Sparklinglollo Posted April 5, 2016 Share Posted April 5, 2016 Hej! Detta måste väl vara helt ok att äta? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xls Posted April 5, 2016 Share Posted April 5, 2016 Ja, men det är mycket protein. Man brukar väl räkna med en fördelning runt 80 E% fett, 15 E% protein och 5 E% kolhydrater som någon slags tumregel om man vill vara strikt. Och E% är då mängden energi av respektive fett, protein och kolhydrater. 54 g fett * 9 kcal/g fett= 486 46 g protein * 4 kcal/g protein = 184 184 / 486 = 37 Alltså, energin från proteinet är 37% vilket är lite högt. Kolhydraterna är ju noll så de behöver vi inte räkna med. Men absolut, kompenserar du med mer fett och äter lite annat protein så du når runt 1 g per kilo kroppsvikt (återigen en tumregel och då för soffpotatisar, tränar du behövs det lite mer) så blir det jättebra. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 5, 2016 Share Posted April 5, 2016 Ja etiketten är nog inte så bra att äta.. tror att det är cirka 100% plast? Bra att du börjat läsa etiketter.. ät dem bara inte utan möjligtvis innehållet i förpackningen om det är något nyttigt/gott. Det skulle kunna var något vad som helst.. junkfood eller supernyttigt.. jag har ingen aning.. däremot verkar det kunna bidra till ditt energibehov och ditt behov av protein? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse-hatten Posted April 5, 2016 Share Posted April 5, 2016 184/(486+184)=27 skall det väl vara? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sparklinglollo Posted April 5, 2016 Author Share Posted April 5, 2016 Ja, men det är mycket protein. Man brukar väl räkna med en fördelning runt 80 E% fett, 15 E% protein och 5 E% kolhydrater som någon slags tumregel om man vill vara strikt. Och E% är då mängden energi av respektive fett, protein och kolhydrater. 54 g fett * 9 kcal/g fett= 486 46 g protein * 4 kcal/g protein = 184 184 / 486 = 37 Alltså, energin från proteinet är 37% vilket är lite högt. Kolhydraterna är ju noll så de behöver vi inte räkna med. Men absolut, kompenserar du med mer fett och äter lite annat protein så du når runt 1 g per kilo kroppsvikt (återigen en tumregel och då för soffpotatisar, tränar du behövs det lite mer) så blir det jättebra. Detta är ju endast som "nödsnacks" istället för chips e dyl. Påsen är på 100 g och man äter MAX 1/2 innan man tycker det blir för mycket. Jag är ny, så uträkningen du har gjort har jag inte lärt mig men får väl kolla upp det. Tack snälla för ditt svar! [emoji3] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 5, 2016 Share Posted April 5, 2016 Detta är ju endast som "nödsnacks" istället för chips e dyl. Påsen är på 100 g och man äter MAX 1/2 innan man tycker det blir för mycket. Jag är ny, så uträkningen du har gjort har jag inte lärt mig men får väl kolla upp det. Tack snälla för ditt svar! [emoji3] Iomed att du är ny så vill jag hellre att du får den här bilden av LCHF! http://www.kostdoktorn.se/lchf Klipp ut den, tejpa fast den på ditt kylskåp och checka rätt ofta att bilden överenstämer rätt bra med innehållet i kylskåpet. Om så vore fallet så kan du äta rätt fritt av innehållet utan att behöva läsa etiketter eller räkna särskildt mycket! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sparklinglollo Posted April 5, 2016 Author Share Posted April 5, 2016 Jag vet, men vid festliga tillfällen kan man ju vara sugen på något salt och knaprigt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 5, 2016 Share Posted April 5, 2016 Var det Fleskesvaer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xls Posted April 5, 2016 Share Posted April 5, 2016 184/(486+184)=27 skall det väl vara? Jag får väl erkänna att jag har ätit en skiva Pågens färdigskivat rostbröd tidigare i kväll. Det måste vara det som fått min hjärna att kortsluta sig. Men tanken var god även om den inte räckte hela vägen 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sparklinglollo Posted April 5, 2016 Author Share Posted April 5, 2016 Var det Fleskesvaer?Japp![emoji3] 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sparklinglollo Posted April 5, 2016 Author Share Posted April 5, 2016 Japp![emoji3]Farligt? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xls Posted April 5, 2016 Share Posted April 5, 2016 Farligt? Nej, grisen är död och förhoppningsvis ofarlig . Men en påse är drygt 500 kcal och ger mindre utrymme för nyttigare mat. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sparklinglollo Posted April 5, 2016 Author Share Posted April 5, 2016 Jag äter nog kanske 1/3 OM jag blir riktigt sugen, så självklart förstår jag att detta egentligen inte är ultimat, men ibland blir man bara så knaprigtsaltsugen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 5, 2016 Share Posted April 5, 2016 Farligt? Näe, som sagt grisen är död och ofarlig i det tillståndet! Det är främst levande grisar som kan vara farliga. Och iomed att jag är före detta bondgrabb så vet jag att det är galtarna man skall akta sig för bland tamsvinen. vad gäller vildsvin så är det främst suggorna med kultingar! Grejen är.. att om ditt kylskåpsinnehåll stämmer hyfsat bra med bilden och att du äter utav detta vid dina ordinarie måltider så lär du knappast orka särskildt mycket fleskesvaer! För övrigt så lär proteinet främst bestå utav kollagen.. det får vi som regel för det mesta för lite utav. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xls Posted April 5, 2016 Share Posted April 5, 2016 Jag äter nog kanske 1/3 OM jag blir riktigt sugen, så självklart förstår jag att detta egentligen inte är ultimat, men ibland blir man bara så knaprigtsaltsugen... Om alternativet är av typen chips, popcorn och ostbågar så är det alldeles jättebra. Gurkstavar eller minimorötter/delade morötter tillsammans med crème fraîche smaksatt med önskade kryddor är också ett bra substitut till skräpet. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted April 5, 2016 Share Posted April 5, 2016 Bra alternativ någon gång då och då om man är sugen på chips eller liknande. Bra att du vänjer dig med att kolla på etiketten, finns baconchips som bara har är lite smakämne av rökt bacon, ändå får de kallas för baconchips, helt ologiskt Produktinformation Baconchips 140g Tasty är en av 80 varor i kategorin Chips och tillverkas av Tasty. Varan är nyhet. I butiken kostar Baconchips 140g Tasty 14.95 kr/st. Innehållsförteckning se VETEmjöl, salt, bakpulver: E500(ii), färgämne: E150c, E120; Rapsolja, maltodex2trin, hydrolyserat vegetaabiliskt protein från majs, smakförstärkare: E621; glukos, röksmak, smakämne av rökt bacon, antioxidationsmedel: E300. Näringsinnehåll Energi 2214 kJ / 531 kcal Fett 32,7 g varav mättat fett 2,9 g Kolhydrater 50,1 g varav sockerarter 1,4 g Fiber 1,9 g Protein 8,1 g Salt 2,3 g 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts