dyrt om man vill äta majonäs ofta.

Det där med omega6, beror inte det en del på hur man äter som helhet? Om man tex äter mycket fet fisk, avocado osv som komplement?

Upp till en viss gräns så är det bra med omega6 om du har bra balans mellan omega 6 å 3. 

Klart att det är helheten som räknas. Men ofta får vi i oss för mycket omega 6.

Det är inte nyttigt med exempelvis 100gram omega6-oljor per dag oavsett hur mycket omega3 du får i dig.

Utöver avocadoolja så finns det också andra nötoljor, som tex macadamiaolja. Som har lite fleromättade fetter (omega6). Men alla dessa är som du säger oftast väldigt dyra.

De billiga oljorna är ofta neutrala i smaken fast sprängfulla med omega6.

Tyvärr så får du nog leva med att det är dyrt om du ska ha en nyttig olja ;) Det var därför jag först skrev att man kan använda en viss mängd smör, som är betydligt billigare (och ganska mild smak)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Upp till en viss gräns så är det bra med omega6 om du har bra balans mellan omega 6 å 3. 

Klart att det är helheten som räknas. Men ofta får vi i oss för mycket omega 6.

Det är inte nyttigt med exempelvis 100gram omega6-oljor per dag oavsett hur mycket omega3 du får i dig.

Utöver avocadoolja så finns det också andra nötoljor, som tex macadamiaolja. Som har lite fleromättade fetter (omega6). Men alla dessa är som du säger oftast väldigt dyra.

De billiga oljorna är ofta neutrala i smaken fast sprängfulla med omega6.

Tyvärr så får du nog leva med att det är dyrt om du ska ha en nyttig olja ;) Det var därför jag först skrev att man kan använda en viss mängd smör, som är betydligt billigare (och ganska mild smak)

Ja, man får alltid kompromissa med något när man ska planera en hälsosam kost. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni som provar Jamie Olivers variant kan väl berätta exakt proportionerna (vilka ingredienserna) och hur den smakar!

Jag ska testa den metoden och rapportera hur det blev.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har testat Jamie Olivers variant enligt följande recept

2 äggulor

1 tsk dijonsenap

1 msk vitvinsvinäger

2-2,5 dl olja

salt + peppar efter smak

Mixa äggulorna med dijon och vitvinsvinäger och ca 1 dl rapsolja. Tillsätt ca 1 dl olivolja. Man brukar hälla i oljan samtidigt som man kör med mixerstaven. Smaka av med salt och peppar. Jag brukar använda stavmixer och smal mixerbägare när jag gör majonnäs. Bred tillbringare eller bunke blir inte lika bra. Originalreceptet jag utgår från säger 2,5 dl rapsolja, men jag tar ofta lite mindre olja, så man får känna sig fram hur mycket olja som är lagom. 

Jag har testat med två olika sorters olivolja, en vanlig Fontana och Zetas milda, som nämnts i tråden. Det är möjligt att Zetas milda blir något bättre till majonnäs. Majonnäsen har jag använt i sallader och röror med lyckat resultat. Jag tycker t om att olivoljevarianten blev godare än den vanliga på rapsolja.

Stort tack till Jamie Oliver och forumet som tipsat.  :)  :wub:

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har testat Jamie Olivers variant enligt följande recept

2 äggulor

1 tsk dijonsenap

1 msk vitvinsvinäger

2-2,5 dl olja

salt + peppar efter smak

Mixa äggulorna med dijon och vitvinsvinäger och ca 1 dl rapsolja. Tillsätt ca 1 dl olivolja. Man brukar hälla i oljan samtidigt som man kör med mixerstaven. Smaka av med salt och peppar. Jag brukar använda stavmixer och smal mixerbägare när jag gör majonnäs. Bred tillbringare eller bunke blir inte lika bra. Originalreceptet jag utgår från säger 2,5 dl rapsolja, men jag tar ofta lite mindre olja, så man får känna sig fram hur mycket olja som är lagom. 

Jag har testat med två olika sorters olivolja, en vanlig Fontana och Zetas milda, som nämnts i tråden. Det är möjligt att Zetas milda blir något bättre till majonnäs. Majonnäsen har jag använt i sallader och röror med lyckat resultat. Jag tycker t om att olivoljevarianten blev godare än den vanliga på rapsolja.

Stort tack till Jamie Oliver och forumet som tipsat.  :)  :wub:

Bra med rapport! Jag ska testa senare idag men hade tänkt använda först en mindre mängd raffinerad rapsolja och sen fylla på med extra virgin kallpressad eko olivolja. PÅ det du skriver verkar det som att detta trix bara funkar om olivoljan är mild? eller missförstår jag? Jag trodde metoden gick ut på att  att man ska kunna göra neutralt smakande majonäs trots att man använder kallpressad mer smakrik olja i slutet, men det låte iofs som ett mirakel...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag tror är att den här metoden bara funkar om man redan har mild olivolja, och alltså inte ekologisk olja. Tyvärr har jag svårt att tänka mig att köpa oekologisk olja nu mera efter allt jag läst om dem.

Hur som helst, idag har jag testat Jamie Oliver-metoden. Det funkade inte så bra men jag får nog experimentera lite fler gånger och ändra lite i sammansättningen.

Jag startade med 1 dl neutral eko rapsolja till två ägg, 1 msk vinäger, 2 tsk dijon. Det var ingen bra start eftersom proportionerna gjorde att det inte emulgerade. Så jag började tillsätta ekologisk kallpressad olivolja när det tjocknat bara lite. Tillsatte totalt 3 dl olivolja. 

Majonäsen blev lika bitter i smaken som den brukar bli med eko kallpressad olja.

Jag lyssnade på P1, Meny igår om ajurvedisk kost. Ganska intressant program föresten. Inte för att jag kan ta till mig det tänket helt men det var en intressant sak de nämnde om mat. Dagens västerländska mat är mkt söt och sällan bitter eller sur. I mycket av den ursprungliga maten finns alla smaker, och de  beskrev hur man kan vänja sig vid ovana smaker. Jag har själv vant mig vid tex stjälkselleri, grönkål, lever svarta vinbär och annat som till en början kan upplevas som svåra smaker, lite bittra eller sura. Nu tycker jag de är mkt goda.

http://t.sr.se/22zE55F

Så nu funderar jag på om jag ska försöka vänja mig att tycka om eko-olivolje-majonäsen. Det är så många val man ska göra när man vill äta rätt, eko, omega 3/6, enkelomättat, fleromättat, energifördelning osv. 

Eller så får jag till Jamie O s metod efter lite experimenterande. Nu har jag en stor burk av den något bittra men lite mer hälsosamma majonäsen, så det dröjer någon vecka eller mer innan nästa försök.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jo men olivolja helt klart. http://seventhwaveuk.com/content/117-is-rapeseed-really-a-healthy-oil. har aldrig hoert att olivolja ska vara ohaelsosamt. raps aer superbilligt att framstaella, av en vaext som aer billig att odla. och som man inte kan goera andra grejer av. det aer klart att de vill faa saalt det, men saa haer framstaells rapsolja

... the production of canola oil. Here’s an overly simplified version of the process:

Step 1: Find some “canola seeds.” Oh wait, they don’t exist. Canola oil is actually made from a hybrid version of the rapeseed… most likely genetically modified and heavily treated with pesticides.

Step 2: Heat the rapeseeds at unnaturally high temperatures so that they oxidize and are rancid before you ever buy them.

Step 3: Process with a petroleum solvent to extract the oils.

Step 4: Heat some more and add some acid to remove any nasty wax solids that formed during the first processing.

Step 5: Treat the oil with more chemicals to improve the color.

Step 6: Deodorize the oil to mask the horrific smell from the chemical processing.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder vanlig rapsolja. Hemgjord majjo med denna olja är tillräckligt bra. Olivolja är gott, men passar inte i majjo.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gjorde faktist majjo igår på endast olivolja. Hade 2 äggulor till ca 2-3dl olja.

samt 1 tsk vitlökspulver, 0,5tsk vitpeppar och 1,5tsk vinäger

Sen tog jag ca 2msk dragon.

Smakade inte alls mycket olivolja med dessa kryddorna! Visst är det tydlig olivsmak, men den tog inte över. Kanske var det dragonen som gjorde olivsmaken mildare?

Oljan var någon som jag köp på LIDL

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag känner att jag har råd använder jag hälften rapsolja och hälften MCT-olja i min majonnäs. MCT-oljan stelnar inte i kylen som olivolja gör. Äter du mycket majonnäs kan du ju göra en enkel sats med kokosolja och ha i skafferiet för då tar den ju slut innan den hinner bli dålig. Jag använder då kokosoljan utan smak och doft. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

mct olja funkar bra, avocado olja blir supergott och emulgerar fint. (koepte marks daily apple primal mayo I USA) jag tror att dikussionen haer aer: aa ena sidan vad aer nyttigast? men vad funkar baest? men oj vad dyrt.. vad aer billigast? saa billigast och baest aer nog 2 olika maal.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har testat en del, men inte JO:s tips att börja med en neutral olja och avsluta med en mer smakrik sort. De enda majonnäserna jag gjort som inte åkt i soporna genast efter provsmakning är de jag gjort på enbart vanlig billig raffinerad rapsolja, tyvärr. Men, jag ska absolut testa JO:s metod nästa gång jag gör majonnäs.

Av de icke-neutrala oljorna jag provat har avokadoolja varit den mest lovande, den har en är riktigt god smak men majonnäsen blev nästan lika motbjudande som de jag testat göra på olivolja eller kallpressad rypsolja. Väldigt många olivoljor har tyvärr en motbjudande besk bismak, så det ska vara en olivolja av väldigt hög kvalitet för att jag ska prova det en gång till.

En ekologisk olja som jag tror kunde funka alldeles utmärkt som neutral olja är Urtekrams ekologiska stekolja. Den är visserligen en solrosolja, men av nån orsak har den ungefär samma fettsyresammansättning som olivolja, åtminstone enligt etiketten på baksidan, alltså väsentligt mindre fleromättade fetter, vilket är orsaken till att de rekommenderar den för stekning. Den är inte direkt billig, men nog ett bättre alternativ än rapsolja, skulle jag tro.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har testat olika oljor och har inte kommit fram till vilken jag gillade bäst. Ibland blir det lite skarpa bismaker. När jag läste "Det godaste jag vet!" av Lisa Förare Winbladh fick jag en aha-upplevelse. Hon beskriver hur sättet att vispa majonnäsen också påverkar smaken. Med en mixer slår man sönder oljan hårdare och bismaker kan frisätts. Med en elvisp eller handvisp blir det en mildare smak. Fin olivolja ska inte mixas eller vispas hårt. Om man vill sätta karaktär på majonnäsen med en fin olivolja rekommenderar hon att man först använder en neutral olja och sedan smaksätter den färdiga majonnäsen med några matskedar av den fina kallpressade jungfruoljan som försiktigt rörs ner. Jag har följt detta råd och min majonnäs har blivit mycket bättre. Lisa skriver också om hur konsistensen påverkas av olika vispmetoder.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle vilja ha en majonnäs som är lika god som Kavlis ekologiska, lite mindre söt.  Finns det någon av alla varianter som pratas om här som ligger i närheten av denna?

Jag gör gärna majonnäsen själv...men det skulle vara bra så mycket roligare om den ändå var i närheten av så god som Kavlis... :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag tycker att den jag beskrivit här i tråden med bara 4,5 dl eko raffinerad rapsolja, 1 msk dijon, 1 msk vinäger och två hela ägg blev just så god. Så enda problemet är då omega 6. Men det problemet har ju alla som äter köpe majonäs eller köpebearnaise men det dyker sällan upp som problem i lchf diskussionerna utan det är bara när man diskuterar olja specifikt konstigt nog.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ju testat recept åt det hållet men jag tycker att jag kommer ganska långt ifrån "kavli"-smaken...men jag ska göra nya försök. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den blir luftig och vit och mer lik köpemajjo med helt ägg. 

Kan "Kavlismaken" möjligen vara det söta?  ;)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle vilja ha en majonnäs som är lika god som Kavlis ekologiska, lite mindre söt.  Finns det någon av alla varianter som pratas om här som ligger i närheten av denna?

Jag gör gärna majonnäsen själv...men det skulle vara bra så mycket roligare om den ändå var i närheten av så god som Kavlis... :)

Det är den enda majjon jag får i mej över huvud taget
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den blir luftig och vit och mer lik köpemajjo med helt ägg. 

Kan "Kavlismaken" möjligen vara det söta?  ;)

Det kan ju vara så :) ...men då skulle det ju vara mycket värt att successivt kunna reducera sockerinnehållet i kavli-majonnäsen (om man hade det jävla receptet ;-) till en absolut nödvändig miniminivå och ändå behållen en mycket god smak. :)

Hmm...det är ju hela ägg jag brukar använda...tänkte att knepet kanske var att bara använda gulan. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg