Syster Posted April 4, 2016 Share Posted April 4, 2016 Ja ha, vad säger vi om detta då, forskning som visar på att man förhindrar hjärtkärlsjukdom med att behandla förebyggande. Studien har finansierats av Canadian Institutes of Health Research och Astra Zeneca "– De här studierna visar att framförallt när man sänker kolesterolvärdena så minskar risken signifikant för framtida hjärtinfarkter och stroke och andra hjärt- och kärlsjukdomar, säger docent Claes Held vid Uppsala kliniska forskningscentrum som har lett den svenska delen av studien." "Slutsatsen är att personer som har en lite förhöjd risk, till exempel för att man röker eller är överviktig, så kan det löna sig att medicinera, trots att man inte tidigare haft hjärtproblem. Men redan i dag råder delade meningar om människor utan symptom på sjukdom, bör äta medicin. Det gör att man kan vänta sig en livlig debatt, enligt Claes Held" http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6402720 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted April 4, 2016 Share Posted April 4, 2016 Skitbra medicin, så att man kan fortsätta röka och äta junk och upprätthålla den moderna samhällsekonomin... Hoppas de forskar ordentligt på att göra medicinerna beroendeframkallande som cigg o sötade produkter, så säkrar vi följsamheten - idealet vore väl cigg, läsk och godis med statiner, blodtryckssänkande och kanske andra läkemedel när man ändå är på g? Man måste ju värna om ekonomin o jobben - att sluta med cigg o junk är inte ett alternativ!!! Det skulle ju slå mot allt från stackars gbp-kirurger i Sverige till tobaksslavar i Sydamerika. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted April 4, 2016 Share Posted April 4, 2016 Jag tror det var Uffe Ravnskov som kommenterade i Dagens Medicin att resultatet kunde tolkas som att om 333 individer behandlas i 5,6 år räddas en individ. Man kan fundera på hur man ska värdera ett eventuellt (sannolikt?) lidande som uppstår av medicineringen. Jag kör på som vanligt med nyttig och god mat, och skippar helt det onyttiga. Njutarmetoden brukar jag kalla den. Inga statiner kommer över mina läppar. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted April 4, 2016 Share Posted April 4, 2016 Usch så tröttsamt detta börjar bli "Studien har finansierats av Canadian Institutes of Health Research och Astra Zeneca. Claes Held uppger att han inte haft någon koppling till Astra Zeneca i de aktuella studierna." Nähä nä, men det kanske inte heller behövdes. Om A Z har varit med och bestämt upplägg mm av forskningen så lär de ju inte behöva påverka så mycket mer. Jag tvivlar på att A Z la upp en hög pengar på bordet och sa varsågod använd detta till forskningen och lägg upp studien som ni vill... Resultaten skulle ju kunna vara hur sanna som helst men med den finansieringen så är dessa komprometterade i mina ögon. För att jag ska tro på detta behöver någon opartisk granska upplägg och resultat och titta på de faktiska siffrorna och inte till vinklad statistik. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 4, 2016 Share Posted April 4, 2016 Med andra ord ytterligare en läkemedelsbolags finansierad studie som bevisar att Statiner (Mykotixiner) är verkningslösa! Något helt annat är när medias skrivkulier skall säga, "Kejsaren har inga kläder"? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts