patrix

Läkare varnar: Ge inte barn LCHF-diet

Recommended Posts

Denna läkare pratar också om gradskillnad.

Finns ingen anledning att ge barn strikt lchf. Naturlig mat med bra fetter och en massa grönsaker, även rotfrukter är nog tillräckligt för växande barn.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hela inslaget var okunnigt och pinsamt. Man sa något i stil med "Det finns sajter på internet . . .", vad är det för typ av källa? På sajter på internet påstås en massa absurditeter hela tiden som inte alls stämmer. Sen när bryr sig Sveriges Radio om det? Sen tog läkaren (Gun Forsander) upp risken för höga blodfetter och högt blodtryck, hälsovärden som ofta blir bra eller bättre vid LCHF-kost (dock existerar undantag, men tallriksmodellen har fler undantag).  Man kan också undra hur rökning kopplas till LCHF.

Det kommer säkert alltid att finnas korkade föräldrar även till diabetesbarn, även om de allra flesta är otroligt dedikerade, kunniga och noggranna. Dessa korkade föräldrer kan säkert följa vilka korkade tips som helst i nån sorts naiv tro på undergörande kurer som hittas på internet. Men det allra vanligaste är ändå att föräldrar som gör förändringar med maten har totalkoll på blodsockernivåer och insulindoser och har nära kontakt med läkare.

Att sen redogöra för ett FIKTIVT fall utan att berätta att det var "hittepå" är i mina ögon extremt pinsamt, och på en nivå som jag inte kunde föreställa mig på statsfinansierad radio.

Skämmes tamef*n!

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anmälan till Granskningsnämnden är på sin plats.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även Annika Dahlqvist har en tråd om sveriges radio artikeln. I inlägg 24 berättar signaturen Kicki, att hon skrivit till Ekot. Ett alldeles utmärkt inlägg, och ett jättebra initiativ. Docent Göran blev inspirerad också han, och skrev också till ekot, och det är något vi bör göra mera, för de flesta människorna går att påverka i denna fråga  och Radions uppdrag är att vara opartisk. Någon funderade på att anmäla till 

radionämden.

Såna här initiativ är något som borde göras mycket mer. Jag skall bli bättre på det.

Här är länken:  http://annikadahlqvist.com/2016/04/06/ar-lchf-farligt-for-barndiabetiker/#comments

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mycket felaktig skitrapportering, överväger att sluta betala tv-licensen i protest!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mycket felaktig skitrapportering, överväger att sluta betala tv-licensen i protest!

Det har våran son försökt tvinga oss att göra i två år, jag börjar förstå vad han menar  :angry:

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Diabetes ökar inte i Sverige vad jag vet?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag funderar över är vad ett barn ska äta, enligt dem, för att få i sig hela 50-55E% kolhydrater? Det måste bli en himla massa bröd i alla fall? Säg en unge som ska ha typ 1500 kalorier, det blir väl 200 gram kolhydrater per dag? Eller har jag räknat tokigt?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det tråkiga är ju alla som bara läser rubrikerna och nu blir övertygade om att LCHF är livsfarligt. Ni kommer väl ihåg LCHF-cancern som det rapporterades om för ett par år sedan  :huh:

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är ju kompis med  Jonas "köttfri måndag" Paulsson på Facebook. Han tog upp den här nyheten, och tyckte att det var vanvård att ge sina barn lchf. Han fick flera gillande kommentarer. Jag brukar oftast hålla käften när det gäller honom, men här kunde jag inte låta bli, och frågade om de på fullt allvar tyckte att hemlagad mat, och inte socker och skräpmat, var vanvård. Svaret blev "Japp".

Jag är nog mest nyfiken på hur han resonerade med det svaret...:-)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Personligen tycker jag att han inte verkar vara riktigt klok.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, ännu ett strålande reportage i P1 av en viss AL nyss, där fick en viss livsstilsprofessor sitta och beklaga sig över att svenska folket inte lyder deras råd om mat..;D

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förr hette det ju Sockersjuka. Vad är det som är svårt?  :unsure:

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, ännu ett strålande reportage i P1 av en viss AL nyss, där fick en viss livsstilsprofessor sitta och beklaga sig över att svenska folket inte lyder deras råd om mat..;D

Problemet är ju att svenska folket faktiskt gör det...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg