Jump to content

Funderingar kring blodsocker


Xiro
 Share

Recommended Posts

Lite klurerier kring blodsocker nedan.

 

Vad bör man främst försöka undvika i postprandialt blodsockersvar - högt toppvärde eller stor area under kurvan? Lågt toppvärde trots stor area kanske underlättar så att kroppen hinner reglera bättre och på så sätt mindre risk för sjukdomseffekter? Hög topp sägs ofta ge efterföljande dipp med tillhörande cravings, som i sin tur lätt leder till ny hög topp o s v. Om man sänker måltidens gi med att ha högre andel fett, då sänker man väl både toppvärde och area?

 

När bör man mäta efter en måltid för att få hyfsad bedömning av arean och inte missa toppen, samt inte bli lurad av ev längre kvarvarande förhöjd nivå? Ja hur bör man mäta praktiskt och rimligt i vardagen för att se hur blodsockret påverkas av olika måltider etc?

 

Kan tänka mig att långtidsblodsocker och c-peptid är viktigare än enskilda blodsockersvar- men hur lång tid tar det innan man ser avgörande effekter på dessa labsvar och kan utvärdera/omvärdera sina vanor?

 

Hur blir blodsockersvaret typiskt om någon som inte är van vid stor andel fett i kosten helt plötsligt sätter i sig mycket fett, t ex naturligt lammfett - hos en frisk vs typ 1 diabetiker vs typ 2 diabetiker?

Link to comment
Share on other sites

Så som jag förstår det, är det viktigaste lågt fasteblodsocker och särskilt de låga fasteinsulin som blir följden. Blodsockertoppar efter måltider har ringa betydelse förutsatt att blodsockret går ner till låga nivåer igen. Lågt fasteblodsocker kan uppnås genom att kombinera Lchf, fasta och träning på olika sätt

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Svåra frågor, då jag tror att det är mycket individuellt.

 

Ska man mäta blodsockret efter en måltid, så bör man nog göra det en gång i kvarten i två timmar ungefär, eller till dess att man ser att det börjar sjunka.

 

Jag har personligen ett väldigt lågt HbA1c = 23, men ligger ofta på runt 4,2 fastande i blodsocker. Äter jag strikt LCHF så stiger det till ca 4,7. Om jag petar i mig (har testat) lite ris eller potatis, med mycket fett till så stiger det genast till ca 6.

 

Har en lite överviktig vän som jag även har testat på, som i mina ögon har risk att hamna i det metabola syndromet, den personen får mindre höjning på blodsockret efter kolhydrater.

 

Det kan ju även vara så att min insulinproduktion har tagit lite semester efter alla år på LCHF, så att det inte behövs så mycket innan blodsockret stiger?

 

För att få utslag på långtidsblodsockret så tar det nog ca tre månader, eftersom hemoglobinet som sockret har fastnat på lever ungefär den tiden. C-Peptid bör ju ge utslag direkt tycker jag, då man belastar kroppen med mindre socker.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Bra frågor :)

Mitt fastesocker ligger högt ofta över 6.0 så jag har funderat en del på detta...i och med att man äter LCHF så ligger ändå HbA1C bra (36).

 

Om man tittar specifikt på LCHF-ätare så är det oftast inte så spännande att mäta efter måltid...det händer väldigt lite med blodsockret .

För en kollisätare låter Systers metod vettig. :)

Tänkte ta c-peptid nästa gång jag testar mig på Werlabs...misstänker dock att det värdet ligger lågt...om man då ska vara nöjd eller ändå jobba på att få ner blodsockret på något sätt vet jag inte.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En gång i kvarten kan väl funka som enstaka experiment tänker jag mig. Men säg att en diabetiker vill testa LCHF, då ska den väl mäta i princip efter varje måltid åtminstone i början? Då blir en gång i kvarten i två timmar väl övermäktigt? Eller finns det nån mätare med automatik som kan göra det smidigt?

 

Som nämnt ovan är svaret i blodsocker och insulin individuellt i viss mån om än säkert med hyfsat tydliga röda tråd mellan olika individer. Då klurar jag på hur man bör gå till väga själv rent praktiskt som frisk, typ 1 diabetiker, eller typ 2 diabetiker.

 

För friska kanske det finns rätt tillförlitliga utvärderingssätt utan att ens mäta, det kanske räcker att känna sin kropp och lyssna ordentligt på den? Och diabetiker behöver typiskt mäta mäta mäta?

 

Martina Johansson skriver att det är arean under kurvan som är viktigast, och därför anser att även långsamma kolhydrater är att begränsa. http://martinajohansson.se/grammen-som-raknas-inte-ratio/

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har inga svar på något utom frågan om HbA1c/långtidsblodsocker. 

Det är glykerat hemoglobin och hemoglobinet är kvar lika länge som erytrocyter är kvar. Dessa sägs ha en medelöverlevnad på 120 dagar.

HbA1c ger någon slags bild av medelglukos de senaste 2-3 månaderna.

 

Som diabetiker skulle det vara mindre farligt att inte göra stora förändringar snabbt. Utan istället sänka kolhydratintaget över tid så man vet hur insulindosen ska anpassas.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...