Jump to content

Vetenskaplig Studie av SCAPIS

truman
 Share

Recommended Posts

Hej, jag är en av de 30 000 som blivit erbjuden att deltaga i en studie (hjärta, kärl och lungor)
Jag är 61 år och har mer eller mindre framgångsrikt ägnat mig åt LCHF de senaste 3 åren.
Tyvärr så har jag haft det lite tufft med stress och annat de sista året och jag har "fallit av vagnen" ganska rejält. Hängivit mig för mycket åt Choklad och nötter.
Vikten är ca 10-15 kg över vad den ska vara och blodtrycket tenderar att dra iväg ibland. Brukar ligga på 120/65 vid vila men ligger nu snarare på 130-140/70.
Jag har drygt 6 sex veckor kvar till första tillfället och jag har kört som jag tycker strikt LCHF diet i en vecka nu.
Frukost/lunch:
3 stekta ägg, Bacon och färsk sallad med olivolja. grönt te med citron och färsk ingefära
Middag/kvällsmat:
Kött/kyckling, ost,smör sallad med Olivolja. Kvällsro med citron och ingefära.

16 timmar paus till nästa måltid.
Motionen består av raska promenader och en massa armhävningar flera gånger i veckan.
Till skillnad från andra gånger jag börjat köra så här så dröjer vikten kvar. Det stora vattenstoppet har inte infunnit sig ännu och inte krampen i vaderna på morgonen heller.

Jag är tacksam för input och synpunkter. Vill helst inte ha för höga lipider. Sist jag träffade en läkare så hade jag:
8,6 tot
6,6 LDL
1,7 HDL och fick statiner utskrivna. Har inte tagit dom men har och andra sidan inte varit så duktig.
Måste göra rent hus med "godisdjävulen" en gång för alla.

Idag var jag inne på SCAPIS och lämnade blodprov och blev uppriggad som en självmordbombare med sladdar och slangar.

Nu för en liten stund sedan blev jag uppringd av hjärtläkaren som förklarade att mina blodfetter var föremål för bekymmer:

Tot: 9, något

LDL: 7,0

HDL: 1,4

TG: 1,56

Blodsocker 8,något

Det har inte blivit bättre på två år, snarare tvärt om. Jag har och andra sidan inte varit någon duktig patient. Men de sista 7 veckorna har jag helt avstått från, potatis, ris, bröd och andra kolhydrater. Jag har motionerat nästan dagligen.

Jag äter förmodligen för mycket protein för att få ner blodsockret. Faste sockret har alltid varit runt 7 men gått ner efter att jag börjat äta.

Nu vill den unge mannen ge mig remiss och statiner, LCHF förespråkare och de som anser att högt kolesterol är en dålig prediktor för hjärt och kärl sjukdom avfärdar han som några få högljudda procent som tydligen har fel.

Jag bor i Uppsala

Hur går jag vidare nu?

Tacksam för reaktioner.

Mvh
Truman

• Like 4

Jag var på mitt andra SCAPIS-besök idag. Kul tyckte jag. Man blir väldigt noga undersökt med massor av undersökningar.

Jag fick ett roligt besked vid första tillfället. Min autoimmuna sjukdom i lungorna - Sarkoidos - har blivit bättre de två sista åren. Jag har haft den diagnostiserad 30år men blev "utskriven" från lungkliniken i Göteborg för ett par år sedan.  Jag har inte haft mer högst 70% av den normala syreupptagningsförmågan de senaste 28 åren. Nu hade jag 88% efter 3,5 års LCHF-ätande!

Man mäter bl.a. tjocklek på halspulsådrorna (mina var perfekta), blodtryck (101/63 för min del), tar massor av blodprover (17 rör), får stegmätare, röntgar kroppsfett, lever, lungor och hjärta mm. Så det är en väldigt ambitiös undersökning. 

Jag var också på ett glukosbelastningstest som jag naturligtvis inte blev "godkänd" vid. Man fick dricka 75g glukos upplöst i lite vatten (äckligt!).

Jag brydde mig inte om att "förbereda" mig för testet på något vis. Jag anar att man inte har koll på att folk som normalt inte äter socker reagerar häftigt när "chockas" med så mycket socker. Det finns ju andra test som bättre kan förutsäga risk för diabetes men det har man inte använt sig av i denna forskning.

Vid andra besöket fick man dricka Modifast måltidsersättning. Sköterskan sa på min fråga att den inte innehöll socker utan artificellt sötningsmedel. Jag googlade då och visade till hennes förvåning att hälften av vikten och energiprocenten var kolhydrater.

Sedan tidigare vet jag att jag har "höga" kolestervärden. De ligger på minst 7,5 i totalen och 2-3 på HDL:en. Men jag bryr mig inte då jag lärt mig att högt kolesterol inte är farligt för 60-åriga kvinnor. Det är däremot förtjockade blodkärl i halsen som medicin-tekniska analytikern tyckte var tecken på ett normalt åldrande. Och tyvärr är det väl "normalt" i vårt samhälle med söt och processad mat.

Men som helhet är det ju en gratis mycket genomarbetad hälsoundersökning!

• Like 6